Connect with us

Marknadsnyheter

Getingestjärnor ser tillbaka på inspirerande karriärer

Published

on

Bo-Christer Svensson och Bengt Axelsson tillbringade så gott som hela sina arbetsliv på Getinge – något som de ser tillbaka på med stolthet, tillfredsställelse och glädje. Här delar de med sig av sina berättelser om hur det var att arbeta för ett företag som blev en global ledare inom medicinteknik.

Bo-Christer Svensson arbetade på Getinge i olika roller i över 50 år. Ett av hans uppdrag var att hjälpa till att bygga upp fabriken i Suzhou i Kina. Under den senare delen av sin karriär blev han driftchef på fabriken i Getinge där han själv hade byggt autoklaver under de första åren.

– När jag började 1960 var Getinge fortfarande en del av Electrolux. Verksamheten bestod i början av att bygga autoklaver för både sjukhus och Life Science-kunder, men man hade även en allmän produktion för Electrolux som bland annat innefattade kaffemaskiner och annan kökselektronik. Vi anpassade snabbt monteringslinjerna för att möta behoven, minns Bo-Christer.

Bengt Axelsson började på samma fabrik år 1973. Även han inledde sin karriär på monteringslinjen och innehade flera olika befattningar innan han blev logistikchef.

– År 1989 togs Getinge över av de svenska entreprenörerna Rune Andersson och Carl Bennet, och en era av expansion och utveckling tog sin början. Under de kommande decennierna förvärvade Getinge många olika företag inom infektionskontroll och sterilisering i Europa och USA, vilket gjorde det möjligt för oss att bli världsledande inom kirurgiska arbetsflöden. Så småningom utvidgades vår verksamhet till att även omfatta akutvårdsbehandlingar, säger Bengt.

Bo-Christer och Bengt beskriver Getinge som en arbetsplats där nya idéer och förbättringsförslag alltid har välkomnats.

– Människor får ta ansvar och inspireras till att våga prova nya saker. Jag tror att det betyder mycket för företagskulturen, det faktum att alla medarbetare är så aktivt engagerade i framgången, säger Bo Christer.

Bengt håller med:

– Förtroende är ett nyckelord inom Getinge. Det skapar inspiration hos alla medarbetare, partners och kunder. Det är också fantastiskt att se hur ett företag från en liten ort på landsbygden kunde bli en global aktör när organisationen fortsatte att växa. Det betyder mycket för samhället i Getinge där allt en gång började och fortfarande är i full gång.

Bo-Christer och Bengt tror att några av de andra framgångsfaktorerna för Getinge genom åren är förmågan att behålla kunderna i fokus, att upprätthålla hög kvalitet och säkerhet och att fortsätta utveckla nya produkter och lösningar som ger ett utökat värde för institutioner inom hälso- och sjukvård och Life Science över hela världen.

– Människor är också passionerade, något som aldrig ska underskattas. Getinges medarbetare är ofta involverade i hedervärda uppdrag som sträcker sig utanför deras jobb. Många av medarbetarna på fabriken i samhället Getinge är till exempel frivilliga brandmän. Jag minns när statsministern kom på besök – ett larm gick någonstans på orten och de flesta medarbetare fick lämna honom mitt under rundturen på fabriken, säger Bo-Christer och ler.

Även om Bo-Christer och Bengt idag är glada pensionärer saknar de ofta den gamla goda tiden på Getinge.

– Vi vill ta tillfället i akt att önska alla kunder och medarbetare en fantastisk framtid med Getinges lösningar. Om ni fortsätter med de produktiva samarbetena och upprätthåller den goda mentaliteten så kommer ni även framöver att medverka till att skapa en hållbar skillnad för patienter över hela världen, samtidigt som ni har roligt under resans gång.

Läs mer om Getinges historia >>

Ta reda på mer om Getinges autoklaver >>

Denna artikel är en del i serien av berättelser som belyser Getinges 90åriga historia av tillverkning av autoklaver.

Mediakontakt:

Anna Appelqvist, VP Corporate Communications
Tel.: +46 (0)10-335 5906
E-post: anna.appelqvist@getinge.com

Om Getinge

Fast övertygade om att alla människor och alla samhällen bör ha tillgång till bästa möjliga vård förser Getinge sjukhus och institutioner verksamma inom Life Science-området med produkter och lösningar vars syfte är att förbättra kliniska resultat och optimera arbetsrutiner. Bland annat erbjuder företaget produkter och lösningar för intensivvård, kardiovaskulära procedurer, operationssalar, sterilgodshantering och Life Science. Getinge har över 10 000 medarbetare världen över och företagets produkter säljs i över 135 länder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Probi ingår partnerskap med Bower för att uppmana konsumenter att återvinna mera

Published

on

By

Probi AB har som målsättning att förbättra företagets hållbarhetsarbete, bland annat genom att minska sitt koldioxidavtryck i världen. I enlighet med FN:s globala mål 12 ”Hållbar produktion och konsumtion” har Probi AB nu inlett ett samarbete med Bower för att inspirera företagets konsumenter till ökad återvinning.

Bower erbjuder en mobilapplikation som belönar återvinning av konsumentförpackningar vid vanliga återvinningsstationer. Genom appen kan konsumenter tjäna poäng på att återvinna förpackningar, och användarna får fler poäng genom att återvinna produkter från de varumärken som är anslutna till Bower. Poängen kan sedan omvandlas till exempelvis värdekuponger, pengar eller skänkas till välgörande ändamål.

Probis hållbarhetsspecialist, Martin Krogh-Poulsen, kommenterar det inledda samarbetet med att betona vikten av återvinning.

Återvinning är avgörande för vår planet. Det minskar luftföroreningar, bevarar naturresurser, sparar energi och minskar indirekt de påfrestningar och stressfaktorer som många arter utsätts för i dagens värld. Genom att uppmana konsumenter att återvinna Probis produkter tar vi ett större ansvar för att skydda ekosystemen och minska koldioxidutsläppen.

På samma sätt som att konsumenter kan panta plastflaskor är ambitionen att göra återvinningen av övriga konsumentförpackningar lönsam för konsumenten. Genom detta initiativ är både Bower och Probis förhoppning att bidra till en ökad återvinning i samhället. Probis Marknadschef, Alexia Wilhelmsson, fortsätter

Vi är stolta över att ha inlett ett partnerskap tillsammans med Bower. Genom att finnas tillgängliga i Bower-appen hoppas vi kunna inspirera våra konsumenter till ökad återvinning, vilket framför allt är viktigt ur ett miljöhänseende. Inledningsvis kommer vi att erbjuda ”pant” på Probis produkter i Sverige och Norge. Vi hoppas att denna satsning ska leda till att återvinningsengagemanget ökar i samhället. 

För mer information, kontakta:

Martina Pettersson, Global Marketing Director, Probi AB

E-mail: martina.pettersson@probi.com,Tel:+46 46 286 89 61

Basudha Bhattarai Johansson, VP HR & Sustainability, Probi AB

E-mail: basudha.bhattarai.johansson@probi.com, Tel: +46 46 286 89 17

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 400 aktieägare den 31 december 2023.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Knowit bjuder in till presentation av delårsrapport januari-mars 2024 den 3 maj kl 10.00

Published

on

By

Fredagen den 3 maj kl 07.30 publicerar Knowit AB (publ) delårsrapport för perioden januari-mars 2024. Med anledning av detta bjuder Knowit till en presentation i en audiocast där vd och koncernchef Per Wallentin och CFO Marie Björklund kommenterar resultatet och svarar på frågor.  

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

Presentationen inleds kl. 10.00 och hålls på engelska.

Länk till audiocast: https://www.investis-live.com/knowit/661e5fea1feb820d006e3254/deruh

Telefonnummer till audiocast:

Sverige                                                          +46 8 5051 0031
United Kingdom                                            +44 207 107 06 13

Andra internationella nummer finns HÄR

Pin:                                                               43405119

Ingen föranmälan krävs. Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

För mer information, kontakta:

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se
 

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 300 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.