Connect with us

Marknadsnyheter

Giggers skalbara och automatiserade plattformar i kombination med en stark expansionsvilja banar väg för snabb global tillväxt och mot miljardvärdering

Published

on

Gigger är ett bolag som underlättar tillvaron för såväl företag som för frilansare på den nya tidens arbetsmarknad. ”Gigekonomin” har utvecklats snabbt på senare år och Giggers affärsidé är att tillgodose såväl giggarnas som företagens behov. Det berättar Claes Persson, tf vd på Gigger sedan februari 2021.

Berätta om Gigger och er affärsidé

– Gigger grundades 2015. Vi erbjuder en skalbar mjukvaruplattform som förenklar administrationen för ”giggare” som vill kunna arbeta flexibelt och styra sin egen tillvaro, utan att nödvändigtvis starta eget företag. Med vår mjukvaruplattform, som är marknadens modernaste i sitt slag, underlättar vi arbetsgivares administration av timanställda, frilansare och andra temporära uppdragstagare. Via vår plattform kan även företag bygga och upp administrera personalpooler av ”giggare” i sin verksamhet.

Bolaget noterades på Spotlight 2020. Du gick in som majoritetsägare i Gigger 2017 och lyckades vända verksamheten från att vara konkursmässigt till ett bolag som präglas av hög tillväxt. Hur har din strategi sett ut?

–Vår högautomatiserade plattform har gett oss ett försprång gentemot konkurrenterna, vilket bidrar till att vi kan hålla en attraktiv prisnivå. Vi jobbar dessutom intensivt med marknadsföring i sociala medier och har implementerat en offensiv tillväxtstrategi. Det är några faktorer som bidragit till att vi har flerdubblat antalet giggar som skapat konto hos oss. Mitt primära fokus som vd är att accelerera bolagets tillväxttakt och att ge våra investerare en bra avkastning på sin investering på medellång och lång sikt.

Vem är du och varför valde du själv att investera i Gigger?

–Jag är från början en IT-kille som började att arbeta med dokumenthantering på bolag som Scribona och Xerox. Jag satte sedan, som VD för ett anglo-amerikanskt bolag, upp de nordiska kontoren och med dess framgång så valde bolaget att flytta över mig till USA och huvudkontoret. Väl hemkommen har jag som entreprenör startat och drivit ett antal bolag, och gjort någon exit. Jag har också investerat som affärsängel i tidiga startups, 26 stycken, som ibland varit för tidiga, och ibland varit rätt i tiden, som Gigger och Collabs. Jag var väldigt tidigt inne i bolag kring internetportaler, molnlösningar samt mobila tjänster, vilka som företeelser boomat. Detta har gjort att vissa kallat mig mannen som kan se runt hörn. En av mina främsta styrkor är att jag kan snabbt kan identifiera processer som är krångliga och dyra, och kan med hjälp av digitalisering snabba upp, effektivisera och optimera dem, vilket ger användaren en ekonomisk fördel. 

Hur ser du på gigekonomins långsiktiga globala utveckling?

–Jag tror starkt på gigekonomins långsiktiga underliggande drivkrafter. Efter pandemin kommer den andelen förmodligen att vara ännu högre. Jag bodde i USA åren runt millenniumskiftet och mötte allt fler ”1099:ers”, namnet på den blankett som används för att deklarera egenanställning i USA. Det fick mig att inse att det här var början på en långsiktig global utveckling. Sedan dess har antalet giggare ökat stadigt i stora delar av världen. Jag vill vara med och skapa ett bolag som kan bidra till att sänka trösklarna på arbetsmarknaden. En undersökning visar att 71 procent av de svenska bolagen hellre vill anlita en gigger än att anställa en person.

Vilka faktorer särskiljer Gigger från konkurrenterna? 

– Med våra plattformar kan företag schemalägga, ha personalpooler, hantera löner och skatter och lägga ut uppdrag på en och samma plattform. Vi kan dessutom ha en lägre kostnadsnivå gentemot giggare jämfört med vårakonkurrenter, vilket beror på att vi har skapat en högautomatiserad process. Det innebär i sin tur att det finns storaskalfördelar i vår affärsmodell. En viktig del i er tillväxtstrategi ärinternationell expansion, i första handStorbritannien och därefter övriga Europa.

Hur ser er tillväxtagenda ut?

–Vi siktar först och främst på att etablera oss i Storbritannien, ett land där antalet ”giggers” är många och där det hittills saknats en heltäckande plattform som underlättar deras administration. Marknaden i Storbritannien är dessutom tio gånger större än i Sverige. I mars 2021 förvärvade vi Collabs, en influencerplattform med ca 120 miljoner influencerkonton varav 939 000 influencers i England. Det var ett strategiskt förvärv som öppnar upp helt nya affärsmöjligheter för oss i Storbritannien, och i resten av världen. Parallellt fortsätter vi att utveckla version 2.0 av vår plattform, som bland annat innehåller nya typer av tjänster gentemot giggers och företag, vilket i sin tur genererar fler intäktsmöjligheter för oss. 

Vilka faktorer gör Gigger intressantför potentiella aktieägare?

–Vi är verksamma på två snabbväxande marknader: gigmarknaden och influencermarknaden. På båda dessa marknader väntas en årlig tillväxttakt på långt över 50 procent. Vi befinner oss mitt i en framgångsrik internationaliseringsprocess och har utvecklat effektiva och högautomatiserade plattformar med mycket hög skalbarhet. Det faktum att hela verksamheten präglas av ett tydligt tillväxtfokus stärker vår attraktivitet för presumtiva aktieägare.

Hur ser du på Giggers tillväxtpotential under de kommande åren?

–Under 2022 ska vi vara ett helt självförsörjande bolag. Den höga expansionstakten ska förverkligas genom en kombination av organisk och förvärvsbaserad tillväxt. Vi ska utvecklas till ett miljardbolag med en stark närvaro i flera länder. På ett par års sikt har bolaget antagit en mognare karaktär, då är vi ett företag som via flertalet förvärv har skapat oss en unik position som ett av de ledande gigbolagen på den europeiska marknaden.

Vilka är dina personliga drivkrafter som koncernchef för Gigger?

–Jag vill bygga ett starkt bolag med god avkastning för våra investerare samtidigt som att jag vill göra avtryck i marknaden. Efter att i princip ensam varit den som investerat i bolaget med lite hjälp från en tidigare investerare så är jag givetvis tungt investerad ekonomiskt och emotionellt, och jag ger aldrig upp. Jag har investerat i ett bolag, och en växande marknad, inte i en aktie.

 

Fakta:

Gigger hjälper företag att vinna i den nya tidens arbetsmarknad. Med marknadens modernaste mjukvaruplattform digitaliserar förenklar Gigger administrationen av timanställda, temporära uppdragstagare samt frilansare, den nya tidens arbetskraft i Sverige och internationellt. I Giggers plattform bygger företag upp sina personalpooler, schemalägger och hanterar löner, “giggaren” söker uppdrag, fakturerar och säkerställer betalning. Gigger är noterat på Spotlight, kortnamn GIG B.

Läs mer på: Läs mer på: https://www.gigger.se/investor-relations 
Skribent: Annika Wihlborg, Invest Talks Studio

Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Innehåller intervjuer från Invest Talks Studios kunder med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel. Läs mer på: investtalks.se

Invest Talks IR-intervjuer med aktuella börs-vd:ar. Distributionspartner: Dagens Industri.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.