Marknadsnyheter
Giggers skalbara och automatiserade plattformar i kombination med en stark expansionsvilja banar väg för snabb global tillväxt och mot miljardvärdering


Gigger är ett bolag som underlättar tillvaron för såväl företag som för frilansare på den nya tidens arbetsmarknad. ”Gigekonomin” har utvecklats snabbt på senare år och Giggers affärsidé är att tillgodose såväl giggarnas som företagens behov. Det berättar Claes Persson, tf vd på Gigger sedan februari 2021.
Berätta om Gigger och er affärsidé
– Gigger grundades 2015. Vi erbjuder en skalbar mjukvaruplattform som förenklar administrationen för ”giggare” som vill kunna arbeta flexibelt och styra sin egen tillvaro, utan att nödvändigtvis starta eget företag. Med vår mjukvaruplattform, som är marknadens modernaste i sitt slag, underlättar vi arbetsgivares administration av timanställda, frilansare och andra temporära uppdragstagare. Via vår plattform kan även företag bygga och upp administrera personalpooler av ”giggare” i sin verksamhet.
Bolaget noterades på Spotlight 2020. Du gick in som majoritetsägare i Gigger 2017 och lyckades vända verksamheten från att vara konkursmässigt till ett bolag som präglas av hög tillväxt. Hur har din strategi sett ut?
–Vår högautomatiserade plattform har gett oss ett försprång gentemot konkurrenterna, vilket bidrar till att vi kan hålla en attraktiv prisnivå. Vi jobbar dessutom intensivt med marknadsföring i sociala medier och har implementerat en offensiv tillväxtstrategi. Det är några faktorer som bidragit till att vi har flerdubblat antalet giggar som skapat konto hos oss. Mitt primära fokus som vd är att accelerera bolagets tillväxttakt och att ge våra investerare en bra avkastning på sin investering på medellång och lång sikt.
Vem är du och varför valde du själv att investera i Gigger?
–Jag är från början en IT-kille som började att arbeta med dokumenthantering på bolag som Scribona och Xerox. Jag satte sedan, som VD för ett anglo-amerikanskt bolag, upp de nordiska kontoren och med dess framgång så valde bolaget att flytta över mig till USA och huvudkontoret. Väl hemkommen har jag som entreprenör startat och drivit ett antal bolag, och gjort någon exit. Jag har också investerat som affärsängel i tidiga startups, 26 stycken, som ibland varit för tidiga, och ibland varit rätt i tiden, som Gigger och Collabs. Jag var väldigt tidigt inne i bolag kring internetportaler, molnlösningar samt mobila tjänster, vilka som företeelser boomat. Detta har gjort att vissa kallat mig mannen som kan se runt hörn. En av mina främsta styrkor är att jag kan snabbt kan identifiera processer som är krångliga och dyra, och kan med hjälp av digitalisering snabba upp, effektivisera och optimera dem, vilket ger användaren en ekonomisk fördel.
Hur ser du på gigekonomins långsiktiga globala utveckling?
–Jag tror starkt på gigekonomins långsiktiga underliggande drivkrafter. Efter pandemin kommer den andelen förmodligen att vara ännu högre. Jag bodde i USA åren runt millenniumskiftet och mötte allt fler ”1099:ers”, namnet på den blankett som används för att deklarera egenanställning i USA. Det fick mig att inse att det här var början på en långsiktig global utveckling. Sedan dess har antalet giggare ökat stadigt i stora delar av världen. Jag vill vara med och skapa ett bolag som kan bidra till att sänka trösklarna på arbetsmarknaden. En undersökning visar att 71 procent av de svenska bolagen hellre vill anlita en gigger än att anställa en person.
Vilka faktorer särskiljer Gigger från konkurrenterna?
– Med våra plattformar kan företag schemalägga, ha personalpooler, hantera löner och skatter och lägga ut uppdrag på en och samma plattform. Vi kan dessutom ha en lägre kostnadsnivå gentemot giggare jämfört med vårakonkurrenter, vilket beror på att vi har skapat en högautomatiserad process. Det innebär i sin tur att det finns storaskalfördelar i vår affärsmodell. En viktig del i er tillväxtstrategi ärinternationell expansion, i första handStorbritannien och därefter övriga Europa.
Hur ser er tillväxtagenda ut?
–Vi siktar först och främst på att etablera oss i Storbritannien, ett land där antalet ”giggers” är många och där det hittills saknats en heltäckande plattform som underlättar deras administration. Marknaden i Storbritannien är dessutom tio gånger större än i Sverige. I mars 2021 förvärvade vi Collabs, en influencerplattform med ca 120 miljoner influencerkonton varav 939 000 influencers i England. Det var ett strategiskt förvärv som öppnar upp helt nya affärsmöjligheter för oss i Storbritannien, och i resten av världen. Parallellt fortsätter vi att utveckla version 2.0 av vår plattform, som bland annat innehåller nya typer av tjänster gentemot giggers och företag, vilket i sin tur genererar fler intäktsmöjligheter för oss.
Vilka faktorer gör Gigger intressantför potentiella aktieägare?
–Vi är verksamma på två snabbväxande marknader: gigmarknaden och influencermarknaden. På båda dessa marknader väntas en årlig tillväxttakt på långt över 50 procent. Vi befinner oss mitt i en framgångsrik internationaliseringsprocess och har utvecklat effektiva och högautomatiserade plattformar med mycket hög skalbarhet. Det faktum att hela verksamheten präglas av ett tydligt tillväxtfokus stärker vår attraktivitet för presumtiva aktieägare.
Hur ser du på Giggers tillväxtpotential under de kommande åren?
–Under 2022 ska vi vara ett helt självförsörjande bolag. Den höga expansionstakten ska förverkligas genom en kombination av organisk och förvärvsbaserad tillväxt. Vi ska utvecklas till ett miljardbolag med en stark närvaro i flera länder. På ett par års sikt har bolaget antagit en mognare karaktär, då är vi ett företag som via flertalet förvärv har skapat oss en unik position som ett av de ledande gigbolagen på den europeiska marknaden.
Vilka är dina personliga drivkrafter som koncernchef för Gigger?
–Jag vill bygga ett starkt bolag med god avkastning för våra investerare samtidigt som att jag vill göra avtryck i marknaden. Efter att i princip ensam varit den som investerat i bolaget med lite hjälp från en tidigare investerare så är jag givetvis tungt investerad ekonomiskt och emotionellt, och jag ger aldrig upp. Jag har investerat i ett bolag, och en växande marknad, inte i en aktie.
Fakta:
Gigger hjälper företag att vinna i den nya tidens arbetsmarknad. Med marknadens modernaste mjukvaruplattform digitaliserar förenklar Gigger administrationen av timanställda, temporära uppdragstagare samt frilansare, den nya tidens arbetskraft i Sverige och internationellt. I Giggers plattform bygger företag upp sina personalpooler, schemalägger och hanterar löner, “giggaren” söker uppdrag, fakturerar och säkerställer betalning. Gigger är noterat på Spotlight, kortnamn GIG B.
Läs mer på: Läs mer på: https://www.gigger.se/investor-relations
Skribent: Annika Wihlborg, Invest Talks Studio
Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Innehåller intervjuer från Invest Talks Studios kunder med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel. Läs mer på: investtalks.se
Invest Talks IR-intervjuer med aktuella börs-vd:ar. Distributionspartner: Dagens Industri.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke