Marknadsnyheter
Global Mercy ™ , världens största civila sjukhusfartyg, har anlänt till Europa

Efter fem års byggnation på varv i Kina har världens största civila sjukhusfartyg, Global Mercy, anlänt till Antwerpen, Belgien. Diplomati på hög nivå bidrog till att hon fick passera Suezkanalen utan avgift. Nu ska fartyget bemannas med volontärer och rustas för sina uppdrag i Afrikas fattigaste länder. Global Mercy ägs av välgörenhetsorganisationen Mercy Ships som gläds åt näringslivets engagemang i projektet.
Efter sju veckors seglats från varvet i Kina ligger nu Global Mercy vid kaj i Antwerpens hamn. Här ska hon nu under sex månader utrustas med IT, medicinsk teknik och inredningsdetaljer. Dessutom ska hon bemannas med volontärer som vill bidra med sin kompetens och sin tid.
Afrikanska presidenter i samarbete
Global Mercys resa från varvet i Kina till Europa gick via Suezkanalen. Efter ett initiativ från Senegals president och ett unikt samarbete mellan honom, Egyptens president och berörda myndigheter fick hon passera kanalen kostnadsfritt.
”Att statsöverhuvuden på detta sätt väljer att aktivt stötta vår verksamhet är imponerande i sig och stärker ytterligare våra möjligheter att förbättra sjukvården i Afrikas fattigaste länder”, säger Stefan Sonesson, Sverigechef för Mercy Ships.
Engagerat näringsliv
Projektet att bygga världens största civila sjukhusfartyg på uppdrag av en välgörenhetsorganisation engagerar och har kunnat genomföras tack vare givare, volontärer och företag över hela världen.
”Jag blir berörd av det stora engagemang som näringslivet i Sverige visat under byggnationen av Global Mercy. Stena RoRo har lett detta unika projekt och ett flertal andra svenska företag har varit med och gjort det möjligt. De har lagt ner själ och hjärta i arbetet som i slutändan handlar om att förvandla människors liv”, fortsätter Stefan Sonesson.
Bland hundratals volontärer, som ombord på Global Mercy kommer att hjälpa till med arbetet att utrusta fartyget för framtida tjänst, finns också personer från Sverige. Pär Leander har tidigare arbetat som teknisk säljare på Caterpillar och tillsammans med sin bror Jan ska de i november jobba som volontärer under en månad ombord när fartyget ligger i hamn i Antwerpen. ”Jag hoppas under volontärsjobbet få ännu bättre insyn i organisationen och även lära mig en del nytt om marin verksamhet och skeppsbyggnad. Men även träffa nya människor och jobba tillsammans i ett projekt,” säger Pär Leander.
Under första kvartalet 2022 kommer Global Mercy, då förflyttad till Rotterdam, Nederländerna, att visas upp för sponsorer, potentiella framtida volontärer, media och andra intresserade. När fartyget senare under 2022 anländer till Afrika ska detta firas i Dakar, Senegal innan hon tas i full drift som det sjukhusfartyg hon är.
Flerdubblad nytta
Fem miljarder människor i världen har inte tillgång till säker kirurgi till en kostnad som de har råd med, och sjukdomstillstånd som kräver kirurgi står för nästan en tredjedel av världens samlade sjukdomsbörda (Lancet 2015). Mercy Ships har levererat säker kirurgisk vård i Afrika i över 30 år. Med Global Mercy bygger man vidare på den gärningen. Det nya fartyget är dessutom utrustat med förstklassiga utbildningslokaler som kommer att bidra till att nyttan av insatserna i mottagarländerna flerdubblas. Volontärer med olika professionell bakgrund kommer att arbeta tillsammans med lokal vårdpersonal. På fartygets 12 däck finns bland annat sex operationssalar, vårdplatser för 200 personer, ett komplett laboratorium och utbildningsutrustning för simulering av olika vårdsituationer.
Bildtexter:
- Global Mercy lotsas in i Antwerpen
- Global Mercy anländer till Antwerpen efter sju veckors seglats från varvet i Kina
- Global Mercy under färd i Suez-kanalen
- Bröderna Pär och Jan Leander kommer att tjänstgöra som volontärer ombord på Global Mercy
Fakta Global Mercy:
Längd: 174 meter
Bredd: 28,6 meter
Djup: 6,15 meter
Brutto: 37 000 ton
Dödvikt: 5 448 ton
Totalyta: 30 000 kvadratmeter
Global Mercy på väg in i Antwerpen : https://youtu.be/VdRTYLlw9Aw
För mer information, v.v. kontakta:
Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships, stefan.sonesson@mercyships.org Mobil: +46 730 400 205
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se; Mobil: +46 707 77 12 90
Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige, stanley.ekelund@mercyships.org Mobil +46 760 74 72 45
Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård, uppbyggnad av sjukvårdskapacitet och hållbar utveckling till dem med minst resurser. Mercy Ships grundades av Don och Deyon Stephens 1978 och har sedan dess arbetat i fler än 55 utvecklingsländer, bidragit med vård och utveckling till ett värde av över 17 miljarder kronor och behandlat fler än 2,8 miljoner människor. Besättningen på fartygen utgörs av cirka 1 200 volontärer per år från fler än 60 länder. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, lärare, kockar, sjömän, ingenjörer och jordbruksexperter som ger av sin tid och kompetens. Med kontor i 16 länder och ett afrikanskt center strävar Mercy Ships efter att göra skillnad för individer och bistå nationer.
För mer information se: www.mercyships.se
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke