Marknadsnyheter
Götheborg kastar loss för ny resa till Kina

Ostindiefararen har idag gett sig av från Göteborg för långsegling och en turné av hamnstopp i Europa och Asien. Slutmålet är återigen Shanghai – och att öka det internationella intresset för hållbara innovationer och affärer med svenska företag.
Tajmingen är tuff. Krig i Europa och pandemin i färskt minne triggar protektionism i många länder. Säkerhetspolitiska överväganden har blivit viktiga. Många talar om regionalisering.
Brist på material och råvaror, och skenande energipriser leder till snabb ombyggnad av företagens värdekedjor. ”Det råder kalabalik i systemet”, enligt David Johansson, chef för Automotive på SKF, som själv har levt och verkat i Kina.
Att segla på promotionresa till Kina med Ostindiefararen Götheborg är i detta läge definitivt en utmaning. Men också en stor möjlighet.
På ett seminarium arrangerat av Dagens industri, intill hemmapiren på Eriksberg strax innan avfärd, berättar Stefan Björk om sitt engagemang i fartyget. Han är ägare och ordförande på Greencarrier, det göteborgska logistikföretag som äger Ostindiska companiet AB sedan 2021. Starkt sjöfartskopplade Greencarrier är därmed också ägare till skeppet Götheborg.
– Yes, it’s possible. Det är mitt mindset. Ostindiefararen är världen största träseglare. Vi väcker otrolig uppmärksamhet vart vi än kommer. Förra gången hon var i Kina följdes hon av 300 miljoner tv-tittare. Det är det största avtryck Sverige någonsin har gjort i Kina, säger Stefan Björk, Greencarrier.
Det ökade handelsutbytet med Kina också växt enormt de senaste 30 åren. I runda slängar 1000 procent sedan fartyget började byggas. Sedan 2010, då kinesiska Geely tog över Volvo Cars, har ekonomin i regionen också växt snabbare än i övriga Sverige, och Göteborg blivit ännu viktigare som exportnav. Idag är transformationen mot elektromobilitet en av många viktiga drivkrafter bakom att Göteborg har utvecklats till hela Sveriges innovationsmotor, med en tredjedel av Sveriges privat satsade FoU-medel.
Lägg därtill att konjunkturen har skjutit enorm fart i Göteborg sedan ett år tillbaka, en utveckling som består in på 2022 trots stor oro i omvärlden. Antalet platsannonser i regionen slår rekord, och arbetslösheten är lägst bland landets storstadsregioner.
I det perspektivet framstår Ostindiefararens resa som väl tajmad.
– Efter att vi landade Northvolts och Volvo gemensamma batterifabrik har vi fått ännu fler stora förfrågningar om etableringar. Aktörer som i många fall inte värderar pris lika mycket. Ofta handlar det om hemflyttning av produktion. Men många vill vara här. Det är en jätteutmaning för kompetensförsörjningen i Göteborgsregionen. Vi måste vara oerhört skickliga på att attrahera kompetens globalt, säger Henrik Einarsson, etableringschef på Business Region Göteborg.
Samtidigt ökar efterfrågan på hållbara lösningar världen över, och därmed de svenska exportmöjligheterna. Inte minst i Indien, som på många sätt utmanar Kina som ny nyckelmarknad i Asien.
– Innovation, hållbarhet och jämställdhet – det är de tre aspekterna som vi promotar i Indien. De kännetecknar nästan alla svenska företag. Vi kan hjälpa Indien att nå sina mål. De ska vara klimatneutrala 2070, enligt premiärminister Modhi. Men de indiska företagen har mer bråttom än så. De söker de svenska lösningarna redan nu, säger Cecilia Oskarsson, Handelskommissionär i Indien, Business Sweden.
Indien kan vara den stora vinnaren när många företag och länder försöker minska sitt beroende av Kina, menar både hon och Dagens industris Kina-korrespondent.
– Apple, Foxconn, Samsung flyttar produktion från Kina till Indien och Vietnam. De diversifierar, lägger tillverkning i länder som är mindre politiskt problematiska, säger Johan Nylander, Dagens industri.
– Men Kina är fortsatt en enorm marknad, och innovationskraften där är också enorm.
Mer om Ostindiefararen Götheborgs nya expedition till Asien 2022-2023
Götheborg kommer att segla i Östersjön och ner till Medelhavet under 2022, och göra stopp i Helsingborg, Stockholm, Helsingfors, Köpenhamn och Oslo, och därefter i Bremerhaven, London, Lissabon, Malaga och flera hamnar i Medelhavet under hösten och vintern. Troligen besöks även Barcelona, Valencia, Marseille, Nice och Valetta på Malta.
I februari 2023 planeras färden gå vidare till Alexandria, igenom Suezkanalen och vidare mot Asien. Hamnar som ligger i plan är Djibouti, Muscat och Dubai, indiska Mumbay och Chennai, eventuellt Singapore, Jakarta, vietnamesiska Ho Chi Min City innan fartyget når Hong Kong och slutligen Shanghai i september 2023.
Destinationerna i Asien är inte helt fastställda, och intresserade partner är fortsatt välkomna att kontakta Greencarrier.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke