Connect with us

Marknadsnyheter

Halvårsrapport – 2021

Published

on

Översikt för koncernen

Perioden 1 januari – 30 juni
Rörelsens intäkter uppgick till: 18,8 (14,7) MSEK
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -0,2 (0,4) MSEK med en rörelsemarginal om -1,3 (2,7)% Resultatet efter skatt uppgick till: -0,2 (0,3) MSEK
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till 0,0 (4,0) MSEK

Perioden 1 april – 30 juni
Rörelsens intäkter uppgick till: 9,5 (7,3) MSEK
Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: -0,1 (0,1) MSEK med en rörelsemarginal om -1,1 (1,2)% Resultatet efter skatt uppgick till: -0,1 (0,1) MSEK

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgår till -2,6 (2,8) MSEK

Väsentliga händelser under rapportperioden

Perioden 1 januari – 30 juni
Rörelsens intäkter ökar med 28 % jämfört med föregående år.

Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgår till 12 689 TSEK, vilket är en ökning med 7 % jämfört med motsvarande period 2020.

Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgår till 68 %.

Under första kvartalet har teckningsoptioner emitterats till dotterbolaget QBNK Company AB. Teckningsoptionerna motsvarar 517 877 stycken aktier med lösenkurs 13 kronor (nov 2025 – jan 2026). Överlå-telse av teckningsoptionerna från dotterbolaget till den tillträdande verkställande direktören har genomförts med en premie motsvarande teckningsoptionernas marknadsvärde.

Under andra kvartalet har QBNK Company AB köpt tillbaka 400 000 stycken teckningsoptioner från före detta VD Jonas Bergh.

Perioden 1 april – 30 juni
Rörelsens intäkter ökar med 29 % jämfört med samma period föregående år.

Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgår till 6 418 TSEK, vilket är en ökning med 8 % jäm-fört med motsvarande period 2020.

Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgår till 68 %.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.

VD har ordet

Halvvägs in i 2021 är det fortsatt högt tryck inom vår Professional Services verksamhet vilket gör att vi går mot nya rekord när det gäller konsultintäkter. När det gäller abonnemang, vilket är vårt fokusområde, har vi tagit en del nya affärer och utökat en del med existerande större kunder samtidigt som några av de mindre kunderna fasats ut (inklusive någon som hade ”QBank on premise” set up) – resultatet är att vi ligger på samma eller marginellt högre abonnemangsintäkter som föregående kvartal.

Tre månader in i VD jobbet tänkte jag passa på att dela med mig av min syn på QBNK och hur tankarna går för att utveckla verksamheten framåt. Till att börja med är min analys av QBNK och nuläget:

  • Digital Asset Management (DAM) marknaden är stor och förutspås av analyshusen ha en fortsatt hög tillväxt drivet av den ökade digitaliseringen och därmed företagens ökade användning och produktion av digitala tillgångar såsom bilder, filmer, texter, med mera. Trenden går från att implementera en första och enklare mediabank (samla sina bilder, filmer på ett ställe) till mer integrerade och komplexa lösningar. DAM-lösningarna går även från att vara Martech (Marcom drivna) till mer generella verksamhets-supporterande lösningar där DAM även inkluderar produkt- och annan utbudsinformation för andra operativa syften än marknadsföring.

  • QBNKs produkt står sig stark i den behovsbilden och del av spektrumet som besk-rivs. Vår produkt upplevs som funktionsrik och vi är duktiga på att leverera komplexa och integrerade lösningar.

  • QBNK har en imponerande kundlista på väl över 150 kundbolag varav merparten är stora enterprisebolag. Stora och kända varumärken såsom t.ex. Ericsson, Coop, Arjo, Peab, Tyska Autobahn, Axfood, Dometic, Geely, LG, JM, Stena, Swedish Match, Toyota MH, Stadium osv där vi i varierande grad tillhandahåller just sådana komplexa DAM-lösningar. Det finns vidare massor med möjligheter att tillhandahålla ytterligare funktioner, integrationer och andra värdeskapande åtaganden till vår existerande kundbas.

Konklusionen är att marknaden befinner sig i en strukturell tillväxt, produkten/erbjudan-det står sig bra och vi har en stark kundbas. Samtidigt är det stor konkurrens mellan leverantörerna på DAM-marknaden och det kommer troligen hända mycket på DAM-marknaden framgent i form av satsningar, funktionsutveckling och konsolidering på diverse håll. Vi tror att förutsättningarna gör att QBNK har en utmärkt position för att kunna kapitalisera på utvecklingen av framtidens DAM-marknad.

Med det sagt är det viktigt att vi fokuserar på några kärnområden framåt:

  • Produkt: Även om vi har en stark produkt idag är det viktigt att vi satsar på ökad utveckling av kärnprodukten. Vi har massor med intressanta och värdeskapande idéer som vi kan utöka vårt utbud med. Det är viktigt ur ett konkurrensperspektiv men också ur perspektivet potentiella framtida intäktskällor – inte minst från existerande kundbas. Det är också viktigt att bygga produkten på ett sådant sätt som möjliggör för tredje part att leverera tjänster kring vår produkt vilket både hjälper oss att skala vår leveransförmåga och stärka vår roll i det digitala ekosystemet vi befinner oss i.

  • Partners: Som beskrivet kommer framtidens DAM-lösningar troligen bli mer integrerade och ingå som en del av större ekosystem. I flera av våra komplexa kundimplementeringar har vi gjort just detta (i vissa fall på ett mycket avancerat sätt) – men då ofta drivet som ett kundprojekt baserat på kundunika behov. Framåt vill vi bygga pro-aktiva partnerskap och lösningar med de andra aktörerna i branschen för att ytterligare öka attraktionskraften mot slutkunderna. Detta inkluderar både systemintegratörer och andra produktbolag i ekosystemet.

  • Go To Market: Trots att vi har en bra produkt och en urstark kundlista är vi relativt osynliga på DAM-marknaden för de som inte är i vår närmaste sfär idag. Denna obearbetade sfär innebär en stor potential för oss om vi har möjlighet att vara mer proaktiva och i vår ”Go To Market” – vilket inkluderar både sälj & marknadsföring. Oaktat ovan finns det troligen även stor potential genom att vara mer proaktiva mot våra existerande kunder.

För att adressera ovan kärnområden tillsammans med den starka underliggande marknaden kommer vi fortsätta anställa ytterligare personal. Detta inkluderar produktutveckling såväl som projektleverans samt sälj & marknad. Vi har därför under Q2 redan anställt 8 nya personer (som börjar i Aug/Sept) och planen är att fortsätta med den anställningstakten under hös-ten. Tack vare att QBNK under de senaste åren stabiliserat verksamheten med processer & struktur, åtagande & avtal och byggt upp en kassa har vi nu möjlighet att göra dessa investeringar för att ta tillvara på och skapa förutsättningar för att kapitalisera på möjligheten framåt.

Sammanfattningsvis, vi har en bra position på en hälsosam marknad och vi har en plan på vad vi behöver göra för att kapitalisera på möjligheten och jag hoppas på en spännande resa. Jag/vi gjorde precis en liknande resa på det SaaS-bolag jag var VD på innan (Datscha) och konklusionen är att det helt enkelt handlar om att identifiera och fokusera på rätt kärn-områden, rekrytera in bra/rätt medarbetare och sedan köra på.

Stockholm den 14:e juli 2021.

Jacob Philipson
VD QBNK Holding AB

Finansiell utveckling

Intäkter och kostnader
Koncernens abonnemangsintäkter under perioden 1 januari – 30 juni 2021 uppgår till 12,7 (11,9) MSEK och de projektrelaterade intäkterna uppgår för samma period till 6,1 (2,7) MSEK. Övriga intäkter uppgår till 0,0 (0,1) MSEK.
 

Rörelseresultat
Rörelseresultatet (EBIT) för perioden 1 januari – 30 juni 2021 uppgår till -0,2 (0,4) MSEK.
 

Finansiell ställning och resultat
Koncernens likvida medel uppgick den 30 juni 2021 till 16 528 (16 737) TSEK. Soliditeten uppgick till 53 (48) %. Koncernens egna kapital uppgick till 12 546 (11 533) TSEK.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under perioden 1 januari – 30 juni 2021 till -22 (4 013) TSEK.

Aktiekapitalet uppgår till 877 608 SEK. Antalet utestående aktier är 7 313 400.

Investeringar

Koncernen har under perioden 1 januari – 30 juni 2021 inte investerat i anläggningstillgångar.

Aktier

 

Teckningsoptioner

Tidigare utgivna teckningsoptioner uppgår idag till motsvarande 917 877 stycken aktier varav 400 000 stycken aktier med lösenkurs 10 kronor (april 2023) och 517 877 aktier med lösenkurs 13 kronor (januari 2026).

Under andra kvartalet har QBNK Company AB köpt tillbaka 400 000 stycken teckningsoptioner från före detta VD Jonas Bergh (varje option gav optionsinnehavaren rätt att köpa en aktie för 10 kronor fram till och med april 2023) för 1,2 MSEK motsvarande 3 kr per option.

Antal aktier efter full utspädning uppgår till 8 231 277 stycken.

Utestående aktier
Ingående antal 2021-04-01 – 7 313 400
Utgående antal 2021-06-30 – 7 313 400

De 10 största ägarna
Uppgifterna nedan är hämtade från bolagets aktiebok per den 30 juni 2021. 

 

Försäkringsbolaget Avanza Pension – 1 187 904 st.

Fredrik Grevelius – 884 257 st

Ekstrand Corporate Advisors AB – 693 383 st

Ludvig Thureson – 398 306 st

Patrik Brummer – 344 445 st

Bank Julius Baer & Co Ltd – 291 620 st

Gembox AB (Kjell Duveblad) – 250 000 st

Nordnet Pensionförsäkring AB – 201 294 st

Carl Grevelius – 196 597 st.

Melphi Group AB (Jacob Philipson) – 172 626 st.
 

Jacob Philipson, VD 
08-459 99 23
jacob.philipson@qbank.se
www.qbankdam.com 

QBNK Holding AB är ett framgångsrikt SaaS-bolag inom Digital Asset Management (DAM) och erbjuder produkten QBank som är en molnbaserad lösning för lagring, hantering och publicering av bilder, filmer och andra digitala tillgångar. QBNK har visat en stark SaaS-tillväxt senaste åren och bland kunderna återfinns större globala bolag. QBNK är marknadsledande i Norden och växer snabbt på den amerikanska marknaden. Huvudkontoret finns i Stockholm.

Ytterligare information om företaget finns på www.qbankdam.com

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.