Connect with us

Marknadsnyheter

Handelsbanken lämnar Danmark och Finland

Published

on

Handelsbanken har idag beslutat att inte bedriva verksamhet i Danmark och Finland. En process inleds för avyttring av dessa två verksamheter.

  • Danmark och Finland står tillsammans för 10 procent av intäkterna, 13 procent av kostnaderna och 8 procent av koncernens rörelseresultat.
  • Det allokerade kapitalet till verksamheterna i Danmark och Finland uppgår totalt till cirka 15 miljarder SEK. Kärnprimärkapitalet hänförligt dessa verksamheter uppgår till cirka 12 miljarder SEK.

I decennier har Handelsbanken varit en av världens mest framgångsrika banker – med högre lönsamhet, nöjdare kunder och stabilare finanser än branschen i övrigt. Nyckeln till denna framgång ligger i bankens förmåga att ständigt förändra sig i takt med kundernas förväntningar. Handelsbankens strävan att ständigt bli lite bättre på att möta kundernas efterfrågan har drivit dess utveckling sedan starten för 150 år sedan.

Banken har sina huvudsakliga marknader i Sverige, Norge och i Storbritannien med en fristående dotterbolagsbank, dessa marknader står tillsammans för 91 procent av resultatet. Här har banken ambitionen att vara ledande inom våra kärnområden finansiering och kapitalförvaltning.

Under de senaste åren har den svenska verksamheten stärkts genom en omställning i linje med kundernas förväntningar på digitala tjänster, online-möten och dygnet-runt service, där bolån kan beviljas och kvalificerad rådgivning ges i flera kanaler. Banken har en stark lokal förankring och är med god marginal den bank som har flest kontor på den svenska marknaden. Detta har under senaste året resulterat i ökade bolånevolymer med drygt 5%, tillväxt i förvaltad fondvolym med 27% och intäktsökning med drygt 5%. Handelsbanken är idag största företagsbank inom utlåning.

Den norska verksamheten har under de senaste 15 åren uppvisat en mycket stark utveckling inom kärnområdet finansiering, framförallt inom företagsaffären. Precis som i Sverige är utvecklingen driven av en stark kundnöjdhet och god kostnadseffektivitet. 

I Storbritannien har Handelsbanken investerat i att bygga en fristående dotterbolagsbank med ett unikt erbjudande på en marknad med en mycket stor potential, inte minst inom private banking, där banken utsetts till årets Private Bank flera år i rad. Banken har även en god position och potential inom företagsfinansiering.

I Danmark och Finland bedrivs precis som i övriga marknader en bankverksamhet med kunder som har stabila kassaflöden, god kreditkvalitet och hög kundnöjdhet. Trots en lång närvaro i dessa marknader är bankens marknadsposition liten och banken ser små möjligheter att skala upp sitt erbjudande utan betydande investeringar.

Förutsättningarna för att bedriva lönsam bankverksamhet i olika geografier är idag väsentligt förändrade jämfört med när Handelsbanken expanderade sin geografiska närvaro. Synergierna minskar i takt med tillkomsten av nya regelverk, lokalt och internationellt, där banker numera behöver centrala staber och infrastruktur på varje marknad. Kunderna uppskattar snabbhet i omställning och anpassning efter lokala förutsättningar mer än globala produkter.

”Affärsmässigt vill vi ha en närvaro där vi har bäst förutsättningar till lönsam tillväxt och stark marknadsposition. Med detta stärker vi bankens ambitioner på våra huvudsakliga marknader Sverige, Norge och Storbritannien”, säger Carina Åkerström VD och koncernchef i Handelsbanken.

Bankens verksamhet i Nederländerna har visat god lönsamhet de senaste åren med ett fokuserat erbjudande inom fastighetsfinansiering och kapitalförvaltning. Nederländerna kommer från och med 1 januari 2022, organiseras inom Capital Markets tillsammans med Luxemburg och New York. Närvaro i Euro-området är utöver bankens erbjudande till sina kunder i Nederländerna och Luxemburg strategiskt viktigt för banken också i finansieringshänseende. Verksamheten i New York kommer att fortsätta bedrivas på samma sätt som tidigare. Även närvaro i USA har en strategisk vikt för banken med den direkta tillgången till USD-finansiering den medför.

För ytterligare finansiell information hänvisas till kvartalsrapporten.

Fackliga parter har informerats på alla berörda marknader.

Presskonferens för media och analytiker den 20 oktober

Koncernchef Carina Åkerström presenterar bankens delårsrapport vid en presskonferens för media och analytiker i morgon, onsdagen den 20 oktober klockan 08.30. För anmälan om deltagande, vänligen mejla: press@handelsbanken.se senast klockan 08.00 onsdagen den 20 oktober. Journalister är välkomna att anmäla intresse för enskilda intervjuer till press@handelsbanken.se.

Presentationen sker på svenska och visas på handelsbanken.com/ir, med simultantolkning till engelska.

Plats: Handelsbankens huvudkontor, Kungsträdgårdsgatan 2, Styrelsesalen, 3 tr.

Anmälan sker hos vakten till höger i banksalen.

För ytterligare information, kontakta:

Carina Åkerström, VD och koncernchef +46 8 22 92 20

Carl Cederschiöld, CFO, +46 8 22 92 20

Lars Höglund, chef Investor Relations & Financial Strategy, +46 70 345 51 70

Viktoria Aastrup, chef Press och samordning, +46 73 043 51 59

Denna information är sådan information som Svenska Handelsbanken AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 oktober 2021 klockan 18:35 CET.

För mer information om Handelsbanken hänvisas till: www.handelsbanken.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nacka på prispallen – tredje bäst i Sverige på service till företag bland storkommunerna

Published

on

By

Nacka klättrar i toppen över Sveriges bästa näringslivskommuner, enligt den nationella kvalitetsmätningen Nöjd-Kund-Index (NKI) som SKR publicerar idag. Nacka får återigen bäst NKI-resultat i landet för kommuner som har fler än 100 000 invånare, samt placeringen tredje bäst bland kommuner över 40 000.

Nacka kommun får i år ett mycket högt betyg för sin service till företag, från indexvärde 79 för 2022 till 81 för 2023. Det innebär att Nacka nu har höjt sig till den absoluta toppen i mätningen – från ”högt indexvärde” till ”mycket högt indexvärde” – som genomförs bland företagare som haft ett ärende inom ett eller flera myndighetsområden. Det är flera områden som särskilt utmärker sig och har gått framåt, bland annat bygglov, livsmedelskontroll och markupplåtelse.

Myndighetsservicen är prioriterad i Nacka kommun och en av de vanligaste kontakterna företagare har med sin kommun är genom tillstånd och tillsyn. De områden som mäts är följande (föregående års värde inom parentes): Brandskydd 85 (81), bygglov 77 (75), markupplåtelse 77 (70), miljö- och hälsoskydd 76 (81), livsmedelskontroll 84 (82) och serveringstillstånd 92 (96). Total ranking 81 (79).

– Nacka kommun ska vara en möjliggörare för företagens framgång och jag vill att vi ska vara snabba, enkla och tydliga i vår myndighetsutövning. Därför är det glädjande att se att företagarna återigen ger oss höga betyg. Vi satsar mycket på en levande dialog där en av höjdpunkterna för mig i mitt arbete är de många besöken jag får göra ute hos företagen för att lyssna in behov och förstå deras vardag, säger Mats Gerdau (M) kommunstyrelsens ordförande.

– Nacka ska ha Sveriges bästa näringslivsklimat, vilket ställer höga krav på att vi som kommun ständigt utvecklar oss och ligger i framkant. Under de senaste åren har vi satsat mycket på att digitalisera tillståndsprocesser och beslut och under 2023 blev vi första kommun i Sverige med helt automatiserade beslut.  Det frigör tid för bygglovhandläggarna att arbeta med mer komplicerade ärenden och kvalificerad rådgivning. Årets fina NKI-resultat är något som sporrar oss ännu mer framåt i arbetet, säger stadsdirektör Victor Kilén.

Att företagen ses som livsnerven för samhällets välfärd är ett faktum som näringslivsdirektör Mathias Forsberg gärna lyfter fram som en del av Nacka kommuns framgångsrecept:

– Under det senaste året har vi jobbat strategiskt med att utveckla vår Företagsservice, där vi nu har en dedikerad serviceorganisation på plats med kvalificerade tjänstemän som på bästa sätt kan möta och förstå företagens många gånger komplexa vardag.

– Vi vill rikta ett stort tack till de företagare som tagit sig tid att svara på enkätundersökningen, som inte bara ger oss ett kvitto på att vårt arbete ger goda resultat utan även hjälper oss att förstå och se hur vi kan utveckla servicen ännu mer, säger Mathias Forsberg, näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör.

Om mätningen Nöjd-Kund-Index

Mätningen har genomförts via en enkät där företagen får sätta betyg på den totala upplevelsen av myndighetsärendet men också på hur nöjda de är med bemötande, information, tillgänglighet, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. De får också göra en helhetsbedömning om kommunernas service. Det är helhetsbedömningen som ligger till grund för måttet ”nöjd-kund-index” (NKI).

Mätningen av Nöjd-Kund-Index har genomförts av Sveriges Kommuner och Regioner i samverkan med Stockholm Business Alliance. Resultaten avser 2023.
Länk till hela undersökningen:
https://skr.se/skr/tjanster/pressrum/nyheter/nyhetsarkiv/fortsattgottbetygatkommunersarbetemedforetagsklimat.81476.html

 

Mer information

Mats Gerdau
Kommunstyrelsens ordförande Nacka kommun
08–718 92 00
mats.gerdau@nacka.se

Mathias Forsberg
Näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör Nacka kommun
08–718 90 12
mathias.forsberg@nacka.se

Helene Andersson
Pressansvarig Nacka kommun
08-718 92 34
helene.andersson@nacka.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

WoodUpp inleder samarbete med EKPR & Kommunikation

Published

on

By

Danska WoodUpp väljer EKPR & Kommunikation som sin samarbetspartner. Tillsammans med byrån vill företaget växla upp och växa sig desto större på den svenska marknaden. WoodUpp startades 2016 av Mads Vesterby som ett skolprojekt med grund för en passion av nordisk design. År 2018 revolutionerade WoodUpp marknaden med lanseringen av den banbrytande Akupanelen, vilket banade väg för deras imponerande tillväxt. Idag finns WoodUpp med i projekt över hela värden, där deras produkter används för att förbättra akustiken i olika typer av miljöer.

– Vi hjälper människor att skapa fantastiska rum genom vår nordiska design. Våra produkter förvandlar både ljud och den visuella upplevelsen i rummet och gör en positiv inverkan på människors liv. Vi har under kort tid växlat upp väldigt fort, men utan att tumma på våra värden om en hållbar produktion och kvalitet. Vi ser fram emot vårt samarbete med EKPR och resan till att expandera och ytterligare på den svenska marknadnen inom flera segment, säger Stine Brorsen, VD WoodUpp Sverige.

Samtliga produkter tillverkas i Ribe, Danmark där företaget är hängivna en hållbar produktion, genom att kombinera kvalitet och design samt säkerställa att varje produkt som lämnar fabriken är av absolut högsta klass.

– WoodUpp är ett smart företag som erbjuder flexibla och moderna lösningar för privatpersoner som företag genom en hållbar produktion. Vi vet alla vikten av att skapa bra akustik och det har WoodUpp lyckats med. Vi ser fram emot vårt kommande samarbete tillsammans, där vi satsar på tillväxt! Säger Madeleine Ek Brentmar, VD EKPR & Kommunikation.

2022 grundades WoodUpp Sweden AB av Stine och Martin Rauschenberg Brorsen tillsammans med WoodUpp Group. Deras långvariga relation med Mads, Mikkel och Troels möjliggjorde etableringen av WoodUpp i Sverige. Stine har en bakgrund som inredningsdesigner och är VD för WoodUpp Sverige och Martin arbetar som Business Developer. Deras gemensamma målsättning är att skapa enastående inredningslösningar och erbjuda WoodUpps kunder den bästa möjliga kundservicen.

EKPR & Kommunikation Telefon: 08-667 22 06 E-mail:info@ekpr.com | Bildbank: www.ekprbildbank.com 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB levererar hybridelektrisk framdrivning till ny färja från MaineDOT som förbinder ösamhälle med fastlandet

Published

on

By

  • ABB:s grid-to-propeller-lösningar ska driva den nya hybridelektriska färjan mellan Lincolnville och ön Islesboro i Maine, USA
  • Ösamhället Islesboro förlitar sig på färjeförbindelsen för att få tillgång till sjukvård och andra viktiga tjänster på fastlandet
  • ABB:s heltäckande lösning kommer att bidra till att minska utsläppen i linje med delstatens mål och samtidigt maximera fartygets tillförlitlighet och drifttid

ABB har valts av Maine Department of Transportation (MaineDOT) för att leverera en omfattande grid-to-propeller-lösning till den nya dubbeländade, hybridelektriska färjan som kommer att tillhandahålla viktiga tjänster mellan staden Lincolnville och ösamhället Islesboro i USA.

Det nya fartyget, som ska ersätta en befintlig dieseldriven färja, kommer att visa att offentligt finansierade organisationer i USA föredrar den höga tillförlitlighet och de lägre utsläpp som kan uppnås med hybridelektriskfartygsteknik. ABB:s leverans omfattar det hybridelektriska framdrivnings- och energilagringssystemet. ABB:s prisbelönta kraftdistributionssystem Onboard DC Grid™ ska säkerställa optimal användning av energikällor, medan ABB Ability™ Marine Remote Diagnostic System ska möjliggöra övervakning av system ombord för att maximera fartygets drifttid.

Det 207 fot (62 meter) långa nybyggda fartyget kommer att transportera upp till 200 passagerare och 40 fordon mellan Lincolnville och Islesboro – cirka tre sjömil från fastlandet. Islesboro är ett så kallat ”Medically Underserved Area”, där cirka 600 åretruntboende är beroende av färjeförbindelser för att få tillgång till sjukvård och andra viktiga tjänster. Färjeprojektet finansieras huvudsakligen av Federal Transit Administration inom ramen för deras Electric or Low-Emitting Ferry Pilot Program och Ferry Service for Rural Communities Program, där det senare även finansierar moderniseringen av färjeterminalerna så att de uppfyller kraven på säkerhet och effektivitet.

Genom att ersätta den 35 år gamla färjan Margaret Chase Smith kommer det nya hybridelektriska fartyget att minska bränsleförbrukningen med uppskattningsvis 450 000 liter per år, vilket motsvarar cirka 1 100 ton i koldioxidutsläpp. Projektet bidrar till Maine Clean Transportation Roadmap, som siktar på koldioxidneutralitet senast 2045.

“Den nya hybridelektriska färjan mellan Lincolnville och Islesboro kommer att ge ett betydande bidrag till våra ansträngningar att minska koldioxidutsläppen från transporter i delstaten Maine”, säger Mackenzie Kersbergen P.E., Senior Project Manager, Multimodal Program – Maine Department of Transportation. “ABB har varit en bra partner för oss under hela designprocessen och vi ser fram emot att se deras system i drift. Med tanke på det kritiska behovet av tillförlitlighet och drifttid för fartygen på den här rutten, har ABB:s serviceutbud och digitala övervakningsfunktioner gjort att de skiljer sig från konkurrenterna i vår sökning efter en systemintegratör.”

“I ett brådskande och växande behov av att minska koldioxidutsläppen från färjetrafik väljs ABB:s integrerade elektriska, automatiserade och digitala lösningar allt oftare av amerikanska operatörer som vill ersätta föråldrade färjor som svar på lagkrav och samhällets förväntningar”, säger Drew Orvieto, försäljningschef för Nordamerika, ABB Marine & Ports. “Vi är hedrade över att arbeta med MaineDOT som systemintegratör för detta viktiga fartyg.”

2021 vann ABB ett kontrakt med Maine-färjeoperatören Casco Bay Lines för att leverera ett hybridkraft- och framdrivningssystem med landladdningskapacitet till en 164 fot (50 meter) dubbeländad passagerarfärja som trafikerar rutten Portland – Peaks Island. Fartyget ska sättas i trafik senare i år och förväntas minska de årliga koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 800 ton. På andra håll på den amerikanska färjemarknaden har ABB nyligen varit involverat i ett elektrifieringsprojekt för Washington State Ferries – det största färjesystemet i landet – och levererat kraft- och framdrivningsspaket till de senaste ”Maid of the Mist” Niagara Falls turfärjorna, de första helt elektriska fartygen som byggts i USA.

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från energiförsörjning, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina ~20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com  

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 April 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.