Connect with us

Marknadsnyheter

Hifab Group AB (publ.) Delårsrapport för januari – juni 2021

Published

on

April – juni, andra kvartalet, i sammandrag

  •  Nettoomsättningen uppgick till 85,4 (96,6) MSEK. 
  • Rörelseresultatet i verksamheten uppgick till -6,2 (2,9) MSEK. 
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -6,6 (2,2) MSEK. 
  • Resultat per aktie uppgick till -0,08 (0,03) SEK. 

Januari – juni 2021 i sammandrag

  • Nettoomsättningen uppgick till 170,5 (193,9) MSEK.
  • Rörelseresultatet i verksamheten uppgick till -7,8 (4,3) MSEK. 
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -8,1 (3,8) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till -0,10 (0,05) SEK.

 
VD-rapport
”Positiva marknadssignaler med fortsatta utmaningar”
Den svaga inledningen av året har fortsatt under andra kvartalet med några störningar i pågående projekt samt flera nya projekt som inte har kommit igång som planerat. Orsaken är huvudsakligen kopplad till den pågående och utdragna pandemi och en, som vi upplever det, trög återstart. I takt med att vaccineringen rullas ut i landet ser vi en allt positivare marknad med ökad investeringsvilja. Den tillfälligt minskande orderstocken under inledningen av året har nu åter börjat fyllas på.

Under pandemin har vi varit restriktiva med att anställa ny personal, vilket resulterat i en något minskad numerär i Sverige. I första hand har vi prioriterat att säkerställa befintlig verksamhet samt selektiv rekrytering av nyckelpersoner. I vår utlandsverksamhet har vi ökat egen personal lokalt och minskat andelen underkonsulter.

Som tidigare meddelats har Tillväxtverket lämnat besked om övervägande om att återkräva tidigare utbetalt korttidsstöd, avseende år 2020 för Hifab AB. Då vi inte delar Tillväxtverkets syn kommer svar att lämnas innan slutligt beslut fattas. Om det slutliga beslutet skulle följa övervägandet innebär det en återbetalning om 1,8 MSEK, vilket kommer vara kassaflödespåverkande. Vi gör även bedömningen att erhållet och ansökt stöd för innevarande år kan vara i farozonen. Med anledning av detta har vi återfört allt korttidsstöd som Hifab AB tidigare erhållit och ansökt om, vilket innebär en negativ resultatpåverkan under andra kvartalet om totalt 3,5 MSEK. I det fall Tillväxtverket ändrar sin uppfattning i det slutliga beslutet kommer det innebära en positiv påverka på resultatet.

Orderstocken för den svenska verksamheten har minskat något men ligger i nivå med föregående år med hänsyn tagen till att vi är något färre medarbetare. Med stöd av positiva marknadssignaler och våra branschorganisationers allt mer positiva konjunkturprognoser kvarstår vår bedömning om en god marknad som sakta förbättras. I takt med att marknaden och orderingången ger oss rätt förutsättningar kommer vi återuppta tillväxtsatsningen i Sverige.

Vår utlandsverksamhet har det fortsatt tufft med hårda restriktioner och hög smittspridning i de länder där vi är verksamma. Under perioden ser vi dock en förbättring som resulterat i en omsättningsökning med 46% jämfört med samma period föregående år. Orderstocken för utland är i nivå med föregående år, vilket är på en historiskt hög nivå, men det är osäkert i vilken takt vi kan realisera orderstocken med hänsyn till ländernas restriktioner.

Under perioden har vår utlandsverksamhet lyckats uppnå en viktig milstolpe genom att Världsbanken hävt den tidigare sanktionen som hindrat oss från att vinna nya Världsbanksfinansierade projekt. Detta innebär att vi inte har några begränsningar att verka på den internationella biståndsmarknaden. Med över 40 års erfarenhet av internationell projektverksamhet och ett projektgenomförande- och antikorruptionssystem, som lyfts fram av Världsbanken som en förebild, står vi redo att bidra med samhällsnytta där den bäst behövs.

Vi fortsätter vårt fokuserade arbete med att stötta våra kunder, utveckla ett lönsammare Hifab samt fortsatt hög marknadsnärvaro för att möta marknadens behov och stärka vår marknadsposition.

Denna information är sådan som Hifab Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-07-20 08:00 CET.

För ytterligare information kontakta
Patrik Schelin, CEO
Hifab Group AB 
telefon 010-476 60 00

Hifab är specialister inom projektledning med tillhörande konsulttjänster. Vi finns till för de som äger, utvecklar, förvaltar och nyttjar fastigheter och anläggningar. Hifab grundades redan 1947 och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Koncernen har ca 300 medarbetare fördelade på 12 kontor i Sverige, 2 internationella kontor och projektverksamhet i ett tiotal länder. Omsättningen är ca 360 MSEK. Hifabs Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: CA@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Probi ingår partnerskap med Bower för att uppmana konsumenter att återvinna mera

Published

on

By

Probi AB har som målsättning att förbättra företagets hållbarhetsarbete, bland annat genom att minska sitt koldioxidavtryck i världen. I enlighet med FN:s globala mål 12 ”Hållbar produktion och konsumtion” har Probi AB nu inlett ett samarbete med Bower för att inspirera företagets konsumenter till ökad återvinning.

Bower erbjuder en mobilapplikation som belönar återvinning av konsumentförpackningar vid vanliga återvinningsstationer. Genom appen kan konsumenter tjäna poäng på att återvinna förpackningar, och användarna får fler poäng genom att återvinna produkter från de varumärken som är anslutna till Bower. Poängen kan sedan omvandlas till exempelvis värdekuponger, pengar eller skänkas till välgörande ändamål.

Probis hållbarhetsspecialist, Martin Krogh-Poulsen, kommenterar det inledda samarbetet med att betona vikten av återvinning.

Återvinning är avgörande för vår planet. Det minskar luftföroreningar, bevarar naturresurser, sparar energi och minskar indirekt de påfrestningar och stressfaktorer som många arter utsätts för i dagens värld. Genom att uppmana konsumenter att återvinna Probis produkter tar vi ett större ansvar för att skydda ekosystemen och minska koldioxidutsläppen.

På samma sätt som att konsumenter kan panta plastflaskor är ambitionen att göra återvinningen av övriga konsumentförpackningar lönsam för konsumenten. Genom detta initiativ är både Bower och Probis förhoppning att bidra till en ökad återvinning i samhället. Probis Marknadschef, Alexia Wilhelmsson, fortsätter

Vi är stolta över att ha inlett ett partnerskap tillsammans med Bower. Genom att finnas tillgängliga i Bower-appen hoppas vi kunna inspirera våra konsumenter till ökad återvinning, vilket framför allt är viktigt ur ett miljöhänseende. Inledningsvis kommer vi att erbjuda ”pant” på Probis produkter i Sverige och Norge. Vi hoppas att denna satsning ska leda till att återvinningsengagemanget ökar i samhället. 

För mer information, kontakta:

Martina Pettersson, Global Marketing Director, Probi AB

E-mail: martina.pettersson@probi.com,Tel:+46 46 286 89 61

Basudha Bhattarai Johansson, VP HR & Sustainability, Probi AB

E-mail: basudha.bhattarai.johansson@probi.com, Tel: +46 46 286 89 17

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 400 aktieägare den 31 december 2023.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Knowit bjuder in till presentation av delårsrapport januari-mars 2024 den 3 maj kl 10.00

Published

on

By

Fredagen den 3 maj kl 07.30 publicerar Knowit AB (publ) delårsrapport för perioden januari-mars 2024. Med anledning av detta bjuder Knowit till en presentation i en audiocast där vd och koncernchef Per Wallentin och CFO Marie Björklund kommenterar resultatet och svarar på frågor.  

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

Presentationen inleds kl. 10.00 och hålls på engelska.

Länk till audiocast: https://www.investis-live.com/knowit/661e5fea1feb820d006e3254/deruh

Telefonnummer till audiocast:

Sverige                                                          +46 8 5051 0031
United Kingdom                                            +44 207 107 06 13

Andra internationella nummer finns HÄR

Pin:                                                               43405119

Ingen föranmälan krävs. Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

För mer information, kontakta:

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se
 

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 300 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.