Marknadsnyheter
Hjärnans fosterutveckling kartlagd in i minsta detalj
Forskare vid Karolinska Institutet har tagit fram en detaljerad molekylär atlas över hjärnans fosterutveckling. Studien som publiceras i topptidskriften Nature bygger på så kallad enkelcellsteknik och är gjord på möss. På detta sätt har forskarna identifierat nästan 800 olika celler som är aktiva under fosterutvecklingen – mångdubbelt fler än vad som tidigare varit känt.
– Hjärnans utveckling är väl beskriven sedan tidigare och de huvudsakliga celltyperna är kända. Det nya med vår atlas är den höga upplösningen och detaljrikedomen, säger Sten Linnarsson, forskningsledare och professor vid institutionen för medicinsk biokemi och biofysik, Karolinska Institutet.
I sitt arbete följde forskarna hjärnans utveckling hos mössen från dag sju, då anlaget till hjärnan just bildats, till graviditetens slut dag 18. Med hjälp av enkelcellsteknik – single-cellteknik – kunde de kartlägga hjärnans sammansättning i detalj under fosterutvecklingen: vilka celltyper som finns, hur många celler av varje typ och hur detta förändras i de olika utvecklingsstadierna.
Forskarna studerade även geners aktivitet i varje enskild cell och klassificerade celler baserat på dessa aktivitetsmönster.
Resultatet är en molekylär atlas som exakt visar hur alla celler i hjärnan utvecklas ur det tidiga embryot. Exempelvis kan man se hur tidiga nervstamceller först ökar och sedan minskar i antal, för att ersättas av övergångsformer i flera vågor som till sist mognar till färdiga nervceller.
Forskarna visar även hur tidiga stamcellslinjer förgrenar sig och ger upphov till flera olika typer av mogna celler, ungefär som ett släktträd.
Den aktuella studien leddes av doktoranden Gioele La Manno – numera forskare i Lausanne, Schweiz – och Kimberly Siletti postdoktor i Linnarssons grupp. Studien ingår det internationella initiativet Human Cell Atlas (humancellatlas.org), som syftar till att kartlägga alla celler i människokroppen.
Nästa steg i forskarnas arbete är därför att skapa atlaser över människohjärnan, både hos vuxna och under fosterutvecklingen.
– Atlaser som denna är av stor vikt för forskningen om hjärnan, både för att förstå hjärnans funktion och dess sjukdomar. Cellerna är kroppens grundläggande byggstenar och kroppens sjukdomar kommer alltid till uttryck i specifika celler. Gener som orsakar svåra sjukdomar finns i alla kroppens celler, men de orsakar sjukdom bara i specifika celler i hjärnan, säger Sten Linnarsson.
Studien har finansierats med anslag från bland annat Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Familjen Erling-Perssons Stiftelse, Torsten Söderbergs Stiftelse, Hjärnfonden och Stiftelsen för Strategisk Forskning. Även forskare vid SciLifeLab, Stockholms universitet och forskningsinstitut i Schweiz och USA har ingått i studieteamet.
Publikation: ”Molecular Architecture of the Developing Mouse Brain”, Gioele La Manno, Kimberly Siletti, Alessandro Furlan, Daniel Gyllborg, Elin Vinsland, Alejandro Mossi Albiach, Christoffer Mattsson Langseth, Irina Khven, Alex R. Lederer, Lisa M. Dratva, Anna Johnsson, Mats Nilsson, Peter Lönnerberg, Sten Linnarsson. Nature, online 28 juli 2021, doi: 10.1038/s41586-021-03775-x.
För mer information, kontakta:
Sten Linnarsson, professor
Institutionen för medicinsk biokemi och biofysik, Karolinska Institutet
Tel: 070-399 32 06
E-post: sten.linnarsson@ki.se
Karolinska Institutet är ett av världens ledande medicinska universitet med visionen att driva utvecklingen av kunskap om livet och verka för en bättre hälsa för alla. I Sverige står Karolinska Institutet för den enskilt största andelen medicinsk akademisk forskning och har det största utbudet av medicinska utbildningar. Varje år utser Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin.
Taggar:
Marknadsnyheter
MAG Interactive AB (publ) publicerar delårsrapport september-november 2024/2025
MAG Interactive genererade en nettoomsättning om 69 MSEK under Q1 med en EBITDA-marginal på 25 %. Nettoomsättningen minskade med 10 % jämfört med samma period föregående år och ökade med 4 % jämfört med Q4.
Perioden september 2024 – november 2024 i sammandrag:
- Justerad EBITDA för kvartalet var 17 194 TSEK (19 116 TSEK), en minskning med 1 923 TSEK
- Koncernens nettoomsättning för kvartalet var 68 995 TSEK (76 745 TSEK), vilket motsvarar en minskning med 10%
- Koncernens spelbidrag för kvartalet var 45 304 TSEK (54 864 TSEK), en minskning med 17%
- Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för kvartalet 6,9 US cents (6,8 US cents), en ökning med 1%
- Resultat per aktie under kvartalet var 0,10 SEK/aktie (0,17 SEK/aktie)
- Justerat resultat per aktie under kvartalet var 0,10 SEK/aktie (0,12 SEK/aktie)
- Kostnader för user acquisition för kvartalet uppgick till 13 199 TSEK (11 192 TSEK)
- Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,0 miljoner respektive 2,6 miljoner under kvartalet, en minskning med 8% respektive 11%
VD-kommentar i sammandrag
“Intäkterna ökade med fyra procent mellan Q4 och Q1 och nådde 69 MSEK. EBITDA-marginalen i Q1 var 25 %. Vi är glada över att se ökade investeringar i user acquisition (UA) under kvartalet (upp med 5 MSEK från Q4 till Q1) som ett resultat av ökad konkurrenskraft för våra spel på marknaden.
“Vi tillskriver ökningen av UA och intäkter i Q1 det fantastiska arbete som har gjorts i våra live-spel, där vi har haft en hög frekvens av nya spellägen och innehåll.
“Jämfört med föregående år ligger vi fortfarande efter på intäktssidan på grund av skillnader i UA-nivåer jämfört med tidigare historiska toppar. Intäkterna i Q1 var 10 % lägre jämfört med året innan, drivet av en kombination av en minskning på 8 % i dagligt aktiva användare (DAU) och negativa valutakursförändringar. Den genomsnittliga intäkten per dagligt aktiv användare (ARPDAU), mätt i USD, var något högre än för ett år sedan.
“Crozzle har nu varit i soft launch i 12 månader. Spelet har förbättrats avsevärt under denna period, och vi är nu i en position där vi kan köra UA på låga volymer med lönsamhet. Spelet har passerat hundra tusen nedladdningar och genererar redan dagliga intäkter på en liknande nivå som våra mindre spel. Fokus ligger självklart på att fortsätta öka spelets life time value (LTV) för att bli en riktigt skalbar titel i vår portfölj. Vi betraktar inte spelet som globalt lanserat förrän vi har nått en sådan punkt.
“Utöver Crozzle har vi ytterligare ett spel i marknadstestning. Detta spel är byggt för att använda samma tile matching-mekanik som vi driver som ett sidoevent i Wordzee, men som ett fristående spel. Tile matching är en underkategori inom pusselgenren där det finns utrymme för innovation och stora möjligheter för nya spel att slå sig in.
“Tack vare investeringar i vår modulära plattform tar vi oss till en position där vi kan få ut spel på marknaden snabbare. Vi kan röra oss snabbare och samtidigt bibehålla hög kvalitet, eftersom en betydligt mindre mängd ny mjukvara behöver utvecklas per spel.
“Vi är fokuserade på att öka takten i att få ut nya spel till testning på marknaden med hjälp av vår nya plattform. Under 2025 och 2026 är vi övertygade om att vi kommer att ha en betydligt högre takt i att få ut nya spel till marknaden. Det kommer i sin tur att öka sannolikheten för att fler spel når global lansering och stödjer företagets intäktstillväxt. Vi har en stark tro på den framtida tillväxt som detta kommer att möjliggöra. Tack för att ni följer vår spännande resa,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.
Presentation & rapport
Den 22 januari 2025 kl. 10:00 presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen: http://www.twitch.com/maginteractive. Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på den sociala media-plattformen X, tidigare känd som Twitter, under dagen, skriv till @d_hasselberg eller @maginteractive. Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig på https://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.
Denna information är sådan som MAG Interactive är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-22 08:00 CET.
För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / daniel@maginteractive.se
Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / magnus.wiklander@maginteractive.se
Om MAG Interactive
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com
Taggar:
Marknadsnyheter
MAG Interactive AB (publ) publicerar delårsrapport september-november 2024/2025
MAG Interactive genererade en nettoomsättning om 69 MSEK under Q1 med en EBITDA-marginal på 25 %. Nettoomsättningen minskade med 10 % jämfört med samma period föregående år och ökade med 4 % jämfört med Q4.
Perioden september 2024 – november 2024 i sammandrag:
- Justerad EBITDA för kvartalet var 17 194 TSEK (19 116 TSEK), en minskning med 1 923 TSEK
- Koncernens nettoomsättning för kvartalet var 68 995 TSEK (76 745 TSEK), vilket motsvarar en minskning med 10%
- Koncernens spelbidrag för kvartalet var 45 304 TSEK (54 864 TSEK), en minskning med 17%
- Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för kvartalet 6,9 US cents (6,8 US cents), en ökning med 1%
- Resultat per aktie under kvartalet var 0,10 SEK/aktie (0,17 SEK/aktie)
- Justerat resultat per aktie under kvartalet var 0,10 SEK/aktie (0,12 SEK/aktie)
- Kostnader för user acquisition för kvartalet uppgick till 13 199 TSEK (11 192 TSEK)
- Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,0 miljoner respektive 2,6 miljoner under kvartalet, en minskning med 8% respektive 11%
VD-kommentar i sammandrag
“Intäkterna ökade med fyra procent mellan Q4 och Q1 och nådde 69 MSEK. EBITDA-marginalen i Q1 var 25 %. Vi är glada över att se ökade investeringar i user acquisition (UA) under kvartalet (upp med 5 MSEK från Q4 till Q1) som ett resultat av ökad konkurrenskraft för våra spel på marknaden.
“Vi tillskriver ökningen av UA och intäkter i Q1 det fantastiska arbete som har gjorts i våra live-spel, där vi har haft en hög frekvens av nya spellägen och innehåll.
“Jämfört med föregående år ligger vi fortfarande efter på intäktssidan på grund av skillnader i UA-nivåer jämfört med tidigare historiska toppar. Intäkterna i Q1 var 10 % lägre jämfört med året innan, drivet av en kombination av en minskning på 8 % i dagligt aktiva användare (DAU) och negativa valutakursförändringar. Den genomsnittliga intäkten per dagligt aktiv användare (ARPDAU), mätt i USD, var något högre än för ett år sedan.
“Crozzle har nu varit i soft launch i 12 månader. Spelet har förbättrats avsevärt under denna period, och vi är nu i en position där vi kan köra UA på låga volymer med lönsamhet. Spelet har passerat hundra tusen nedladdningar och genererar redan dagliga intäkter på en liknande nivå som våra mindre spel. Fokus ligger självklart på att fortsätta öka spelets life time value (LTV) för att bli en riktigt skalbar titel i vår portfölj. Vi betraktar inte spelet som globalt lanserat förrän vi har nått en sådan punkt.
“Utöver Crozzle har vi ytterligare ett spel i marknadstestning. Detta spel är byggt för att använda samma tile matching-mekanik som vi driver som ett sidoevent i Wordzee, men som ett fristående spel. Tile matching är en underkategori inom pusselgenren där det finns utrymme för innovation och stora möjligheter för nya spel att slå sig in.
“Tack vare investeringar i vår modulära plattform tar vi oss till en position där vi kan få ut spel på marknaden snabbare. Vi kan röra oss snabbare och samtidigt bibehålla hög kvalitet, eftersom en betydligt mindre mängd ny mjukvara behöver utvecklas per spel.
“Vi är fokuserade på att öka takten i att få ut nya spel till testning på marknaden med hjälp av vår nya plattform. Under 2025 och 2026 är vi övertygade om att vi kommer att ha en betydligt högre takt i att få ut nya spel till marknaden. Det kommer i sin tur att öka sannolikheten för att fler spel når global lansering och stödjer företagets intäktstillväxt. Vi har en stark tro på den framtida tillväxt som detta kommer att möjliggöra. Tack för att ni följer vår spännande resa,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.
Presentation & rapport
Den 22 januari 2025 kl. 10:00 presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen: http://www.twitch.com/maginteractive. Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på den sociala media-plattformen X, tidigare känd som Twitter, under dagen, skriv till @d_hasselberg eller @maginteractive. Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig på https://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.
Denna information är sådan som MAG Interactive är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-22 08:00 CET.
För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / daniel@maginteractive.se
Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / magnus.wiklander@maginteractive.se
Om MAG Interactive
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Sweco viktig partner i framtidssäkringen av elnätet i östra Danmark
De danska systemansvariga för distributionssystem, Cerius-Radius, och deras gemensamma servicebolag Nexel har valt Sweco som en viktig partner vid utvecklingen av elnätet i östra Danmark. Ordervärdet för Sweco uppskattas till cirka 400 MDKK över fem år.
I takt med att Danmark höjer sina klimatambitioner börjar elektrifieringsresan ta fart, och de systemansvariga för distributionssystem, Cerius-Radius, och deras servicebolag Nexel står inför en enorm uppgift med att expandera och utveckla östra Danmarks elnät för att kunna tillgodose den ökade efterfrågan.
– Sweco spelar en viktig roll som rådgivare för att öka takten i den gröna energiomställningen i Danmark, och vi är glada att bidra med expertis i det här nya samarbetet för att framtidssäkra elnätet i östra Danmark, säger Dariush Rezai, vd för Sweco i Danmark.
Sweco kommer att tillhandahålla ingenjörs-, upphandlings- och byggentreprenader (Engineering, Procurement and Construction Management, EPCM) inom ramen för avtalet som trädde i kraft den 17 januari och löper till 2030. Efter löptiden på fem år finns det även möjlighet till ytterligare tre förlängningar om ett år i taget.
Sweco har en långvarig relation med Cerius-Radius och Nexel, och har under de senaste decennierna varit rådgivare i såväl kabel- och transformatorstationsprojekt som stora installationer på efterfrågesidan.
Pressfoton:
- Bildbanksfoto som illustrerar Danmarks elnät, fri användning, ange foto: Getty Images/Nick Bundle Photography
- Foto av Sweco Denmarks Dariush Rezai, fri användning, ange foto: Tobias Regell
För mer information, vänligen kontakta:
Anna E Olsson, Head of Press, Sweco Group, 070 557 33 26, anna.e.olsson@sweco.se
Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK under 2023. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke