Connect with us

Marknadsnyheter

Hur mycket sömntabletter klarar Sverige?

Published

on

Fler än 800 000 svenskar får sömntabletter utskrivna*. Och i tisdags morse tog 1000 stockholmare gladeligen emot en ask med vad de trodde var sömntabletter på Centralstationen. Askar som visade sig innehålla information om kognitiv beteendeterapi (KBT) som är den behandling som bör rekommenderas vid sömnproblem.

Stockholm den 23 november – Igår delade sömnmottagningen Learning to Sleep ut KBT-information i askar som såg ut att innehålla sömntabletter till förbipasserande stockholmare. Aktivitetens syfte var att belysa mängden sömntabletter som skrivs ut i Sverige idag och hur lätt det är att få dem utskrivna. Den främsta anledningen till den skenade utskrivningen av receptbelagda sömntabletter är brist på tid och resurser inom vården. En patient med en sömnproblematik får, så att säga, sömntabletter utskrivet per automatik då det ofta saknas möjlighet att erbjuda KBT eller då väntetiderna är långa. Detta trots att KBT är det behandlingsalternativ som ska erbjudas i första hand vid sömnproblem.

Det tog knappt en timme för sömnmottagningen Learning to Sleep att dela ut 1000 askar av vad som såg ut att vara sömntabletter. I asken låg istället en bipacksedel med information om fördelarna med KBT och problemen som sömntabletter kan medföra.

– Vi vill belysa ett växande samhällsproblem. Brist på tid och resurser gör det svårt för svenska läkare att rekommendera alternativ till sömntabletter. Sömnläkemedel kan ibland behövas för att häva en akut sömnbrist, men ska bara användas tillfälligt och är sällan lösningen på själva sömnproblemet. Trots detta fastnar många personer i ett långvarigt användande av sömnläkemedel och får aldrig tillgång till KBT som är den behandling som på sikt har bäst effekt på sömnproblem. Tiden det tog för oss att dela ut 1000 askar illustrerar tydligt hur svenskens förhållningssätt till sömntabletter ändrats på kort tid, kommenterar Lina Johansson, legitimerad psykolog och VD på Learning to Sleep.

En av de som tog emot Learning to Sleeps ask var Daniel Zettervall. Han blev förvånad när han förstod att det inte fanns några sömntabletter i asken.

– Jag har själv inga större sömnbesvär men tog en ask ändå. Jag har flera vänner som jag vet tar sömnläkemedel. Asken hade inga tabletter i, men jag läste ändå bipacksedeln. Jag visste inte att det är så många som äter receptbelagda sömntabletter i Sverige, säger Daniel Zettervall, 34 år, Stockholm.

KBT bättre än tabletter
Forskning visar att KBT är den behandling som på lång sikt har bäst effekt på sömnproblem och bedöms därför som ett bättre och säkrare alternativ till sömnläkemedel eftersom det också är förenat med färre biverkningar. Detta ligger bakom Socialstyrelsens val att lyfta fram KBT som förstahandsbehandling vid sömnproblem.

Tabletter har ofta biverkningar och erbjuder sällan långsiktiga lösningar, vilket är ett växande problem i samhället. Learning to Sleep arbetar aktivt för att förändra synen på hur sömnproblem bör behandlas och vill hjälpa det växande antal svenskar som upplever sömnproblem till en naturlig sömn i stället för ett långvarigt läkemedelsanvändande.

– Det finns såklart fall där sömntabletter kan vara ofrånkomligt under en period, men det är väldigt olyckligt att det ofta är det enda alternativ som erbjuds för den som söker hjälp för sina sömnproblem, kommenterar Lina Johansson, legitimerad psykolog och VD på Learning to Sleep. Det är dags att vakna och skapa en förändring i synen på sömn, sömnbesvär och hur vi bäst löser det, avslutar hon.

För mer information kontakta:
Kalle Löfstrand, presskontakt på Learning to Sleeps kommunikationsbyrå Shomei
Mail: kalle.l@shomei.se
Mobil: 0733-58 26 65

Om Learning to Sleep
Learning to Sleep är en digital vårdgivare specialiserad på behandling av kroniska sömnbesvär. Behandlingen bygger på kognitiv beteendeterapi (KBT) via en kombination av ett strukturerat program i en mobil applikation och veckovisa digitala möten med en psykolog. Företagets behandling bygger på den senaste forskningen inom området och är mycket framgångsrik – över 90 procent av de patienter som behandlats får förbättrad sömn. Sverige är bolagets huvudmarknad och behandlingen erbjuds som en del av det skattefinansierade vårdvalet. För mer information se www.learningtosleep.se.

*Socialstyrelsens Läkemedelsregister (2021) Janusinfo Region Stockholm (https://janusinfo.se/nyheter/nyheter/2021/sannoliktingeneffektavsomnlakemedeleftertvaar.5.6b0cec9617a2d3d28f86b1cd.html) [2022-16-11]

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 Generic Sweden AB

Published

on

By

Årsredovisning och koncernredovisning för räkenskapsåret 2023. 
 

Susanne Lundin

CFO 
08-601 38 00
susanne.lundin@generic.se

Generic är ett teknikbolag som verkar inom meddelandetjänster för alla områden. Generic erbjuder en plattform för digitala kommunikationstjänster som kan integreras i kundernas interna eller externa kommunikationsflöden. Tjänsterna tillhandahålls genom en CPaaS-modell (Communication Platform as a Service) med högsta standard för säkerhet och tillförlitlighet. Generics kunder återfinns i alla områden och med särskild position inom larm och säkerhet, vård och e-hälsa samt e-handel och logistik. Bolaget grundades 1993 och har sitt säte i Stockholm. Generic omsatte c: a 143 MSEK under 2023 och har 23 anställda. Aktien handlas på NASDAQ First North Growth Market med kortnamnet GENI. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser. 08/503 015 50. ca@mangold.se. Hänvisning görs till www.generic.se/finansiellarapporter. Ytterligare information om bolaget finns på www.generic.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Intrum AB – Delårsrapport januari-mars 2024

Published

on

By

  • Ett säsongsmässigt svagare kvartal i linje med förväntningarna och fortsatt hög kommersiell aktivitet
  • Justerade intäkter och justerad EBIT ökade båda med 8 procent jämfört med Q1 -23 drivet av förvärvsaktiviteter inom Servicing, framför allt i mellersta och södra Europa
  • Skuldsättningsgraden oförändrad på 4,4x, inklusive 0,1x i ofördelaktiga valutakursförändringar
  • Framsteg inom flera strategiska initiativ inklusive: (i) Ophelos implementerat i Nederländerna, (ii) realiserade besparingar om ~500 MSEK under Q1 -24 (av de 800 MSEK genomförda under -23) samt genomför åtgärder för ytterligare besparingar om ~700 MSEK under 2024 och 2025, och (iii) anpassning av skuldstrukturen och pågående diskussioner om kapitalpartnerskap

Finansiella resultat, januari-mars 2024 (januari-mars 2023)

  • Justerade intäkter ökade till 4 891 MSEK (4 524)

  • Justerad EBIT ökade till 1 155 MSEK (1 068)

  • Cash EBITDA ökade till 2 782 MSEK (2 728)

  • Tillväxt i externa Servicing-intäkter med 16 procent

  • Justerad Servicing-EBIT marginal 15 procent RTM Q1 -24 (19)

  • Investeringsportfölj exklusive omvärderingar 37 miljarder SEK (37)

  • Tillgänglig likviditet vid kvartalets slut uppgick till 9 miljarder SEK (17)

Presentation av kvartalsrapporten
Andrés Rubio, vd och koncernchef, och Emil Folkesson, tillförordnad CFO & Investor Relations Director, presenterar resultatet och svarar på frågor i en webcast med telefonkonferens kl. 09.00. Presentationen kommer att hållas på engelska.

För att delta via webcast, vänligen använd denna länk. Via webbsändningen finns möjlighet att ställa frågor skriftligt.

För att delta via telefonkonferens, vänligen registrera via denna länk. Efter registreringen erhålls telefonnummer och ett konferens-ID för att få tillgång till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Kommentar från vd och koncernchef Andrés Rubio
”Det säsongsmässigt svagare första kvartalet ligger i linje med förväntningarna. Under kvartalet fortsätta vi att fokusera våra insatser på att uppnå målen som presenterades på vår kapitalmarknadsdag: att bli mer kundcentrerade, kapitallätta samtidigt som vi strävar efter en operativ modell som drivs av teknik och automatisering.

Med fortsatt inflation och behov av att förbättra marginalerna, fortsatte vi att undersöka åtgärder för ytterligare kostnadsbesparingar. I tillägg till de 800 miljoner SEK  i kostnadsbesparingar som genomfördes 2023, har vi identifierat ytterligare åtgärder som kommer att generera kostnadsbesparingar på cirka 400 miljoner SEK under 2024 och ytterligare cirka 300 miljoner SEK under 2025. Hittills har vi realiserat cirka 500 miljoner SEK i kostnadsbesparingar.

Intrums kommersiella aktivitet fortsatte att accelerera, med ett tecknat årligt kontraktsvärde (”ACV”) som ökade med 11 procent till 278 miljoner SEK från 251 miljoner SEK under Q1 2023. Några utvalda exempel är: (i) ett nytt avtal med ett stort BNPL-företag i Norge, (ii) ett utökat mandat med EDF i Frankrike och (iii) ett större mandat inom konsumentkrediter i Storbritannien.

Investing-segmentet redovisade en Cash EBITDA om 3 243 miljoner SEK, eller 100 procent mot den aktiva prognosen, vilket motsvarar 109 procent av den ursprungliga   prognosen. Detta visar motståndskraften och vår investeringsportföljs starka kassagenerering.

Under de senaste 12 månaderna hjälpte Intrum 4,9 miljoner kunder att bli skuldfria och inkasserade 120 miljarder SEK, varav 14 miljarder SEK från våra egna portföljer. Mer generellt förväntar vi oss en fortsatt hög efterfrågan på Intrums tjänster. NPL-volymerna har ökat stadigt under hela 2023, vilket har lett till att NPL-kvoten har ökat till 1,9 procent vid årets slut. En liknande utveckling ses för Steg 2-lån, där andelen i EU steg till 9,7 procent i Q4 2023, från 9,2 procent i Q3 – den näst högsta noteringen sedan 2018.

I mars lanserade vi Ophelos i Nederländerna – ett viktigt steg på vägen mot operationell excellens och vår pågående teknikomställning. Vi kommer att utvärdera lärdomarna från pilotprojektet i Nederländerna och introducera Ophelos på minst två ytterligare marknader under 2024.

Jag är dessutom mycket nöjd över att kunna tillkännage rekryteringen av vår tillträdande CFO, Johan Åkerblom, och jag ser fram emot att välkomna honom senare under 2024 och emot att fortsätta vår transformationsresa med alla enastående kollegor på Intrum.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Emil Folkesson, Interim CFO och Investor Relations Director
ir@intrum.com

Denna information är sådan information som Intrum AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovan kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 07.00.

Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 20 marknader i Europa. Genom att hjälpa företag att få betalt och stötta människor med deras sena betalningar, leder Intrum vägen till en sund ekonomi och spelar en viktig roll i samhället i stort. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2023 hade bolaget intäkter på 20,0 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

KVARTALSRAPPORT JANUARI-MARS 2024

Published

on

By

Väl positionerade inför trädgårdssäsongen

Första kvartalet 2024

  • Nettoomsättningen minskade med 14% till 14 719 Mkr (17 167). Valutakursförändringar hade en neutral påverkan.
  • Planerad avveckling av bensindriven verksamhet med låg marginal påverkade med -4% och organisk försäljning* minskade med 11%.
  • Gardena-divisionen uppnådde en organisk tillväxt om 2%.
  • Rörelseresultatet var 1 930 Mkr (2 364) och rörelsemarginalen var 13,1% (13,8). 
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 2,31 kr (2,90) och resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,31 kr (2,88).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten och investeringsverksamheten var -1 057 Mkr (588). Direkt operativt kassaflöde var -1 614 Mkr (-239), påverkat av den planerade minskningen av finansiering av kundfordringar. 
  • Husqvarna Group förvärvade ETwater och utökar därmed Gardena-divisionens bevattningserbjudande för den professionella marknaden i Nordamerika, se sidan 7. 

Väl positionerade inför trädgårdssäsongen

“Under det första kvartalet, som är en införsäljningsperiod, förbättrades försäljningen successivt. Vi gick från en avvaktande start bland våra återförsäljare till en mer gynnsam utveckling när trädgårdssäsongen nu startar. Koncernens organiska försäljning minskade med 11% under kvartalet, jämfört med ett rekordkvartal föregående år. Rörelseresultatet uppgick till 1 930 Mkr (2 364). Besparingsprogrammet löper enligt plan med realiserade besparingar om 185 Mkr under kvartalet.

Gardena-divisionen uppnådde organisk tillväxt, drivet av kategorierna för bevattning och handverktyg i Europa. Divisionen levererade ett förbättrat rörelseresultat och högre rörelsemarginal till följd av försäljningstillväxt och resultat av operationella effektiviseringsåtgärder. Dessutom bidrog goda framsteg i Nordamerika till ett förbättrat rörelseresultat. 

Inom Husqvarna Forest & Garden-divisionen var försäljningen av robotgräsklippare för den professionella marknaden och batteridrivna produkter stark. Försäljningen av bensindrivna hjulburna produkter fortsatte dock på en låg nivå, bland annat på grund av lägre efterfrågan och det faktum att vi proaktivt lämnar delar av detta segment i Nordamerika. 

Försäljningen minskade i Husqvarna Construction-divisionen, med en ökning på tillväxtmarknaderna medan försäljningen var lägre i Europa och Nordamerika. Rörelsemarginalen minskade till följd av lägre volymer.

Direkt operativt kassaflöde för koncernen uppgick till -1,6 Mdkr (-0,2), påverkat av den planerade minskningen av finansiering av kundfordringar. Vi fokuserar aktivt på våra lagernivåer som fortsatte att minska. 

Strategiska framsteg
Vi fortsätter att leverera på vår strategi. En viktig del i vår transformation är att expandera inom segment såsom robotgräsklippare, batteridrivna produkter, bevattning och lösningar för den professionella marknaden. Flera innovativa produkter inom dessa områden lanserades inför säsongen och uppnådde en stark tillväxt. Detta inkluderar nya robotgräsklippare både för konsumenter och professionella användare, motorsågsmodeller, bevattningsprodukter och ett utökat produktsortiment inom Husqvarna Construction-divisionen.

En annan strategisk aspekt är vårt engagemang för hållbarhet. Koncernens arbete med att minska koldioxidavtrycket utvecklas väl. Hittills har koldioxidutsläppen (Scope 1, 2 och 3) minskat med      -51% jämfört med basåret 2015. Detta drivs av elektrifieringen av vår bransch och lägre försäljning av bensindrivna produkter, främst hjulburna. Därmed har vi överträffat vårt mål om en minskning med -35% till 2025. 

Sammanfattningsvis har försäljningen haft en gradvis förbättrande trend under kvartalet, med tillväxt i Gardena-divisionen. Vi fortsätter att bygga en starkare koncern och leverera på vår strategiska transformation. Med ett starkt utbud av innovativa produkter har vi en gedigen plattform och är väl positionerade inför trädgårdssäsongen.” 

Pavel Hajman, VD
 

Webbsänd presentation och telefonkonferens
En webbsänd presentation av delårsrapporten för första kvartalet 
hålls kl.10.00 den 24 april 2024 med Pavel Hajman, VD och 
Terry Burke, CFO.

För att se presentationen använd länken:
husqvarnagroup.creo.se/891cd80d-8cee-477f-9645-78b81c459fa2

Nummer till telefonkonferensen (för möjlighet att ställa frågor): 
08-505 100 31 (Sverige) eller +44 (0) 207 107 06 13 (UK)

Datum för finansiella rapporter 2024
18 juli                 Delårsrapport januari-juni 2024 
23 oktober         Delårsrapport januari-september 2024

Kontakter
Terry Burke, CFO and Executive Vice President, Finance, IR & Communication 
08-738 90 00
 
Johan Andersson, Vice President, Investor Relations 
0702-100 451

Husqvarna AB (publ), Box 7454, 103 92 Stockholm
Regeringsgatan 28, 08-738 90 00, www.husqvarnagroup.com

Org. Nr: 556000-5331
NASDAQ OMX Stockholm: HUSQ A, HUSQ B

Denna rapport innehåller insiderinformation som Husqvarna AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2024 kl. 07.00 CET.

Faktorer som påverkar framåtriktade uttalanden
Denna rapport innehåller framåtriktade uttalanden i den betydelse som avses i den amerikanska Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Sådana uttalanden omfattar bland annat finansiella mål, mål avseende framtida verksamhet och finansiella planer. Dessa uttalanden bygger på nuvarande förväntningar och är föremål för risker och osäkerheter som kan medföra att resultatutfallet avviker väsentligt beroende på̊ en mängd faktorer. Dessa faktorer omfattar bland annat: konsumentefterfrågan och marknadsförhållandena i de geografiska områden och branscher inom vilka Husqvarna är verksamt, effekterna av valutaförändringar, prispress till följd av konkurrenssituationen, en väsentlig nedgång i försäljning via stora återförsäljare, framgång inom utveckling av nya produkter och inom marknadsföring, utvecklingen inom rättsprocesser avseende produktansvar, framsteg i att uppnå̊ målen för produktivitet och effektiv kapitalanvändning, framgång i att identifiera tillväxtmöjligheter och förvärvsobjekt och i att integrera dessa med befintlig verksamhet samt  framsteg i att uppnå̊ målen för omstrukturering och effektivisering av leveranskedjan.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.