Marknadsnyheter
Husqvarna skalar upp den digitala verktygsboden Tools for You


Husqvarna fortsätter sin läroresa inom delningsekonomin genom att nu rulla ut den digitala verktygsboden Tools For you i fem länder. Tjänsten som gör det möjligt att hyra trädgårdsverktyg via mobilen blir tillgänglig i Sverige, Frankrike, Tyskland, USA och Australien. Dessutom påbörjas en pilot för samägande tillsammans med delningsplattformen Ihopa.
2017 genomförde Husqvarna sin första pilot inom delningskonomin genom projektet Husqvarna Battery Box. Kunderna uppskattade tjänsten och därför ska den vidareutvecklade tjänsten nu testas i Australien, Frankrike, Tyskland, USA och Sverige (Jönköping, Örebro, Stockholm) för att samla in ytterligare lärdomar. Samtidigt testas ett nytt koncept för att samäga produkter med grannar och vänner via delningsplattformen Ihopa.
“Våra produkter är byggda för att hålla länge och lämpar sig utmärkt för att delas. Tack vare digitala plattformar blir det mycket lättare att hitta personer att dela med, vilket sparar pengar, plats och miljö. Att dela sällanköpsvaror är framtiden, frågan är hur fort konsumentbeteendet förändras”, säger Margaretha Finnstedt, Director Brand Innovation, Husqvarna divisionen.
Konceptet Tools For You bygger på en mobilapp, en verktygsbod med blåtandslås och trädgårdsprodukter. Boden har sju skåp som var och ett förvarar professionella batteridrivna produkter (häcksax, blåsare, stånghäcksax, motorsåg, trimmer och röjsåg) samt batteriladdare. Via mobil appen Tools For You kan man boka, betala och öppna skåpen samt se instuktionsfilmer. När produkterna lämnats tillbaka i skåpen ses de över samt laddas av en auktoriserad Husqvarna återförsäljare. Att hyra ett redskap kostar från 150 kr per dag.
Pilot om samägande
Under 2019 görs även en pilot tillsammans med delningsplattformen Ihopa. Den nya delningsplattformen Ihopa hjälper villaägare i närområdet att hitta varandra för att göra gemensamma investeringar och på så sätt öka nyttjandegraden av produkter som t ex motorsågar och häcksaxar.
For ytterligare information kontakta:
Margaretha Finnstedt – Director of Brand Innovation, Husqvarna Division
Mobil: +46 70 678 61 58
margaretha.finnstedt@husqvarnagroup.com
Husqvarna Group
Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skogs-, park- och trädgårdsskötsel. Sortimentet omfattar bland annat motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och åkgräsklippare. Koncernen är även ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och världsledande inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2018 uppgick till 41 miljarder kronor och koncernen har cirka 13 000 medarbetare i 40 länder.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke