Connect with us

Marknadsnyheter

INFOR FRAMTIDSSÄKRAR AFFÄRERNA HOS ÅBRO BRYGGERI

Published

on

Åbro Bryggeri satsar på tillväxt i molnet med Infor CloudSuite Food & Beverage

Infor, affärssystembranschens molnföretag, meddelar att Åbro Bryggeri, Sveriges äldsta familjeägda bryggeri, efter en upphandlingsprocess där tre leverantörer deltog har valt Infor CloudSuite Food & Beverage som ett led i transformationen från Åbro Bryggeris nuvarande affärsysystem till en modern branschanpassad molnlösning och att nå sina ambitiösa tillväxtmål.

– Vårt nuvarande affärssystem har vi utvecklat själva under lång tid och vi såg att kompetensen för att underhålla lösningen riskerade att försvinna och att driftskostnaderna skulle öka, säger Björn Ainemo, CFO på Åbro Bryggeri. Så vi började leta efter en ny passande standardlösning på marknaden som vi kunde växa med och Infor stod ut genom att lösningen var konfigurerad för vår bransch och passade för många av de uppgifter vi ville lösa. Med Infor får vi också fler B2B-funktioner vi inte har idag i en helhetslösning istället för fristående digitala öar.

Infor var en av tre leverantörer som Åbro Bryggeri utvärderade. Men pandemin gjorde att utvärderingen tog ett år av distansmöten, som till slut landade i Infor CloudSuite Food & Beverage. Implementeringen pågår nu tillsammans med konsultbolaget M3CS.

– Genom hela processen har vi haft bra kontakt med både Infors och M3CS säljorganisation och känt förtroende för båda parter, säger Håkan Larsson, Supply Chain Manager på Åbro Bryggeri. Inte minst har vi lagt vikt vid att de vi jobbar med finns i vårt närområde då det är många workshops under hand som implementationen pågår.

Åbro Bryggeri är Sveriges äldsta familjeägda bryggeri med anor från 1856 och sedan 1898 i nuvarande familjs ägo. Ölbryggning var starten men sortimentet har utvecklats kraftigt genom åren. Idag omfattar Åbro Bryggeri en koncern med flera olika varumärken och aktivitet på många marknader också utanför Sverige.

– Vi får nu ett system anpassat för framtiden, som till exempel vår e-handel där kunderna kommer kunna lägga order direkt i systemet, vilket man inte kan i vår nuvarande lösning säger Anne Lageson, IT Manager på Åbro Bryggeri. Då Infors lösning körs i molnet förenklar det för IT-sidan där vi slipper ha hårdvara på plats. Uppdateringar sker löpande och programmet utvecklas, så även för vår bransch ser vi molnet som framtiden för att förenkla vardagen.

– Digitalisering är avgörande när företag konkurrerar på konkurrensutsatta marknader, såsom livsmedelindustrin gör, säger Malte Ekedahl, Infors nordiska chef. Konkurrensen blir tuffare för varje dag och vår branschspecifika molnlösning för livsmedelsbranschen hjälper kunderna att ta smarta beslut som stärker deras konkurrenskraft.

Mer information:

Michael Jäderholm | Andréasson Public Relations | 070-725 2552 | michael.jaderholm@anpr.se

Richard Moore | Infor | +44 (0)7976 111 243 | richard.moore@infor.com

Copyright ©2022 Infor. All rights reserved. The word and design marks set forth herein are trademarks and/or registered trademarks of Infor and/or related affiliates and subsidiaries. All other trademarks listed herein are the property of their respective owners. www.infor.com

# # #

Om Åbro Bryggeri

Åbro Bryggeri är Sveriges äldsta familjebryggeri och även ett av Europas modernaste. Sedan 1856 har vi bryggt öl med vatten från vår egen källa som ligger i direkt anslutning till bryggeriet i småländska Vimmerby. Vi brygger ett flertal ölsorter såsom Bryggmästarens, Åbro Original, EY’BRO, Småland, Fem komma tvåan, BRON och Arton56 med flera. Förutom öl producerar vi även cider, läsk och vatten som vi säljer och levererar till restauranger, systembolag och dagligvaruhandel över hela Sverige. Mer information: www.abro.se

Om Infor

Infor är en global ledare av branschspecifika programvaror för molnet. Vi utvecklar kompletta lösningar för våra fokusbranscher, inklusive industriell tillverkning, distribution, hälsovård, mat och dryck, fordon, flyg och försvar samt högteknologi. Infors affärskritiska företagstillämpningar och tjänster är utvecklade för att leverera hållbara driftsfördelar med säkerhet och snabbare driftsättning. Vi är helt inriktade på att leverera framgångsrika affärsresultat för kunder, och vi förnyar oss ständigt för att snabbt lösa nya affärs- och branschutmaningar. Över 60 000 organisationer i mer än 179 länder litar på Infors 17 500 anställda och deras djupa branschexpertis för att hjälpa till att övervinna marknadsstörningar och uppnå sina affärsmål. Som en del av Koch-koncernen ger vår finansiella styrka, ägarstruktur och långsiktiga syn oss möjlighet att främja varaktiga, ömsesidigt fördelaktiga relationer med våra kunder, anställda och partners. Mer information: www.infor.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.