Connect with us

Marknadsnyheter

Invent Medic förvärvar FlowCup och säkrar sin finansiering genom en riktad nyemission samt via lån

Published

on

Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) har idag (29:e december 2022) ingått avtal med ägarna av FlowCup AB (FlowCup) avseende förvärv av samtliga aktier i bolaget. Förvärvet är det första i Invent Medics kommunicerade förvärvsstrategi. Köpeskillingen uppgår till 3,7 MSEK och erläggs genom kontant betalning på 0,4 MSEK och resterande med nyemitterade aktier i Invent Medic (Kvittningsemissionen).

Invent Medic genomför samtidigt en riktad nyemission om cirka 2,6 MSEK till ett fåtal utvalda parter. Detta i kombination med upptagande av lån från ALMI Företagspartner Skåne AB om 1 MSEK och ett lån från Lubrica Equity AB om 1 MSEK beräknas finansiera Invent Medic fram till positivt kassaflöde.

Förvärvet av FlowCup är villkorat av att extra bolagsstämman i Invent Medic beslutar att genomföra den riktade nyemissionen och ge bemyndigande för Kvittningsemissionen.

Förvärvet

FlowCup säljer menskoppar och tillbehör genom sin egen webshop till kunder i Europa samt har även en betydande internationell försäljning av menskoppar till icke-statliga organisationer, så kallade NGOs (Non-Governmental Organizations) där bland annat olika FN-organ är betalande kunder. FlowCup grundades 2016 av Diana Lidforsen som fortsatt är den som driver bolaget och 2021 var dess enda anställda. Diana har en gedigen erfarenhet inom försäljning och kundbearbetning. Försäljningstillväxten för FlowCup har varit stark och 2021 omsatte bolaget över 3 MSEK med ett svagt positivt resultat. FlowCup har idag över 60 000 betalande kunder i Europa. För att ytterligare växa behöver FlowCup investera i fler produkter, fler resurser och bättre infrastruktur och därför har ägarteamet i FlowCup, sedan början av 2022, letat efter en lämplig partner. FlowCup drivs av två tydliga värderingar; att bidra till ökad jämställdhet och hållbar konsumtion.

För Invent Medic kommer förvärvet av FlowCup att bidra med:

  • en tydligt ökad omsättning
  • en upparbetad internationell konsumentförsäljningskanal för produkter inom kvinnohälsa
  • nya etablerade konsumentmarknader, bl.a. Storbritannien, Italien och Nederländerna
  • en etablerad affär med NGO:s med stor potential
  • ytterligare fokus på försäljningstillväxt

Varumärket FlowCup kommer att behållas och som ett led i detta kommer Efemia menskopp att bli en del av FlowCups sortiment under varumärket FlowCup. Produkterna kompletterar varandra eftersom de har olika egenskaper och FlowCups kunder får ett bredare sortiment av menskoppar att välja mellan precis som andra ledande menskoppsleverantörer. Båda bolagen har var för sig tittat på möjligheten att addera ytterligare produkter till produktportföljen, såsom exempelvis menstrosor. Detta möjliggörs i och med förvärvet och menstrosor planeras att inkluderas i produktsortiment under 2023. Diana Lidforsen kommer att bli anställd i Invent Medic och kommer framför allt driva den fortsatta tillväxten genom försäljning direkt till konsument.

Köpeskillingen uppgår till 3,7 MSEK där 0,4 MSEK erläggs genom kontant betalning och resterande erläggs genom reverser. Reverserna kvittas mot aktier genom Kvittningsemissionen av 5 699 480 aktier till en teckningskurs om 0,579 SEK per aktie. Fastställandet av teckningskursen var en tidig utgångspunkt i förhandlingen mellan parterna och vid tidpunkten fastställdes teckningskursen utifrån rådande aktiepris i Invent Medic. Genom förvärvet kommer FlowCups grundare Diana Lidforsen att bli en av Invent Medics större aktieägare med ett innehav på ca 12,63%. Diana kommer att ingå ett 12 månaders lock-up avtal för 85% av sitt innehav, gällande från tillträdesdagen. Tillträde beräknas att ske den 24:e januari 2023.

– Det finns många fina synergier mellan bolagen bl.a. inom försäljning, produktutveckling och distribution. Förvärvet av FlowCup accelererar Invent Medics tillväxt mot konsumentmarknaden där FlowCup som varumärke sedan flera år är välkänt i Sverige och Europa. Att få in Diana som har lång erfarenhet inom konsumentförsäljning i bolaget är en styrka och kompletterar Invent Medics försäljningskompetens mot återförsäljare, distributörer och offentlig upphandling, säger Anna Lindström, VD Invent Medic

– Vi har i FlowCup under 2022 letat efter ett bolag som vi kan fortsätta växa med och när vi träffade Invent Medic kändes det genast rätt. Jag har höga ambitioner och ser fram emot att ytterligare utveckla och skala upp FlowCups försäljningskanal. Det känns otroligt spännande att få nya kollegor och att bli del av en ny och större organisation. Mest av allt är jag väldigt glad att FlowCup nu ges möjligheten att växa med ännu bättre förutsättningar, säger FlowCups grundare Diana Lidforsen.

På grund av att förvärvsdiskussionerna har dragit ut på tiden har tilltänkta kommersiella insatser för Efemia menskopp senarelagts och resulterat i att den förväntade omsättningen för Invent Medic 2022 blir något lägre än tidigare kommunicerat. Dock kommer bolaget resultatmässigt att ligga i linje med bolagets prognos i och med att besparingsprogrammet har fått fullt genomslag. Synergierna med FlowCup på konsumentmarknaden samt Invent Medics pågående försäljningsaktiviteter för Efemia kontinensstöd förväntas resultera i en accelererad omsättningstillväxt för båda kanalerna under 2023.

Förvärvet av FlowCup är villkorat av att extra bolagsstämman i Invent Medic beslutar att genomföra den riktade nyemissionen och ge bemyndigande för Kvittningsemissionen.

Invent Medics förvärvsstrategi

I mars 2022 presenterade Invent Medics sina intentioner att genom förvärv addera nya produkter, säljkanaler och därigenom öka omsättningen i bolaget. Sedan dess har bolagets styrelse och VD arbetat intensivt med att identifiera och träffa olika bolag inom kvinnohälsa med en etablerad försäljning. Förvärvet av FlowCup är det första steget för att uppnå Invent Medics strategiska mål att ha en portfölj med minst 10 st produkter inom kvinnohälsa, med en sammanlagd omsättning på minst 50 MSEK inom 3-4 år.

– Det känns otroligt bra att kunna presentera förvärvet av FlowCup. Vi har nu nått första steget i vår långsiktiga och strategiska målsättning att fortsätta expandera bolaget, både organiskt och genom förvärv. Förvärvet av FlowCup visar tydligt vår förmåga att göra just detta, säger Gun-Britt Fransson, styrelseordförande Invent Medic.

Finansiering

Invent Medic genomför i kombination med förvärvet av FlowCup en riktad nyemission om cirka 2,6 MSEK till ett fåtal utvalda parter. Detta i kombination med upptagande av lån från ALMI Företagspartner Skåne AB om 1 MSEK och Lubrica Equity AB om 1 MSEK beräknas finansiera Invent Medic fram till positivt kassaflöde. Lånet från Almi Företagspartner har en löptid på 60 månader med en årlig ränta om cirka 10 procent. Lånet från Lubrica Equity AB har en löptid på 1 år med en årlig ränta på 12 % och med möjligheten för långivaren att påkalla kvittningsemission för hela eller delar av likviden.

Med en ökad omsättning genom förvärvet av FlowCup, en lansering av menstrosor under 2023 och en fortsatt organisk försäljningstillväxt av Efemia kontinensstöd i Europa beräknas kapitalet räcka till dess att Invent Medic når positivt kassaflöde, vilket beräknas ske under senare delen av 2024.

Den riktade nyemissionen

Invent Medic avser att genomföra en riktad nyemission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt om ca 2,6 MSEK till ett fåtal, på förhand vidtalade, investerare, däribland medlemmar av Bolagets styrelse och befintliga aktieägare, förutsatt att en extra bolagsstämma beslutar därom. Teckningskursen i emissionen föreslås uppgå till 0,64 SEK per aktie, vilket innebär en rabatt om 15% baserat på en volymviktad genomsnittskurs för Invent Medics aktie för de senaste 10 handelsdagarna och innebär en utspädning om cirka 13,62 procent. Bolaget har erhållit bindande teckningsåtaganden på hela emissionsbeloppet i den riktade nyemission från följande tecknare:

  • Gun-Britt Fransson (styrelseordförande) 312 500 antal aktier
  • Mandelträdet AB, (Lars Persson, styrelseledamot, äger tillsammans med närstående 100% av Mandelträdet AB), 312 500 antal aktier
  • Helen Richenzhagen (styrelseledamot), 23 500 antal aktier
  • Frida Wilhelmsson Bratt (styrelseledamot), 78 125 antal aktier
  • Treeridge AB, 156 250 antal aktier
  • Per Heander, 78 125 antal aktier
  • Maria Westher Heander, 78 125 antal aktier
  • Axel Heander, 78 125 antal aktier
  • Fyra X Invest AB, 187 500 antal aktier
  • Claes Petrén, 22 500 antal aktier
  • Tobias Granberg, 781 250 antal aktier
  • Isakssons Elektriska AB, 781 250 antal aktier
  • Erik Isaksson, 156 250 antal aktier
  • Torbjörn Wennerholm, 312 500 antal aktier
  • Rätt Mätt i Ramlösa, 156 250 antal aktier
  • Dennis Johansson, 78 125 antal aktier
  • KSMA, 312 500 antal aktier
  • John Pålsson, 78 125 antal aktier
  • Ingemar Lavesson, 78 125 antal aktier

Eftersom medlemmar ur Bolagets styrelse ingår i kretsen av teckningsberättigade omfattas emissionen av bestämmelserna i 16 kap. aktiebolagslagen, den s.k. Leo-lagen. Förslagsställare är därför aktieägaren Jan Clarén som noga övervägt förslaget.

Skälen för avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är bl.a. dels den fördröjning som en företrädesemission innebär, dels storleken på emissionsbeloppet, dels de kostnader såsom bl.a. anskaffande av finansiell rådgivare och garanter som genomförande av en företrädesemission skulle medföra, dels de rabattsatser som i rådande finansieringsklimat erfordras för anskaffande av garanter i företrädesemissioner, dels att nyemissionsbeslutet underställs bolagsstämman med kvalificerad majoritet (9/10) samt dels utfallet i Bolagets senaste genomförda företrädesemission och den osäkerheten kring förvärvets fullföljande en företrädesemission skulle medföra.

Teckningskursen har fastställts efter förhandling med externa tecknare och med hänsyn till det svåra finansieringsklimat som råder på kapitalmarknaden anser förslagsställaren att teckningskursen är marknadsmässig och torde vara till gagn för samtliga aktieägare i Invent Medic.

Förslagsställarens samlade bedömning är att det ligger i Bolagets och samtliga aktieägares bästa intresse att genomföra en riktad nyemission på de villkor som anges i förslaget och därigenom skapa tydliga förutsättningar för att kunna fullfölja förvärvet av FlowCup. De teckningsberättigade aktieägarna som deltar i nyemissionen kommer inte att utöva sin rösträtt på bolagsstämman vid den aktuella beslutspunkten.

Extra bolagstämma

För att besluta om bl.a. den riktade nyemissionen avser Invent Medics styrelse kalla till en extra bolagsstämma, planerad att hållas den 17 januari 2023. En formell kallelse kommer att offentliggöras genom separat pressmeddelande.

Ändrat datum för publicering av bokslutskommunikén för 2022

Styrelsen har beslutat att senarelägga rapportdatumet för delårsrapport 4, tillika Bokslutskommunikén för 2022, från den 17:e februari 2023 till den 28:e februari 2023.

Rådgivare

Klara Stock Market Adviser AB har agerat rådgivare i samband med förvärvet av FlowCup.

Denna information är sådan som Invent Medic Sweden är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-12-29 12:22 CET.

För information om Invent Medic Sweden AB, vänligen kontakta
Anna Lindström, VD
Telefon: 0723 811 710
E-post: info@inventmedic.com 

Om Invent Medic
Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som utvecklar innovativa produkter i syfte att förbättra kvinnors hälsa och livskvalitet. Bolagets produkter ska vara säkra, effektiva och lätta att använda. Invent Medics första produkt Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot ansträngningsinkontinens (SUI), minskade urinläckaget med i genomsnitt 77 procent vid användning i en klinisk studie. Produkten är baserad på samma vetenskapliga princip som TVT-metoden, den främsta kirurgiska behandlingsmetoden för SUI. Bolagets andra produkt Efemia Menstrual Cup fungerar som ett smidigt och hållbart alternativ till traditionella mensskydd, och den är utformad för att vara följsam, säker och marknadens bekvämaste menskopp. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 Thinc Collective AB (publ)

Published

on

By

Report this content

Idag tisdagen den 23/4 2024 publicerar Thinc Collective AB (publ) årsredovisningen för 2023.

Årsredovisningen finns tillgänglig på bolagets hemsida www.thinccollective.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 Thinc Collective AB (publ)

Published

on

By

Report this content

Idag tisdagen den 23/4 2024 publicerar Thinc Collective AB (publ) årsredovisningen för 2023.

Årsredovisningen finns tillgänglig på bolagets hemsida www.thinccollective.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

UPS RELEASES 1Q 2024 EARNINGS

Published

on

By

  • Consolidated Revenues of $21.7B, Compared to $22.9B Last Year
  • Consolidated Operating Margin of 7.4%; Adjusted* Consolidated Operating Margin of 8.0%
  • Diluted EPS of $1.30; Adj. Diluted EPS of $1.43, Compared to $2.20 Last Year
  • Reaffirms Full-Year 2024 Financial Guidance

ATLANTA – April 23, 2024 – UPS (NYSE:UPS) today announced first-quarter 2024 consolidated revenues of $21.7 billion, a 5.3% decrease from the first quarter of 2023. Consolidated operating profit was $1.6 billion, down 36.5% compared to the first quarter of 2023, and down 31.5% on an adjusted basis. Diluted earnings per share were $1.30 for the quarter; adjusted diluted earnings per share of $1.43 were 35.0% below the same period in 2023. 

For the first quarter of 2024, GAAP results include a total charge of $110 million, or $0.13 per diluted share, comprised of after-tax transformation and other charges of $75 million and a non-cash, after-tax impairment charge of $35 million, driven by plans to consolidate certain acquired brands within the company’s healthcare portfolio.

“I want to thank all UPSers for their hard work and efforts,” said Carol Tomé, UPS chief executive officer. “Our financial performance in the first quarter was in line with our expectations, and average daily volume in the U.S. showed improvement through the quarter. Looking ahead, we expect to return to volume and revenue growth.”

U.S. Domestic Segment

1Q 2024 Adjusted1Q 2024 1Q 2023 Adjusted1Q 2023
Revenue $14,234 M $14,987 M
Operating profit $825 M $839 M $1,466 M $1,488 M
  • Revenue decreased 5.0%, driven by a 3.2% decrease in average daily volume.
  • Operating margin was 5.8%; adjusted operating margin was 5.9%.

International Segment

1Q 2024 Adjusted1Q 2024 1Q 2023 Adjusted1Q 2023
Revenue $4,256 M $4,543 M
Operating profit $656 M $682 M $828 M $806 M
  • Revenue decreased 6.3%, driven by a 5.8% decrease in average daily volume.
  • Operating margin was 15.4%; adjusted operating margin was 16.0%.

Supply Chain Solutions1

1Q 2024 Adjusted1Q 2024 1Q 2023 Adjusted1Q 2023
Revenue $3,216 M $3,395 M
Operating profit $132 M $226 M $247 M $258 M

1 Consists of operating segments that do not meet the criteria of a reportable segment under ASC Topic 280 – Segment Reporting.

  • Revenue decreased 5.3% primarily due to market rate declines in forwarding.
  • Operating margin was 4.1%; adjusted operating margin was 7.0%.

2024 Outlook

The company provides certain guidance on an adjusted (non-GAAP) basis because it is not possible to predict or provide a reconciliation reflecting the impact of future pension adjustments or other unanticipated events, which would be included in reported (GAAP) results and could be material.

For 2024, UPS reaffirms its full-year, consolidated financial targets:

  • Consolidated revenue to range from approximately $92.0 billion to $94.5 billion
  • Consolidated adjusted operating margin to range from approximately 10.0% to 10.6%
  • Capital expenditures of approximately $4.5 billion

* “Adjusted” or “Adj.” amounts are non-GAAP financial measures. See the appendix to this release for a discussion of non-GAAP financial measures, including a reconciliation to the most closely correlated GAAP measure.

Contacts:

UPS Media Relations: 404-828-7123 or pr@ups.com

UPS Investor Relations: 404-828-6059 (option 4) or investor@ups.com

# # #

Conference Call Information

UPS CEO Carol Tomé and CFO Brian Newman will discuss first-quarter results with investors and analysts during a conference call at 8:30 a.m. ET, April 23, 2024. That call will be open to others through a live Webcast. To access the call, go to www.investors.ups.com and click on “Earnings Conference Call.” Additional financial information is included in the detailed financial schedules being posted on www.investors.ups.com under “Quarterly Earnings and Financials” and as furnished to the SEC as an exhibit to our Current Report on Form 8-K.

About UPS

UPS (NYSE: UPS) is one of the world’s largest companies, with 2023 revenue of $91.0 billion, and provides a broad range of integrated logistics solutions for customers in more than 200 countries and territories. Focused on its purpose statement, “Moving our world forward by delivering what matters,” the company’s approximately 500,000 employees embrace a strategy that is simply stated and powerfully executed: Customer First. People Led. Innovation Driven. UPS is committed to reducing its impact on the environment and supporting the communities we serve around the world. UPS also takes an unwavering stance in support of diversity, equity and inclusion. More information can be found at www.ups.com, www.about.ups.com and www.investors.ups.com.

Forward-Looking Statements

This release, our Annual Report on Form 10-K for the year ended December 31, 2023 and our other filings with the Securities and Exchange Commission contain and in the future may contain “forward-looking statements” within the meaning of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Statements other than those of current or historical fact, and all statements accompanied by terms such as “will,” “believe,” “project,” “expect,” “estimate,” “assume,” “intend,” “anticipate,” “target,” “plan,” and similar terms, are intended to be forward-looking statements. Forward-looking statements are made subject to the safe harbor provisions of the federal securities laws pursuant to Section 27A of the Securities Act of 1933 and Section 21E of the Securities Exchange Act of 1934.

From time to time, we also include written or oral forward-looking statements in other publicly disclosed materials. Forward-looking statements may relate to our intent, belief, forecasts of, or current expectations about our strategic direction, prospects, future results, or future events; they do not relate strictly to historical or current facts. Management believes that these forward-looking statements are reasonable as and when made. However, caution should be taken not to place undue reliance on any forward-looking statements because such statements speak only as of the date when made and the future, by its very nature, cannot be predicted with certainty.

Forward-looking statements are subject to certain risks and uncertainties that could cause actual results to differ materially from our historical experience and our present expectations or anticipated results. These risks and uncertainties include, but are not limited to: changes in general economic conditions in the U.S. or internationally; significant competition on a local, regional, national and international basis; changes in our relationships with our significant customers; our ability to attract and retain qualified employees; strikes, work stoppages or slowdowns by our employees; increased or more complex physical or operational security requirements; a significant cybersecurity incident, or increased data protection regulations; our ability to maintain our brand image and corporate reputation; impacts from global climate change; interruptions in or impacts on our business from natural or man-made events or disasters including terrorist attacks, epidemics or pandemics; exposure to changing economic, political, regulatory and social developments in international and emerging markets; our ability to realize the anticipated benefits from acquisitions, dispositions, joint ventures or strategic alliances; the effects of changing prices of energy, including gasoline, diesel, jet fuel, other fuels and interruptions in supplies of these commodities; changes in exchange rates or interest rates; our ability to accurately forecast our future capital investment needs; increases in our expenses or funding obligations relating to employee health, retiree health and/or pension benefits; our ability to manage insurance and claims expenses; changes in business strategy, government regulations or economic or market conditions that may result in impairments of our assets; potential additional U.S. or international tax liabilities; potential claims or litigation related to labor and employment, personal injury, property damage, business practices, environmental liability and other matters; and other risks discussed in our filings with the Securities and Exchange Commission from time to time, including our Annual Report on Form 10-K for the year ended December 31, 2023, and subsequently filed reports. You should consider the limitations on, and risks associated with, forward-looking statements and not unduly rely on the accuracy of predictions contained in such forward-looking statements. We do not undertake any obligation to update forward-looking statements to reflect events, circumstances, changes in expectations, or the occurrence of unanticipated events after the date of those statements, except as required by law.

From time to time, we expect to participate in analyst and investor conferences. Materials provided or displayed at those conferences, such as slides and presentations, may be posted on our investor relations website at www.investors.ups.com under the heading ”Presentations” when made available. These presentations may contain new material nonpublic information about our company and you are encouraged to monitor this site for any new posts, as we may use this mechanism as a public announcement.

Reconciliation of GAAP and Non-GAAP Financial Measures

We supplement the reporting of our financial information determined under generally accepted accounting principles (”GAAP”) with certain non-GAAP financial measures.

Adjusted financial measures should be considered in addition to, and not as an alternative for, our reported results prepared in accordance with GAAP. Our adjusted financial measures do not represent a comprehensive basis of accounting and therefore may not be comparable to similarly titled measures reported by other companies.

Forward-Looking Non-GAAP Metrics

From time to time when presenting forward-looking non-GAAP metrics, we are unable to provide quantitative reconciliations to the most closely correlated GAAP measure due to the uncertainty in the timing, amount or nature of any adjustments, which could be material in any period.

Incentive Compensation Program Design Changes

During 2022, we completed certain structural changes to the design of our incentive compensation programs that resulted in a one-time, non-cash charge in connection with the accelerated vesting of certain equity incentive awards that we do not expect to repeat. We supplement the presentation of our operating profit, operating margin, income before income taxes, net income and earnings per share with non-GAAP measures that exclude the impact of these changes. We believe excluding the impacts of such changes allows users of our financial statements to more appropriately identify underlying growth trends in compensation and benefits expense.

Long-lived Asset Estimated Residual Value Changes

During the fourth quarter of 2022, we incurred a one-time, non-cash charge resulting from a reduction in the estimated residual value of our MD-11 fleet. We supplement the presentation of our operating profit, operating margin, income before income taxes, net income and earnings per share with non-GAAP measures that exclude the impact of this charge. We believe excluding the impact of this charge better enables users of our financial statements to understand the ongoing cost associated with our long-lived assets.

Transformation and Other Costs, and Asset Impairment Charges

We supplement the presentation of our operating profit, operating margin, income before income taxes, net income and earnings per share with non-GAAP measures that exclude the impact of charges related to transformation activities, asset impairments and other charges. We believe excluding the impact of these charges better enables users of our financial statements to view and evaluate underlying business performance from the perspective of management. We do not consider these costs when evaluating the operating performance of our business units, making decisions to allocate resources or in determining incentive compensation awards.

One-Time Compensation Payment

We supplement the presentation of our operating profit, operating margin, income before income taxes, net income and earnings per share with non-GAAP measures that exclude the impact of a one-time payment made to certain U.S.-based, non-union part-time supervisors following the ratification of our labor agreement with the Teamsters. We do not expect this or similar payments to recur. We believe excluding the impact of this one-time payment better enables users of our financial statements to view and evaluate underlying business performance from the same perspective as management.

Defined Benefit Pension and Postretirement Medical Plan Gains and Losses

We recognize changes in the fair value of plan assets and net actuarial gains and losses in excess of a 10% corridor (defined as 10% of the greater of the fair value of plan assets or the plan’s projected benefit obligation), as well as gains and losses resulting from plan curtailments and settlements, for our pension and postretirement defined benefit plans immediately as part of Investment income (expense) and other in the statements of consolidated income. We supplement the presentation of our income before income taxes, net income and earnings per share with adjusted measures that exclude the impact of these gains and losses and the related income tax effects. We believe excluding these defined benefit pension and postretirement plan gains and losses provides important supplemental information by removing the volatility associated with plan amendments and short-term changes in market interest rates, equity values and similar factors.

Free Cash Flow

We calculate free cash flow as cash flows from operating activities less capital expenditures, proceeds from disposals of property, plant and equipment, and plus or minus the net changes in other investing activities. We believe free cash flow is an important indicator of how much cash is generated by our ongoing business operations and we use this as a measure of incremental cash available to invest in our business, meet our debt obligations and return cash to shareowners.

Adjusted Return on Invested Capital

Adjusted ROIC is calculated as the trailing twelve months (“TTM”) of adjusted operating income divided by the average of total debt, non-current pension and postretirement benefit obligations and shareowners’ equity, at the current period end and the corresponding period end of the prior year. Because adjusted ROIC is not a measure defined by GAAP, we calculate it, in part, using non-GAAP financial measures that we believe are most indicative of our ongoing business performance. We consider adjusted ROIC to be a useful measure for evaluating the effectiveness and efficiency of our long-term capital investments.

Adjusted Total Debt / Adjusted EBITDA

Adjusted total debt is defined as our long-term debt and finance leases, including current maturities, plus non-current pension and postretirement benefit obligations. Adjusted EBITDA is defined as earnings before interest, taxes, depreciation and amortization adjusted for the impacts of incentive compensation program redesign, one-time compensation, goodwill & asset impairment charges, transformation and other costs, defined benefit plan gains and losses and other income. We believe the ratio of adjusted total debt to adjusted EBITDA is an important indicator of our financial strength, and is a ratio used by third parties when evaluating the level of our indebtedness.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.