Connect with us

Marknadsnyheter

#investtalks: Balco rustar för nästa tillväxtfas- blir fastighetsägarnas helhetspartner i transformationen till gröna fastigheter

Published

on

Balco är ett Växjöbaserat tillväxtbolag som erbjuder marknadsledande innovativa, patenterade och energibesparande balkonglösningar. Nu går Balco in i en ny spännande tillväxtfas med ett breddat helhetserbjudande som innebär att de hjälper fastighetsägare att transformera sitt bestånd från traditionella fastigheter till energieffektiva gröna fastigheter.  Framöver väntar en accelererad organisk och förvärvsbaserad tillväxttakt. Det berättar Kenneth Lundahl, vd på Balco.

Berätta om Balco och er affärsidé

–Balco grundades 1987 i Växjö. Sedan dess har vi utvecklats från en lokal produktorienterad balkongleverantör till en ledande marknadsorienterad leverantör av inglasade balkonglösningar på den europeiska marknaden. Vi erbjuder innovativa balkonglösningar i form av helhetskoncept till fastighetsägare som vill energieffektivisera sitt bestånd och omvandla sina fastigheter till gröna fastigheter. Vår kärnkompetens är att byta ut befintliga balkonger mot nya inglasade balkonger enligt den så kallade Balco-metoden.

Ni breddar nu ert erbjudande och tar en ledarposition i arbetet med att omvandla befintliga fastigheter till gröna fastigheter. Berätta mer om satsningen.

–Vi vet sedan tidigare att balkonger som inglasas enligt Balco-metoden kan åstadkomma en omfattande energibesparing för fastighetsägare. I samarbete med Danske Bank har vi nu tagit energibesparingspotentialen ett steg längre genom att erbjuda fastighetsägare som åstadkommer minst 30 procents energibesparing med vårt koncept en grön finansieringslösning. Vi erbjuder kunden att upprätta en ny energideklaration eller analysera sin befintliga energideklaration. Vårt löfte till våra kunder är att vi ska åstadkomma minst 30 procent energibesparing på minst 50 procent av våra genomförda projekt.  När vi åstadkommit en 30 procentig energibesparing kan vi erbjuda kunden ett grönt lån i samarbete med Danske Bank.

Hur bedömer du att den underliggande efterfrågan i er nisch kommer att utvecklas under de kommande åren?

Många flerfamiljshus runtom i Europa byggdes under åren efter andra världskriget, vilket innebär att de är i stort behov av modernisering. Moderniseringsbehovet är omfattande och vi prognostiserar en hög underliggande efterfrågan från såväl kommunala bostadsbolag som privata fastighetsägare och bostadsrättsföreningar framöver.

Ni är ett utpräglat tillväxtbolag som växt med 17 procent i sju års tid. Vilka är era främsta konkurrensfaktorer?

–Vi har utvecklat attraktiva helhetskoncept som innefattar en rad patenterade lösningar för fastighetsägare som vill sänka energikostnaderna, öka levnadsstandarden och omvandla fastigheten till en grön fastighet, vilket genererar en värdeökning. Vi lotsar kunden genom hela processen från projektplanering till genomförd slutbesiktning.

Vilka faktorer gör Balco till ett intressant bolag för presumtiva aktieägare?

Vi är en europeisk marknadsledare i vår nisch. Det finns en stor efterfrågan på balkongkoncept som kan omvandla fastigheter till gröna fastigheter. Vår metod är unik och genererar mycket mervärde för kunden. Vi har framgångsrikt utbildat marknaden kring vårt innovativa koncept och befinner oss nu på tröskeln till en ny tillväxtfas i bolagets historia. Våra lösningar är dessutom en triggering point för att transformera äldre fastigheter till gröna fastigheter, inte minst med tanke på att balkongerna utgör nyckeln till att inleda en omfattande energieffektivisering av en fastighet.

Ni är ett europeiskt bolag med säljkontor i sju europeiska länder. Hur ser era expansionsplaner ut de kommande åren?

I Q2 2021 ökade vår orderingång med 80 procent och i Q3 med 110 procent. De kommande åren prognostiserar vi en exponentiell tillväxtökning till följd av en ökad efterfrågan på vårt gröna fastighetskoncept. Vi har på senare år förvärvat såväl andra balkongbolag som fasadbolag och planerar framöver även att förvärva ett takisolationsbolag som kan expandera med oss på den nordiska marknaden. Framöver satsar vi på att kombinera organisk och förvärvsbaserad tillväxt, ambitionen är att förvärva mellan två och tre bolag per år. Vi ska fortsätta expandera på våra befintliga marknader, vilket inkluderar förutom de nordiska länderna även Tyskland, Polen, Nederländerna och Storbritannien med ambitionen att konsolidera inglasningsbranschen på dessa marknader.

Fakta: Balco Group är ett tillväxtbolag som erbjuder innovativa, patenterade och energibesparande balkonglösningar av hög kvalitet. Bolagets kundanpassade produkter bidrar till ökad trygghet, livskvalitet och värdeökning till boende i flerbostadshus. Balco kontrollerar, genom en decentraliserad och effektiv försäljningsprocess, hela sin värdekedja – från produktion till leverans. Balco är noterat på Nasdaq Stockholm, kortnamn BALCO.

Skribent: Annika Wihlborg ⎮Invest Talks 
Filmproducent: Sokol Vjerdha ⎮Invest Talks 
Distribution: Dagens Industri & Di.se
Projektledare: Andreas Hörlin⎮Invest Talks
Studio: Studio⎮Invest Talks Regeringsgatan 29, Stockholm

Om Invest Talks:
Invest Talks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag. Följ oss på LinkedIn eller vårt nyhetsrum på Cision. Distributionspartner: Dagens Industri.
Friskrivning från ansvar:
Vi tar inget ansvar för fullständighet i innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.