Connect with us

Marknadsnyheter

#InvestTalks: Thunderful Group – ett 360-graders gamingbolag med en kraftfull tillväxtstrategi

Published

on

Thunderful Group är en koncern som utvecklar, förlägger och investerar i dataspel, samt distribuerar Nintendoprodukter, spel, speltillbehör, leksaker med mera. Koncernen har gedigen erfarenhet, en stabil finansiell plattform och en offensiv tillväxtagenda på en växande marknad. Thunderful Group står på flera ben, och förvärvade under 2021 sex bolag inom segmentet Games. Då etablerade man dessutom investeringsdivisionen Thunderful Investment, berättar bolagets VD Brjann Sigurgeirsson.

Berätta om Thunderful Group och koncernens ursprung.

Thunderful Group bildades 2019 och verkar i två segment, Games och Distribution. Distributionssegmentet består av bolagen Bergsala, Nordic Game Supply och Amo Toys. Games-segmentet består av ett antal bolag som verkar inom dataspelsindustrin. Gruppen sysselsätter drygt 430 medarbetare, varav merparten arbetar med spelutveckling. Vi har idag fjorton spel under utveckling internt i Thunderful Group och är dessutom förläggare för ytterligare 27 titlar.

Thunderful Group har under fyrtio års tid utvecklats från ett renodlat distributionsbolag till att idag vara ett 360-graders gamingföretag med en stark tillväxtagenda. Hur gick det till när fröet till det som idag är Thunderful Group såddes?

– Vår resa började 1981, då distributionsbolaget Bergsala tecknade avtal med Nintendo om att distribuera deras produkter i Sverige. Det var unikt, eftersom Nintendo dittills aldrig sålt någon enda produkt utanför Japan! Bergsala har sedan dess förnyat avtalet löpande och behållit det nära samarbetet med Nintendo. 2004 var Bergsala med och grundade spelförlaget Rising Star Games, och 2011 köpte de in sig i Image & Form, den spelstudio som jag själv startade 1997. Det var viktiga milstolpar, eftersom det innebar att Bergsalagruppen då fanns representerad genom hela värdekedjan inom dataspel: distribution, förläggning, och spelutveckling. 2018 startade vi spelförlaget Thunderful Publishing, och 2019 konsoliderades samtliga bolag under det gemensamma koncernnamnet Thunderful Group, vilket gav upphov till en rad synergier. Därefter noterades Thunderful Group på Nasdaq First North Premier Growth Market i slutet av 2020.

2021 sjösatte ni Thunderful Investment, som är en ny division i Thunderful-koncernen. Vad är syftet med den?

Thunderful Investment adderar en strategisk pusselbit till Games-segmentet, och är en division som investerar i externa spelutvecklingsprojekt. Genom Thunderful Investment kan vi bredda vårt erbjudande till spelföretag som vi vill samarbeta med, och det ökar våra möjligheter att producera spel som går riktigt bra.
Vi har precis investerat i våra två första VR-titlar via vår investeringsenhet, och intresset bland utvecklare är stort, eftersom behovet på marknaden för extern finansiering är omfattande.

Vad har Thunderful Group gjort under 2021?

 –  Vi har förstärkt organisationen på viktiga poster med erfarna ledare, och vi har dessutom förvärvat inte mindre än sex nya bolag. I fjärde kvartalet förvärvade vi Early Morning Studio, en mobilspelsutvecklare som ska bli vår spjutspets inom deras bransch. Även om vi har vårt ursprung i konsol- och PC-spel, så ser vi förstås att mobilspel kommer att vara viktiga i framtiden.

Er affärsstrategi baseras på diversifiering med många olika verksamheter inom gaming. På vilket sätt bidrar er breda verksamhetsinriktning till en god riskspridning i koncernen?

– Spelbranschen är på många sätt en hit-driven bransch, och de flesta spelutvecklare drömmer om att skapa nästa globala storsäljare. Genom att bedriva spelutveckling, förläggning och finansiering sprider vi våra risker. Många spelutvecklingsbolag fokuserar på att utveckla ett litet antal speltitlar åt gången. Vi utvecklar och förlägger ett stort antal nya titlar parallellt, och investerar dessutom i intressanta externa spelutvecklingsprojekt. Det innebär god riskspridning för våra aktieägare.

Ni har på senare tid lyckats förvärva flera intressanta spelutvecklingsbolag. Vilka faktorer bidrar till att många spelutvecklingsbolag vill vara en del av Thunderfulkoncernen?

– Eftersom Thunderful Group leds av individer med bakgrund inom spelutveckling, så vet vi vad som krävs för att attrahera topptalanger som vill vara en del av ett större sammanhang. Vi har under årens lopp jobbat upp ett fint förtroende bland spelutvecklingsstudior. Vi kan stötta bolagen med investeringar, samutveckling, förläggning, affärsutveckling och M&A, vilket såklart gör oss attraktiva. Det är det vi menar när vi kallar oss ett 360-graders företag.

Thunderful Group har expanderat kraftigt det senaste året. Hur ser era tillväxtmål ut framöver?

Vår ambition är att fortsätta växa via en kombination av förvärvsbaserad och organisk tillväxt. Thunderful Games strävar efter att leverera en EBITA-marginal på minst 35 %. Thunderful Games har som mål att leverera en årlig organisk försäljningstillväxt som överstiger 25 %, kompletterat med tilläggsförvärv.

Vilka faktorer gör Thunderful Group till ett attraktivt bolag för presumtiva aktieägare?

– Vi har en lång historik jämfört med andra noterade spelbolag. Vi har byggt upp en mycket god lönsamhet och långsiktigt attraktiva kassaflöden i vår distributionsverksamhet, vilket utgör en kassako och en stor trygghet för oss. Det bidrar till en finansiell stabilitet som i sin tur möjliggör ytterligare investeringar och fler förvärv inom Games-segmentet. Några av våra främsta styrkor är vår diversifierade affärsmodell, våra stabila finanser, vår genomtänkta förvärvsstrategi och, inte minst, våra mycket goda relationer med plattformsutvecklare som Microsoft, Playstation och Nintendo. Det hjälper oss att attrahera några av marknadens allra mest spännande spelutvecklare. Vi redovisade fina resultat Q3, Q4 men kommer nu ut ur ett tuffare första kvartal 2022. Men vi ser mycket positivt på framtiden med spännande speltitlar och utvecklingsavtal i horisonten.

Fakta: Thunderful Group är en koncern som utvecklar, förlägger och investerar i dataspel, samt distribuerar Nintendoprodukter, spel, speltillbehör, leksaker med mera. Koncernens övergripande mål att tillhandahålla kreativa, högkvalitativa underhållningsprodukter till människor i alla åldrar. Thunderful Group bildades 2019 som en följd av omstrukturering av Thunderful- och Bergsalagrupperna, var och en med sin egen långa historia. Thunderful Group är noterat på Nasdaq First North Premier, kortnamn THUNDR.

Läs mer på: https://thunderfulgroup.com/sv/investor-relations

Skribent: Annika Wihlborg ⎮ #InvestTalks

#InvestTalks är en oberoende plattform för börsbolag, intressenter & aktieägare. Vi bevakar noterade och onoterade företag i syfte att stärka bolagens relationer till investerare & intressenter.

Friskrivning från ansvar:

#InvestTalks är inte finansiella rådgivare, står inte under finansinspektionens tillsyn och ger inga råd till investerare.
Vi tar inget ansvar för fullständighet i sponsrat innehåll, innehållet ska tolkas som marknadsföring och inte ses som en köprekommendation från oss. Alla investeringar innebär risk och satsat kapital kan helt gå förlorat i värde. Med reservation för ev. produktions-, tryck- & färgfel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.