Connect with us

Marknadsnyheter

IRRAS erhåller finansiering inom ramen för den alleuropeiska garantifonden

Published

on

  • IRRAS tecknar ett finansieringsavtal på 10 miljoner euro med Europeiska investeringsbanken (EIB), som stöds av den alleuropeiska garantifonden (EGF).
  • Genom avtalet, kan IRRAS få tillgång till upp till 10 miljoner euro från EIB, som ger en stabil, långsiktig finansiering med flexibla återbetalningsvillkor, och som anpassats för att tillgodose företagets FoU-utgifter.
  • EGF ingår i EU:s återhämtningspaket på 540 miljarder euro för att bemöta covid-19-pandemin.

Stockholm/Luxemburg, 29 juli 2021 – IRRAS, ett medicintekniskt företag i kommersiell fas med ett brett utbud av innovativa produkter för neurointensivvård, har tecknat ett finansieringsavtal med Europeiska investeringsbanken (EIB) som uppgår till 10 miljoner euro. Finansieringsavtalet med EIB kommer att tillhandahålla finansiering utan utspädning till företaget för att accelerera produktutveckling och generering av klinisk data för sin IRRAflow-plattform i Europeiska unionen. Finansieringen från EIB görs inom ramen för det nya programmet för riskkapitallån inom den alleuropeiska garantifonden som inrättades under 2020 för att hjälpa europeiska företag som har drabbats av covid-19-pandemin.

Genom finansieringsavtalet kommer företaget att kunna låna upp till 10 miljoner euro i två lånetrancher under kommande år baserat på att avtalade resultatkriterier uppnås. De ursprungliga lånebeloppen kommer att betalas ut under 2021 och kommer att användas för att finansiera produktutvecklingen av nästa generations produkt och kliniska prövningar som utförs i EU. Genom att använda medlen för produktutveckling och generering av klinisk data kan medlen som anskaffades genom företagets nyligen riktade nyemission användas för att fokusera på den fortsatta accelereringen av kommersiella lanseringsaktiviteter. Finansieringsavtalets villkor offentliggörs inte.

EIB:s vicepresident Thomas Östros säger: – IRRAS är ett mycket innovativt företag vars tillväxtplaner påverkades negativt av restriktionerna som krävdes för att bekämpa covid-19. Inom ramen för den alleuropeiska garantifonden har vi nu fler möjligheter att tillhandahålla finansiering till denna typ av företag, vilket kommer att hjälpa oss att stödja viktig inhemsk europeisk teknik i pandemins spår.

– EIB:s finansieringsåtagande är ett resultat av omfattande due diligence och bekräftar bankens förtroende i IRRAS förmåga att skaffa sig en ledande position inom neurointensivvård, säger Will Martin, vd och koncernchef för IRRAS. Investeringen gör det möjligt för oss att samla in ytterligare kliniska evidens för att bekräfta IRRAflows överlägsenhet jämfört med traditionell dränering samtidigt som nästa generations system utvecklas för riktad tillförsel av läkemedel och behandling i andra kliniska scenarier.

Bakgrundsinformation:

Europeiska investeringsbanken (EIB) är Europeiska unionens finansinstitut för långfristig finansiering och ägs av EU:s medlemsstater. Banken tillhandahåller långfristig finansiering till ekonomiskt bärkraftiga investeringar för att bidra till EU:s politiska mål. Under 2020 ställde banken över två miljarder euro till förfogande för svenska projekt. EIB lånar upp medel på kapitalmarknaderna och lånar ut dem till projekt som stöder EU:s mål. Cirka 90 procent av alla lån beviljas till projekt inom EU.

Den alleuropeiska garantifonden (EGF) inrättades av EIB-gruppen med bidrag från Sverige och andra EU-medlemsstater för att skydda företag som drabbats av covid-19-krisen. Med nästan 25 miljarder euro i garantier innebär EGF att EIB och EIF snabbt kan tillhandahålla lån, garantier, värdepapper med bakomliggande tillgångar som säkerhet, kapital och andra finansiella instrument till mestadels små och medelstora företag. EGF ingår i Europeiska unionens återhämtningspaket som syftar till att tillhandahålla totalt 540 miljarder euro för att stimulera de hårdast drabbade delarna av EU:s ekonomi.

IRRAS är ett globalt medicintekniskt företag fokuserat på innovativa medicinska lösningar för att förbättra livet för kritiskt sjuka patienter. IRRAS designar, utvecklar och kommersialiserar produkter för neurointensivvård som förbättrar utfallet för patienter och minskar den totala vårdkostnaden genom att adressera komplikationer associerade med nuvarande behandlingsmetoder. IRRAS marknadsför och säljer sina omfattande och innovativa IRRAflow- och Hummingbird ICP Monitoring-produktfamiljer globalt till sjukhus, via sin egen säljorganisation i USA och på utvalda marknader i Europa samt via ett internationellt nätverk av distributionspartners.

IRRAS har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, men har även kontor i München, Tyskland samt i San Diego, Kalifornien, USA. För ytterligare information, besök www.irras.com.

IRRAS AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm (ticker: IRRAS).

IRRAflow®, företagets ledande kommersiella produkt, används för dränering av blod och överflödig cerebrospinalvätska eller sköljvätskor och samtidigt för övervakning av patienternas intrakraniella tryck (ICP) vid hemorragisk stroke och kroniskt subduralhematom [1]. Båda är allvarliga tillstånd med hög dödlighet. IRRAflow® hanterar de komplikationer som vanligtvis uppstår i samband med nuvarande behandlingsmetoder. Samtidigt erbjuder företagets produktfamilj Hummingbird® ICP Monitoring också ett diagnosverktyg som övervakar patienternas tillstånd efter en traumatisk hjärnskada. Detta verktyg används för att avgöra när ett ingrepp med ett terapeutiskt verktyg såsom IRRAflow® kan bli nödvändigt och är mer tillförlitligt och lättare att använda än andra ICP-övervakningssystem.

 

[1] En subduralhematom (SDH) är en form av blödning i vilken en ansamling av blod – vanligen i samband med en traumatisk hjärnskada – samlas mellan insidan av dura mater (den hårda hjärnhinnan) och araknoidea (spindelvävshinnan) som täcker hjärnan.
 

För mer information, vänligen kontakta:

Sten Gustafsson
IR

sten.gustafsson@irras.com
+46 102 11 5172

Wedsite: www.irras.com

 

Presskontakt:

EIB: Tim Smit, t.smit@eib.org, tel.: +352 43 79 89076/mobil: +352 691 28 64 23
Webbplats:
www.eib.org/press – Pressavdelning: +352 4379 21000 – press@eib.org

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 juli 2021 kl 18:00 (CET)

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Attendos årsstämma 2024

Published

on

By

Årsstämman i Attendo AB (publ) den 24 april 2024 beslutade i enlighet med styrelsens och valberedningens samtliga framlagda förslag. 

Val av styrelse och revisor

Årsstämman beslutade att antalet styrelseledamöter ska uppgå till sju och omvalde styrelseledamöterna Ulf Mattsson, Catarina Fagerholm, Tobias Lönnevall, Suvi-Anne Siimes, Nora F. Larssen, Per Johansson samt Antti Ylikorkala. Ulf Mattsson omvaldes som styrelseordförande.

Årsstämman beslutade att bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor och valde PwC till bolagets revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2025.

Arvode till styrelse och revisor

Årsstämman beslutade om styrelsearvode enligt följande. Grundarvode om 3 193 000 kronor, att fördelas med 1 030 000 kronor till styrelseordföranden och 360 500 kronor vardera till övriga styrelseledamöter. Därutöver, arvode för utskottsarbete enligt följande. 206 000 kronor till ordföranden i revisions- och riskutskottet och 87 500 kronor till övriga ledamöter i revisions- och riskutskottet samt 103 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet och 51 500 kronor till övriga ledamöter i ersättningsutskottet.

Arvode till revisorn ska utgå löpande enligt godkänd räkning.

Fastställande av resultat- och balansräkningar, ersättningsrapport och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023 samt styrelsens ersättningsrapport för 2023. Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

Utdelning

Årsstämman beslutade om utdelning till aktieägarna med 1 krona per aktie, med avstämningsdag fredagen den 26 april 2024. Utdelningen beräknas betalas torsdagen den 2 maj 2024.

Långsiktiga incitamentsprogram 2024

Teckningsoptionsprogram 2024

Årsstämman beslutade att anta ett nytt långsiktigt incitamentsprogram för ledande befattningshavare inom Attendo-koncernen, innefattande beslut om att emittera upp till 425 000 teckningsoptioner, för vidareöverlåtelse till deltagare i programmet. Teckningsoptionsprogrammet omfattar högst sju personer och innebär att dessa erbjuds förvärva teckningsoptioner till marknadsvärde beräknat enligt Black & Scholes värderingsmodell. Varje teckningsoption berättigar deltagaren att teckna en ny aktie i Attendo.

Prestationsaktieprogram 2024

Årsstämman beslutade vidare att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för ledande befattningshavare och nyckelanställda inom Attendo-koncernen. Inom ramen för programmet kommer deltagarna vederlagsfritt tilldelas prestationsbaserade aktierätter som berättigar till maximalt 375 000 aktier i Attendo, beroende på uppfyllelse av finansiella och hålbarhetsrelaterade prestationsvillkor. Programmet omfattar upp till sju ledande befattningshavare och 50 nyckelanställda inom Attendo-koncernen. Beslutet innefattade även bemyndigande för styrelsen att besluta om förvärv och överlåtelse av egna aktier för att säkra kostnader sammanhängande med incitamentsprogram samt överlåtelse av egna aktier till deltagare i programmet.

Återköps- och kvittningserbjudande avseende utestående teckningsoptioner

Vid årsstämman i Attendo den 14 april 2021 fattades beslut om att emittera teckningsoptioner inom ramen för ett långsiktigt incitamentsprogram för ledande befattningshavare inom Attendo-koncernen (”Teckningsoptionsprogram 2021”). Teckningsoptionsprogram 2021 omfattar totalt 445 340 teckningsoptioner, som innehas av totalt sex personer vid tidpunkten för årsstämman.

Årsstämman beslutade att i samband med att den andra teckningsperioden (19 juli-2 augusti 2024, dvs, två veckor från dagen för offentliggörande av bolagets andra kvartalsrapport 2024) för Teckningsoptionsprogram 2021 infaller, Attendo ska lämna erbjudande till optionsinnehavarna att överlåta samtliga teckningsoptioner till Attendo till ett pris motsvarande de överlåtna teckningsoptionernas marknadsvärde, och att betalning för teckningsoptionerna ska erläggas i form av nyemitterade aktier i Attendo.

Genom deltagande i erbjudandet, vilket är frivilligt, reduceras optionsinnehavarnas behov av att finansiera betalning av teckningsoptionernas lösenpris genom att exempelvis sälja aktier i Attendo, och utnyttjande av teckningsoptionerna underlättas därmed. För Attendo innebär erbjudandet att bolaget inte erhåller någon teckningslikvid för teckningsoptionerna samt att utspädningen av aktiekapital- och röstandel i bolaget för befintliga aktieägare till följd av utnyttjande av teckningsoptionerna blir lägre än om teckningsoptionerna utnyttjas enligt optionsvillkoren.

Återköpstransaktionen får inte någon påverkan på Attendos eget kapital med hänsyn till att erbjudandet är villkorat av att styrelsen finner att förutsättningar föreligger för att den fordran på vederlag som uppkommer för deltagarna i samband med att erbjudandet accepteras kan användas kvittningsvis som betalning för de aktier som emitteras. Attendo kommer således inte att erlägga något kontant vederlag för teckningsoptionerna (annat än för eventuella överskjutande fordringar på vederlag som inte kunnat användas för kvittning), innebärande att disponibla vinstmedel inte påverkas.

Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Årsstämman beslutade att anta styrelsens förslag till uppdaterade riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare.

Indragning av återköpta egna aktier

Årsstämman beslutade om indragning av återköpta egna aktier (minskning av aktiekapitalet) samt om en fondemission i syfte att återställa aktiekapitalet. Beslutet innebär att 1 283 402 egna aktier kommer att dras in.

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 10 procent. Bemyndigandet syftar till att öka bolagets finansiella flexibilitet genom att kunna tillföra bolaget nytt kapital för att finansiera verksamheten på ett tidseffektivt sätt, finansiera förvärv av bolag, verksamheter eller delar därav.

Återköps- och överlåtelsebemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv av så många egna aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Årsstämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om överlåtelse av egna aktier.

Bemyndigandet att förvärva egna aktier syftar till att dels ge styrelsen ökat handlingsutrymme i arbetet med bolagets kapitalstruktur, dels skapa flexibilitet beträffande bolagets möjligheter att distribuera kapital till aktieägarna. Bemyndigandet att överlåta egna aktier syftar till att möjliggöra företagsförvärv eller samarbetsavtal samt anskaffning av rörelsekapital.

Valberedning

Årsstämman beslutade att anta valberedningens förslag till uppdaterade principer för utseende av valberedning.

Årsstämman beslutade vidare att utse följande ledamöter till valberedningen:  Peter Hofvenstam (nominerad av Nordstjernan), Anssi Soila (nominerad av Pertti Karjalainen) och Niklas Antman (nominerad av Incentive), med Peter Hofvenstam som ordförande.

_______________

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan är tillgängliga på Attendos webbplats, www.attendo.com.

Attendo AB (publ)

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Koch, Kommunikations- och IR-direktör Attendo
Phone: +46 705 09 77 61
E-mail: andreas.koch@attendo.com

 

attendo.com

Attendo – det ledande omsorgsföretaget i Norden   |   I snart 40 år har Attendo haft som utgångspunkt att se, stödja och stärka människor med behov av omsorg i allt det vi gör. Förutom äldreomsorg erbjuder Attendo omsorg till personer med funktions­nedsättningar samt individ- och familjeomsorg. Attendo har nästan 35 000 medarbetare och finns lokalt förankrat med omkring 800 verksamheter i 300 kommuner i Sverige, Finland och Danmark. Varje dag möter våra medarbetare tiotusentals kunder i deras vardag. Alla våra omsorgsinsatser utgår från Attendos gemensamma värderingar om omtanke, engagemang och kompetens. 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från extra bolagsstämma i Resqunit AB (publ)

Published

on

By

Stockholm, 24th April 2024: Idag hölls extra bolagsstämma i Resqunit AB (publ). Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna att bolaget förvärvar immateriella rättigheter (ny verksamhet) från Bio Vitos Norge AS, org. nr. 923663304 (”Bio Vitos”)

Resqunit AB (publ): Idag, den 24 april 2024, hölls extra bolagsstämma i Resqunit AB (publ). Följande huvudsakliga beslut fattades på stämman.

Godkännande av förvärv av verksamhet från Bio Vitos Norge AS

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att godkänna att bolaget förvärvar immateriella rättigheter (ny verksamhet) från Bio Vitos Norge AS, org. nr. 923663304 (”Bio Vitos”), genom att fatta följande beslut:

  1. Beslut om ändring av bolsordningen

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsen förslag, att anta en ny bolagsordning varigenom bolagets verksamhetsföremål samt att gränserna för bolagets aktiekapital och antal aktier ändras. Ändringarna sker för att möjliggöra förvärvet från Bio Vitos.

  1. Beslut om riktad nyemission av aktier

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en riktad nyemission av aktier till Bio Vitos. Nyemissionen sker för att möjliggöra förvärvet från Bio Vitos.

  1. Beslut om utdelning av aktier i Resqunit Intressenter AB

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om utdelning av bolagets samtliga aktier i Resqunit Intressenter AB samt att bemyndiga styrelsen att fastställa avstämningsdagen för utdelningen.

Styrelsens fullständiga förslag finns tillgängligt på bolagets hemsida (www.resqunit.com).

Certified Advisor 

Svensk Kapitalmarknadsgranskning AB (SKMG).

For more information, please contact: 

Helge Trettø Olsen, CEO, Resqunit AB 
Email: helge@resqunit.com 
Telefon: +47 901 68

About Resqunit AB 

Resqunit är ett havsteknikföretag som utvecklar innovativ utrustning för att avväpna och hämta förlorade fiskeredskap. Genom sensordatainsamling och mjukvara siktar företaget på att öka kunskapen om haven och öka fångstförutsägbarheten. Varje år försvinner mellan 500 000 och 1 000 000 ton fiskeredskap till havs, inklusive 25 miljoner fiskefällor. En betydande del av detta består av plast, som med tiden löses upp i mikroplastpartiklar och kommer in i näringskedjan. Förlorade redskap skadar både fisket, djurbestånden och miljön. Resqunit AB (publ) grundades 2021 som ett moderholdingbolag (listco) som innehar 100 % av aktierna i det norska dotterbolaget Resqunit AS, grundat 2017.

Continue Reading

Marknadsnyheter

THiS Group investerar i SaaS-bolaget By Mates

Published

on

By

THiS Group har beslutat att genomföra en social impact-investering uppgående till 0,5 MSEK i By Mates, ett SaaS-företag som har skapat en digital fritidsgård för unga. Genom denna investering strävar THiS Group inte bara efter att skapa en stark finansiell avkastning, utan också att bidra till en digital social investering. By Mates målsättning är att uppnå en omsättning på 4,6 MSEK under 2024, med förväntan om ett nollresultat. För 2025 planerar företaget att öka sin omsättning till 28 MSEK med ett förväntat EBIT-resultat på 12 MSEK.

– Vi ser en enorm potential i By Mates. Behovet av att unga får möjlighet att träffas och socialisera i en trygg och säker miljö är viktigare än någonsin tidigare. Samtidigt är det glädjande att notera det stora intresset från kommuner, skolor och LSS-boenden redan nu. Detta borgar för att bolaget har alla förutsättningar att bli lönsamt redan 2024, säger Marko Rado, VD på THiS Group.

By Mates grundades år 2017 med en stark vision att erbjuda en trygg och unik digital plattform där ungdomar kan interagera, växa och utvecklas i en trygg och säker miljö. Med en användarbas på cirka 40 000 personer har företaget etablerat sig som en viktig aktör på marknaden.

Nyligen signerade By Mates sitt första större avtal med Stockholms stad, Hässelby-Vällingby SDF Enheten för parklek och fritid. Denna genombrottsaffär, värd cirka 1 MSEK, markerar en betydande milstolpe för företaget och dess insatser för att främja den digitala fritiden i samhället. Affären öppnar upp möjligheten för By Mates att på allvar börja skala upp sin verksamhet. Med alla pusselbitar på plats och ett växande intresse från flera kommuner, skolor och LSS-boenden runt om i landet, ligger scenen nu redo för en expansiv fas.

– Vi är oerhört glada över att THiS Group kliver in som ägare i By Mates. Med deras omfattande kompetens, erfarenhet och starka portfölj av bolag ser vi fram emot en givande samarbetsrelation som kommer att stärka vår fortsatta tillväxt. Vi är övertygade om att med THiS Groups stöd kommer vi att kunna ta ytterligare steg mot att förverkliga vår vision och fortsätta att erbjuda en trygg och innovativ digital miljö för unga, säger Andreas Bengtsson, VD på By Mates.

Läs mer om By Mates på www.bymates.com

För mer information, vänligen kontakta:
Marko Rado, VD
marko.rado@thisgroup.se

Om THiS Group
THiS Group är ett investeringsbolag med fokus på entreprenörer som innehar starka affärsmodeller och potential för tillväxt inom primärt e-handel. Genom noggrant utvalda investeringar strävar THiS Group efter att främja tillväxt och innovation inom den digitala handelssektorn. I samarbete med partners formar THiS Group aktivt framtidens framgångsrika och hållbara affärsverksamheter.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.