Connect with us

Marknadsnyheter

It-profil ny kontorschef i Kristianstad

Published

on

Officer, it-guru och Qigong-lärare – Roger Olofsson är en man med många talanger. Nu blir han kontorsansvarig för Consid i Kristianstad.

Nyligen blev det offentligt att it- och kommunikationsjätten Consid etablerar sig i Kristianstad. På två års sikt innebär etableringen ett 50-tal nya arbetstillfällen till staden. Nu har företaget hittat chefen för kontoret – i it-profilen Roger Olofsson.

– Det ska bli fantastiskt spännande att få vara med och bidra till att Kristianstad stärks som it-hub. Här finns ett näringsliv i stark tillväxt och stora möjligheter till kompetensenförsörjning från Kristianstad högskola – som har flera intressanta it-utbildningar, säger Roger Olofsson.Med en lång och gedigen karriär bakom sig med start som officer för FN, följt av bland annat tekniska roller på Sigma, AstraZeneca och Visma finns det en hel del lärdomar i bagaget.

Roger Olofsson, Consid.

– Efter att jag gjort min värnplikt och utbildning till reservofficer anmälde jag mig till FN för tjänstgöring. Jag åkte som officer till FN-sjukhuset i Libanon 1989 och var en 22-årig ung kille som plötsligt var ansvarig för säkerhet och underhåll av sjukhuset. Jag är både stolt och tacksam över min tjänstgöring i fredens tjänst och glad för de insikter som jag fick. De har troligen påverkat mig mer än vad jag först förstod, säger han.

Efter några år i it-branschen kom han till läkemedelsbolaget AstraZeneca som global projektledare.

– I den rollen hade jag förmånen att resa över stora delar av världen för att implementera IT-system (LMS) för kompetens och lärande samt för att säkerställa att myndighetskraven efterlevdes. Jag har alltid uppskattat att vara nära kunderna och att försöka förstå deras utmaningar för att hjälpa till att hitta bra lösningar, säger Roger Olofsson.

Från AstraZeneca gick Roger Olofsson sedan till Visma som Project Director och nu är det alltså dags att bygga upp Consids Kristianstadskontor.

– Målet är att stärka Kristianstad som som it-hub. Consid i Kristianstad ska vara väl känt av företagen och organisationerna i regionen som det innovativa och trygga it- och kommunikationsföretaget som levererar helhetslösningar. Jag vill också att vårt samhällsengagemang och önskan att bidra till en hållbar utveckling ska märkas. En del i det är att göra innerstaden levande, säger han.

Consids första kvartal 2021 var det starkaste hittills, med en omsättning på över 380 miljoner kronor, en ökning med drygt 24 procent jämfört med året innan. Samtidigt anställdes drygt 130 nya medarbetare. Consid har därmed över 1 200 anställda totalt i Sverige.

Helåret 2020 omsatte Consid 1 222 miljoner kronor, en ökning med nära 20 procent jämfört med föregående år. Den rekordstarka tillväxten beror till stor del på den snabba digitala transformationen som samhället genomgår. Consid tar marknadsandelar och vinner allt fler strategiska affärer i befintliga och nya partnerskap.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Claes Lindholm utsedd till ny CFO för Alpcot

Published

on

By

Claes Lindholm har utsetts till ny CFO för Alpcot Holding AB och dotterbolaget Alpcot AB. Claes tillträder sin nya position senast 1 juli 2024. Claes har en lång och gedigen erfarenhet inom finans och försäkring och blir en stor tillgång för Alpcots fortsatta tillväxtresa med lönsamhet i fokus.

Claes Lindholm har över 15 års erfarenhet inom finans och försäkring i flera ledande befattningar. Senast har Claes varit CFO på Hedvig AB där han byggt upp ekonomifunktionen från grunden. Dessförinnan var Claes CFO och partner på Coeli i fyra år. Han har en masterexamen från Handelshögskolan i Göteborg och har en kandidatexamen i Finance från University of Mississippi.

”Jag är mycket nöjd med att Claes tillträder som CFO. Claes har precis den erfarenhet som behövs för att Alpcot ska fortsätta sin tillväxtresa. Claes kommer ingå i Alpcots ledningsgrupp där hans gedigna erfarenhet och strategiska tänkande kommer bidra positivt. Jag är övertygad om att hans insatser kommer att hjälpa oss att uppnå våra finansiella mål tillsammans med övriga medarbetare”, kommenterar Dusko Savic, VD i Alpcot.

“Jag vill samtidigt tacka vår avgående ekonomichef Gunnar Danielsson för goda insatser med att bygga upp vår nuvarande ekonomiavdelning, som Claes nu kommer att fortsätta att utveckla”, fortsätter Dusko Savic, VD i Alpcot.

Kontaktperson

Dusko Savic
Verkställande direktör
dusko.savic@alpcot.se
+46 70 358 12 57

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

UMIDA: Presenterar idag bolaget hos Aktieportföljen live

Published

on

By

Umida Group AB (publ) kommer idag att presenteras vid Aktieportföljens liveevent. Bolaget kommer att presenteras av VD Filip Lundquist kl 15.20 och det finns möjlighet att ställa frågor till bolaget efter presentationen.

Aktieportföljen genomför den 25 april ett nytt liveevent där 8 bolag presenteras. Kl 15.20 kommer Umida att presenteras av VD Filip Lundquist. Sändningen kan följas via denna länk:

https://www.youtube.com/live/86SXnhDXEj4?si=o3oGurV8uxI9hOZ3

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Continue Reading

Marknadsnyheter

HUMBLE GROUP AB INVITES TO THE PRESENTATION OF THE RESULTS FOR THE FIRST QUARTER 2024

Published

on

By

Humble Group AB (publ.) (“the Company”) publishes its quarterly report for the period January-March 2024 on Thursday May 2nd at 08:00. The Company invites investors, analysts and media to a presentation of the results for the first quarter at 10:00 the same day, where CEO Simon Petrén and the Company’s CFO Johan Lennartsson comment on the period and the results.

The presentation starts at 10:00 and is held in English. There will be a Q&A in connection with the presentation. Link to the presentation:
https://ir.financialhearings.com/humble-group-q1-report-2024

The report will be available at:
https://humblegroup.se/investerare/finansiella-rapporter/

For further information, please contact:
Simon Petrén, CEO, Humble Group AB
E-mail: 
simon.petren@humblegroup.se
Telephone:+468 61 32 888

The information in this press release has been published by the above contact person, at the time specified by Humble Group’s news distributor Cision at the time of publication of this press release.

ABOUT HUMBLE
Humble Group is a Swedish FMCG group, which delivers next-generation consumer products that are better for people and the planet. Humble’s business consists of the business segments Future Snacking, Quality Nutrition, Sustainable Care and Nordic Distribution, which have a profile within health and sustainability. The company strives to drive organic and structural growth through acquisitions and by utilizing synergies between the business entities. For more information visit http://www.humblegroup.se

Humble is listed on Nasdaq Stockholm, First North Growth Market, under the ticker HUMBLE. FN Sweden AB is Humble’s certified adviser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.