Connect with us

Marknadsnyheter

Kallelse till årsstämma i Dicot AB (publ)

Published

on

Aktieägarna i Dicot AB (publ), org.nr 559006-3490 (”Bolaget”), kallas härmed till årsstämma tisdagen den 25 maj 2021. Mot bakgrund av risken för spridning av Covid-19 och myndigheternas föreskrifter/råd om undvikande av sammankomster har styrelsen beslutat att bolagsstämman ska genomföras utan fysisk närvaro genom att aktieägare utövar sin rösträtt endast genom poströstning. Någon fysisk sammankomst kommer således inte att hållas.

Anmälan

Aktieägare som önskar delta i årsstämman måste:

  • dels vara registrerad i eget namn (inte förvaltarregistrerad) i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken måndagen den 17 maj 2021,
  • dels anmäla sig till Bolaget genom att avge sin poströst i enlighet med anvisningarna nedan, så att anmälan och poströsten är Bolaget till handa senast måndagen den 24 maj 2021.

Förvaltarregistrerade aktier

Aktieägare som låtit förvaltarregistrera sina aktier måste, för att få utöva sin rösträtt och delta i stämman, dels anmäla sig till stämman, dels tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn hos Euroclear Sweden (så kallad rösträttsregistrering), så att vederbörande är införd i den av Euroclear Sweden förda aktieboken per avstämningsdagen, dvs måndagen den 17 maj 2021. Detta innebär att aktieägare i god tid före denna dag behöver meddela sin önskan härom till förvaltaren. Rösträttsregistrering som av aktieägare har begärts i sådan tid att registreringen har gjorts av relevant förvaltare senast onsdagen den 19 maj 2021 kommer att beaktas vid upprättande av röstlängd på stämman. Sker omregistrering inte i tid har aktieägare inte rätt att poströsta.

Postomröstning med anledning av Covid-19

Aktieägare utövar sin rösträtt vid stämman enbart genom att rösta på förhand, s.k. poströstning, enligt 22 § lagen (2020:198) om tillfälliga undantag för att underlätta genomförandet av bolags- och föreningsstämmor. Vid poströstning ska ett särskilt formulär användas. Formuläret finns tillgängligt på Bolagets webbplats (www.dicot.se) och hos Bolaget. Någon separat anmälan ska således inte göras, utan det ifyllda och underskrivna formuläret gäller som anmälan till stämman.

Det ifyllda formuläret ska skickas till Bolagets ombud via e-post till michaela.larsson@lindahl.se eller med vanlig post till Advokatfirman Lindahl KB, Box 1203, 751 42 Uppsala. Märk gärna kuvertet med ”Årsstämma 2021 Dicot AB”. För att gälla som anmälan måste det ifyllda formuläret vara Bolaget tillhanda senast måndagen den 24 maj 2021. Om aktieägaren är en juridisk person ska registreringsbevis eller annan behörighetshandling biläggas formuläret. Om aktieägaren vill förhandsrösta genom ombud, dvs. att ett befullmäktigat ombud fyller i och sänder poströstningsformuläret till Bolaget på uppdrag av aktieägaren, ska vidare anvisningarna under punkt ”Ombud” nedan iakttas.

Aktieägaren får inte förse rösten eller förhandsrösten med särskilda instruktioner eller villkor. Om så sker är hela poströstningsformuläret ogiltigt. Ytterligare anvisningar framgår av formuläret.

Information om de vid bolagsstämman fattade besluten kommer att offentliggöras den 25 maj 2021, så snart utfallet av röstningen är slutligt sammanställt.

Ombud

För aktieägare som önskar utöva sin rösträtt genom ombud, dvs. att ett befullmäktigat ombud fyller i och sänder poströstningsformuläret till Bolaget på uppdrag av aktieägaren, ska daterad fullmakt för ombudet utfärdas. Om fullmakt utfärdas av juridisk person ska kopia av registreringsbevis eller motsvarande för den juridiska personen bifogas. Fullmakts giltighet får anges till högst fem år från utfärdandet. Fullmakt samt eventuellt registreringsbevis ska insändas till Bolaget tillsammans med poströstsformuläret. Bolaget tillhandahåller fullmaktsformulär på begäran och detta finns också tillgängligt på Bolagets webbplats, www.dicot.se.

Digitalt informationsmöte

Mot bakgrund av att årsstämman kommer att hållas utan fysisk närvaro kommer ett digitalt informationsmöte hållas kl. 10.00 tisdagen den 11 maj 2021, där en sedvanlig presentation kommer att hållas av Bolagets VD Göran Beijer. Representanter från styrelsen kommer även att finnas tillgängliga på detta möte. På mötet kommer deltagande aktieägare även få möjlighet att ställa frågor till Bolaget. Aktieägare som vill delta på detta informationsmöte ombeds anmäla detta senast den 7 maj till Jessica Roxhed, epost: jessica.roxhed@dicot.se. Länk till mötet kommer att sändas ut till de aktieägare som anmält intresse att delta.

Antal aktier och röster

I Bolaget finns vid tidpunkten för utfärdandet av denna kallelse totalt 43 668 398 aktier och röster. Dessutom ligger 21 163 347 aktier under registrering på Bolagsverket (till följd av optionsutövning av Bolaget teckningsoptionsserie TO2), vilket medför att Bolaget efter nämnda registrering kommer att ha 64 831 745 aktier och röster.

Förslag till dagordning

  1. Stämmans öppnande och val av ordförande vid stämman
  2. Upprättande och godkännande av röstlängd
  3. Godkännande av dagordning
  4. Val av en eller två justeringspersoner
  5. Prövning av om stämman blivit behörigen sammankallad
  6. Framläggande av årsredovisningen och revisionsberättelsen
  7. Beslut om:
  1. fastställelse av resultaträkningen och balansräkningen,
  2. dispositioner beträffande Bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen; samt
  3. ansvarsfrihet gentemot Bolaget för styrelseledamöterna och den verkställande direktören.
  1. Beslut om antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter samt antalet revisorer och revisorssuppleanter
  2. Val av styrelse och eventuella styrelsesuppleanter samt antalet revisorer och revisorssuppleanter
  3. Fastställande av arvoden till styrelse och revisor
  4. Beslut om valberedning inför nästa årsstämma
  5. Beslut om emissionsbemyndigande för styrelsen
  6. Beslut om incitamentprogram till anställda och nyckelpersoner
  7. Beslut om optionsprogram till styrelsen
  8. Stämmans avslutande

Förslag till beslut

Punkt 1 – Val av ordförande vid stämman

Valberedningen – bestående av Bengt Walfridsson, Jarl Wikberg och Markus Dragocevic – föreslår Mattias Prage, advokat på Advokatfirman Lindahl, till ordförande vid stämman. Michaela Larsson, biträdande jurist på Advokatfirman Lindahl, föreslås utses till protokollförare.

Punkt 2 – Upprättande och godkännande av röstlängd

Eftersom aktieägare som väljer att utöva sin rösträtt vid stämman gör så genom poströstning är det inte möjligt att inhämta bolagsstämmans godkännande av röstlängden vid stämman. Mot den bakgrunden föreslår styrelsen att röstlängden upprättas och godkänns av bolagsstämmans ordförande.

Punkt 4 – Val av en eller två justeringspersoner

Styrelsen föreslår att Eva Sjökvist Saers – alternativt Göran Beijer vid hennes förhinder – utses till att justera protokollet. Justeringspersonens uppdrag innefattar även att kontrollera röstlängden och att tillse att inkomna förhandsröster blir rätt återgivna i stämmoprotokollet.

Punkt 7b) – Dispositioner beträffande Bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen

Styrelsen föreslår att ingen utdelning ska lämnas för räkenskapsåret 2020 samt att Bolagets resultat balanseras i ny räkning.

Punkt 8 – Beslut om antalet styrelseledamöter och styrelsesuppleanter

Valberedningen föreslår att årsstämman beslutar att styrelsen ska bestå av sex (6) styrelseledamöter, utan suppleanter.

Vidare föreslås att Bolaget ska ha ett registrerat revisionsbolag som revisor.

Punkt 9 – Val av styrelseledamöter, styrelseordförande och eventuella styrelsesuppleanter

Valberedningen föreslår omval av Eva Sjökvist Saers, Lena Söderström, Mikael von Euler, Ebba Florin-Robertsson och Claes Post som ordinarie ledamöter samt nyval av Per-Göran Gillberg. Till styrelseordförande föreslås Eva Sjökvist Saers.

Lars Jonsson har avböjt omval.

Per-Göran Gillberg, född 1956, MSc, PhD i medicinsk vetenskap samt adjungerad professor i neurovetenskap vid Uppsala Universitet. Per-Göran har 35 års erfarenhet från läkemedelsindustrin. Han har en bred erfarenhet inom farmakologi och neurofarmakologi från Kabi, Kabi Pharmacia, Pharmacia & Upjohn och Pharmacia, AstraZeneca samt Albireo. Per-Göran är för närvarande VP Developement för Albireo Pharma Inc och dess dotterbolag Albireo Pharma AB samt knuten till sektionen för translationell Alzheimer neurobiologi, Karolinska Institutet. Per-Göran är även verksam i styrelsen för Alzinova AB. Per-Göran är oberoende i förhållande till Bolaget, bolagsledningen och större aktieägare. Han innehar inga aktier i Dicot.

Till revisor föreslås omval av det registrerade revisionsbolaget Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB (PwC), med huvudansvarig revisor Lars Kylberg. Revisorn förslås väljas fram till och med slutet av nästkommande årsstämma i Bolaget.

Punkt 10 – Fastställande av arvoden till styrelse och revisorer

Valberedningen föreslår att styrelsearvode ska utgå med 75 000 kronor för ordinarie styrelseledamot och med 170 000 kronor till ordföranden.

Valberedningen föreslår att arvode till revisorn utgår enligt godkänd räkning.

Punkt 11 – Beslut om valberedning inför nästa årsstämma

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar att inrätta en valberedning inför årsstämman 2022 som utses enligt följande principer.

Stämman uppdrar åt styrelsens ordförande att ta kontakt med de tre röstmässigt största aktieägarna enligt Euroclears utskrift av aktieboken per den 30 september 2021, som vardera utser en ledamot av valberedningen. För det fall någon av de tre största aktieägarna inte önskar utse en ledamot av valberedningen ska den fjärde största aktieägaren tillfrågas och så vidare intill dess att valberedningen består av tre ledamöter. Valberedningens ledamöter ska offentliggöras på Bolagets hemsida senast sex månader före nästa årsstämma.

Mandatperioden för den utsedda valberedningen ska löpa intill dess att ny valberedning utsetts enligt mandat från nästa årsstämma.

Valberedningen utser ordförande inom gruppen. Styrelseordföranden eller annan styrelseledamot ska inte vara ordförande för valberedningen.

Om en ledamot lämnar valberedningen innan dess arbete är slutfört och om valberedningen anser att det finns behov av att ersätta denna ledamot, ska valberedningen utse ny ledamot enligt principerna ovan, men med utgångspunkt i de då gällande ägandeförhållandena. Ändring i valberedningens sammansättning ska offentliggöras.

Inget arvode ska utgå till ledamöterna för deras arbete i valberedningen.

Valberedningen ska lägga fram förslag till beslut i följande frågor för årsstämman 2022.

  1. Val av ordförande vid stämman.
  2. Fastställande av antal styrelseledamöter.
  3. Fastställande av arvoden och annan ersättning till styrelsen och dess utskott, med uppdelning mellan ordförande och övriga ledamöter.
  4. Fastställande av arvoden till revisorer.
  5. Val av styrelseledamöter och styrelseordförande.
  6. Val av revisorer.
  7. Förslag till principer för valberedningens sammansättning och arbete inför årsstämman 2023.

Punkt 12 – Beslut om emissionsbemyndigande för styrelsen

Styrelsen föreslår att bolagsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om att öka Bolagets aktiekapital med ett belopp motsvarande tjugo (20) procent av Bolagets registrerade aktiekapital vid det tillfälle då bemyndigandet tas i anspråk första gången. Bemyndigandet får användas för att ge ut aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibla lån. Om styrelsen utnyttjar bemyndigandet får det även ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och/eller med bestämmelser om apport eller kvittning.

Emission i enlighet med detta bemyndigande ska ske på marknadsmässiga villkor. Styrelsen ska ha rätt att bestämma villkoren i övrigt för emissioner enligt detta bemyndigande samt vem som ska ha rätt att teckna utgivna värdepapper. Skälet till att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission med avvikelse från aktieägares företrädesrätt och/eller med bestämmelse om apport eller kvittning är att Bolaget ska kunna införskaffa kapital till Bolaget, genomföra strategiskt motiverade samarbeten eller företagsförvärv samt underlätta genomförandet av emissioner i syfte att stärka Bolagets finansiella ställning.

Bolagets VD föreslås bli bemyndigad att vidta de smärre justeringar i detta beslut som kan komma att vara nödvändiga i samband med registrering vid Bolagsverket och vid Euroclear Sweden AB.

Punkt 13 – Beslut om incitamentsprogram till anställda och nyckelpersoner

Bakgrund och information om incitamentprogrammet

Styrelsen föreslår att årsstämman beslutar om införande av ett incitamentsprogram för anställda och andra nyckelpersoner genom en riktad emission av teckningsoptioner till Bolaget (med godkännande om vidareöverlåtelse till deltagarna i programmet), enligt de villkor som presenteras nedan.

Det bedöms angeläget och i alla aktieägares intresse att Bolagets anställda och/eller nyckelpersoner har ett långsiktigt intresse av en god värdeutveckling på Bolagets aktie. Ett personligt långsiktigt ägarengagemang kan förväntas bidra till ett ökat intresse för Bolagets verksamhet och resultatutveckling samt höja deltagarnas motivation och samhörighet med Bolaget och dess aktieägare.

Programmet har beretts av Bolagets styrelse i dialog med extern rådgivare.

Riktad emission av teckningsoptioner samt godkännande till vidareöverlåtelse

Förslaget innebär att årsstämman föreslås fatta beslut om en riktad emission av högst 650 000 teckningsoptioner till Bolaget. Förslaget innebär även att Bolaget tillåts att överlåta dessa optioner vidare till deltagare i programmet, varvid marknadsmässig ersättning beräknad enligt den s.k. Black & Scholes-modellen (vid tidpunkten för överlåtelsen) ska erläggas av deltagare i samband med förvärv av teckningsoptioner från Bolaget. Styrelseledamöter får inte delta i nu föreslaget program.

1. Rätt att teckna teckningsoptionerna ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma Bolaget.

2. Bolaget ges rätt att överlåta optionerna vidare till deltagare i programmet med högst 50 000 teckningsoptioner per person. Vd ska emellertid kunna erbjudas högst 300 000 optioner. Antalet optioner som en person ska kunna erbjudas ska bestämmas av styrelsen, varvid kriterierna nedan ska beaktas. Avseende vd har högsta antalet optioner bestämts efter samma kriterier.

– Utbildning

– Erfarenhet

– Förväntad betydelse för Bolagets verksamhet

– Ansvarsnivå

3. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att emissionen utgör ett led i införandet av incitamentsprogrammet, varigenom de personer som får möjlighet att förvärva teckningsoptioner ges möjlighet att ta del av en positiv utveckling i Bolaget. Förekomsten av ett sådant program bedöms öka möjligheten att attrahera och behålla kvalificerade medarbetare.

4. Teckning av teckningsoptionerna ska ske genom teckning på teckningslista senast den 15 juni 2021. Styrelsen ska ha rätt att förlänga teckningstiden.

5. Teckningsoptionerna ges ut vederlagsfritt. Om de sedermera överlåts till deltagare i incitamentprogram ska emellertid marknadsvärdet för teckningsoptionerna erläggas av förvärvaren, beräknat enligt Black & Scholes optionsvärderingsmodell. Beräkningen ska ske av en person med erforderlig kompetens för den typen av optionsvärdering. Underlaget för och beräkningen av marknadsvärdet ska dokumenteras. Sedvanlig dokumentation för överlåtelsen ska upprättas.

6. Varje teckningsoption ska medföra en rätt att teckna en ny aktie i Bolaget till en teckningskurs motsvarande 4,10 kronor.

7. Teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna ska ske i enlighet med villkoren för teckningsoptionerna från och med den 1 juni 2024 till och med den 1 juni 2026.

8. Om samtliga teckningsoptioner utnyttjas för teckning av aktier kommer Bolagets registrerade aktiekapital att öka med 81 250 kronor (med hänsyn till nuvarande kvotvärde och förutsatt att ingen omräkning sker enligt optionsvillkoren).

9. Aktie som tillkommit på grund av nyteckning medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att nyteckningen har registrerats hos Bolagsverket och aktierna införts i aktieboken hos Euroclear Sweden AB.

10. För teckningsoptionerna ska i övrigt gälla de villkor som framgår av separat bilaga (Bilaga Optionsvillkor).

Utspädning

Bolaget har för närvarande 43 668 398 registrerade aktier och dessutom 21 163 347 aktier under registrering (till följd av optionsutövning av Bolaget teckningsoptionsserie TO2), vilket medför att Bolaget efter nämnda registrering kommer att ha 64 831 745 aktier/röster. Baserat på antal aktier i Bolaget efter nämnda registrering (samt samtliga tidigare incitamentprogram betraktade som utövade, s.k. fully diluted basis) kommer utspädningen till följd av det i denna punkt föreslagna incitamentsprogrammet att uppgå till 1,0 procent av aktierna och rösterna i Bolaget (programmet i punkt 14 är emellertid inte beaktat i den beräkningen, som i stället gjorts mot bakgrund av situationen i Bolaget vid kallelsetidpunkten).

Kostnader för incitamentsprogrammet

Incitamentsprogrammet har utformats i samråd med externa legala rådgivare och kostnaderna för denna rådgivning beräknas uppgå till högst 50 000 kronor (exklusive mervärdesskatt), varvid dock även kostnaderna för programmet i punkt 14 nedan inräknas.

Utöver rådgivningskostnaderna bedömer styrelsen att incitamentsprogrammet kommer att föranleda vissa administrativa kostnader i samband med aktieteckning med stöd av teckningsoptionerna och registrering vid Bolagsverket.

Eftersom teckningsoptionerna kommer att överlåtas till deltagarna till marknadsvärde bedöms några kostnader i form av sociala avgifter eller liknande inte komma att uppkomma för Bolaget till följd av incitamentprogrammet.

Tidigare incitamentsprogram i Bolaget

Bolaget har för närvarande följande tre pågående incitamentsprogram.

Beslutat Maximalt antal optioner Löptid (till och med) Utspädning vid fullt utövande* Utövande-pris
Årsstämman 2018 248 000* 31 april 2023 0,38% 14,25 kr*
Årsstämman 2019 110 000 24 maj 2024 0,17% 20 kr
Årsstämman 2020 350 000 26 maj 2025 0,53 % 7,50 kr

*Beräknat på s.k. fully diluted-basis, dvs. som om samtliga utgivna optioner (som ännu kan utövas) utövats fullt ut

*Beräknat på s.k. fully diluted-basis, dvs. som om samtliga utgivna optioner (som ännu kan utövas) utövats fullt ut

 

Vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna antalet aktier i Bolaget öka med sammanlagt 708 000 stycken och aktiekapitalet med 88 500 kronor.

Övrigt

Verkställande direktören, eller den styrelsen utser, ska ha rätt att vidta de smärre justeringar som kan bli erforderliga i samband beslutets verkställande och i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

Punkt 14 – Beslut om optionsprogram till styrelsen

Bakgrund och information om programmet

Aktieägaren Jarl Wikberg föreslår att årsstämman beslutar om införande av ett optionsprogram för styrelsen genom en riktad emission av teckningsoptioner enligt villkoren nedan.

Det bedöms angeläget och i alla aktieägares intresse att styrelsen har ett långsiktigt intresse av en god värdeutveckling på Bolagets aktie. Ett personligt långsiktigt ägarengagemang kan förväntas bidra till ett ökat intresse för Bolagets verksamhet och resultatutveckling samt höja styrelseledamöternas motivation och samhörighet med Bolaget och dess aktieägare.

Programmet har beretts av aktieägaren Jarl Wikberg, tillika Bolagets grundare, i dialog med valberedningen och extern rådgivare.

Riktad emission av teckningsoptioner

Förslaget innebär att årsstämman föreslås fatta beslut om en riktad emission av högst 350 000 teckningsoptioner enligt villkoren nedan.

1. Rätt att teckna teckningsoptionerna ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, tillkomma de föreslagna styrelseledamöterna i Bolaget (enbart de ledamöter som väljs i enlighet med valberedningens förslag ska emellertid ha rätt att teckna teckningsoptioner). Styrelseordföranden ska ha rätt att teckna 100 000 optioner och övriga ledamöter 50 000 optioner vardera.

2. Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att emissionen utgör ett led i införandet av incitamentsprogrammet, varigenom de personer som får möjlighet att teckna teckningsoptioner ges möjlighet att ta del av en positiv utveckling i Bolaget enligt vad som utvecklas ovan under Bakgrund.

3. Teckning av teckningsoptionerna ska ske genom teckning på teckningslista senast den 15 juni 2021. Styrelsen ska ha rätt att förlänga teckningstiden.

4. Teckningsoptionerna ges ut mot ett vederlag motsvarande marknadsvärdet för teckningsoptionerna, beräknat enligt Black & Scholes optionsvärderingsmodell. Beräkningen ska ske av en person med erforderlig kompetens för den typen av optionsvärdering. Underlaget för och beräkningen av marknadsvärdet ska dokumenteras.

5. Varje teckningsoption ska medföra en rätt att teckna en ny aktie i Bolaget till en teckningskurs motsvarande 4,10 kronor.

6. Teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna ska ske i enlighet med villkoren för teckningsoptionerna från och med den 1 juni 2024 till och med den 1 juni 2026.

7. Om samtliga teckningsoptioner utnyttjas för teckning av aktier kommer Bolagets registrerade aktiekapital att öka med 43 750 kronor (med hänsyn till nuvarande kvotvärde och förutsatt att ingen omräkning sker enligt optionsvillkoren).

8. Aktie som tillkommit på grund av nyteckning medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att nyteckningen har registrerats hos Bolagsverket och aktierna införts i aktieboken hos Euroclear Sweden AB.

9. För teckningsoptionerna ska i övrigt gälla de villkor som framgår av separat bilaga (Bilaga Optionsvillkor).

Utspädning

Bolaget har för närvarande 43 668 398 registrerade aktier och dessutom 21 163 347 aktier under registrering (till följd av optionsutövning av Bolaget teckningsoptionsserie TO2), vilket medför att Bolaget efter nämnda registrering kommer att ha 64 831 745 aktier/röster. Baserat på antal aktier i Bolaget efter nämnda registrering (samt samtliga tidigare incitamentprogram betraktade som utövade, s.k. fully diluted basis) kommer utspädningen till följd av det i denna punkt föreslagna incitamentsprogrammet att uppgå till 0,5 procent av aktierna och rösterna i Bolaget (programmet i punkt 13 är emellertid inte beaktat i den beräkningen, som i stället gjorts mot bakgrund av situationen i Bolaget vid kallelsetidpunkten).

Kostnader för incitamentsprogrammet

Incitamentsprogrammet har utformats i samråd med externa legala rådgivare och kostnaderna för denna rådgivning beräknas uppgå till högst 50 000 kronor (exklusive mervärdesskatt), varvid dock även kostnaderna för programmet i punkt 13 ovan inräknas.

Utöver rådgivningskostnaderna bedömer styrelsen att incitamentsprogrammet kommer att föranleda vissa administrativa kostnader i samband med aktieteckning med stöd av teckningsoptionerna och registrering vid Bolagsverket.

Eftersom teckningsoptionerna emitteras till marknadsvärde bedöms några kostnader i form av sociala avgifter eller liknande inte komma att uppkomma för Bolaget till följd av utgivandet av optionerna i programmet.

Tidigare incitamentsprogram i Bolaget

Se informationen avseende detta i punkt 13 ovan.

Övrigt

Verkställande direktören, eller den styrelsen utser, ska ha rätt att vidta de smärre justeringar som kan bli erforderliga i samband beslutets verkställande och i samband med registrering av beslutet hos Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

Majoritetskrav

För beslut i enlighet med styrelsens förslag enligt punkt 12 (bemyndigande) ovan krävs att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid stämman.

För beslut i enlighet med förslaget enligt punkterna 13 och 14 (incitamentprogram) ovan krävs att beslutet biträds av aktieägare med minst nio tiondelar av såväl de avgivna rösterna som de aktier som är företrädda vid bolagsstämman.

Frågor till styrelse och VD

Styrelsen och vd ska, om någon aktieägare begär det, och styrelsen anser att det kan ske utan väsentlig skada för Bolaget, lämna upplysningar om förhållanden som kan inverka på bedömningen av ett ärende på dagordningen eller Bolagets ekonomiska situation. Begäran om sådana upplysningar ska lämnas skriftligen till Bolaget senast tio dagar före bolagsstämman, dvs. senast den 15 maj 2021, till adress Kungsgatan 16, 753 32   Uppsala eller via e-post till info@dicot.se. Upplysningarna lämnas av Bolaget genom att de hålls tillgängliga på Bolagets webbplats och hos Bolaget senast från och med torsdagen den 20 maj 2021. Upplysningarna skickas även till den aktieägare som begärt dem och uppgivit sin adress.

Personuppgiftsbehandling

I samband med bolagsstämman kommer personuppgifter att behandlas i enlighet med Bolagets integritetspolicy, som finns tillgänglig på Bolagets webbplats (www.dicot.se).

Tillhandahållande av handlingar

Redovisningshandlingar och revisionsberättelse samt övriga handlingar enligt aktiebolagslagen kommer att finnas tillgängliga hos Bolaget med adress Kungsgatan 16 i Uppsala samt på Bolagets webbplats (www.dicot.se) senast tre veckor före stämman, dvs. senast tisdagen 4 maj 2021. Handlingarna skickas också utan kostnad till de aktieägare som begär det och som uppger sin adress.

__________________

Uppsala i april 2021

Dicot AB (publ)

Styrelsen

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Göran Beijer, verkställande direktör

Telefon: +46 (0) 706 63 60 09

E-post: goran.beijer@dicot.se

Om Dicot

Dicot utvecklar läkemedelskandidaten LIB-01 (tidigare Libiguin) vilket ska bli ett potensläkemedel för att bättre behandla erektionssvikt och för tidig utlösning. Ambitionen är att skapa ett läkemedel med betydligt längre effekt och långt färre biverkningar, jämfört med de som finns på marknaden. Idag lider minst 500 miljoner män av dessa sexuella dysfunktioner och marknaden är värderad till 50 miljarder SEK.

Utvecklingen sker i egen regi fram till och med fas 2-studier. Därefter är det Dicots intention att ingå strategiska allianser, alternativt genomföra en trade-sale, med större, etablerade läkemedelsföretag för att kunna introducera LIB-01 på världsmarknaden.

Dicot är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 1600 aktieägare. För mer information se www.dicot.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

AEGIRBIO AVGER BOKSLUTSKOMMUNIKÉ OCH REDOGÖR FÖR VÄSENTLIGA HÄNDELSER

Published

on

By

SAMMANFATTNING AV BOKSLUTSKOMMUNIKÉN

Med bolaget eller AegirBio AB avses AegirBio AB med organisationsnummer 559222-2953

Fjärde kvartalet i koncernen jämfört med samma period 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 2,9 (0) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -10,9 (-318,3) MSEK. 

• Kassabehållningen var vid slutet av kvartalet 12,1 (14,6) MSEK efter erhållen likvid om totalt 46,3 MSEK i första kvartalet till följd av utnyttjande av teckningsoptioner och konvertibellånet från Atlas.

Årets resultat i koncernen 2023 (2023-01-01 – 2023-12-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (1,7) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 4,6 (5,2) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -61,2 (-364,3) MSEK

• Resultat per aktie uppgick till -2,38 (-18,9)

• Soliditeten uppgick till -3% (60%)

Väsentliga händelser under och efter periodens utgång

2023

• AegirBio fortsätter att stärka upp sin organisation genom Dr. Vasiliki Fragkou som COO från 1 november 2023. Dr. Fragkou´s ledarskap som COO kommer att stärka företagets position som branschledare och driva innovation som i slutändan gynnar både patienter och vårdgivare. Dr. Fragkou kommer att ersätta Dr. Nils Paulsson.

• AegirBio fokuserar på RADx projektet och beslutar därför att inte längre upprätthålla CE-märkningen för MagniaReader therapeutic drug monitoring (TDM) testning. 

• AegirBio utser Christel Dahlberg till CFO med tillträde den 1 februari 2024. Christel Dahlberg har agerat som interim CFO för AegirBio sedan april 2023.

• Atlas Special Opportunities, LLC, påkallar partiell konvertering av utestående konvertibler till ett nominellt belopp om 5 MSEK.

 2024

• Den välrenommerade gastroenterologen Dr. Adam S. Cheifetz blir en del av AegirBios Scientific Advisory Board. Dr. Cheifetz är chef vid Center for Inflammatory Bowel Disease vid Beth Israel Deaconess Medical Center samt professor i medicin vid Harvard Medical School, tillför oöverträffad expertis inom området gastroeterologi, särskilt vid behandling av Crohns sjukdom, ulcerös kolit och andra inflammatoriska tarmsjukdomar. 

• AegirBios utökar sitt Scientific Advisory Board med professor Iain L.C Chapple, framstående tandläkare. Professor Chapple tillför erfarenhet och expertis till bolagets vetenskapliga råd och kommer att vara en av nycklarna till AegirBios strategi att mäta specifika biomarkörer i saliv med bolagets digitala plattform, för att förbättra den allmänna hälsan. 

• Finansinspektionen begär yttrande från AegirBio.

Marco Witteveen – CEO

Presenting the Q4 report, a reflection of our progress 

As we approach the conclusion of a fruitful year, I am delighted to share with you the Q4 report, summarizing our recent endeavors and celebrating the accomplishments that position us for continued success. This report will not only highlight our organizational achievements and cost management but will also spotlight significant scientific leadership appointments. 

Organizational Settling and Focused Pursuit

In a period characterized by relative tranquility, our focus on organizational consolidation and undivided attention to the RADx project have been unwavering. The establishment of a stable platform and strong leadership positions us favorably as we navigate the challenges and opportunities ahead.

RADx Project 

The RADx project continues to play a pivotal role in our strategic roadmap, and we are diligently progressing towards milestones 1 and 2 as scheduled. This success stands as a testament to the unwavering dedication and collaborative synergy of our teams in both the US and UK. Not only does this achievement reinforce our commitment to transparency, but it also underscores the project’s promising trajectory.

Scientific Leadership Appointments and Vision for a Scientific Advisory Board

As part of our ongoing commitment to scientific excellence, we have been aiming to establish a Scientific Advisory Board, recognizing the invaluable benefits such a board could bring to our strategic initiatives. This vision aligns with our dedication to advancing cutting-edge solutions and ensuring the highest standards of scientific rigor within our organization.

I am delighted to announce that in Q1-24, we had the excellent opportunity to welcome two esteemed professionals to our team. Dr. Adam S. Cheifetz, a renowned Gastroenterologist, now leads our Therapeutic Drug Monitoring solution, bringing invaluable expertise to this critical area. 

Furthermore, Professor Iain L. C. Chapple has joined our Scientific Advisory Board, bringing a wealth of experience as a distinguished dental professional. His insights will be pivotal in advancing our strategy to measure specific biomarkers in saliva through our digital platform, contributing to our overarching goal of improving overall health.

Financial Prudence and Cost Management 

Our commitment to financial prudence has yielded commendable results. Despite increased RADx project costs, we have successfully reduced overall expenses by 7.2 MSEK compared to 2022, a decrease with 11%. This achievement reflects our disciplined approach to contract negotiations and a strategic focus on essential expenditures.

Year-End Reflection and Future Endeavors

Looking back over the year, the success of our reorganization is evident. The strengthened synergy between entities and enhanced team spirit positions us well for the future. While celebrating our achievements, we remain mindful of the work ahead and are dedicated to building upon our successes.

Investor-Centric Perspective

This report is crafted with our investors in mind, highlighting the strengths that define our company. The addition of esteemed leaders, coupled with the achievement of RADx milestones, underscores our commitment to excellence. We stand poised for continued growth, and our achievements throughout the year are a testament to the dedication of the entire AegirBio team.

As we close this chapter, I extend my sincere gratitude to each member of the team for their unwavering commitment. Together, we have navigated challenges, celebrated successes, and positioned AegirBio for a future of continued growth and innovation.

Denna information är sådan som AegirBio är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29 08:48 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marco Witteveen, CEO Aegirbio AB

Epost: ir@aegirbio.com
 

AegirBio i korthet

AegirBio är ett svenskt diagnostikföretag som grundades 2019 för att erbjuda tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel via sin unika patenterade teknologiplattform. I juni 2020 noterades AegirBio på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets ambition är, förutom att föra ut innovativ diagnostisk teknologi till marknaden, att göra diagnostik mer tillgänglig, enklare att använda och att ge korrekta och lätt överförbara resultat. För mer information, se Aegirbios hemsida www.aegirbio.com

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, adviser@eminova.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Clean Industry Solutions Holding Europe AB: Kvartalsrapport oktober-december 2023

Published

on

By

Q4 från 01-10-2023 till 31-12-2023 (01-10-2022 till 31-12-2022), FY från 01-01-2023 to 31-12-2023 (01-01-2022 to 31-12-2022)

Rapporten finns här: https://cleanindustrysolutions.com/sv/investerare/finansiella-rapporter/

Perioden i korthet – finansiell översikt för fjärde kvartalet

  • Intäkter uppgick till 7,8 MSEK
  • Övriga rörelseintäkter uppgick till 4,0 Mkr
  • Resultat från andelar i koncernföretag uppgick till 18,4 Mkr från den insolvensrelaterade dekonsolideringen av Industrial Solar GmbH
  • Rörelsekostnaderna för fjärde kvartalet uppgick till -7,2 Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) för fjärde kvartalet uppgick till 19,0 Mkr
  • Det finansiella resultatet uppgick till -19,2 MSEK, främst på grund av dekonsolideringen av Industrial Solar GmbH
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, för det fjärde kvartalet uppgick till -0,0033 SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för det fjärde kvartalet uppgick till -4,7 miljoner kronor
  • Eget kapital uppgick per 31-12 till 6,1 MSEK
  • Likvida medel uppgick per 31-12 till 7,0 Mkr

Viktiga händelser under rapporteringsperioden

  • Framgångsrik partnerutbildningsworkshop hos Industrial Solar
  • Clean Industry Solutions dotterbolag SolarSpring tecknar MOU med Aqualia
  • SolarSpring erhåller nationellt bidrag för FoU-projektet BEFuel
  • Clean Industry Solutions Holding Europe AB:s dotterbolag Industrial Solar GmbH kommer att ansöka om insolvensförfarande i Tyskland
  • Aalborgs universitet, Danmark, köper MD-pilotsystem för produktion av vatten med hög renhet

Viktiga händelser efter rapporteringsperioden

  • Clean Industry Solutions meddelar uppsägning av likviditetsgarantavtalet
  • Clean Industry Solutions Holding Europe AB:s dotterbolag Industrial Solar GmbH kommer att upphöra med sin verksamhet i slutet av februari
  • SolarSpring erhåller bidrag från EU LIFE-programmet för FoU-projektet SALTEAU
  • Clean Industry Solutions meddelar att Industrial Solars ledning har entledigats av insolvensförvaltaren

Kommentarer från VD Christian Zahler

Tyvärr var det fjärde kvartalet 2023 inte en fortsättning på de framgångar som vi kunde dela med oss av under årets tre första kvartal. Det är med stor sorg jag måste bekräfta att Industrial Solar tvingades upphöra med verksamheten i slutet av februari på grund av insolvens.
Detta är utan tvekan ett ögonblick av djup sorg för alla oss som har lagt ner vårt engagemang, vår passion och vårt hårda arbete för att göra företaget framgångsrikt. Till våra kollegor på Industrial Solar vill jag uttrycka min djupaste tacksamhet för deras orubbliga engagemang, kreativitet och hårda arbete. Var och en av dem har spelat en viktig roll i företagets resa, och deras engagemang har varit inget annat än inspirerande. Det är sorgligt men sant att omständigheter utanför vår kontroll har lett oss till denna punkt. Men låt oss inte glömma de otroliga prestationer som Industrial Solar har bidragit med till solvärmebranschen.    
Vi måste nu navigera genom okända vatten och göra det med en kollektiv anda av stöd och förståelse.  

 
Desto gladare är vi att SolarSpring för närvarande upplever ett ökande intresse för pilotsystem för membrandestillation från en mängd olika industrier och forskningscentra. Förutom produktion av högrent vatten för vätgaselektrolysatorer är de vanligaste tillämpningarna avlägsnande av ammoniak från avloppsvatten för vidare användning och volymreduktion av mycket salta avloppsvatten. Som meddelades i slutet av december har Aalborg Universitet (AAU) i Danmark köpt ett membrandestillationspilotsystem från SolarSpring GmbH med en nominell kapacitet på 100 liter högrent vatten per timme för att användas i samband med produktion av grön vätgas samt andra applikationer.

Finansiellt fortsatte koncernens uppåtgående trend under Q4 2023: På årsbasis är tillväxten i totala rörelseintäkter jämfört med förra året +47,5% (utan intäkter från aktier i koncernföretag, +87,9% inklusive dessa).    
På grund av Industrial Solar GmbH:s insolvens konsolideras inte längre dess balansräkning och dess resultaträkning konsolideras endast fram till insolvensens början. Även om vinsten från motsvarande konsolideringsposter måste elimineras genom att de läggs till som ”Resultat från andelar i koncernföretag” (18,4 MSEK), uppgår rörelseintäkterna fortfarande till 28,0 MSEK och når därmed en ny toppnotering.

Denna information är sådan som Clean Industry Solutions Holding Europe är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29 08:45 CET.

Kontaktinformation:

Clean Industry Solutions Holding Europe AB
c/o Win-Win Ekonomi AB
Palmfeltsvägen 21
SE-121 62 Johanneshov/Sweden
E-Mail: info@cleanindustrysolutions.com

Amudova AB är Clean Industry Solutions’ certified adviser. Tel: 08-546 017 58
E-mail: info@amudova.se

Clean Industry Solutions Holding Europe AB äger 100% av SolarSpring GmbH, med säte i Freiburg/Tyskland.
SolarSpring GmbH, har utvecklats till en internationell pionjär inom membrandestillation som erbjuder innovativa lösningar och teknik för rening av avlopps- och dricksvatten.
Läs mer om SolarSpring GmbH på följande adress:
https://solarspring.de/en/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie visar att styrketräning kan lindra depression

Published

on

By

En nyligen publicerad forskningsstudie i Psychiatry Research pekar på styrketräning

som en potentiell kompletterande behandlingsstrategi för att bekämpa depression.

Genom en metaanalys av 38 tidigare studier fann forskarna att styrketräning kan

minska depressiva symtom på ett måttligt sätt. Resultaten visar att längden på

träningen, hur ofta den utförs och specifika detaljer som antal set och repetitioner

påverkar effekten av träningen på depressionen.

Depression är en vanlig sjukdom som påverkar miljontals människor över hela

världen och trots tillgängliga behandlingar återhämtar sig många inte helt. Denna

studie ger därför viktig insikt i hur styrketräning kan vara en del av en effektiv

behandlingsstrategi för depression.

Källa: https://www.psypost.org/streng…

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.