Connect with us

Marknadsnyheter

Klarna inför global policy för flexibelt arbete – möter en stark efterfrågan på hybridarbete

Published

on

Läs original

Klarnas nya modell medför att anställda nu själva kan välja att:

  • Arbeta på distans inom det land där de är anställda.
  • Arbeta från kontoret, med möjligheter att skapa kreativa och effektiva personliga kontakter och teamsamarbeten.

Stockholm den 11 maj 2022 – Klarna presenterar idag sin nya ”Flexible Work Policy” – utformad för att erbjuda medarbetare större valmöjlighet, frihet och flexibilitet i hur och var de väljer att arbeta. De senaste två åren har visat att betydande tillväxt och framgång kan nås både när anställda arbetar på distans och på arbetsplatsen, med möjligheten att välja den kombination som är mest produktiv för dem. Klarnas nya hybridarbetsmodell syftar till att ge medarbetarna flexibilitet, resurser och goda förutsättningar vad det gäller arbetsmiljö så att de anställda kan välja hur och var de vill arbeta och samtidigt maximera effektiviteten.

– Klarnas attraktivitet som arbetsgivare ökar och detta är en position som vi vill behålla. Universums ranking bland studenter som presenterades i slutet av april visar att Klarna är rankad 4 av 100 bland ekonomistudenter och 5 av 100 bland IT-studenter. Att kunna rekrytera och behålla talang är helt affärskritiskt för oss. Vår nya och mer flexibla arbetspolicy gör att vi blir en ännu mer modern arbetsplats, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Policyn ger anställda möjlighet att arbeta på distans i det land där de är anställda och från kontoret om de så önskar. Dessutom kan anställda nu arbeta på ett Klarnakontor utomlands i upp till 20 dagar per år vilket främjar global teambuilding, personlig utveckling och karriärmöjligheter. För att säkerställa att anställda är ordentligt utrustade för detta nya sätt att arbeta, ger Klarna också varje anställd ett visst ekonomiskt stöd per år samt utrustning som kan användas för att förbättra personliga hemmakontor eller uppgradera arbetstillbehör.

I takt med att arbetssätten förändras kommer Klarna fortsatt att satsa och investera i sina kontor för att dessa ska vara en attraktiv plats för arbete, kreativitet och teamwork – och för att möta anställdas önskemål och behov. Insatser görs för att sammanföra och vårda team, underlätta månatliga möten på kontoret för de delar av arbetet där personlig interaktion förblir värdefull; oavsett om det är för kreativ problemlösning, brainstormingsessioner eller för att främja meningsfulla professionella relationer.

– Vi vill att våra passionerade medarbetare ska kunna arbeta på en plats de älskar. På Klarna förstår vi att alla har sina egna preferenser för var och hur man bäst arbetar. Vi är glada över att kunna kombinera kraften i personliga möten med ett effektivt distansarbete för att skapa en hybridmodell som stärker anställda och uppmuntrar företagsomfattande samarbete, säger Linda Höglund, Chief Operating Officer på Klarna.

Klarnas 7 000 anställda, som representerar 100 nationaliteter, arbetar framgångsrikt tillsammans på 20 marknader – men arbetet har utvecklats och förändrats. Före pandemin samlades teamen i regel fysiskt. Under de senaste två åren har Klarna utvecklat sätt som gör att medarbetarna kan känna engagemang och lust även när de arbetar på distans.  

Klarnas organisation består av hundratals små team som fungerar som oberoende startups, varje team har ett tydligt uppdrag och en tydligt definierad verksamhetsvision. Teamen består av människor med olika kompetenser, inriktade på att lösa sina problemområden. De är organiserade för att kunna arbeta snabbt och med hög kvalitet för att kunna vara så framgångsrika i sitt arbete som möjligt. Klarnas Flexible Work Policy är utformad för att optimera denna modell genom att möjliggöra effektivare arbetssätt för medarbetarna, med hänsyn till individernas olika behov och preferenser så att Klarna ska kunna fortsätta att arbeta smidigt, ha hög tillväxt och fortsätta sin expansion.

Klarnas avtal med handlare runt om i världen har nått rekordvolymer om 80 miljarder USD, drivet av tillväxt på alla marknader. Klarna används idag av 147 miljoner aktiva konsumenter globalt, samt tecknade samarbeten med 400 000 globala återförsäljare, vilket utökat Klarnas räckvidd till 45 länder. Företagets produkt- och tjänsteutbud fortsätter också att stärkas –  bland annat med den framgångsrika Klarna-appen som har över 22 miljoner aktiva användare per månad globalt, och med de senaste lanseringarna av nya konsumentprodukter som ”Betala nu”, en ny browser-extension, hållbara kollektioner samt Klarnakortet.

För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 147 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Med fler än 5 000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader är Klarna idag en av de högst värderade ickenoterade fintech-bolagen i världen med en värdering på 390 miljarder kronor. För mer information, besök klarna.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.