Connect with us

Marknadsnyheter

Komplettering av bokslutskommuniké 2020

Published

on

Den tidigare pressmeddelande bokslutskommunikén 2020 har kompletterats med information under ny rubrik Utdelning. Dessutom tydliggöranden under rubrikerna Valberedning och Kommande rapporttillfällen. Kommunikén pressmeddelas härmed på nytt.

Januari – December 2020 i sammandrag

•                 Nettoomsättningen uppgick till 21 748 kkr (28 348kkr)

•                    Resultat efter skatt uppgick till – 12 214 kkr (- 5 503 kkr)

•                    Resultat per aktie uppgick till -0,19 kr (-0,09 kr)

Oktober – December 2020 i sammandrag

•                 Nettoomsättningen uppgick till 5 570 kkr  (6 960 kkr)

•                    Resultat efter skatt uppgick till -3 264 kkr (1 271 kkr)

•                    Resultat per aktie uppgick till -0,05 kr  (0,02 kr)

VD GUNNAR WAHLBERG HAR ORDET

År 2020 började mycket bra för IDL Biotech. Första kvartalet var försäljningsmässigt det bästa någonsin i företaget. Redan i slutet av kvartalet startade emellertid pandemin förorsakad av covid-19 som sedan svepte fram över världen. Året blev mycket märkligt. Människor, samhällen och företag, ja hela världssamfundet drabbades hårt. När vi summerar året har IDL, trots omständigheterna, ändå klarat sig relativt bra resultatmässigt. Trots en försäljningsned-gång på 23 procent, blev resultatet bara 9 procent sämre än 2019, rensat för engångsintäkt.

Jag fick i slutet av året förtroendet att tillträda som VD för IDL Biotech. Genom medarbetare, styrelse och vetenskapliga rådgivare finns en mycket stor kunskap, erfarenhet och ett starkt engagemang i företaget. Min uppgift är att med ett tydligt fokus medverka till att skapa bra förutsättningar för en framgångsrik verksamhet. Vi har en pandemi som begränsar våra möjligheter just nu, men förhoppningarna är stora inför framtiden.

Inriktningen ligger fast
Den positiva utveckling som skedde under 2019 fortsatte under inledningen av 2020 till dess pandemin bröt ut och skapade begränsningar. De långsiktiga målen ligger dock fast med en fokusering dels på patientnära snabbtester dels på automatiserade tester. En introduktion av UBC® Rapid i USA inom några år är också central. Trots att försäljningen inte blivit som planerat så har vi kunnat driva projekt och följa våra planer i allt väsentligt, även om vissa kliniska studier fått tidsmässiga förskjutningar.

Etablerade marknader
Bland de etablerade marknaderna är det Tyskland för UBC® Rapid och Indonesien för TUBEX® TF som är de viktigaste. Försäljningen av UBC® Rapid i Tyskland drabbades av en nedgång under våren men har återhämtat sig förvånansvärt snabbt och ligger nu i stort sett på normal nivå. Effekterna för TUBEX® TF har varit kraftigare och hållit i sig längre än väntat.

Vi bytte dessutom distributör i Indonesien under året. Bolaget, Djembatan Dua, arbetar redan idag mot vår kundbas och TUBEX® TF passar bra i dess portfölj. Timingen blev däremot olycklig. När omregistreringen av produkten var klar så kom pandemin, vilket innebar svårigheter att nå ut till kunderna. Vi bedömer att det finns en mycket god potential när väl ordningen återgår till det mer normala.

Nya marknader
Expansionen i Afrika har blivit försenad. Vi har avtal för TUBEX® TF bland annat i Uganda, Kenya och Zimbabwe och i januari 2021 tecknades avtal med en distributör som täcker Rwanda, Sydsudan och Somalia. Planerade lanseringar har inte kunnat genomföras på grund av covid-19 och det är tidvis svårt att skicka produkter.  Vi har dock kunnat genomföra utbildningar och seminarier digitalt och även förbättrat verktygen för detta under året. En studie pågår i Uganda för att bedöma produkten men den tar tid. Det finns ett stort behov av bättre diagnostik av tyfoidfeber i Afrika och vi planerar för fortsatt expansion genom samarbete med fler distributörer

Automatisering
IDL skrev i slutet av 2019 avtal med kinesiska Zecen Biotech om automatisering av tumörmarkören TPS®. Arbetet har löpt väl och nu inleds den sista fasen med förhoppningen att produkten ska finnas tillgänglig på den kinesiska marknaden i slutet av 2021. Vår marknad i Kina kommer därmed att breddas då automatisering innebär att analyser kan genomföras i stor skala, snabbt och effektivt.

I linje med fokuseringen på automatisering har det varit viktigt att på ett framgångsrikt sätt avveckla våra manuella laboratorietester. Vi är mycket nöjda med att Beckman Coulter nu har tagit över samtliga tumörmarkörer på de båda manuella plattformarna IRMA och ELISA. Beckman Coulter har de globala försäljningsrättigheterna och kommer också svara för produktionen. IDL Biotech säljer material och erhåller royalties löpande.

Snabbtest för bröstcancer
IDL har under de senaste åren arbetat med att utveckla ett snabbtest för lungcancer. De inledande studierna visar dock inte de resultat som IDL eftersträvar. Testet har istället visat sig mer lovande för bröstcancer, vilket gör att vi väljer att inrikta arbetet på ett test för denna cancerform. Bröstcancer innebär lång uppföljning efter behandling för att tidigt upptäcka återfall. Detta liknar situationen för blåscancer där vi har snabbtestet UBC® Rapid. Fler och fler överlever cancer, men hotet om återfall finns vilket kräver livslång uppföljning.

Utveckling av UBC® Rapid och registrering i USA
Utvecklingen av en förbättrad version av UBC® Rapid, anpassad för USA, går framåt och slutlig prototyp har valts ut. Senare i år kommer analytiska prestandastudier att inledas och därefter kliniska prestandastudier. Arbetet inför registrering av UBC® Rapid i USA pågår enligt plan. Under 2019 lämnades en s.k. ”pre-submission request” in till amerikanska FDA (Food and Drug Administration).

CE-märkning enligt IVDR
Från maj 2022 införs en ny förordning för CE-märkning av produkter i Europa – IVDR (In Vitro Diagnostics Regulation). Regelverket blir striktare och mer tvingande. Vi måste därför registrera om alla produkter i Europa. TUBEX® TF säljs inte i Europa och behöver inte registreras, men vi väljer att göra det ändå då det är en kvalitetsstämpel även för andra marknader. Under pandemin har vi fått utrymme att lägga mer resurser på förberedelsearbete för registrering.

Kliniska studier
Bolagets satsningar på kliniska prövningsprogram fortsätter, men under året har fördröjningar uppstått till följd av andra prioriteringar på många sjukhus. De studier som pågår i Singapore och Spanien avseende UBC® Rapid har blivit försenade med att inkludera nya patienter under året.         I Sverige pågår en fas 2-studie på ett antal urologkliniker som också fördröjts. Genom att nu engagera tre ytterligare kliniker för denna studie är förhoppningen att kunna inkludera patienter snabbare.

I delårsrapporterna under året har nya vetenskapliga rapporter omnämnts som visar på fördelar med UBC® Rapid vid diagnostik av blåscancer. De kliniska studierna är mycket betydelsefulla och fyller en viktig funktion i kommunikationen om produkten.

Personalförändringar
Jag tillträdde som tf. VD i IDL Biotech den 1 september och utsågs som ordinarie den 1 december. Jag ingått i koncernledningen hos IDL Biotech AB och arbetat som försäljningsansvarig sedan våren 2019. Min bakgrund är inom företagsledning, internationell marknadsföring och försäljning inom olika branscher, främst medicinteknik.

Under 2020 har flera medarbetare gått i pension och slutat. Många nya personer har kommit in i företaget och det har varit ett utmanande år inte minst med anledning av pandemin. Jag är mycket imponerad över det fantastiska sätt på vilket samtliga medarbetare tagit sig an situationen. Trots restriktioner och hemarbete har vi kunnat hålla ett högt tempo med ett stort gemensamt engagemang.

Det positiva är att vi även efter pandemin kommer kunna använda nya digitala verktyg. Vi får därmed ett bra komplement till resor och fysiska besök. Informationsutbytet blir enklare och det grundläggs en struktur som blir till nytta för oss och våra samarbetspartners.

Planerna oförändrade, pandemin påverkar
Pandemin med alla dess effekter skapar osäkerhet i bedömningen av IDL Biotechs kortsiktiga utveckling, men vårt långsiktiga fokus ligger fast. En andra våg av pandemin och muterade virus skapar ny osäkerhet. Omställningar i sjukvården gör att diagnostik måste nedprioriteras eller helt enkelt inte går att genomföra. Patienter kan inte nå kliniker och produkter kan ha svårt att komma fram. Det är positivt att vaccinationerna nu har påbörjats i stora delar av världen. Under 2021 kommer situationen förhoppningsvis att förbättras, färre smittas och restriktioner mildras. Då får IDL och våra distributörer bättre möjlighet att nå ut till befintliga och nya marknader med våra tester.

Våra produkter ger stor patientnytta och medverkar till kostnadseffektiv diagnostik. Det finns stora behov och en betydande marknadspotential. Under restriktionerna passar vi på att effektivisera vår verksamhet och att utveckla samt implementera nya digitala verktyg. Det genuina engagemanget från alla medarbetare och styrelsen skapar optimism för framtiden.

Gunnar Wahlberg
Verkställande direktör

Gunnar Wahlberg, VD

+46 8 799 67 50

IDL Biotech AB (publ) är ett publikt svenskt bioteknikbolag, specialiserat på in vitro diagnostik inom onkologi och bakteriologi. Bolaget utvecklar, producerar och marknadsför unika och kostnadseffektiva produkter för medicinskt angelägna indikationer. IDL Biotech AB (publ) har ett etablerat internationellt distributörsnätverk. Bolagets aktier (IDL) är noterade på Spotlight Stock Market. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

FDJ förvärvar 1,12 % av de utestående aktierna i Kindred från Veralda för 122,5 kronor per aktie

Published

on

By

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande, vare sig direkt eller indirekt, i Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland eller Sydafrika, eller i någon annan jurisdiktion där ett erbjudande enligt lagar och förordningar i sådan relevant jurisdiktion skulle vara förbjudet enligt tillämplig lag. Aktieägare som inte är bosatta i Sverige och som önskar acceptera Erbjudandet (såsom definierat nedan) måste genomföra närmare undersökningar avseende tillämplig lagstiftning och möjliga skattekonsekvenser. Aktieägare hänvisas till de erbjudanderestriktioner som framgår av avsnittet ”Viktig information” i slutet av detta pressmeddelande och av den erbjudandehandling avseende Erbjudandet som offentliggjordes den 19 februari 2024. Aktieägare i USA hänvisas även till avsnittet ”Viktig information till aktieägare i USA” i slutet av detta pressmeddelande.

Efter att ha erhållit information från Veralda om att de avsåg att sälja 49 procent av sina Aktier, motsvarande 2,4 miljoner Aktier eller 1,12 procent av de utestående Aktierna i Kindred, för 122,5 kronor, har FDJ beslutat att utnyttja sin förköpsrätt som följer av Veraldas åtagande att acceptera Erbjudandet och som offentliggjordes i samband med offentliggörandet av Kindred-transaktionen den 22 januari 2024.

FDJ har därmed förvärvat 2,4 miljoner Aktier motsvarande 1,12 procent av Kindreds utestående Aktier och Veraldas åtagande att acceptera Erbjudandet kommer att fortsätta att gälla för Veraldas kvarvarande andel om 1,16 procent i Kindred.

Den 22 januari 2024 offentliggjorde La Française des Jeux SA (”FDJ”) ett rekommenderat offentligt uppköpserbjudande till innehavarna av svenska depåbevis (”Depåbevisen”) i Kindred Group plc (tillsammans med dess dotterbolag ”Kindred” eller ”Bolaget”) att överlåta samtliga Depåbevis i Kindred till FDJ för 130 kronor kontant per Depåbevis (”Erbjudandet”). För enkelhetens skull och eftersom varje Depåbevis representerar en aktie i Kindred kommer Depåbevisen även benämnas som ”Aktier” och innehavarna ”aktieägare”.

Som tidigare kommunicerats har FDJ erhållit åtaganden att acceptera Erbjudandet från aktieägare som representerar 27,9 procent av de utestående Aktierna i Kindred. En av dessa aktieägare, Veralda, som representerar 2,3 procent av de utestående Aktierna i Kindred, hade tillåtelse att sälja 50 procent av sina Aktier efter Kindreds bolagsstämma den 15 mars 2024, där bolagsordningen ändrades för att tillgodose en budgivares rätt till tvångsinlösen. För det fall att Veralda beslutade att sälja sina Aktier åtog sig Veralda att först erbjuda FDJ möjligheten att förvärva Aktierna till ett pris som inte översteg priset i Erbjudandet om 130 kronor per Aktie.

Den 18 mars 2024 underrättades FDJ om Veraldas avsikt att sälja 2,4 miljoner av sina Aktier, motsvarande 1,12 procent av de utestående Aktierna i Kindred, för 122,5 kronor per Aktie. FDJ har valt att utnyttja sin rätt att förvärva dessa Aktier från Veralda till det angivna priset.

FDJ innehar efter förvärvet 1,12 procent av de utestående Aktierna i Kindred och de kvarvarande åtagandena att acceptera Erbjudandet med Corvex Management LP, Premier Investissement SAS, Eminence Capital, Nordea och Veralda representerar totalt 26,82 procent av de utestående Aktierna i Kindred.

Erbjudandehandlingen, som innehåller detaljerade beskrivningar om åtagandena att acceptera Erbjudandet, finns tillgänglig på svenska och engelska på FDJ Groups hemsida: FDJ launches a tender offer for Kindred to create a European gaming champion – FDJ (groupefdj.com)

Ytterligare information
För ytterligare information om Erbjudandet, vänligen besök: https://www.groupefdj.com/en/fdj-launches-a-tender-offer-for-kindred-to-create-a-european-gaming-champion/

Informationen lämnades för offentliggörande den 28 mars 2024, kl.18:00 (CET).

För ytterligare information, kontakta:

Investor Relations
Marc Willaume
Telefonnummer: +33 (0)1 41 04 19 74
Email: invest@lfdj.com

Media Relations
Sabine Wacquez
Telefonnummer: +33 (0)1 41 10 33 82
Email: servicedepresse@lfdj.com

Viktig information

Detta pressmeddelande har offentliggjorts på svenska och engelska. Vid en eventuell avvikelse mellan språkversionerna ska den svenskspråkiga versionen ha företräde.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande, vare sig direkt eller indirekt, i Australien, Hongkong, Japan, Nya Zeeland eller Sydafrika, eller i andra jurisdiktioner där ett erbjudande enligt lagar och förordningar i sådana relevanta jurisdiktioner skulle vara förbjudet enligt tillämplig lag (de ”Begränsade Jurisdiktionerna”).

Offentliggörandet, publicering eller distribution av detta pressmeddelande inom eller till andra jurisdiktioner än Sverige kan vara begränsat enligt lag varför personer som omfattas av lagstiftningen i andra jurisdiktioner än Sverige ska informera sig om, och följa alla tillämpliga krav. I synnerhet kan möjligheten att acceptera Erbjudandet för personer som inte är bosatta i Sverige påverkas av lagstiftningen i den relevanta jurisdiktion inom vilken de befinner sig i. Underlåtenhet att följa gällande begränsningar kan utgöra en överträdelse av värdepapperslagstiftningen i sådan jurisdiktion. I den utsträckning det är tillåtet enligt tillämplig lag, friskriver sig bolagen och personerna involverade i Erbjudandet från ansvar eller skadeståndsskyldighet för överträdelse av sådan begränsning gjord av någon person.

Detta pressmeddelande har upprättats i syfte att efterleva svensk lag, Nasdaq Stockholms takeover-regler (”Takeover-reglerna”) och Aktiemarknadsnämndens uttalanden avseende tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna och informationen som offentliggörs kanske inte är densamma som den som offentliggjorts om detta pressmeddelande hade upprättats i enlighet med lagstiftningen i andra jurisdiktioner än Sverige.

Om inte annat beslutas av FDJ eller krävs enligt svensk lag, Takeover-reglerna och Aktiemarknadsnämndens uttalanden angående tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna, samt är tillåtet enligt tillämplig lag och reglering, kommer inte Erbjudandet göras tillgängligt, direkt eller indirekt, i, till eller från en Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och ingen person får acceptera Erbjudandet genom något kommunikationsmedel (inklusive, men inte begränsat till, fax, e-post eller annan elektronisk överföring, telex eller telefon) som används vid mellanstatlig eller utländsk handel av någon anläggning i en nationell, statlig eller annan börs eller handelsplats i någon Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och Erbjudandet kanske inte kan accepteras på något sådant sätt eller med något sådant kommunikationsmedel. Följaktligen kommer inte kopior av detta pressmeddelande eller annan formell dokumentation hänförlig till Erbjudandet att, och får inte, direkt eller indirekt, skickas eller på annat sätt spridas eller vidarebefordras i, till eller från någon Begränsad Jurisdiktion eller någon annan jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen och personer som tar emot sådan dokumentation (inklusive förvaringsinstitut, ombud och förvaltare) får inte skicka eller på annat sätt spridas eller vidarebefordras i, till eller från dem till eller från någon Begränsad Jurisdiktion eller någon jurisdiktion där detta skulle utgöra en överträdelse av lagstiftningen i den jurisdiktionen.

Tillgängligheten av Erbjudandet till aktieägarna i Kindred som inte är bosatta och medborgare i Sverige kan påverkas av lagstiftningen i relevanta jurisdiktioner där de befinner sig i, eller som de är medborgare i. Personer som inte är bosatta eller medborgare i Sverige bör informera sig om och iaktta tillämpliga legala eller regulatoriska krav i deras jurisdiktion.

Erbjudandet, den information samt dokumentation som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande har inte upprättats av, och inte godkänts av en ”authorised person” som avses i bestämmelse 21 i UK Financial Services and Markets Act 2000 (”FSMA”). Den information och de dokument som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande får följaktligen inte distribueras i, eller vidarebefordras till, allmänheten i Storbritannien, om inte ett undantag är tillämpligt. Spridning av information och dokument som tillgängliggörs genom detta pressmeddelande är undantagna från restriktionerna för finansiell marknadsföring i bestämmelse 21 FSMA på grundval av att det är ett meddelande från eller på uppdrag av en juridisk person som hänför sig till en transaktion om förvärv av daglig kontroll av den juridiska personens verksamhet; eller för att förvärva 50 procent eller mer av aktier med rösträtt i en juridisk person, i enlighet med artikel 62 i UK Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005.

Uttalanden i detta pressmeddelande som rör framtida förhållanden eller omständigheter, däribland information om framtida resultat, tillväxt och andra utvecklingsprognoser samt underliggande antaganden, uttalanden om planer, mål, avsikter och förväntningar avseende framtida finansiella resultat, händelser, verksamheter, tjänster, produktutveckling samt potential och andra effekter av Erbjudandet, utgör framtidsinriktad information. Sådan information kan exempelvis kännetecknas av att den innehåller orden ”bedöms”, ”avses”, ”förväntas”, ”tros”, ”uppskattar”, ”planerar”, ”kommer bli” eller liknande uttryck. Framtidsinriktad information är, till sin natur, föremål för risker och osäkerhetsmoment eftersom den avser förhållanden och är beroende av omständigheter som inträffar i framtiden. På grund av flera faktorer, vilka i stor utsträckning ligger utom FDJ:s kontroll, kan det inte garanteras att framtida förhållanden inte väsentligen avviker från vad som uttryckts eller antytts eller projicerats genom den framtidsinriktade informationen. Framtidsinriktad information förekommer på ett antal platser i detta pressmeddelande och den information som införlivas i detta pressmeddelande genom hänvisning och kan innefatta uttalanden avseende avsikter, uppfattningar och nuvarande förväntningar hos FDJ eller Kindred, avseende, bland annat: (i) framtida investeringar, kostnader, intäkter, resultat, synergier, ekonomiska resultat, skuldsättning, finansiell ställning, utdelningspolicy, förluster och framtidsutsikter, (ii) verksamhets- och ledningsstrategi, expansion och tillväxt av FDJ:s eller Kindreds affärsverksamhet och potentiella synergier till följd av Erbjudandet, och (iii) effekter av statlig reglering och branschförändringar som påverkar FDJ:s eller Kindreds verksamhet. All sådan framtidsinriktad information gäller endast för den dag den offentliggörs. FDJ avsäger sig uttryckligen varje skyldighet eller åtagande att offentliggöra uppdateringar eller revideringar av någon framåtriktad information i detta pressmeddelande för att reflektera förändrade förväntningar eller förändringar i händelser, förhållanden eller omständigheter på vilka sådan information är baserad, förutom i enlighet med Takeover-reglerna eller gällande lagar och bestämmelser. Läsaren bör dock beakta eventuella ytterligare information som FDJ eller Kindred offentliggör eller kan komma att offentliggöra.

Viktig information till aktieägare i USA

Detta pressmeddelande har inte lämnats in till eller granskats av SEC eller någon amerikansk delstatlig värdepappersmyndighet eller tillsynsmyndighet och varken SEC eller någon sådan amerikansk delstatlig värdepappersmyndighet eller tillsynsmyndighet har godkänt eller avvisat eller fastställt huruvida detta pressmeddelande är korrekt eller fullständigt. Alla påståenden om motsatsen är en brottslig handling i USA.

Erbjudandet avser Aktier i Bolaget, vars Depåbevis är noterade på Nasdaq Stockholm, och omfattas av Takeover-reglerna, Aktiemarknadsnämndens uttalanden om tolkning och tillämpning av Takeover-reglerna tillämpliga på Erbjudandet och lagen (2006:451) om offentliga uppköpserbjudanden på aktiemarknaden samt svenska offentliggörande- och förfaranderegler, vilka kan skilja sig från de som gäller i USA. Det är viktigt att amerikanska aktieägare är införstådda med att detta pressmeddelande omfattas av svenska lagar och regler avseende offentliggörande och uppköp som skiljer sig från de i USA. Dessutom bör amerikanska aktieägare vara införstådda med att detta pressmeddelande har upprättats i enlighet med svensk format och stil, vilket skiljer sig från det format och den stil som används i USA. I synnerhet har den finansiella informationen för Bolaget som ingår eller införlivas genom hänvisning häri upprättats i enlighet med god redovisningssed i Sverige och International Financial Reporting Standards (IFRS), såsom tillämpligt, och är därmed inte nödvändigtvis jämförbar med finansiell information för amerikanska bolag vars finansiella rapporter är upprättade i enlighet med god redovisningssed i USA. Erbjudandet lämnas i USA med stöd av, och i enlighet med, Section 14(e) och Regulation 14E i U.S. Exchange Act och ”Tier II”-undantaget i Rule 14d-1(d) i U.S. Exchange Act samt i övrigt i enlighet med kraven i svensk lag. Följaktligen är Erbjudandet föremål för offentliggörande- och andra procedurkrav, inklusive avseende återkallelserätt, utbetalning och tidpunkt för betalning, som skiljer sig från vad som gäller enligt amerikanska lagar och regler avseende offentliga uppköpserbjudanden. Amerikanska aktieägare uppmanas att läsa detta pressmeddelande som är tillgängligt via www.groupefdj.com/en/fdj-launches-a-tender-offer-for-kindred-to-create-a-european-gaming-champion/. Amerikanska aktieägare kan även ringa följande nummer: +33 (0)1 41 04 19 74 eller skicka e-post till invest@lfdj.com för att begära en kopia av erbjudandehandlingen.

I den utsträckning det är tillåtet enligt tillämpliga svenska och amerikanska värdepapperslagar, regler och föreskrifter och enligt undantag som beviljats av SEC från Rule 14e-5 enligt U.S. Exchange Act, kan budgivaren och dess dotterbolag och närstående bolag eller deras respektive förvaltare eller mäklare (som agerar som ombud för budgivaren) från tid till annan efter dagen för detta pressmeddelande, och på annat sätt än i enlighet med Erbjudandet, direkt eller indirekt, köpa eller ombesörja köp av Aktier eller värdepapper som kan konverteras till, utbytas mot eller utnyttjas för Aktier från aktieägare som är villiga att sälja sina Aktier utanför Erbjudandet, inklusive köp på den öppna marknaden till gällande priser eller i privata transaktioner till framförhandlade priser. Alla sådana köp kommer att göras utanför USA och kommer att göras i enlighet med tillämplig lagstiftning, däribland att de inte kommer att göras till priser som är högre än Erbjudandepriset eller på villkor som är mer fördelaktiga än de som erbjuds enligt Erbjudandet om inte Erbjudandepriset höjs i motsvarande mån. All information om sådana köp eller överenskommelser om köp kommer att offentliggöras i USA på webbplatsen www.groupefdj.com/en/fdj-launches-a-tender-offer-for-kindred-to-create-a-european-gaming-champion/ i den utsträckning som sådan information offentliggörs i enlighet med tillämpliga lagar och regler i Sverige. Dessutom kan de finansiella rådgivarna till Bolaget och, i den utsträckning det är tillåtet enligt tillämpliga svenska och amerikanska värdepapperslagar, regler och föreskrifter och enligt undantag som beviljats av SEC från regel 14e-5 enligt U.S. Exchange Act, de finansiella rådgivarna till FDJ också delta i vanlig handel med värdepapper i Bolaget, vilket kan omfatta köp eller avtal om att köpa sådana värdepapper.

Det kan vara svårt för amerikanska aktieägare att hävda sina rättigheter och eventuella anspråk som härrör från amerikanska värdepapperslagar, eftersom budgivaren och bolaget är belägna i en icke-amerikansk jurisdiktion, och vissa eller alla av deras tjänstemän och styrelseledamöter kan vara bosatta i en icke-amerikansk jurisdiktion. Amerikanska aktieägare kan vara förhindrade att stämma ett icke-amerikanskt bolag eller dess tjänstemän eller styrelseledamöter i en amerikansk eller icke-amerikansk domstol för brott mot amerikanska värdepapperslagar. Vidare kan det vara svårt att kräva att ett icke‑amerikanskt företag och dess dotterbolag ska underkasta sig en amerikansk domstols avgörande. En amerikansk aktieägares erhållande av kontanter i enlighet med Erbjudandet kan vara en skattepliktig transaktion enligt amerikansk federal inkomstskattelagstiftning och enligt tillämplig amerikansk delstatslagstiftning och lokal lagstiftning, liksom enligt utländsk och annan skattelagstiftning. Varje amerikansk aktieägare uppmanas att omedelbart rådfråga sin oberoende professionella rådgivare om de amerikanska skattekonsekvenserna av en accept av Erbjudandet. Varken SEC eller någon värdepappersmyndighet i någon delstat i USA har (a) godkänt eller avvisat Erbjudandet, (b) bedömt Erbjudandets fördelar eller skälighet eller (c) bedömt huruvida informationen i detta pressmeddelande är adekvat eller korrekt. Varje påstående om motsatsen är en brottslig handling i USA.

Goldman Sachs Bank Europe SE, Succursale de Paris (”Goldman Sachs”), som är auktoriserad och står under tillsyn av Europeiska centralbanken och den federala finansinspektionen (Die Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht) och Deutsche Bundesbank i Tyskland samt Valens Partners SAS (”Valens Partners”), agerar exklusivt för FDJ och ingen annan i samband med de ärenden som avses i detta pressmeddelande och kommer inte vara ansvarig gentemot någon annan än FDJ för att tillhandahålla de skydd som ges till kunder hos Goldman Sachs och Valens Partners eller för att tillhandahålla rådgivning i samband med de ärenden som avses i detta pressmeddelande.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktier i Arise under vecka 13, 2024

Published

on

By

Under perioden 25 mars till 28 mars 2024 har Arise AB (publ) (LEI-kod: 549300FOT7EE85QYB655) (“Arise” eller ”Bolaget”) återköpt sammanlagt 56 710 egna stamaktier (isin: SE0002095604) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen initierat i syfte att bidra till ökat aktieägarvärde och en optimerad kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram omfattande återköp motsvarande högst SEK 100m som Arise tillkännagav den 14 november 2023. Återköpsprogrammet löper från och med den 16 november 2023 och fram till datumet för Arise årsstämma 2024 och genomförs i enlighet med EUs marknadsmissbruksförordning nr 596/2014 (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallande “Safe Harbour”-förordningen). Syftet med återköpsprogrammet är att anpassa Bolagets kapitalstruktur för kapitalbehovet över tid och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde. Avsikten är för närvarande att de stamaktier som återköpts sedan ska makuleras genom beslut vid kommande bolagsstämmor.

Stamaktier i Arise har återköpts (i SEK) enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
25/03/2024 13 048 40,5790 529 474,79
26/03/2024 14 979 40,3620 604 582,40
27/03/2024 14 331 40,5152 580 623,33
28/03/2024 14 352 40,9002 586 999,67
29/03/2024

Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Kepler Cheuvreux för Arises räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Bolagets innehav av egna aktier per den 28 mars till 1 766 821 aktier. Det totala antalet utestående aktier i Bolaget uppgår till 44 494 235 stamaktier.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 i MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

Halmstad 28 mars 2024

ARISE AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per-Erik Eriksson, VD Arise AB, +46 702 409 902

Denna information lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 18.00.

Om Arise

Arise är ett ledande och oberoende företag som förverkligar ny grön energi. Bolaget prospekterar, bygger, säljer och förvaltar förnybar elproduktion. Bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.        

Arise AB (publ), Box 808, 301 18 Halmstad, tel. 46 35 10 450 71 00, org.nr. 556274-6726. E-mail: info@arise.se, www.arise.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Axfood återkallar Garant rostbiff 100g och Prime Patrol flatrökt skinka 120g

Published

on

By

Axfood återkallar av försiktighetsskäl Garant rostbiff 100g samt Prime Patrol flatrökt skinka 120g sedan Listeria vid en rutinkontroll påvisats i anläggningen vid tillverkningen.

Återkallelsen gäller för följande produkter:

  • Garant rostbiff 100 gram, med bäst före datum 2024-04-11
  • Prime Patrol flatrökt skinka 120 gram, med bäst före datum 2024-04-21

Produkten har funnits till försäljning i flertalet av Axfoods butikskedjor, men är nu spärrade för försäljning och går inte att köpa.

– Vi ser mycket allvarligt på den här händelsen och utreder nu med leverantören hur detta har kunnat ske, säger Axfoods kvalitetschef Susanna Wadegård

Axfood beklagar det inträffade och uppmanar alla konsumenter som köpt den aktuella varan att i första hand återlämna den till butiken där den är köpt för ersättning.

Vid frågor, kontakta Axfood Konsumentkontakt via kontaktformulär på www.axfood.se/kontakt/konsumentkontakt/ eller på telefon 0771-87 67 70 (öppet 09.00-12.00 helgfria vardagar).

 

Om Listeria: Listeria monocytogenes förekommer överallt i naturen och har hittats i de flesta livsmedel. Bakterien sprids via livsmedel som smittats och äts utan att hettas upp ordentligt. Bakterien dör vid en upphettning till minst 70 grader. Listeria monocytogenes är en bakterie som kan orsaka infektionen listerios, en sjukdom som kan drabba både människor och djur. Listerios hos människa är ovanlig, men det är en allvarlig sjukdom som drabbar framför allt personer med nedsatt immunförsvar, gravida och äldre.

 

För ytterligare information, kontakta:
Axfoods pressjour, 0702-89 89 83, press@axfood.se

 

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash, City Gross och Mathem. Tillsammans har koncernen mer än 13 000 medarbetare och en omsättning om över 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.