Connect with us

Marknadsnyheter

Komplettering av bokslutskommuniké 2020

Published

on

Den tidigare pressmeddelande bokslutskommunikén 2020 har kompletterats med information under ny rubrik Utdelning. Dessutom tydliggöranden under rubrikerna Valberedning och Kommande rapporttillfällen. Kommunikén pressmeddelas härmed på nytt.

Januari – December 2020 i sammandrag

•                 Nettoomsättningen uppgick till 21 748 kkr (28 348kkr)

•                    Resultat efter skatt uppgick till – 12 214 kkr (- 5 503 kkr)

•                    Resultat per aktie uppgick till -0,19 kr (-0,09 kr)

Oktober – December 2020 i sammandrag

•                 Nettoomsättningen uppgick till 5 570 kkr  (6 960 kkr)

•                    Resultat efter skatt uppgick till -3 264 kkr (1 271 kkr)

•                    Resultat per aktie uppgick till -0,05 kr  (0,02 kr)

VD GUNNAR WAHLBERG HAR ORDET

År 2020 började mycket bra för IDL Biotech. Första kvartalet var försäljningsmässigt det bästa någonsin i företaget. Redan i slutet av kvartalet startade emellertid pandemin förorsakad av covid-19 som sedan svepte fram över världen. Året blev mycket märkligt. Människor, samhällen och företag, ja hela världssamfundet drabbades hårt. När vi summerar året har IDL, trots omständigheterna, ändå klarat sig relativt bra resultatmässigt. Trots en försäljningsned-gång på 23 procent, blev resultatet bara 9 procent sämre än 2019, rensat för engångsintäkt.

Jag fick i slutet av året förtroendet att tillträda som VD för IDL Biotech. Genom medarbetare, styrelse och vetenskapliga rådgivare finns en mycket stor kunskap, erfarenhet och ett starkt engagemang i företaget. Min uppgift är att med ett tydligt fokus medverka till att skapa bra förutsättningar för en framgångsrik verksamhet. Vi har en pandemi som begränsar våra möjligheter just nu, men förhoppningarna är stora inför framtiden.

Inriktningen ligger fast
Den positiva utveckling som skedde under 2019 fortsatte under inledningen av 2020 till dess pandemin bröt ut och skapade begränsningar. De långsiktiga målen ligger dock fast med en fokusering dels på patientnära snabbtester dels på automatiserade tester. En introduktion av UBC® Rapid i USA inom några år är också central. Trots att försäljningen inte blivit som planerat så har vi kunnat driva projekt och följa våra planer i allt väsentligt, även om vissa kliniska studier fått tidsmässiga förskjutningar.

Etablerade marknader
Bland de etablerade marknaderna är det Tyskland för UBC® Rapid och Indonesien för TUBEX® TF som är de viktigaste. Försäljningen av UBC® Rapid i Tyskland drabbades av en nedgång under våren men har återhämtat sig förvånansvärt snabbt och ligger nu i stort sett på normal nivå. Effekterna för TUBEX® TF har varit kraftigare och hållit i sig längre än väntat.

Vi bytte dessutom distributör i Indonesien under året. Bolaget, Djembatan Dua, arbetar redan idag mot vår kundbas och TUBEX® TF passar bra i dess portfölj. Timingen blev däremot olycklig. När omregistreringen av produkten var klar så kom pandemin, vilket innebar svårigheter att nå ut till kunderna. Vi bedömer att det finns en mycket god potential när väl ordningen återgår till det mer normala.

Nya marknader
Expansionen i Afrika har blivit försenad. Vi har avtal för TUBEX® TF bland annat i Uganda, Kenya och Zimbabwe och i januari 2021 tecknades avtal med en distributör som täcker Rwanda, Sydsudan och Somalia. Planerade lanseringar har inte kunnat genomföras på grund av covid-19 och det är tidvis svårt att skicka produkter.  Vi har dock kunnat genomföra utbildningar och seminarier digitalt och även förbättrat verktygen för detta under året. En studie pågår i Uganda för att bedöma produkten men den tar tid. Det finns ett stort behov av bättre diagnostik av tyfoidfeber i Afrika och vi planerar för fortsatt expansion genom samarbete med fler distributörer

Automatisering
IDL skrev i slutet av 2019 avtal med kinesiska Zecen Biotech om automatisering av tumörmarkören TPS®. Arbetet har löpt väl och nu inleds den sista fasen med förhoppningen att produkten ska finnas tillgänglig på den kinesiska marknaden i slutet av 2021. Vår marknad i Kina kommer därmed att breddas då automatisering innebär att analyser kan genomföras i stor skala, snabbt och effektivt.

I linje med fokuseringen på automatisering har det varit viktigt att på ett framgångsrikt sätt avveckla våra manuella laboratorietester. Vi är mycket nöjda med att Beckman Coulter nu har tagit över samtliga tumörmarkörer på de båda manuella plattformarna IRMA och ELISA. Beckman Coulter har de globala försäljningsrättigheterna och kommer också svara för produktionen. IDL Biotech säljer material och erhåller royalties löpande.

Snabbtest för bröstcancer
IDL har under de senaste åren arbetat med att utveckla ett snabbtest för lungcancer. De inledande studierna visar dock inte de resultat som IDL eftersträvar. Testet har istället visat sig mer lovande för bröstcancer, vilket gör att vi väljer att inrikta arbetet på ett test för denna cancerform. Bröstcancer innebär lång uppföljning efter behandling för att tidigt upptäcka återfall. Detta liknar situationen för blåscancer där vi har snabbtestet UBC® Rapid. Fler och fler överlever cancer, men hotet om återfall finns vilket kräver livslång uppföljning.

Utveckling av UBC® Rapid och registrering i USA
Utvecklingen av en förbättrad version av UBC® Rapid, anpassad för USA, går framåt och slutlig prototyp har valts ut. Senare i år kommer analytiska prestandastudier att inledas och därefter kliniska prestandastudier. Arbetet inför registrering av UBC® Rapid i USA pågår enligt plan. Under 2019 lämnades en s.k. ”pre-submission request” in till amerikanska FDA (Food and Drug Administration).

CE-märkning enligt IVDR
Från maj 2022 införs en ny förordning för CE-märkning av produkter i Europa – IVDR (In Vitro Diagnostics Regulation). Regelverket blir striktare och mer tvingande. Vi måste därför registrera om alla produkter i Europa. TUBEX® TF säljs inte i Europa och behöver inte registreras, men vi väljer att göra det ändå då det är en kvalitetsstämpel även för andra marknader. Under pandemin har vi fått utrymme att lägga mer resurser på förberedelsearbete för registrering.

Kliniska studier
Bolagets satsningar på kliniska prövningsprogram fortsätter, men under året har fördröjningar uppstått till följd av andra prioriteringar på många sjukhus. De studier som pågår i Singapore och Spanien avseende UBC® Rapid har blivit försenade med att inkludera nya patienter under året.         I Sverige pågår en fas 2-studie på ett antal urologkliniker som också fördröjts. Genom att nu engagera tre ytterligare kliniker för denna studie är förhoppningen att kunna inkludera patienter snabbare.

I delårsrapporterna under året har nya vetenskapliga rapporter omnämnts som visar på fördelar med UBC® Rapid vid diagnostik av blåscancer. De kliniska studierna är mycket betydelsefulla och fyller en viktig funktion i kommunikationen om produkten.

Personalförändringar
Jag tillträdde som tf. VD i IDL Biotech den 1 september och utsågs som ordinarie den 1 december. Jag ingått i koncernledningen hos IDL Biotech AB och arbetat som försäljningsansvarig sedan våren 2019. Min bakgrund är inom företagsledning, internationell marknadsföring och försäljning inom olika branscher, främst medicinteknik.

Under 2020 har flera medarbetare gått i pension och slutat. Många nya personer har kommit in i företaget och det har varit ett utmanande år inte minst med anledning av pandemin. Jag är mycket imponerad över det fantastiska sätt på vilket samtliga medarbetare tagit sig an situationen. Trots restriktioner och hemarbete har vi kunnat hålla ett högt tempo med ett stort gemensamt engagemang.

Det positiva är att vi även efter pandemin kommer kunna använda nya digitala verktyg. Vi får därmed ett bra komplement till resor och fysiska besök. Informationsutbytet blir enklare och det grundläggs en struktur som blir till nytta för oss och våra samarbetspartners.

Planerna oförändrade, pandemin påverkar
Pandemin med alla dess effekter skapar osäkerhet i bedömningen av IDL Biotechs kortsiktiga utveckling, men vårt långsiktiga fokus ligger fast. En andra våg av pandemin och muterade virus skapar ny osäkerhet. Omställningar i sjukvården gör att diagnostik måste nedprioriteras eller helt enkelt inte går att genomföra. Patienter kan inte nå kliniker och produkter kan ha svårt att komma fram. Det är positivt att vaccinationerna nu har påbörjats i stora delar av världen. Under 2021 kommer situationen förhoppningsvis att förbättras, färre smittas och restriktioner mildras. Då får IDL och våra distributörer bättre möjlighet att nå ut till befintliga och nya marknader med våra tester.

Våra produkter ger stor patientnytta och medverkar till kostnadseffektiv diagnostik. Det finns stora behov och en betydande marknadspotential. Under restriktionerna passar vi på att effektivisera vår verksamhet och att utveckla samt implementera nya digitala verktyg. Det genuina engagemanget från alla medarbetare och styrelsen skapar optimism för framtiden.

Gunnar Wahlberg
Verkställande direktör

Gunnar Wahlberg, VD

+46 8 799 67 50

IDL Biotech AB (publ) är ett publikt svenskt bioteknikbolag, specialiserat på in vitro diagnostik inom onkologi och bakteriologi. Bolaget utvecklar, producerar och marknadsför unika och kostnadseffektiva produkter för medicinskt angelägna indikationer. IDL Biotech AB (publ) har ett etablerat internationellt distributörsnätverk. Bolagets aktier (IDL) är noterade på Spotlight Stock Market. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.