Marknadsnyheter
Konsumenter alltmer intresserade av ”virtual living”
Företag blir allt bättre på att bygga interaktiva virtuella världar, och intresset från konsumenter växer, visar ny undersökning från Accenture.
Stockholm; 1 juli, 2022 – Detaljhandeln, dagligvaruhandeln och resebranschen kommer att investera mer i kundupplevelser som blandar digitala och fysiska miljöer, tack vare nya teknologier som förstärkt och virtuell verklighet. De företag som begränsar sina teknikinvesteringar ser dessutom ut att hamna på efterkälken. Det visar en ny global undersökning från Accenture.
I undersökningen deltog drygt 11 000 konsumenter från 16 länder. Den visade att nästan två tredjedelar (64%) redan hade köpt en ”virtuell vara” eller tagit del av en virtuell upplevelse eller tjänst det senaste året. Denna siffra kommer sannolikt att stiga, eftersom 83 procent av konsumenterna visade intresse för att köpa varor eller upplevelser i metaversum. Dessutom uppgav 42 procent att de besökt en virtuell värld för att få rådgivning, göra en betalning eller söka efter produkter, och 56 procent sade att de planerar att göra detta det kommande året. Bland millennials var dessa siffror ännu högre, 51 respektive 61 procent.
Enligt den tidigare studien Accenture Technology Vision 2022 uppgav fler än hälften (55%) av konsumenterna att deras liv alltmer förflyttas till digitala miljöer. Dessutom svarade majoriteten (90%) av cheferna inom detaljhandeln att de väntar sig att ledande företag kommer att satsa på utveckling av virtuella världar, för att göra dem ännu mer verkliga och enklare att använda. Vidare uppgav 72 procent av cheferna att de tror att metaversum kommer att ha en positiv inverkan på deras organisation, och 42 procent tror att det helt eller delvis kommer att förändra branschen.
“Metaversums tid har bara börjat, och för konsumentinriktade företag är det inte en fråga om de bör använda tekniken, utan snarare hur.”, säger Josefine Olsson, Europe Lead for Future Tech på Accenture. ”Detalj- och dagligvaruhandeln behöver undersöka vad interaktiva virtuella upplevelser kan innebära för deras kunder. Förutom att det kan gynna försäljningen, kan metaversum även bygga kundlojalitet genom unika upplevelser och tjänster som går bortom själva produkten. Som exempel kan detaljhandeln erbjuda events med live-stream-shopping där konsumenter kan kliva in i virtuella provhytter, lägga varor i sin kundvagn, och sedan betala och checka ut.”
Undersökningen visade även att hälften (50%) av konsumenterna köper, eller skulle vara intresserade av att köpa, en virtuell reseupplevelse. Denna siffra var ännu högre (55%) bland millennials. Dessutom svarade 55 procent att de köper, eller är intresserade av att köpa, biljetter till en konsert, ett uppträdande eller sportevenemang som tar plats i en virtuell värld.
”Det är viktigt att förstå att metaversum inte gör anspråk på att ersätta fysiskt resande eller fysiska upplevelser. Snarare kan det utgöra ett komplement till en bredare konsumentupplevelse, och på sikt bli en naturlig del av hur konsumenter väljer sina resmål. Tänk dig exempelvis att du kan sitta i en virtuell flygstol i första klass eller besöka ett hotellområde från soffan innan du bestämmer dig för att boka. Denna typ av upplevelser kan även hjälpa konsumenter att uppleva kända landmärken som är svåra att besöka fysiskt, vilket kan ge ett mervärde till själva upplevelsen runt resan, säger Josefine Olsson.
Förutom att virtuella produkter och upplevelser kan skapa nya sätt att handla på, så ger de också nya möjligheter till ökad tillväxt och försäljning.
”I en värld där det digitala har blivit lika självklart som det fysiska behöver konsumentinriktade företag skapa, anpassa och marknadsföra upplevelser som är relevanta både i fysiska och digitala miljöer. Det krävs att företag anammar de kompetenser och teknologier som behövs för att åstadkomma detta. Även om kommersiella tjänster inom metaversum fortfarande är i sin linda, kommer de behöva utvecklas snabbt eftersom konsumenter väntar sig att de ska finnas. Företagen behöver samarbeta med sina konsumenter för att tillsammans bygga erbjudanden som möter köparens behov.”, säger Josefine Olsson.
Accenture tillkännagav nyligen att de bildat en ny enhet för vad de kallar ”Metaverse Continuum”. Syftet är att integrera resurser med kompetens inom metaversum i andra affärsområden, för att hjälpa företag i olika branscher att utveckla och implementera specifika erbjudanden för metaversum.
Om undersökningen
Från inledningen av pandemin (mars 2020) har Accentures undersökning “Consumer Pulse” kartlagt konsumenters förväntningar, beteenden och inställning kring olika trender, teknologier och samhällsutveckling. Årets undersökning är relevant för alla branscher men fokuserar på detaljhandeln, dagligvaruhandeln och resebranschen. I undersökningen deltog ett representativt urval av 11 311 konsumenter i 16 länder: Brasilien, Chile, Frankrike, Förenade Arabemiraten, Indien, Indonesien, Italien, Kanada, Kina, Singapore, Spanien, Sverige, Storbritannien, Tyskland, USA och Vietnam. Undersökningen genomfördes online och inkluderade konsumenter som gjort köp till deras hushåll de senaste sex månaderna. Respondenterna var jämnt fördelade mellan kön och åldersgrupper, och undersökningen genomfördes mellan den 7 och 15 februari 2022.
För studien ”Accenture Technology Vision” genomförde Accenture Research en global undersökning med 24 000 konsumenter för att samla insikter om deras användning av, interaktion med, och inställning till olika teknologier i deras vardag. Dessutom genomfördes en undersökning med 4 650 chefer och direktörer på C-nivå i 35 länder och 23 branscher, för att förstå deras användning av nya teknologier inom organisationen. Dessa undersökningar genomfördes från december 2021 till januari 2022.
Om Accenture
Accenture är ett globalt konsultföretag inriktat på digitalisering, molntjänster och cybersäkerhet. Med specialistkunskap och branscherfarenhet erbjuder vi tjänster inom strategi, rådgivning, IT och verksamhetsoptimering, samt marknadsföring, innovation och design genom Accenture Song. Till vår hjälp har vi världens största nätverk av tekniskt avancerade intelligent operations center. Vi är 699 000 medarbetare i mer än 120 länder som varje dag levererar på löftet om teknisk och mänsklig uppfinningsförmåga. Genom att anamma kraften i förändring skapar vi värde och gemensamma framgångar för kunder, medarbetare, aktieägare och samhället i stort. Besök oss gärna på accenture.se.
För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Accenture
+46730513452
anna.markelius@accenture.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke