Connect with us

Marknadsnyheter

Kostnaden för att nå Net Zero – billigare än ett Netflix-abonnemang

Published

on

Net Zero för Norden år 2050 är möjligt och behöver inte kosta varje invånare mer än ett årsabonnemang på Netflix. Det är slutsatsen i en ny klimatrapport från Boston Consulting Group (BCG). Rapporten som är en av de mest omfattande i sitt slag analyserar de klimatutmaningar som Norden står inför och synliggör samtidigt den enorma potential som grön tillväxt utgör.  

Norden riskerar att missa målet i FN:s Paris-avtal om max 1,5 graders uppvärmning till 2050. Enligt BCG-rapporten Nordic Net Zero–The Green Business Opportunity behöver Sverige och Norden minska utsläppen tre gånger snabbare fram till 2050, jämfört med vad som uppnåtts hittills. Annars kommer Norden vara hela 80 megaton koldioxidekvivalenter ifrån att nå Net Zero. För Sverige riskerar gapet att bli 26 megaton i förhållande till 2045-målet.

Dessutom visar rapporten att endast 39 % av de största företagen i Norden minskade utsläppen det senaste året, trots att 70 % av dem har uppsatta klimatmål. Även om utmaningarna är enorma och takten i övergången för närvarande är alldeles för långsam, är BCG optimistiska:

– Vi måste minska utsläppen mycket snabbare. Men den goda nyheten är att det är ekonomiskt möjligt att nå Net Zero, om vi agerar smart och lyckas samordna våra klimatåtgärder över hela Norden och gemensamt investerar i den gröna omställningen, säger Thomas Jensen, Managing Director & Senior Partner och VD för BCG i Sverige.

Kostnaden för Net Zero: 140 euro per person

Norden behöver investera totalt 860 miljarder euro fram till 2050 för att nå Net Zero. Samtidigt visar rapporten att ekonomiska vinster, ökad effektivitet och minskade framtida kostnader till följd av investeringarna gör att den faktiska samhällskostnaden för att uppnå Net Zero blir väsentligt lägre, cirka 118 miljarder euro.

Med andra ord kan Sverige och övriga Norden uppnå Net Zero år 2050 till en kostnad av 140 euro per år och person.

– Klimatförändringarna är vår tids största utmaning. Men de ger också Sverige och Norden en unik möjlighet. Vi har både flera konkurrensfördelar i våra naturresurser och innovativa tekniska lösningar som kan bidra till koldioxidminskningar över hela världen. Vi kommer att behöva investera enorma summor men det mesta kommer att generera nya intäkter. Den faktiska kostnaden per person motsvarar bara kostnaden för en Netflix-prenumeration, säger Thomas Jensen.

Fem ekosystem kommer att öppna upp en marknad på biljoner euro

I rapporten presenterar BCG en plan framåt som baseras på en omfattande teknisk analys där totalt 60 möjliga lösningar för minskade utsläpp har identifierats.

Planen omfattar fem grundläggande ekosystem bestående av de organisationer och intressenter som har störst potential att minska utsläppen och bidra till grön tillväxt i Norden.

– Planen visar att det finns enorm potential för stor ekonomisk tillväxt. Vår analys indikerar att Sverige kan förvänta sig en BNP-ökning på 2 % baserat på den gröna omställningen, som även kommer generera 100 000 nya jobb, främst inom industri- och energisektorerna. Att minska utsläppen av växthusgaser är vår generations största utmaning, men det är också den största affärsmöjligheten för Norden för just nu, säger Thomas Jensen.

De fem ekosystem som kan bidra med störst förändring:

  1. Material och tillverkning med litet koldioxidavtryck
  2. Sammankopplade fossilfria energisystem
  3. Gröna byggnader och infrastruktur
  4. Hållbart jordbruk och biosfär
  5. Fossilfria transporter och logistik

Rapporten avslutas med förslag på 12 specifika åtgärder för att framgångsrikt nå Net Zero, som bör prioriteras av beslutsfattare över hela Norden.

Om rapporten

Från september 2021 till februari 2022 har BCG arbetat med en omfattande analys för att både identifiera en optimal väg mot Net Zero för de nordiska länderna, och identifiera den gröna tillväxtpotential som finns på vägen dit. Baserat på det arbetet har BCG sedan formulerat en konkret väg för att nå Net Zero för Danmark, Finland, Norge respektive Sverige. Rapporten är inte framtagen på uppdrag av någon kund.

Rapporten bygger på en omfattande studie av befintliga och framtida lösningar och teknologier för att minska koldioxidutsläppen (antingen direkt eller indirekt). BCG har också genomfört intervjuer med VD:ar och hållbarhetschefer från nära 100 ledande nordiska företag, för att förstå vad de gör just nu och vilka utmaningar de står inför.

Sandra Ehne
Presskontakt
ehne.sandra@bcg.com

Om Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) är är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledare över hela världen för att tackla deras största utmaningar. Vi är marknadsledande i Norden och arbetar med bolag runt om i hela Sverige. I globala team med bred branschkompetens utmanar vi status quo och hjälper organisationer att växa, utvecklas och bidra till ett mer hållbart samhälle. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med över 90 kontor i fler än 50 länder. För mer information, vänligen se www.bcg.com. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny rapport från Radar visar egenskaperna som eftertraktas mest på Nordlos IT-marknad

Published

on

By

Kompetens, kvalitet och samarbetsförmåga prioriteras högst när Nordlos kunder väljer leverantör. Det visar resultatet av Radars nya kundnöjdhetsrapport där Nordlo ligger i framkant i rapportens samtliga bedömningsområden, framför allt inom infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT.

– Det är glädjande att återigen få bekräftat att kunderna uppskattar Nordlos verksamhetsnära modell och samarbetsförmåga. En nära relation och personlig känsla har aldrig varit mer aktuellt, säger Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

Fredrik Almén, koncernchef på Nordlo.

I Radars senaste kundnöjdhetsrapport, som görs på uppdrag av Nordlo, fick kunder möjlighet att utvärdera bolaget som samarbetspartner utifrån olika verksamhetsområden, bland annat drift, verksamhetssystem och resurser. Resultatet jämförs med Radars data över det samlade marknadsgenomsnittet, bland annat från deras årliga leverantörskvalitetsgranskning där över 1000 bolag deltar.

– Årets mätning visar att Nordlo är en proaktiv leverantör som förstår och bidrar till att driva kundernas verksamheter framåt. Vi är övertygade om att detta är egenskaper som kommer bli alltmer eftertraktat bland företag i framtiden.

Resultaten presenteras inom fyra huvudområden:

  • Infrastruktur och drift (server, lagring IaaS, nätverk etc.)
  • Verksamhetsnära IT (applikationer, SaaS, verksamhetssystem, integration etc.)
  • Användarnära IT (arbetsplats, telefoni, servicedesk etc.)
  • Konsulter och resurser (strategiska konsulter, tekniska specialister, utvecklare, teknikresurser)

Bedömningen gäller leverans i förhållande till överenskommelse/förväntan och sker genom att kunderna poängsätter leverantören på en skala (Kundnöjdhetsindex, KNI) mellan ett och fem, där ett (1) poäng motsvarar lägst betyg och fem (5) poäng motsvarar högst betyg.

– Inom områdena infrastruktur och drift samt verksamhetsnära IT ligger vi högt över marknadsgenomsnittet och där allt fler kunder rekommenderar oss vilket är en indikation på att vi förstår kundernas verksamhet, är proaktiva och värderar ett nära samarbete, säger Fredrik Almén.

”På det stora hela presterar Nordlo bra och ligger bättre än marknadsgenomsnittet inom samtliga områden och ökar faktiskt inom vissa kriterier, vilket går emot marknaden där vi den senaste tiden kunnat notera genomgående nedgångar, detta är positivt”, skriver Radar i rapporten.

Vill du veta mer – kontakta:
Fredrik Almén, koncernchef Nordlo, +46 70 333 15 59, fredrik.almen@nordlo.com 

Nordlo är en av Nordens ledande aktörer inom moln och infrastruktur. Bolaget erbjuder skalbara driftlösningar, managerade tjänster och full outsourcing av IT- och digitaliseringstjänster till företag och offentliga verksamheter. Genom nära samarbete och med ansvarsfulla val av innovativ teknik hjälper Nordlo kunderna att stärka sin konkurrenskraft och driva digitaliseringen framåt. Nordlo omsätter 2,1 miljarder SEK, har ca 900 anställda på orter över hela Sverige och stora delar av Norge. nordlo.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Probi ingår partnerskap med Bower för att uppmana konsumenter att återvinna mera

Published

on

By

Probi AB har som målsättning att förbättra företagets hållbarhetsarbete, bland annat genom att minska sitt koldioxidavtryck i världen. I enlighet med FN:s globala mål 12 ”Hållbar produktion och konsumtion” har Probi AB nu inlett ett samarbete med Bower för att inspirera företagets konsumenter till ökad återvinning.

Bower erbjuder en mobilapplikation som belönar återvinning av konsumentförpackningar vid vanliga återvinningsstationer. Genom appen kan konsumenter tjäna poäng på att återvinna förpackningar, och användarna får fler poäng genom att återvinna produkter från de varumärken som är anslutna till Bower. Poängen kan sedan omvandlas till exempelvis värdekuponger, pengar eller skänkas till välgörande ändamål.

Probis hållbarhetsspecialist, Martin Krogh-Poulsen, kommenterar det inledda samarbetet med att betona vikten av återvinning.

Återvinning är avgörande för vår planet. Det minskar luftföroreningar, bevarar naturresurser, sparar energi och minskar indirekt de påfrestningar och stressfaktorer som många arter utsätts för i dagens värld. Genom att uppmana konsumenter att återvinna Probis produkter tar vi ett större ansvar för att skydda ekosystemen och minska koldioxidutsläppen.

På samma sätt som att konsumenter kan panta plastflaskor är ambitionen att göra återvinningen av övriga konsumentförpackningar lönsam för konsumenten. Genom detta initiativ är både Bower och Probis förhoppning att bidra till en ökad återvinning i samhället. Probis Marknadschef, Alexia Wilhelmsson, fortsätter

Vi är stolta över att ha inlett ett partnerskap tillsammans med Bower. Genom att finnas tillgängliga i Bower-appen hoppas vi kunna inspirera våra konsumenter till ökad återvinning, vilket framför allt är viktigt ur ett miljöhänseende. Inledningsvis kommer vi att erbjuda ”pant” på Probis produkter i Sverige och Norge. Vi hoppas att denna satsning ska leda till att återvinningsengagemanget ökar i samhället. 

För mer information, kontakta:

Martina Pettersson, Global Marketing Director, Probi AB

E-mail: martina.pettersson@probi.com,Tel:+46 46 286 89 61

Basudha Bhattarai Johansson, VP HR & Sustainability, Probi AB

E-mail: basudha.bhattarai.johansson@probi.com, Tel: +46 46 286 89 17

Om Probi

Probi® är en global koncern som uteslutande fokuserar på forskning, tillverkning och leverans av probiotika i kosttillskott och livsmedel. Bolaget är experter på att hantera levande bakterier från forskning genom alla steg i tillverkningsprocessen och är dedikerade att göra de hälsofrämjande fördelarna med probiotika tillgängliga för människor i hela världen. Sedan bolaget grundades 1991 vid Lunds universitet i Sverige, har Probi utvidgat sin verksamhet till mer än 40 marknader och innehar mer än 400 patent över hela världen. Probi omsatte 628 MSEK under 2023. Probis aktie är noterad på Nasdaq Stockholm, Mid-cap och hade cirka 3 400 aktieägare den 31 december 2023.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Knowit bjuder in till presentation av delårsrapport januari-mars 2024 den 3 maj kl 10.00

Published

on

By

Fredagen den 3 maj kl 07.30 publicerar Knowit AB (publ) delårsrapport för perioden januari-mars 2024. Med anledning av detta bjuder Knowit till en presentation i en audiocast där vd och koncernchef Per Wallentin och CFO Marie Björklund kommenterar resultatet och svarar på frågor.  

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

Presentationen inleds kl. 10.00 och hålls på engelska.

Länk till audiocast: https://www.investis-live.com/knowit/661e5fea1feb820d006e3254/deruh

Telefonnummer till audiocast:

Sverige                                                          +46 8 5051 0031
United Kingdom                                            +44 207 107 06 13

Andra internationella nummer finns HÄR

Pin:                                                               43405119

Ingen föranmälan krävs. Efter presentationen kommer en inspelad version av sändningen finnas tillgänglig på https://www.knowit.se/ir/rapporter–presentationer/

För mer information, kontakta:

Annika Billberg, Investor Relations, 070-267 97 91, annika.billberg@knowit.se
 

Om Knowit

Vi är digitaliseringskonsulter och ett nordiskt powerhouse för framtidens digitala affärsmodeller. Vår vision är att skapa ett hållbart och mänskligt samhälle genom digitalisering och innovation. Knowit stöttar sina kunder i den digitala transformationen och skiljer sig från andra konsultbolag genom en decentraliserad organisation och agila arbetssätt i kunduppdrag. Verksamheten är indelad i fyra affärsområden, Solutions, Experience, Connectivity och Insight, som erbjuder tjänster inom skräddarsydd systemutveckling, digitala kundupplevelser, internet of things, cloud, cybersäkerhet och managementkonsulting. Kompetenser från olika affärsområden kombineras ofta i kunduppdrag.

Knowit grundades 1990 och har idag cirka 4 300 medarbetare, huvudsakligen i Norden, men även i verksamheter i Tyskland och Polen. Knowit AB (publ) börsnoterades 1997, och finns i dag på NASDAQ OMX Stockholm Mid Cap. För mer information om Knowit, besök gärna knowit.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.