Marknadsnyheter
Kv2 2021 kvartalsrapport januari-juni

Levererar enligt femårsstrategin – 31% organisk tillväxt och 21% ökning av Viaplay-abonnenter
-
Antalet betalande Viaplay-kunder ökade med 21% från föregående år, till 3 287k (2 716) med 140k tillkommande abonnenter under kvartalet, varav 113k nordiska abonnenter och 27k internationella abonnenter. Målet för antalet internationella abonnenter vid utgången av 2021 har höjts från mer än 250k till 500k.
-
31% organisk försäljningstillväxt med rapporterad försäljning uppgående till 3 072 (2 624 Mkr inklusive 238 Mkr från den numera avkonsoliderade verksamheten Viasat Consumer).
-
Rörelseresultatet före intressebolag och jämförelsestörande poster ökade med 56% till 244 (156) Mkr och inkluderade -50 Mkr avseende Viaplays internationella expansion. Rörelseresultatet ökade 98% på underliggande basis justerat för föregående års bidrag om 33 Mkr från Viasat Consumer verksamheten.
-
Det rapporterade rörelseresultatet uppgick till 179 (2 594) Mkr inklusive 9 (54) Mkr i resultat från intressebolag samt jämförelsestörande poster om -74 (2 383) Mkr. Föregående års reavinst uppstod vid sammanslagningen för att bilda vårt joint venture Allente.
-
Periodens resultat från kvarvarande verksamheter uppgick till 87 (2 517) Mkr.
-
Periodens justerade resultat från kvarvarande verksamheter uppgick till 266 (148) Mkr och det justerade resultatet per aktie från kvarvarande verksamheter till 3,41 (2,20) kr.
-
Periodens resultat, totala verksamheter, uppgick till 92 (2 515) Mkr, och resultat per aktie till 1,18 (37,34) kr.
Finansiellt sammandrag |
|||||||
Kv2 | Kv2 | H1 | H1 | Helår | |||
(Mkr) | 2021 | 2020 | 2021 | 2020 | 2020 | ||
Kvarvarande verksamheter | |||||||
Nettoförsäljning | 3 072 | 2 624 | 6 054 | 5 994 | 12 003 | ||
Organisk tillväxt | 31,3% | -12,6% | 23,2% | -6,9% | 0,1% | ||
Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster | 244 | 156 | 407 | 375 | 978 | ||
Resultat från intressebolag | 9 | 54 | 57 | 54 | 100 | ||
Rörelseresultat före jämförelsestörande poster | 253 | 210 | 463 | 429 | 1 077 | ||
Jämförelsestörande poster1) | -74 | 2 383 | -74 | 2 383 | 2 109 | ||
Rörelseresultat | 179 | 2 594 | 390 | 2 813 | 3 186 | ||
Periodens resultat, kvarvarande verksamheter | 87 | 2 517 | 242 | 2 673 | 2 869 | ||
Periodens resultat, avvecklade verksamheter2) | 5 | -3 | -4 | -2 | -643 | ||
Periodens resultat, totala verksamheter | 92 | 2 515 | 238 | 2 671 | 2 226 | ||
Resultat per aktie före utspädning (kr) | 1,18 | 37,34 | 3,15 | 39,67 | 33,06 | ||
Justerat resultat från kvarvarande verksamheter3) | 266 | 148 | 497 | 305 | 957 | ||
Justerat resultat per aktie från kvarvarande verksamheter (kr)3) | 3,41 | 2,20 | 6,58 | 4,53 | 14,21 |
Koncernchefen har ordet
“Det momentum som vi har skapat fortsatte in i det andra kvartalet av vår femåriga strategiperiod och vi är på god väg för att nå våra mål. 21% abonnenttillväxt för Viaplay, 31% organisk försäljningstillväxt för koncernen och 98% förbättring i underliggande resultat visar på styrkan och potentialen i verksamheten. För första gången var Viaplay vår största intäktskategori, vilket är en viktig milstolpe i vår transformation. Takten i vår internationella expansion ökar nu med den närliggande lanseringen i Polen och vi höjer våra abonnent- och investeringsmål för helåret för att reflektera styrkan i vårt innehållserbjudande och de nya partnerskap vi ingår. Hållbarhet är centralt i allt vi gör och vi håller just nu på att ta fram en ny femårig strategi i dialog med våra intressenter som ska styra vår leverantörskedja, värna om dataskydd och den personliga integriteten, främja mångfald och minska vårt miljöavtryck.”
Viaplays intäkter (35% av försäljningen) ökade med 36% på organisk basis jämfört med föregående år till följd av en abonnenttillväxt på 21%. I kvartalet adderade vi 113k abonnenter i Norden och 27k internationellt och avslutade därmed det första halvåret med 3 287k betalande abonnenter. Försäljningstillväxten reflekterade också de prisjusteringar som genomfördes under våren. Det totala antalet streamade minuter för våra originalproduktioner ökade med 82% jämfört med i fjol och våra sändningar från EM i fotboll gav skjuts till abonnenttillväxten i Danmark. Vi har höjt vår ambitionsnivå för antalet Viaplay Originals-premiärer till minst 50 för helåret och har flera stora sporträttigheter som börjar streamas efter sommaren. Vi är på god väg att nå vårt mål för helåret att addera minst 400k betalande abonnenter i Norden.
Lanseringen av Viaplay i de tre baltiska länderna har gått enligt plan. Vi har ett starkt inflöde av abonnenter i den kostnadsfria provperioden, sjösätter ett antal attraktiva nya B2B- och D2C-kampanjer och kommer snart att addera UEFA-turneringarna till vårt erbjudande. Vi kommer lansera Viaplay i Polen den 3 augusti och står redo med ett väldigt starkt innehåll, samt har flera B2B-distributionsavtal redo att rullas ut. Det har gjort att vi dubblar vårt ursprungliga mål för internationella abonnenter till 500k vid årets slut. Vi har också ökat investeringarna i Viaplays internationella expansion och förväntar oss nu en påverkan på rörelseresultatet med -500 Mkr för 2021, varav -86 Mkr har tagits under det första halvåret. På vår kapitalmarknadsdag i september kommer vi ge en uppdatering av femårsplanen inklusive påverkan från de nyligen förvärvade rättigheterna till engelska Premier League på ytterligare fem marknader i sex år med start 2022.
Övriga abonnemangsintäkter (33% av försäljningen) ökade med 30% på organisk basis jämfört med föregående år när fjolårets bidrag från den numera avkonsoliderade Viasat Consumer-verksamheten exkluderats. Tillväxten förklaras främst av en ökning av intäkterna från Allente och låga jämförelsetal.
Reklamintäkterna (31% av försäljningen) ökade med 28% på organisk basis jämfört med föregående år då annonsmarknaden fortsatte att återhämta sig från nedgångarna som noterades i andra kvartalet i fjol. Vi bedömer att vår marknadsandel för TV- och radioreklam i Norden ökade och att efterfrågan ligger kvar på en hög nivå.
Intäkterna från den kvarvarande Studios-verksamheten (2% av försäljningen) ökade med 19% på organisk basis jämfört med föregående år, då NENT Studios brittiska distributionsverksamhet avyttrats i juni. Vår kvarvarande verksamhet har sett högre externa order- och produktionsvolymer men är nu primärt fokuserad på att producera innehåll för Viaplay. Avyttringen av den återstående Studios-verksamheten ute till försäljning aviserades tidigare den här månaden och affären förväntas avslutas i det tredje eller fjärde kvartalet.
Rörelseresultatet före intressebolag och jämförelsestörande poster ökade med 98% när föregående års bidrag från Viasat Consumer exkluderats men våra investeringar i Viaplays internationella expansion inkluderats.
Vårt joint venture Allente är på god väg att realisera kostnadssynergierna på totalt 650 Mkr nästa år och arbetar därutöver med merförsäljning av Viaplay till sin abonnentbas. De kvartalsvisa integrationskostnaderna förväntas öka nu när takten i programmet ökar enligt plan, vilket gör att vi förväntar oss ett begränsat bidrag till resultatet det här året. Vi kommer att få utdelning kvartalsvis från Allente från och med det tredje kvartalet och förväntar oss att utdelningarna för helåret 2021 uppgår till minst 400 Mkr.
Vi rör oss snabbt framåt med vår expansion i Norden och internationellt och fångar nya möjligheter när de uppstår. Vi investerar mer och mer i lokalt originalinnehåll och säkrar nyckelrättigheter för flera år framåt. Vi kommer, utöver lanseringarna i Nederländerna och USA, att avisera ytterligare marknader i vår internationella expansion senast under vår kapitalmarknadsdag.
Vi har dragit stora lärdomar under pandemin och hittat nya flexibla arbetssätt som vi kommer att ha stor nytta av när vi gradvis öppnar våra kontor igen. Genomslaget för streamingtjänster hos konsumenterna har utan tvivel accelererats och vi är som alltid fullt fokuserade på att leverera de bästa kundupplevelserna på ett hållbart sätt för alla våra intressenter.
Anders Jensen
VD & Koncernchef
Aktieägarinformation
Årsstämman 2021
Årsstämman beslutade om omval av styrelseledamöter Anders Borg, Simon Duffy, Pernille Erenbjerg, Kristina Schauman och Natalie Tydeman samt val av Andrew House till ny styrelseledamot. Vidare valde årsstämman Pernille Erenbjerg till ny styrelseordförande.
Stämman beslutade att införa ett långsiktigt incitamentsprogram 2021 och att godkänna att bolaget ingår ett swap-avtal med tredje part för att säkra det långsiktiga incitamentsprogrammet, enligt vilket den tredje parten i eget namn ska förvärva och överlåta B-aktier i NENT Group till deltagarna i det långsiktiga incitamentsprogrammet. Vidare omvalde årsstämman KPMG till revisor fram till slutet av årsstämman 2022. Tomas Gerhardsson har utsetts till ny huvudansvarig revisor.
Årsstämman godkände ersättningen till styrelsen och revisorerna i enlighet med valberedningens förslag och beslutade att anta nya uppdaterade riktlinjer för ersättningen till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.
Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att besluta om återköp av högst 10%, vid var tid, av det totala antalet aktier i NENT Group, och ändra NENT Groups bolagsordning för att uppfylla formella krav enligt aktiebolagslagen.
Finansiell kalender
Kv3 delårsrapport 26 oktober 2021
Kv4 och Bokslutskommuniké 8 februari 2022
Webbsändning och videohälsning från VD och Koncernchef Anders Jensen
En telefonkonferens och webbsändning hålls idag klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York. Presentationen kommer att webbsändas på länk: https://edge.media-server.com/mmc/p/e9x7gopo
Sverige : +46 (0) 8 566 184 67
Storbritannien: +44 (0) 2071 928 338
USA: +1 646 741 3167
Kod till telefonkonferensen är 8549677.
Klicka här för att se videohälsning från VD och Koncernchef Anders Jensen
Kontakta oss
press@nentgroup.com (eller Roberta Alenius, Head of Corporate Communications: +46 70 270 72 17)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)
Information till redaktionen
Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group)s streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021 och i Nederländerna under 2022, med lansering i ytterligare fyra marknader till slutet av 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (`NENT A’ och `NENT B’). Denna information är sådan information som Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 Juli 2021 kl. 07:30 CET.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke