Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport 1 2022 – vändning till vinst

Published

on

Koncernen visar ett starkt första kvartal där både omsättning och vinstmarginal växer till nära rekordnivåer.

EBITDA förbättrades Q1 till +2 243 KSEK från ett negativt resultat på 3 207 KSEK Q1 2021. En förbättring med 5 270 KSEK.

Resultatet efter skatt landade på +162 KSEK. Ett rejält lyft från fjolårets – 4 988 KSEK.

Omsättningen uppgick till 32 445 KSEK (22 855 KSEK 2021) under Q1 2022, en ökning med 9 590 KSEK (42%).

 

Nyckeltal i koncernen, KSEK

Jan-Mar 2022 Jan-Mar 2021
Omsättning KSEK 32 445 22 855
EBITDA KSEK 2 243 -3 027
Resultat efter skatt KSEK 162 -4 988
EBITDA marginal % 6,91% -13,24%
Antal utestående aktier vid periodens slut         118 502 100          116 536 683   
Resultat per aktie SEK 0,001 -0,043
Soliditet % 53,17% 57,85%

Finansiella kommentarer koncernen, KSEK

         Omsättningen i koncernen ökade med 9 590 KSEK i jämförelse med 2021.

         EBITDA förbättrades med 5 310 KSEK

        Resultatet efter skatt för Q1 gick från – 4 988 KSEK 2021 till ett positivt resultat på 162 KSEK

         Omsättningen i affärsområdet EasyFill Q1 2022 var samma som under 2021. Under Q1 2021 stod försäljning till GSK för ca 20% till en väsentligt lägre marginal. Fokus har legat på att förbättra marginalen och den ökade från ca 20% till över 40%.

Väsentliga händelser under Q1, 2022

Under slutet av kvartalet genomfördes ett antal installationer av TurnLoader Ambient i Tyskland. Bland annat installerades 67 sektioner i en enskild butik. Dessutom installerades 26 sektioner i en Rewe-butik i samarbete med butikshylltillverkaren Umdasch. Installationerna av totalt drygt 130 sektioner genomfördes samtliga under en 10 dagars-period och var lyckade både rent praktiskt och ur kundnöjdhetsperspektiv.

EasyFill skrev under ett centralt samarbetsavtal med den tyska butikskedjan EDEKA. Ett avtal är avgörande för framtida affärer med butikerna i Edeka-kedjan. EDEKA är tysklands största butikskedja med ca 7000 butiker totalt. Som jämförelse har ICA ca 1250 butiker.

Enjoy Sales hade ett starkt kvartal tack vare god lagerplanering, nya kunder och spännande projekt hos befintliga kunder. Upphävandet av restriktionerna från coronapandemin betydde mycket för den ökade orderingången då restauranger och barer fick möjlighet att öppna upp för fullt igen.

Situationen i Ukraina medförde ökad osäkerhet för koncernen då affärsområdena Enjoy Sales (handel med kommersiella kylskåp) och EasyFill (varuexponeringssystem) har nära samarbete med det grekiska bolaget Frigoglass vars enda tillverkning finns i Ryssland. Sanktionerna mot Ryssland innebar att Enjoy Sales inte längre kunde få leverans av kylskåp i slutet av kvartalet och EasyFill inte längre kunde sälja plasthyllor för RotoShelf till Frigoglass Ryssland. Läs mer om följderna av detta under rubriken Väsentliga händelser efter 2022-03-31.

Väsentliga händelser efter 2022-03-31

Leveranser till Enjoy Sales kunder kommer från slutet av maj att lösas via andra välkända och etablerade leverantörer som man även arbetat med sedan tidigare. Eventuellt kommer leveranser att försenas något men den osäkerhet som hängt över verksamheten sedan krigsutbrottet är borta i och med att leveranserna är tryggade.

Många av de bryggeri- och dryckkunder som nyttjar EasyFills hyllsystem i kylskåp har vänt sig till Frigoglass konkurrenter och för EasyFills del har detta medfört att försäljning av bolagets plasthyllor bytt kund från Frigoglass till andra kylskåpstillverkare och sammantaget har Enjoy Sales och EasyFill kommit ur ”krisläget”, som scenariot kunde blivit när kriget drog igång.

Kommentar från tf VD

VINST!

Det är knappt vi vet hur det stavas eller hur man redovisar det men äntligen visar vi alltså vinst, om än blygsam, på sista raden.

Vi har lyckats lyfta omsättningen samtidigt som vi ökat våra marginaler samt sänkt våra kostnader. Det känns såklart fantastiskt roligt att kunna visa ett positivt resultat för Q1.

 

De åtgärder vi vidtagit och det uttalade fokus som vi haft visar tydligt att vi är på rätt väg. Det finns mycket kvar att göra och min ambition är att vi ska följa upp detta bra Q1 med fler lyckade kvartal för att sluta året på minst breakeven och i förlängningen tjäna bra pengar till oss ägare.

 

Det har varit ett lagarbete från början till slut och alla har verkligen ansträngt sig för att vi ska lyckas; Ebeco har landat fina ordrar till återförsäljarna på ”vanliga” släpvagnar samtidigt som produktionen av specialvagnarna till MobiHeat gett en god marginalförstärkning.

Enjoy Sales har tuggat på bättre än vanligt och ökat omsättningen och i det närmaste kunnat behålla sin marginal trots en del svårigheter med leveranser och ökade kostnader på transporter. Ett uppdämt behov på marknaden efter pandemin har definitivt hjälp till. För EasyFills del har försäljningen av plasthyllor ökat samtidigt som leveranserna av TurnLoader Ambient genomförts vilket visat sig i resultatet.

Nu ska vi se till att vi fortsätter på den inslagna vägen och det är fortsatt kostnadsmedvetenhet och fokus på ökad försäljning till vettiga marginaler.

 

Osäkerheten från situationen i Ukraina tror jag att vi kommer att få leva med ytterligare ett tag framöver och vi följer utvecklingen noga, men man kan nog säga att vi haft tur hittills att vi egentligen inte påverkats i någon större utsträckning trots att en av våra största kunder och leverantörer av kylskåp har/hade sin fabrik i Ryssland.

 

Vi är också väldigt tillfreds med utfallet efter installationerna av TurnLoader Ambient (FIFO-hyllsystem för icke-kylda varor) i Tyskland som vi gjorde i slutat av mars. Teamet gjorde ett hästjobb under 10 dagar och det gjordes installationer på sex olika platser och totalt ca 130 sektioner till olika butiker. Det som stärker oss i tron på produkten är att redan nu, någon vecka efter installationerna, är nya butiker på gång och dessutom fler sektioner till butiker som precis fått sina hyllsystem.

Timing är en viktig aspekt att ta hänsyn till i vår införsäljning och det gäller att träffa rätt i de potentiella kundernas renoveringscykler då de har många olika projekt att ta hänsyn till. Detta gör att det ibland kan ta år mellan besök, intresse och installation och så långa cykler är inget vi är särskilt nöjda med, av förklarliga skäl, och vi försöker hitta vägar för att pricka mer rätt med våra kundkontakter och komma snabbare till beslut, avslut och installation.

 

Jag vill också kommentera vikten av direktkontakt med de stora centrala organisationerna. Utan det centrala avtal som vi fått i hamn med EDEKA hade vägen framåt varit i princip blockerad. Vi har stora förhoppningar på kombinationen EDEKA, EasyFill och FTC (Food tech campus) då FTC agerar promotor av EasyFills produkter internt hos EDEKA och direkt mot deras butiker.
Vi har även etablerat goda kontakter med REWE-kedjan (ca 3300 butiker i Tyskland) och det kommer att bli spännande att följa den utvecklingen. Den första REWE-butiken med TurnLoader Ambient gjordes i samarbete med det österrikiska bolaget Umdasch. Umdasch är en ledande producent av hyllsystem för butiker och denna installation är det första steget på ett potentiellt djupare samarbete där EasyFills förhoppning är att Umdasch producerar TurnLoader Ambient på licens mot royalty och årlig licensavgift. Det är dock helt avgörande att butiksledet ställer krav på tillverkarna att kunna erbjuda TurnLoader. Det fotarbete som vi gör själva mot butikerna är därför mycket viktigt för att etablera produkten och skapa en efterfrågan.

 

Jag får ibland frågor från aktieägare om utvecklingen hos COOP OBS Norge och svaret är att de är väldigt nöjda med TurnLoader Multideck och att vi gör leveranser löpande till dem via våra OEM partners. Det handlar dock inte om utrullning till alla butiker på en och samma gång utan leveranser görs i takt med renoveringar och ombyggnationer. COOPs utvärdering av TurnLoader Ambient för icke-kyld dryck avslutas nu i månadsskiftet april/maj och vi ser fram emot deras rapport.

 

Nu ska vi fira ett lyckat kvartal och knyter näven i fickan och satsar för framtiden.

 

Tf VD Jens Lidén

Bräcke 2022-05-02

Årsstämma

Årsstämma i EasyFill AB (publ) kommer att hållas i Sollentuna 30 juni 2022 16.00
 

Granskning av revisor

Rapporten har inte granskats av Bolagets revisor.
 

Rapportdatum 2022/2023

31/8 Q2 2022

18/11 Q3 2022

23/2 2023 Bokslutskommuniké 2022

 

 

För ytterligare information kontakta:

 

Tf VD: Jens Lidén jens.liden@easyfill.se

Ekonomichef: james.gray@easyfill.se

För mer info besök gärna:
www.easyfill.se
www.easyfillcorporate.com

 

Resultaträkning Q1

 

 

Koncernen

 

Moderbolaget

Belopp i KSEK

2022-01-01

2021-01-01

 

2022-01-01

2021-01-01

 

2022-03-31

2021-03-31

 

2022-03-31

2021-03-31

 

 

 

 

 

 

Nettoomsättning

31 939

22 159

 

8 823

9 255

Aktiverat arbete för egen räkning

506

696

 

250

300

 

 

 

 

 

 

 

32 445

22 855

 

9 073

9 555

Rörelsens kostnader

 

 

 

 

 

Handelsvaror

-21 336

-15 414

 

-5 114

-6 809

Övriga externa kostnader

-3 472

-5 345

 

-1 356

-2 557

Personalkostnader

-5 394

-5 123

 

-1 128

-1 367

 

 

 

 

 

 

EBITDA

2 243

-3 027

 

1 475

-1 178

Finansiella kostnader

 

 

 

 

 

Räntekostnader och liknade kostnader

-692

-544

 

-499

-377

 

 

 

 

 

 

Avskrivning

-1 389

-1 417

 

-402

-450

 

 

 

 

 

 

Resultat efter finansiella kostnader och avskrivning 

162

-4 988

 

574

-2 005

Skatt

0

 

 

0

 

Koncernbidrag

0

 

 

0

 

Resultat för Period

162

-4 988

 

574

-2 005

Balansrapport Q1

 

 

 Koncernen

 

Moderbolaget

Belopp i KSEK

2022-03-31

2021-12-31

 

2022-03-31

2021-12-31

 

 

 

 

 

 

Anläggningstillgångar

 

 

 

 

 

Immateriella anläggningstillgångar

20 954

20 526

 

20 954

20 526

Materiella anläggningstillgångar

7 884

8 160

 

1 504

1 551

Finansiella  Anläggningstillgångar

24 433

24 433

 

59 524

59 938

Goodwill

2 954

3 804

 

 

0

 

 

 

 

 

 

Summa anläggningstillgångar

56 225

56 923

 

81 982

82 015

 

 

 

 

 

 

Omsättningstillgångar

 

 

 

 

 

Varulager

29 620

27 886

 

4 808

5 192

Kundfordringar

17 378

12 845

 

8 989

5 488

Övriga kortfristiga fordringar

5 429

3 887

 

8 704

9 519

Kassa och Bank

-3 822

-3 036

 

1 460

3 670

 

 

 

 

 

 

Summa omsättningstillgångar

48 605

41 582

 

23 961

23 869

 

 

 

 

 

 

SUMMA TILLGÅNGAR

104 830

98 505

 

105 943

105 884

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EGET KAPITAL OCH SKULDER

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktiekapital

-11 850

-11 850

 

-11 850

-11 850

 

 

 

 

 

 

Fond för utvecklingsutgifter

 

 

 

-11 629

-11 264

Fritt Eget Kapital

-45 916

-45 137

 

-55 848

-56 307

 

 

 

 

 

 

Summa Eget kapital

-57 766

-56 987

 

-79 327

-79 421

 

 

 

 

 

 

Långfristiga skulder

-5 681

-1 045

 

-4 660

 

 

 

 

 

 

 

 

-5 681

-1 045

 

-4 660

0

 

 

 

 

 

 

Leverantörsskulder

-18 783

-18 339

 

-3 997

-6 093

Övriga kortfristiga skulder

-22 600

-22 134

 

-17 959

-20 370

 

 

 

 

 

 

SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER

-104 830

-98 505

 

-105 943

-105 884

 

 

Denna information är sådan som EasyFill är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-05-02 09:00 CET.

För mer information kontakta:

Jens Lidén                                                
tf VD                                                                    
+46 70 660 58 82                                              
jens.liden@easyfill.se

www.easyfill.se
www.easyfillcorporate.com

Kort om EasyFill AB (publ.)

EasyFill AB är en svensk börsnoterad koncern som med patenterade innovationer som bland annat minskar matsvinnet i livsmedelsbutiker.
EasyFill är ett innovationsdrivet bolag med huvudfokus på utveckling av produkter som förenklar hanteringen av varor i butiker och restauranger. Samtliga produkter bolaget tillverkar och säljer är patenterade på de stora marknaderna i världen. Försäljning sker genom egna företag, via återförsäljare samt tillsammans med tillverkare av läskedryckskylskåp och kylmöbeltillverkare som i sin tur säljer sina produkter vidare med EasyFills produkter installerade i runt om i världen.

EasyFill är sedan maj 2007 listat på Spotlight Stockmarket, Stockholm.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Påskhälsningar från Attana

Published

on

By

Det är med många nya idéer som jag är åter vid rodret av Attana.

Från sensommaren fram tills nu har jag haft möjligheten att ägna mig nästan uteslutande åt det som jag är bäst på och som bygger värde åt Attana; Att tillsammans med mina kollegor samverka med våra kunder för att öka användningen av vår teknik hos dem, men också att samla in deras idéer om hur vi kan göra vårt erbjudande ännu bättre, givet den unika teknik vi har.

Daniel Wallinder, som är den som kan Attanas instrument utan och innan allra bäst, har tillsammans med mig besökt flera kunder och samlat in deras feedback. Daniel har utvecklat en beta-version av ny mjukvara som knyter samman instrument med utvärdering på ett effektivt sätt. Den kommer att öka användarvänligheten och effektiviteten signifikant. Koncepten kommer från flera håll men är till stor del baserat på det förenklade användandet som vi använt inom diagnostiken med våra immunitetsprofiler. Jag är övertygad om att detta kommer att generera merförsäljningen till våra befintliga kunder och bidra till ökad nyförsäljning.

 

En annan viktig lärdom under åren har varit att säkerställa flera användare hos kunderna. Vi ser att detta ökar nyttjandegraden av instrumenten och därigenom värdet av Attanas teknik ute hos våra kunder. Ahmed Ibrahim, som är ansvarig för våra applikationer, har lett vårt arbete med förbättrad online utbildning, som också inkludera flertalet instruktionsvideor. Som ett resultat har vi under det senaste halvåret breddat användandet hos våra viktigaste kunder. Detta har redan genererat merförsäljning av sensorchip och vi ser positiva tendenser att öka försäljningen av serviceavtal.

 

För att möta den ökade efterfrågan av sensorchip är vi mitt i en process att skala upp produktionen. Även här har Daniel och Ahmed tillsammans med Prasad Anaspure genomfört viktiga förbättringar som kommer att sänka produktionskostnaderna av förbrukningsvaror och förenkla logistiken vid kundleveranser.

 

Prasad är placerad i Kalmar och leder utvecklingen av immunitetsprofiler i samverkan med Prof. Ian Nicholls vid Linneuniversitetet. Vi har riktigt lovande resultat på gång inom flera sjukdomar, men framför allt vill jag lyfta fram hepatit B och borrelia, där vi ser att vi kommer kunna göra skillnad i närtid. Det leder oss också vidare till att vi har identifierat kommersiella samarbetspartners för våra immunitetsprofiler. Vi hoppas att under hösten komma i gång i mindre kommersiell skala i ett europiskt land som visat stor kommersiell mognad för immunitetsprofiler. Då det är många aktörer involverade för att få hela kedjan att fungera på ett affärsmässigt skalbart sätt, blir det en av mina huvuduppgifter det kommande halvåret.

 

Thomas Ljungberg, vår säljchef, har strukturerat processen kring våra kunder i USA. Vi har haft utmaningar med transporter och logistik till USA under och efter pandemin, men nu har vi löst det, vilket bl.a. exemplifieras av den uppgraderingsordern om 1,5MSEK vi fick nu i mars 2024 från en av våra USA-kunder. Thomas och teamet har gjort en fantastisk insatts här och vi räknar med flera positiva nyheter från USA inom 12 månader. Som ett led i detta börjar Sebastin Santosh Martin i april som applikationsspecialist med inriktning på USA. Sebastin tar även med sig ett bra nätverk i Sverige och kommer att ansvara för ett projekt tillsammans ett svenskt universitet som är under uppstart.

 

Vi har haft mycket bra och täta dialoger med många kunder och det finns inte utrymme att nämna alla i denna påskhälsning, men som en liten blänkare inför påsken är det värt att lyfta fram att vår italienska kund, Mario Negri institutet, som utför riktigt spännande forskning med hjälp av Attanas teknik. Jag hoppas på att inom kort återkomma med mer information från dem.

 

Glad Påsk!

Teodor Aastrup

Grundare och VD Attana AB

 

 

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup

VD Attana AB
ir@attana.com

+46 708862300

Styrelsen för Attana AB bedömer att informationen i detta pressmeddelande ej är av kurspåverkande karaktär men att det alltjämt är av betydande vikt att enhetligt via offentliggörandet kommunicera informationen till bolagets intressenter.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Upgrade Invest Nordic AB har ingått avtal om att förvärva Condo Group Oy – en lönsam, snabbväxande helhetsleverantör av boendelösningar för företagskunder.

Published

on

By

Upgrade Invest Nordic AB (”Upgrade”) har ingått ett avtal om att genom dotterbolaget Upgrade Invest Nordic 3 AB (”Upgrade 3”) förvärva Condo Group Oy (”Condo”). Condo erbjuder möblerade lägenheter och boende som känns som ett hem för anställda som ofta är på resande fot. Med Condo kan kunderna hantera sina anställdas bostadsbehov snabbt och enkelt, oavsett vart deras projekt tar dem. Condo är dedikerade till att hjälpa kunder under hela projektet genom att ta hand om uppgifter relaterade till personalboende på plats, såsom städning och underhållstjänster.

Condo uppnådde under 2023 en nettoomsättning om 34 MSEK med ett resultat efter finansiella poster om 1,4 MSEK. Budget för 2024 är att intäkterna ska uppgå till 40 MSEK med en EBITDA-marginal om 10 %. Upgrade har i samband med transaktionen förbundit sig att särnotera och dela ut samtliga aktier i Upgrade 3 vilket innebär att aktieägarna i Upgrade tillförs ett initialt värde om cirka 5,7 MSEK vilket motsvarar 2,80 SEK per aktie.

”Vi är glada över att presentera affären med Condo – ett entreprenörslett, lönsamt och växande företag i en sektor med en stark underliggande tillväxt. Grundarna och ledningen kommer fortsatt vara majoritetsägare och vi tror att Condo kommer att kunna skapa aktieägarvärde i noterad miljö. Initialt tillförs aktieägarna i Upgrade ett delägande i Condo motsvarande 5,7 MSEK genom utdelningen av Upgrade3 och vi har en förväntan att detta värde skall öka över tid.”
Marcus Bonsib, VD Upgrade.

Nyckelfakta avseende Condo Group Oy

  • Condo erbjuder möblerade lägenheter och boende som känns som ett hem för anställda som ofta är på resande fot. Med Condo kan kunderna hantera sina anställdas bostadsbehov snabbt och enkelt, oavsett vart deras projekt tar dem. Condo är dedikerade till att hjälpa kunder under hela projektet genom att ta hand om uppgifter relaterade till personalboende på plats, såsom städning och underhållstjänster.
  • Genomgående hög kvalitet och ett fokus på att ligga i framkant med effektiva prisvärda lösningar har givit Condo ett starkt renommé och hög kundnöjdhet.
  • Ägarlett av erfarna entreprenörer med starka incitament för fortsatt lönsam tillväxt.
  • Lönsam verksamhet, låg skuldsättning och nettokassa.
  • Condo befinner sig i en expansionsfas och arbetar aktivt för att prioritera och implementera identifierade tillväxtinitiativ.
  • Efterfrågan på projektrelaterat boende förväntas fortsatt vara stark till följd av sjunkande räntor, energiomställning och infrastrukturprojekt.
  • Ägarna till Condo är grundare, styrelse och ledning tillsammans med erfarna investerare i tillväxtbolag (”Säljarna”).

Condos ledning

Introduktion till Condos ledande befattningshavare

Ville Valorinta – Verkställande direktör:

Ville Valorinta är uppvuxen i Tammerfors med M.Sc. inom ekonomi från Tammerfors Universitet. Ville har drygt 25 års erfarenhet från teknologi- och hotellverksamheter, där han bl.a. arbetat på Accenture och som Managing Director på teknologi- och servicebolaget Hotelzon, Lets buy it samt som VD för hotelluppstickaren Omena Hotels.

Markku Jussila – Styrelseordförande:

Markku Jussila är ursprungligen från Vasa och har studerat ekonomi på Umeå Universitet. Markku är entreprenör och har bland annat varit med och grundat Vauraus Suomi Oy som arbetar med P2P lån för företag samt Sprinvest Oyj som arbetar med riskkapitalfinansiering. Springvest är sedan 2021 noterat på Nasdaq First North i Finland.

Ville Valorinta, VD och en av de större ägarna i Condo Group Oy: ”Vi är stolta över den tillväxtresa som Condo gjort tillsammans med alla duktiga medarbetare engagerade kunder. Genom att notera Condo Group Oy tar vi nästa steg i vår tillväxtresa, vilket hjälper oss att attrahera skickliga medarbetare, stärka Condos företagsstyrning genom ett robust styrelsearbete samt attrahera långsiktiga aktieägare. Noteringen ger en solid grund för att fortsätta vår organiska expansion och möjliggör verksamhetstillväxt genom förvärv. Vi är glada över att ta detta stora steg i Condos tillväxtresa tillsammans med Upgrade som bidrar med värdefull expertis och erfarenhet.”

Per Nilsson, styrelseordförande i Upgrade: ”Condo är ett lönsamt, välskött och entreprenörslett bolag med goda tillväxtmöjligheter. Vi är glada över att Condo valt att samarbeta med Upgrade för att möjliggöra en direktnotering och ser fram emot att få följa Condos resa framöver i börsnoterad miljö.”

Transaktionen i sammandrag

  • Den totala köpeskillingen för aktierna uppgår till 51 MSEK och erläggs genom 18,4 miljoner nyemitterade aktier i Upgrade 3. Värderingen efter den riktade nyemissionen uppgår till cirka 57 MSEK.
  • I samband med transaktionens genomförande kommer samtliga aktier i Upgrade 3 som innehas av Upgrade att delas ut till aktieägarna i Upgrade vartefter köpeskillingen i form av nyemitterade aktier erläggs. Utdelningen sker genom en s.k. Lex Asea och för varje innehavd aktie i Upgrade erhålls en aktie i Upgrade 3.
  • Efter transaktionen kommer Säljarna äga 90% av aktierna i Upgrade 3. Aktieägarna i Upgrade kommer därmed äga 10% av aktierna i Upgrade 3 som blir moderbolag till Condo Group Oy efter transaktionen. I och med denna transaktion tillförs ägarna till Upgrade ett teoretiskt värde om 5,7 MSEK.
  • Förvärvet är bland annat villkorat av att den ordinarie bolagsstämman i Upgrade som förväntas genomföras i maj 2024 fattar beslut om att dela ut innehavet i Upgrade 3 till aktieägarna i Upgrade samt att Spotlight Stock Markets (”Spotlight”) därefter ger sitt slutliga godkännande för notering av Upgrade 3 som namnändras till Condo Group i samband med noteringen. Större aktieägare i Upgrade, som tillsammans representerar totalt cirka 70 % av kapital och röster i Upgrade innan förvärvet, har oåterkalleligt åtagit sig att rösta för utdelningen av Upgrade 3 vid den ordinarie bolagsstämman.
  • I samband med förvärvet ska Upgrade 3, i enlighet med Spotlights regelverk, genomgå en direktnoteringsprocess för att säkerställa att bolaget, efter förvärvet, uppfyller Spotlights noteringskrav.
  • Finansiellt resultat för 2023 och kvartal 1 2024 samt övrig information om Condo inklusive marknaden de verkar i kommer presenteras i det memorandum som publiceras i samband med noteringen.
  • Hela transaktionen förväntas vara genomförd under andra kvartalet 2024. Transaktionen är villkorad av att sedvanliga villkor uppfylls.

Mer information kring transaktionen och aktieägares rättigheter kommer att publiceras senast med kallelsen till årsstämman.

Denna information är sådan information som Upgrade Invest Nordic AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 19.23 CET.

För mer information, vänligen kontakta:

Marcus Bonsib VD Upgrade Invest Nordic AB

+46 72 182 72 90

marcus@upgradeinvest.se

Ville Valorinta VD Condo Group Oy

+358 40 565 54 12

ville.valorinta@condo.fi

Upgrade Invest Nordic AB är ett investeringsbolag som investerar i bolag som avser genomföra en notering inom en tvåårsperiod

Viktig information

Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Mottagaren av detta pressmeddelande ansvarar för att använda detta pressmeddelande och informationen häri i enlighet med tillämpliga regler i respektive jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i Upgrade i någon jurisdiktion, varken från Upgrade eller från någon annan. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 (” Securities Act ”), och får inte erbjudas eller säljas i USA utan att de registreras, omfattas av ett undantag från, eller i en transaktion som inte omfattas av registreringskraven enligt Securities Act. Det finns ingen avsikt att registrera några värdepapper som omnämns häri i USA eller att lämna ett offentligt erbjudande avseende sådana värdepapper i USA.

Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore, Sydafrika, USA eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande regler eller där en sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Detta pressmeddelande är inte ett prospekt enligt betydelsen i förordning (EU) 2017/1129 (”Prospektförordningen”) och har inte blivit godkänt av någon regulatorisk myndighet i någon jurisdiktion. Inget prospekt kommer att upprättats i samband med den emission som beskrivs i detta pressmeddelande. Emissionen utgör inte ett erbjudande till allmänheten. I samtliga medlemsstater i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (” EES ”), är detta pressmeddelande ämnat för och riktar sig enbart till ”kvalificerade investerare” i den medlemsstaten i enlighet med definitionen i Prospektförordningen.

I Storbritannien distribueras och riktas detta dokument, och annat material avseende värdepapperen som omnämns häri, endast till, och en investering eller investeringsaktivitet som är hänförlig till detta dokument är endast tillgänglig för och kommer endas t att kunna utnyttjas av, ”kvalificerade investerare” (i betydelsen i den brittiska versionen av förordning (EU) 2017/1129 som är en del av brittisk lagstiftning genom European Union (Withdrawal) Act 2018) som är (i) personer som har professionell erfarenhet av verksamhet som rör investeringar och som faller inom definitionen av ”professionella investerare” i artikel 19(5) i den brittiska Financial Services and Markets Act 2000 (Financial Promotion) Order 2005 (”Ordern”); eller (ii) personer med hög nettoförmögenhet som avses i artikel 49(2)(a)(d) i Ordern (alla sådana personer benämns gemensamt ”relevanta personer”). En investering eller en investeringsåtgärd som detta meddelande avser är i Storbritannien enbart tillgänglig för relevanta personer och kommer endast att genomföras med relevanta personer. Personer som inte är relevanta personer ska inte vidta några åtgärder baserat på detta pressmeddelande och inte heller agera eller förlita sig på det.

Detta pressmeddelande varken identifierar eller utger sig för att identifiera alla risker (direkta eller indirekta) som kan vara kopplade med en investering i aktier. Ett investeringsbeslut att förvärva eller teckna nya aktier får endast fattas baserat på offentligt tillgänglig information om Bolaget eller Bolagets aktier.

Detta pressmeddelande utgör inte en inbjudan att garantera, teckna eller på annat sätt förvärva eller överlåta värdepapper i någon jurisdiktion. Detta pressmeddelande utgör inte en rekommendation för eventuella investerares beslut avseende emissionen. Varje investerare eller potentiell investerare bör genomföra en egen undersökning, analys och utvärdering av verksamheten och informationen som beskrivs i detta meddelande och all offentligt tillgänglig information. Priset och värdet på värdepapperen kan minska såväl som öka. Uppnådda resultat utgör ingen vägledning för framtida resultat. Varken innehållet på Bolagets webbplats eller annan webbplats som är tillgänglig genom hyperlänkar på Bolagets webbplats är inkorporerade i eller utgör del av detta pressmeddelande.

Framåtriktade uttalanden

Detta pressmeddelande innehåller framåtriktade uttalanden som avser Bolagets avsikter, bedömningar eller förväntningar avseende Bolagets framtida resultat, finansiella ställning, likviditet, utveckling, utsikter, förväntad tillväxt, strategier och möjligheter samt de marknader inom vilka Bolaget är verksamt. Framåtriktade uttalanden är uttalanden som inte avser historiska fakta och kan identifieras av att de innehåller uttryck som ”anser”, ”förväntar”, ”förutser”, ”avser”, ”uppskattar”, ”kommer”, ”kan”, ”förutsätter”, ”bör” ”skulle kunna” och, i varje fall, negationer därav, eller liknande uttryck. De framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande är baserade på olika antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bolaget anser att de antaganden som reflekteras i dessa framåtriktade uttalanden är rimliga, kan det inte garanteras att de kommer att infalla eller att de är korrekta. Då dessa antaganden baseras på antaganden eller uppskattningar och är föremål för risker och osäkerheter kan det faktiska resultatet eller utfallet, av många olika anledningar, komma att avvika väsentligt från vad som framgår av de framåtriktade uttalandena. Sådana risker, osäkerheter, eventualiteter och andra väsentliga faktorer kan medföra att den faktiska händelseutvecklingen avviker väsentligt från de förväntningar som uttryckligen eller underförstått anges i detta pressmeddelande genom de framåtriktade uttalandena. Bolaget garanterar inte att de antaganden som ligger till grund för de framåtriktade ut talandena i detta pressmeddelande är korrekta och varje läsare av pressmeddelandet bör inte opåkallat förlita dig på de framåtriktade uttalandena i detta pressmeddelande. Den information, de uppfattningar och framåtriktade uttalanden som uttryckligen eller underförstått framgår häri lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och kan komma att förändras. Varken Bolaget eller någon annan åtar sig att se över, uppdatera, bekräfta eller offentligt meddela någon revidering av något framåtriktat uttalande för att återspegla händelser som inträffar eller omständigheter som förekommer avseende innehållet i detta pressmeddelande, såtillvida det inte krävs enligt lag eller noteringsregler.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Coop Rostbiff skivad, 90 gram

Published

on

By

Coop återkallar Coop Rostbiff skivad av egna varumärket Coop som en försiktighetsåtgärd. Produkten kan innehålla listeria. Det var vid en regelbunden provtagning som listeria påvisades i Coop skivade rostbiff, med bäst före-datum 2024-04-12.

Kunder som har köpt varan med aktuellt bäst före datum uppmanas att ta med sig varan alternativt kvitto till butik för att få pengarna tillbaka. Varan ska kasseras.

Återkallelsen gäller följande produkt med följande bäst före-datum:

  • Coop Rostbiff skivad, 90 gram, bäst före-datum 2024-04-12

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa.

Coop beklagar det inträffade och tar händelsen på största allvar.

För mer information kontakta:

För kunder: Coops kundservice, telefon 0771-17 17 17 (öppet 08.00-18.00 helgfria vardagar) eller via kontaktformulär på coop.se, Coop Kundservice

För journalister: Coops presstjänst: media@coop.se eller telefon 010-743 13 13.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.