Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport 3 2019

Published

on

VD HAR ORDET 

 Jag har nu varit på BrandBee i fyra veckor och jag är tacksam för det stöd jag fått från er aktieägare i samband med att vår emission övertecknades med 98%. Mitt fokus under denna tid har varit att förenkla och förtydliga vårt erbjudande mot marknaden samt att initiera kundkontakt. Mitt absolut största fokus framgent är att driva intäkter till Bolaget och säkerställa att vi har en lönsam och framgångsrik affär. 

BrandBee är idag ett högintressant Martechbolag med en relativt unik position inom digital marknadsföring. Det jag tar med mig till Bolaget är 16 års säljerfarenhet från mediebranschen och därmed en klar bild över vad marknaden efterfrågar. När jag antog det här uppdraget gjorde jag en genomlysning av Bolagets erbjudande och jag är nu ännu mer övertygad om att det ligger i linje med vad marknaden efterfrågar. 

I grunden säljer Brandbee en SaaS-lösning med fokus på video och rörliga annonser. Jag har valt att dela upp verksamheten i två delar, VideoBee och Brandbee Agency. Allt för att göra det enklare för marknaden att förstå vad vi tillför. 

VideoBee används idag till att effektivt producera rörligt material för sociala medier, hemsidor, digital signage med mera. Vi kommer framöver att komplettera plattformen med ytterligare funktioner inom bland annat AI för optimering av såväl content som kampanjer. Marknaden automatiseras mer och mer och detta blir nästa steg för att säkerställa VideoBees position. 

BrandBee Agencys erbjudande består av all kunskap kring att driva både branding och konvertering, främst med video och rörligt som utgångspunkt. Det är inom Brandbee Agency som vi hjälper våra kunder med strategi, planering och exekvering av digitala mediekampanjer. Historiskt sett har vi varit framgångsrika inom leadsgenerering (performance) och nu ska vi förverkliga visionen att erbjuda ett helhetsgrepp inom digital marknadsföring. 

Jag har haft möjlighet att träffa både existerande och potentiella kunder, jag har provtryckt pitchen och redan upplevt bra respons från marknaden. Jag ser fram emot att få dela med mig av nyheter kring nya kunder och samarbeten som ska driva oss framåt. 

Välkomna till vår extra bolagsstämma den 12 november!

Hälsningar,
Magnus Clarenbring
VD Brandbee Holding AB


FINANSIELL ÖVERSIKT 

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 3 2019
Nettoomsättningen uppgick till 0,5 MSEK (0,5)
Totala intäkter uppgick till 0,5 MSEK (0,6)
Rörelseresultatet uppgick till -2,7 MSEK (-1,8)
Periodens resultat uppgick till -3,2 MSEK (-1,8)
Resultat per aktie uppgick till -0,05 SEK (-0,05)
Siffror inom parentes avser kvartal 3 2018.

KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN – SEPT 2019
Nettoomsättningen uppgick till 2,1 MSEK (0,9)
Totala intäkter uppgick till 2,1 MSEK (1,6)
Rörelseresultatet uppgick till -7,2 MSEK (-5,3)
Periodens resultat uppgick till -8,1 MSEK (-5,4)
Resultat per aktie uppgick till -0,14 SEK (-0,14)
Siffror inom parentes avser jan – sept 2018.

MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 3 2019
Nettoomsättningen uppgick till 0,3 MSEK (0,0)
Totala intäkter uppgick till 0,3 MSEK (0,0)
Rörelseresultatet uppgick till -0,9 MSEK (0,0)
Periodens resultat uppgick till -1,3 MSEK (0,0)
Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (0,00)
Siffror inom parentes avser kvartal 3 2018.

MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN – SEPT 2019
Nettoomsättningen uppgick till 0,8 MSEK (0,1)
Totala intäkter uppgick till 0,8 MSEK (0,1)
Rörelseresultatet uppgick till -3,0 MSEK (-1,0)
Periodens resultat uppgick till -3,9 MSEK (-1,0)
Resultat per aktie uppgick till -0,07 SEK (-0,03)
Siffror inom parentes avser jan – sept 2018.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTPERIODEN (2019.01.01 – 2019.09.30)

  • Bolaget ingick ett avtal om ägarspridning med Dividend Sweden AB för att bredda aktieägarbasen

  • Brandbee genomförde en ledningsförändring genom att tidigare styrelseordförande Jonas Litborn utsågs till tillförordnad VD och styrelseledamot Johan Eriksson tog över posten som styrelseordförande

  • Brandbee lanserade en automatiserad videolösning för mäklare

  • Brandbee inledde ett strategiskt samarbete med MacGraphics Carranz och i samband med detta öppnade bolaget ett lokalt kontor i Manila, Filippinerna

  • Styrelsen utsåg Magnus Clarenbring till ny VD för Brandbee 

  • Den 19 augusti 2019 beslutade styrelsen i Brandbee Holding AB att genomföra en företrädesemission för att tillföra bolaget maximalt 7 820 268,50 SEK (före avdrag för emissionskostnader). För detaljer avseende emissionen se pressrelease publicerad 2019-08-19 på Bolagets alternativt Spotlight Stock Markets hemsida.

  • Magnus Clarenbring tillträder som VD den 23 september och i samband med detta återgår Jonas Litborn till styrelseordförande och Johan Eriksson till styrelseledamot


VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODENS UTGÅNG 

  • Brandbee Holding ABs företrädesemission tecknas till 198% och styrelsen föreslår en riktad emission som ersätter övertilldelningsoptionen, för att möta marknadens intresse

  • Styrelsen kallar till extra bolagsstämma den 12 november för att ta beslut om den riktade emissionen och rösta fram en ny styrelseledamot då Gunnar Mannerheim valt att avgå på grund av tidsbrist

  • Styrelsen föreslår att den extra bolagsstämman utser Madeleine Lindahl som efterträdare till Gunnar Mannerheim

För mer information, vänligen kontakta Bolaget på:
Jonas Litborn, VD
Telefon: +46 70 640 02 53
ir@brandbee.com

Om Brandbee Holding AB
Brandbee Holding AB är ett bolag verksamt inom digital marknadsföring som möjliggör för företag att skapa professionell video, annonsera och hantera inkommande leads på ett kostnadseffektivt och enkelt sätt. Brandbee vill vara det självklara valet för företag som vill stärka sin kommunikation samt öka sin försäljning och varumärkeskännedom.
Mer information om bolaget finns på www.brandbee.com.

Denna information är sådan information som BrandBee Holding AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2019.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cloetta AB:s delårsrapport januari – mars 2024: Stabilt resultat trots historiskt högt kakaopris

Published

on

By

”Jag är mycket glad att leverera ännu ett starkt kvartal trots att den miljö vi verkar i alltjämt påverkas av inflation på livsmedel och fortsatt makroekonomisk osäkerhet. Inflationstrycket varierar mellan olika branscher, men särskilt konfektyrindustrin fortsätter att påverkas av att råvarukostnaderna ökar med kakaopriset på rekordhöga nivåer”, kommenterar VD och Koncernchef Henri de Sauvage-Nolting.

  • Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 6,1 procent till 2 094 Mkr (1 973) inklusive en positiv effekt från valutakursförändringar om 0,4 procent
  • Försäljningen av Förpackade märkesvaror ökade organiskt med 3,6 procent under kvartalet
  • Försäljningen av Lösviktsgodis ökade organiskt med 11,7 procent under kvartalet
  • Rörelseresultatet justerat för jämförelsestörande poster uppgick till 192 Mkr (200). Rörelseresultatet uppgick till 193 Mkr (178), påverkat av jämförelsestörande poster om 1 Mkr (-22)
  • Justerat rörelseresultat för Förpackade märkesvaror uppgick till 152 Mkr (184)
  • Justerat rörelseresultat för Lösviktsgodis uppgick till 40 Mkr (16)
  • Periodens resultat uppgick till 107 Mkr (65), vilket motsvarar ett resultat per aktie om 0,37 kr (0,23) såväl före som efter utspädning
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 149 Mkr (24)
  • Nettoskuld/EBITDA uppgick till 1,6 ggr (2,0)

Händelser efter kvartalets utgång

  • Den 4 april 2024 utsåg styrelsen Katarina Tell till tillträdande VD och koncernchef
  • Cloettas årsstämma, som hölls den 9 april 2024 i Stockholm, godkände en oförändrad utdelning om 1,00 kr (1,00)

Se bifogad rapport i sin helhet.
Rapporten presenteras via telefonkonferens med webbpresentation fredagen den 26 april 2024 kl 10.00 (CEST).

Telefonkonferens
Ring in på 08 5051 0031. Vänligen försäkra dig om att du är uppkopplad till telefonkonferensen genom att ringa in och registrera dig några minuter innan konferensen börjar.

Webbpresentation
Direktsändningen finns tillgänglig på: creo-live.creomediamanager.com/6822e4d0-5096-44ca-916c-f60fc53ebd12. Presentationen och rapporten kommer att finnas tillgängliga på www.cloetta.com efter offentliggörandet.

Denna information är sådan som Cloetta AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-26 07:30 CET.

Investerar- och mediakontakt

Laura Lindholm, Kommunikations- och IR-direktör
+46 766 96 59 40
ir@cloetta.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.