Connect with us

Marknadsnyheter

Kvartalsrapport för perioden 1 juli – 30 september 2021 i Attana AB

Published

on

  • Bolagets nettoomsättning uppgick till 0,3 MSEK jämfört med 0,4 MSEK motsvarande period föregående år

  • Övriga rörelseintäkter uppgick till 0,5 MSEK jämfört med 0,0 MSEK motsvarande period föregående år

  • Kassaflödet under perioden var ‐5,2 MSEK varav ‐3,0 MSEK är hänförligt till den löpande verksamheten och ‐2,0 MSEK hänförligt till investerings‐ verksamheten samt ‐0,2 MSEK till amortering av lån

Väsentliga händelser under rapportperioden

  • Inom affärsområdet Life Science har bolaget slutfört projekten med de två ledande internationella biotechbolagen som nämndes i Q2‐rapporten.
    • Den ena kunden kommer sannolikt inleda nya projekt under 2022. o För den andra kunden behövs modifiering av analysmjukvaran och optimering av själva experimentella utförandet för att på ett smidigt sätt passa in i deras utvecklingsflöde.
    • Kunskapen ifrån båda dessa projekt används för att positionera ett värdeskapande erbjudande mot liknande kunder på marknaden.
  • Inom affärsområdet Diagnostik har bolaget fokuserat på två samarbeten, Linnéuniversitetet/Region Kalmar och Triolab AB.
    • Bolaget har efter erhållen CE IVD‐märkning för AVATM SARS‐CoV‐2 IgG Immunoassay inlett den andra fasen av samarbetet med Linnéuniversitetet/Region Kalmar med fokus på analyser av COVID‐ vaccinerade patienter.
    • En vetenskaplig publikation sammanställs för att presentera resultaten av utvecklingen av AVATM SARS‐CoV‐2 IgG Immunoassay.
    • Bolaget kommer fortsätta samarbetet med Linnéuniversitetet under 2022.
    • Tillsammans med Triolab AB har de kommersiella förutsättningarna för ett distributionsavtal utvärderats och möten genomförts hos utvalda kunder i Sverige.
  • Organisatoriskt har de nyrekryterade medarbetarna tränats upp i sina respektive roller och bidragit med förbättrande förslag utifrån deras tidigare erfarenheter.

  • I september lämnade Attana in en PCT‐ansökan för patentet som förbättrar egenskaperna hos piezoelektriska resonatorer. Det är redan patentsökt i Storbritannien och PCT‐ansökan följer Attanas patentstrategi och kommer att ge ytterligare patentskydd samt möjligheter att kommersialisera tekniken globalt.

Bolagets nettoomsättning uppgick till 0,3 MSEK jämfört med 0,4 MSEK motsvarande period föregående år

Övriga rörelseintäkter uppgick till 0,5 MSEK jämfört med 0,0 MSEK motsvarande period föregående år

Kassaflödet under perioden var ‐5,2 MSEK varav ‐3,0 MSEK är hänförligt till den löpande verksamheten och ‐2,0 MSEK hänförligt till investerings‐ verksamheten samt ‐0,2 MSEK till amortering av lån

Väsentliga händelser efter rapportperioden

  • Bolaget skrev i november ett treårigt distributionsavtal med Triolab AB för samtliga bolagets produkter, dvs både inom Diagnostik och Life Science. Avtalet avser den svenska marknaden och tanken med det är att initialt minimera ev. effekter av pandemin, t.ex. inreseförbud i andra länder, men framförallt för att säkerställa att bolaget kan allokera resurser för att supportera Triolab AB med försäljning, service och support till dess att en tillräckligt stor installerad bas uppnåtts. Utvärderingen har också påvisat hur dörrar öppnas m.h.a. Triolab AB och att Bolaget då bättre når fram till kunder med vårt budskap.

Finansiell översikt (ej reviderat av bolagets revisor):

  • Nettoomsättning 0,2 (0,4) MSEK

  • Övriga rörelseintäkter 0,5 (0,0) MSEK

  • Rörelseresultat ‐3,0 (‐1,8) MSEK

  • Resultat efter finansiella poster ‐3,0 (‐2,3) MSEK

  • Resultatet efter skatt ‐3,0 (‐2,2) MSEK

  • Resultat per aktie ‐0,0145 (‐0,0135) SEK

VD‐kommentar: Idag och framåt!

Som jag skrev i min VD‐kommentar i Q2‐rapporten har vi reviderat våra planer eftersom vi tror att pandemin kommer att fortgå under en längre tid och därmed påverka våra operationella möjligheter. Tack vare nyemissionen i december 2020 har vi den finansiella uthålligheten att korrigera verksamheten för eventuellt fortsatta pandemieffekter. Våra intäkter är lägre än vi beräknat men likaså är kostnaderna lägre, vilket medför att vår kassa är på plan. Jag har fått feedback från många aktieägare att det var tunt med nyheter och det beror på att vi fokuserat på samarbetet med Triolab AB och att anpassa verksamheten därefter och stärka vårt erbjudande framgent. Det har under kvartalet resulterat i:

  1. En förstärkt operationell organisation – Idag

  2. En justerad strategi – För framtiden

Tack vare pandemin och diagnostiksatsningen har våra styrkor och svagheter blivit tydliga. Våra styrkor är att vi är bra på att analysera de behov som marknaden har: att öka produktiviteten inom läkemedelsutveckling och möjliggöra avancerad diagnostik. Vi har idag både produkter och kunnande för att tillgodose dessa marknadsbehov och är också duktiga på att identifiera och samarbeta med early adoptors vilket tillser att vi kan ligga i framkant av utvecklingen inom båda våra affärsområden. Detta bevisas bland annat av vårt track record inom Life Science, där våra kunder är signifikant mer framgångsrika i sina kliniska studier än marknadsgenomsnittet. Våra svagheter är att vi delvis saknar regulatoriskt kunnande som försvårar positioneringen av våra produkter utifrån kundernas behov. Vi saknar också bredd i vår infrastruktur vilket begränsar våra möjligheter att nå ut till en bredare marknad och i synnerhet till vår specifika målgrupp i den utsträckning vi önskar.

1. En förstärkt operationell organisation ‐ Idag

Vi har under året rekryterat nya medarbetare med större industriell erfarenhet, både inom läkemedelsutveckling och affärsutveckling. Vi tror att den kombinationen av erfarenheter och kompetenser har rustat oss för att framgångsrikt supportera våra existerande kunder och vinna nya affärer. Vidare ger samarbetet med Linnéuniversitet många värdefulla insikter för utvecklingen av nya spännande diagnostiska applikationer. Genom nära samarbeten med starka lokala distributörer som Triolab AB i Norden, får vi dessutom tillgång till värdefull marknadskunskap och etablerade kundkontaktnät. Sammantaget har vi nu säkerställt ett intensivare utbyte med våra existerande kunder och kan fortsätta vårt viktiga arbete med värdebaserade ersättningsmodeller.

2. Justerad strategi ‐ För framtiden

För att säkerställa att vi framgent nyttjar våra styrkor och bearbetar våra svagheter har vi utformat en justerad strategi inom fyra områden:

(1) Företagsutveckling för att ge oss så bra förutsättningar som möjligt genom att tillsätta rätt personal i kombination med konsulter som är tätt knutna till oss.

(2) Produktanpassning så vi fortlöpande kan anpassa våra produkter och tjänster mot ständigt utvecklande kundbehov och regulatoriska krav utifrån våra unika styrkor.

(3) Marknadsföring som ökar den generella marknadskännedomen om Attana och möjliggör intensifierade interaktioner med kunder, både direkt och via våra distributörer som Triolab AB och HVD Life Sciences.

(4) Strategiska partnerskap så att vi kan ägna vår kompetens och kraft på det vi är duktiga på och tillskansa oss en infrastruktur med ökad bredd och djup för att bemöta marknaden med kraft och energi.

För att summera så var tredje kvartalets mål att tillse att vi under året skulle ha ett väl genomarbetat avtal med Triolab AB och att få alla nya och gamla medarbetare delaktiga i en effektiv organisation. Jag tycker att vi lyckats väl med bägge och ser nu fram emot att börja skörda resultaten av detta!

Teodor Aastrup, VD Attana AB

För ytterligare information, kontakta:

Teodor Aastrup, VD Attana AB 
e-post: teodor.aastrup@attana.com 
tel: + 46 (0)8 41020000

Denna information är sådan som Attana AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för publicering genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tid då företagets nyhetsdistributör, Cision, publicerade detta pressmeddelande.

Om Attana

Attana AB grundades 2002 med idén att effektivisera forskning och utveckling av nya läkemedel genom biologisk interaktionskarakterisering i realtid. Baserat på sina patenterade teknologier säljer bolaget uppdragsforskning och egenproducerade analysinstrument samt ett in vitro diagnostiskt (IVD) verktyg, Attana Virus Analytics (AVA), till läkemedelsbolag, bioteknikföretag och akademiska institutioner. Mer information om Attanas forskningstjänster och produkter finns på www.attana.com eller kontakta sales@attana.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.