Connect with us

Marknadsnyheter

Lekfullt undervisningsmaterial tränar förskolebarns sociala och empatiska färdigheter

Published

on

Den sociala och emotionella kompetensen är en förutsättning för att kunna utvecklas kunskapsmässigt och socialt. Det är viktiga kompetenser för att bli en trygg ungdom och välfungerande vuxen. Genom att tidigt hjälpa barn att förstå sig själva och andra står de bättre rustade inför utmaningar senare i livet. Ett nytt undervisningsmaterial för förskolan ger stöd för att på ett lekfullt sätt träna barnens sociala och empatiska färdigheter.

Lars Löwenborg och Björn Gíslason, båda leg. psykologer, har tillsammans skrivit boken Jag & Vi – känslor, samspel och empati. Det är ett undervisningsmaterial som ger förskolan stöd att utveckla barns sociala och emotionella kompetens.

– Genom att ge barnen en god start redan från början av förskoletiden kan de utveckla olika färdigheter som hjälper dem att utveckla goda relationer och möta livets utmaningar, säger Lars Löwenborg.

Att kunna identifiera, förstå och sätta ord på sina känslor hjälper barnet i sina relationer. Det skapar möjligheter att utveckla socioemotionella färdigheter, som att förstå känslor och sätta ord på dem, att kunna samspela med andra, kunna uttrycka sina behov och ingå i sammanhang med kamrater. Det förbereder barnet inför livet.  

– Barnen får möjlighet att lära sig att förstå både sig själv och andra genom lek, samtal och vardagssituationer. Det utvecklar barnets självkänsla, sociala kompetens och empati, säger Björn Gíslason.

Boken består av två delar. En teoridel som ger en teoretisk grund och handledning samt en del med praktiskt undervisningsmaterial med bildkort om känslor och färdigheter att samtala utifrån med barnen.

Om författarna
Lars Löwenborg är leg. psykolog, familjeterapeut, föreläsare, handledare och författare och har arbetat som bland annat lärare och som förskole- och skolpsykolog.
Björn Gíslason är leg. psykolog, föreläsare och författare som under lång tid arbetat med handledning, konsultation och utbildning inom förskola och skola.

Om boken
Titel: Jag & Vi – känslor, samspel och empati. Undervisningsmaterial för förskolan.
Utgivning: 12 juli 2021
ISBN: 978-91-7741-282-3
Sidor: 64
Pris: 460 kronor exkl. moms
Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Presskontakt
Helén Kim, Gothia Kompetens
Projektledare Marknad

helen.kim@gothiakompetens.se

För en bättre dag på jobbet
Gothia Kompetens arbetar med kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys