Connect with us

Marknadsnyheter

Leverantörer till fordonsbranschen i Västra Götaland gör kraftig omställning

Published

on

De kommande åren förväntas världens elektriska fordonsflotta mångdubblas. Fordonsindustrin är den enskilt viktigaste delen av Västra Götalands ekonomi och i kölvattnet av de stora aktörerna har även underleverantörerna fått stöd att ställa om.

Leverantörsklustret i Västra Götaland innehåller nästan 400 företag med cirka 42 000 anställda (FKG, 2020) och deras förutsättningar har de senaste åren förändrats betydligt. De viktigaste drivkrafterna bakom detta är elektriska fordon, digitalisering och AI samt omställning till en mer hållbar produktion. Vår region är världsledande i flera av dessa områden och fokus ligger på att stärka konkurrenskraften ännu mer. 

– Den pågående globala omställningen innebär ett stort behov av att säkerställa att rätt kompetenser finns i hela leverantörskedjan i framtiden, säger Hans Larsson, projektledare på Business Region Göteborg. Vi såg att leverantörsföretagen som i stor utsträckning är små och medelstora företag hade behov av coachning och vägledning för att svara upp mot framtidens kompetensbehov, därför lanserades samverkansprojektet Framrutan.

En bild som visar text Automatiskt genererad beskrivning

Hans Larsson, Business Region Göteborg.
 

Utvecklingen inom fordonsbranschen accelererar vilket innebär att kompetensutveckling är avgörande för fortsatt framgång. Leverantörer behöver därför anpassa sin verksamhet och fortsatt arbeta med kompetensfrågor på såväl strategisk som operativ nivå.

Framrutan stärker företagens och regionens konkurrenskraft

Syftet med Framrutan var att regionens leverantörer skulle stärka och öka sin, och därmed regionens, konkurrenskraft i fordonsbranschens kraftiga omställning. Enligt analysföretaget BloombergNEF räknar man globalt med att antalet elektriska personbilar på vägarna går från dagens 20 miljoner till 77 miljoner redan år 2025. Tyngre fordon så som bussar och lastbilar väntas öka i antal från 1,3 miljoner till nästan 6 miljoner under samma period.

– Hur man än vänder och vrider på den omställning vi befinner oss i så kokas det ner till två nyckelfaktorer – nya affärsmodeller och ny kompetens. Det är de två man behöver fokusera på för fortsatt konkurrenskraft, förklarar Gabriella Virdarson på branschorganisationen FKG. De stora företagen har ofta själva resurserna att hantera dessa frågor, medan de mindre i många fall behöver en handpåläggande stöttning. Här har projektet Framrutan erbjudit en exceptionell möjlighet.

Gabriella Virdarson, FKG

Gabriella Virdarson, FKG.

De 25 företag som deltagit i Framrutan pratar om processen och coachningen som ögonöppnande. De känner sig bättre rustade inför framtiden och har fått ökad förståelse för vad deras kunder efterfrågar och vilka kompetenser de måste säkra upp.      

– Det finns många storskaliga exempel på initiativ i Västsverige där bland annat Volvobolagen satt tuffa mål för sin elektrifiering de närmsta åren, Northvolt och Volvo Cars bygger och utvecklar batterifabrik, Einride testkör autonoma fordon för transporter och Heart Aerospace räknar med att leverera sina första elektriska flygplan år 2028, förklarar Hans Larsson. Vår region är världsledande på många områden men det gäller hela tiden att fortsätta vilja skapa nytt och bättre.

– För att regionen ska fortsätta att blomstra behöver alla företag hålla en konkurrenskraftig nivå, fyller Gabriella Virdarson från FKG i. Det är nu det sker och många av de företag vi pratar med vill utvecklas och ser detta som en stor och härlig utmaning. Man behöver bara lite hjälp med hur man ska börja.

 

Framrutan är en del av Göteborgsregionens Kompetensnav och finansieras av Västra Götalandsregionen, Europeiska regionala utvecklingsfonden och Business Region Göteborg. Projektet leds av Business Region Göteborg i samverkan med Göteborgs Tekniska College, IDCWest Sweden AB, IUC Sjuhärad, IUC Väst och FKG – Fordonskomponentgruppen. Läs mer om Framrutan.

En bild som visar text Automatiskt genererad beskrivning

Ta del av BloombergNEF:s beräkningar om fordonsbranschens framtida utveckling

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys