Marknadsnyheter
Lohilo Foods tillväxt fortsätter med stärkt bruttomarginal
April – juni 2021
- Nettoomsättningen ökade med 7,5 procent till 74 177 TSEK (69 018)
- Bruttomarginalen förbättrades och uppgick till 33,2 procent (29,3)
- Rörelseresultatet uppgick till -10 334 TSEK (2 605)
- Periodens resultat uppgick till -6 519 TSEK (1 750)
- Resultat per aktie uppgick till -0,44 kr (0,14)
Januari – juni 2021
- Nettoomsättningen ökade med 11,3 procent till 131 822 TSEK (118 435),
- Bruttomarginalen förbättrades och uppgick till 33,1 procent (28,8)
- Rörelseresultatet uppgick till -19 318 TSEK (-2 868)
- Periodens resultat uppgick till -15 765 TSEK (-2 919)
- Resultat per aktie uppgick till -1,05 kr (-0,22)
Väsentliga händelser under andra kvartalet 2021
- Förvärv av resterande aktier i Superfruit Scandinavia AB
- Årsstämma 28 maj
Händelser efter balansdagens utgång
- Stämningsansökan inlämnad avseende distributionsavtalet för Nick’s
- Lansering av en ny kategori inom kosttillskott
- Nya långsiktiga finansiella mål har antagits
- Säkerställt en kreditfacilitet hos huvudägare
Vd har ordet
Stark tillväxt inom egna varumärken
Under kvartalet har vi sett en fortsatt stark försäljning av Lohilo´s egna varumärken med en ökning om 18,9 procent. LOHILO glass har under kvartalet en tillväxt på 100 procent och 60 procent för första halvåret. Detta är synnerligen tillfredsställande då mycket resurser har investerats för att bygga varumärket LOHILO och nu börjar vi se resultatet av detta. Vi kommer att fortsätta att investera bakom uppbyggnaden och expansionen av varumärket LOHILO.
Den positiva utvecklingen under det första halvåret ser vi även inom våra marknadsandelar. Nielsens marknadsandelsrapport för första halvåret uppvisar kategorin med dessertglass en tillväxt på 7,0 procent samtidigt som vi växer LOHILO med 42,0 procent. Detta innebär att vi vinner marknadsandelar från våra konkurrenter på den svenska glassmarknaden och växer snabbast i Sverige.
Exportmarknaderna har under året fortsatt varit drabbade av lokala restriktioner. Under senare delen av kvartalet har vi sett en ljusning från några marknader där restriktionerna lättats. Detta medför att vi under kvartalet ser en tillväxt inom export med 12,6 procent vilket ger en återhämtning till -1,6 procent för första halvåret. Ytterligare positivt är att vi fått flera förfrågningar från nya marknader som vill distribuera och sälja våra produkter inom varumärket LOHILO.
Bruttomarginalen fortsätter att förbättras, även i andra kvartalet, med 3,8 procentenheter, främst driven av de effektiviseringsåtgärder som infördes under hösten 2020 och början av 2021. Dessutom ser vi en positiv volymutveckling på våra egna varumärken som generellt har en högre bruttomarginal. Ytterligare arbete och effektiviseringsprojekt för att stärka marginalen fortsätter under resterande del av året.
Distribuerande varumärken
Vi har under kvartalet väsentligt ökat antal butiker som säljer våra övriga distribuerade varumärken i Häagen-Dazs, Halo-Top och Bubbies. Detta är en av de stora styrkor som Lohilo Foods har med egen direktdistribution. Ökad distribution medför ökad tillgänglighet för konsument vilket medför positiv försäljningsutveckling.
Under juli inlämnar Lohilo Foods AB en stämningsansökan till Stockholms Tingsrätt för att begära skadestånd från Luthman Backlund Foods AB avseende tvist i distributionsavtalet på motsvarande ca 24 MSEK som avtalet skulle inbringa under kontraktsperioden. Inget ytterligare har skett sedan stämningsansökan inlämnats.
Tillgänglighet av produkter i handeln
Närvaron på den svenska marknaden ökar åter mot föregående år och våra konsumenter kan nu köpa våra produkter i nästan 20 procent fler butiker än motsvarande period förra året. Samarbetsavtal har under kvartalet ingåtts med ett flertal lokala ICA-grupperingar runt om i Sverige vilket inneburit förbättrade listningar och placeringar för Lohilo´s olika produktersortiment. Dessa avtal syftar till att tillsammans med butikerna långsiktigt öka försäljning och lönsamhet för båda parterna. Nya kundavtal har ingåtts inom servicehandeln där vi nu når ytterligare ca 100 nya försäljningsställen.
Produktion och inköp
Brist på vissa förpackningsmaterial på världsmarknaden har påverkat tillgången på produkter under perioden och resulterat i kraftiga förseningar av bl.a. aluminiumburkar. Detta påverkade bland annat drycken LOHILO ”Sun kissed” som togs fram i samarbete med influencern Antonija Mandir. Efter en succéartad lansering med försäljningsrekord under april månad har produkten varit restnoterad under sommaren. Vi har mot kvartalets slut börjat se en förbättring av tillgängligheten av aluminiumburkar och har en nära dialog med våra leverantörer för att omgående kunna producera nya produkter.
Förvärvet av Superfruit Scandinavia AB slutfördes under kvartalet och integrationsarbetet påbörjades. Synergier inom inköp och produktion kunde under perioden realiseras vilket också påvisar förvärvets strategiska betydelse inför framtiden. Som exempel lanserades en ny kategori av olika pulverfunktionsprodukter under varumärket LOHILO baserat på produktutveckling och produktionstillgänglighet på bara några månader. Synergier inom försäljning kommer vi att se först under hösten 2021 då vi övertar Superfruit’s försäljningsbearbetning mot dagligvaruhandeln från den tredje part som sköter det idag.
Organisation och kostnadsstruktur
Bolagets kostnadsmassa är anpassad för en högre försäljningsvolym, vilket inte har realiserats under året då bland annat Covid-19 pandemin har påverkat exportförsäljningen samt ovan nämnda orsaker med tillgänglighet av förpackningsmaterial och Nick’s glassprodukter. Detta medför att ytterligare effektiviseringsåtgärder, inom identifierade områden, kommer att genomföras under hösten. Samtidigt lanserar vi ett kostnadsbesparingsprogram för hela koncernen. Dessa åtgärder bedömer jag kommer att få en effekt mot slutet av året och kommer ej att påverka tillväxten på längre sikt i någon större omfattning.
Ledningsgruppen har under maj månad fått en ny CFO i Mats Vikström, vilket även kommunicerades i kvartalsrapporten för första kvartalet i år. Mats har en mångårig erfarenhet inom finansområdet samt haft positioner som CFO inom börsbolag både på First North och Mid Cap.
Finansiering och likviditet
Vi ser kontinuerligt över likviditeten och har under augusti månad säkerställt det kortsiktiga likviditetsbehovet genom en kreditfacilitet hos huvudägaren MF30 Holding AB.
Trots ett tufft kvartal med störningar i form av begränsad tillgång av dryck har vi lyckats leverera en stark tillväxt inom våra egna varumärken. Detta visar på styrkan och potentialen som finns i våra egna varumärken och i bolaget som helhet. Jag ser med stor tillförsikt fram emot en spännande höst med många nya produktlanseringar, kundmöten och att kunna välkomna nya marknader in till Lohilo-familjen.
För ytterligare information, kontakta vänligen:
Tyrone Andersson, vd och koncernchef
E-post: tyrone.andersson@lohilofoods.com, tel: +46 70 75 10 340
Om Lohilo Foods AB (publ)
Lohilo Foods AB (publ) 556740-7050, som grundades 2008, är ett foodtech-bolag med rötter i Småland. Bolaget startade som en glassproducent med målsättningen att bli ett av de största glassbolagen i Norden. Sedan april 2019 har bolaget även etablerat sig inom torra kategorier med produkter inom functional food. Kända varumärken i produktportföljen inkluderar bl.a. LOHILO, Superfruit, Alvestaglass, Häagen-Dazs, Bubbies och Järnaglass. Huvudkontor, fabrik och centrallager ligger i Växjö med försäljningskontor i Stockholm.
Aktien handlas sedan 2020-10-26 på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under beteckningen LOHILO. Bolag vars aktier är upptagna till handel på Nasdaq First North Growth Market måste ha en Certified Adviser. För Lohilo Foods AB (publ) innehar FNCA Sweden AB, info@fnca.se respektive 08-528 00 399, uppdraget som Certified Adviser.
Nylandavägen 2, 352 50 Växjö • Tel: 0470-72 91 78 • www.lohilofoods.com • E-post: info@lohilofoods.com
Denna information är sådan som Lohilo Foods AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 augusti 2021 kl. 08.30 CET.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke