Connect with us

Marknadsnyheter

MedicPen AB: Delårsrapport kvartal 1 2021

Published

on

Sammanfattning kvartal 1 2021

2021-01-01 – 2021­03­31

  • Nettoomsättningen ökade med 144 % och uppgick till 0,22 mSEK (0,09 mSEK).
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -3,78 mSEK ( -3,33 mSEK)
  • Resultatet per aktie* efter utspädning uppgick till – 0,01 SEK (-0,02 SEK)
  • Kassaflöde: 19,35m SEK (-2,62 mSEK)
  • Soliditeten per den 210331 uppgick till 92 % (95 %)

* Beräknat utifrån antal aktier: 290198093

Vd-kommentar: Tillväxt med 144 % och positiv trend

Vi startar året med ett mycket bra kvartal och växer 144 % jämfört med första kvartalet föregående år. Den positiva trenden vi såg i slutet av förra året håller i sig. Jämför vi kvartal ett 2021 med kvartal fyra 2020 ökade försäljningen med 37 %. Orsaken till ökningen är kontinuerliga uttag inom existerande avtal samt start av två nya kommuner, Ringsted och Brönderslev, där den senare är inom ramen för TIM-avtalet. Under kvartalet har vi fortsatt arbeta fokuserat med att starta upp i Region MittJylland. Då regionen tagit extra tid på sig för uppstart kommer även slutdatumet för avtalet att flyttas fram.  Vi förväntar oss uppstart i mitten på andra kvartalet. Extra glädjande är att vi tilldelades upphandlingen i Finspång via vår partner Telenta. Implementeringen har startat och vi förväntar oss även här att de första patienterna startar upp i mitten på andra kvartalet. Dessa avtal är fullt kommersiella och kommer att påverka omsättningen positivt så fort de kommer i gång.

Vi ser att vårt fokuserade sälj och marknadsarbete på alla marknader ger effekt och antal kundprospekt som vi är i dialog med ökar allt eftersom. Specifikt i Norge har uppstarten med Hepro gått bra med många möten med Hepros existerande kunder. I Danmark bearbetar vi marknaden tillsammans med ATEA vilket även det genererat kommersiella aktiviteter med potentiella kunder.

Vidare spenderade vi en del tid under perioden för att bryta upp de existerande strukturer inom upphandlingar, som ger lösningar baserat på dospåsar ett ”innerspår”. Detta kräver både marknads- och juridiska aktiviteter. Vi förväntar oss att se resultaten av dessa aktiviteter under andra kvartalet. 

Försäljningen under perioden ökade med 144 % till 0,22 mSEK (0,09). Detta bekräftar tydligt att våra aktiviteter ger effekt. Trots det är vi ännu inte på den nivå vi önskar. Vi behöver fler pågående kundprospekt då processerna är långa. Vidare fortsätter pandemin att påverka oss. Fokus hos många kunder är fortsatt att hantera Covid-19, medan andra nu övergått till att nå vaccineringsmålen. Även om vi såg en viss lättnad i slutet av perioden är det fortsatt stora skillnader mellan regioner och länder.

Resultatet försämrades jämfört med föregående år, från -3,33 mSEK till -3,78 mSEK. Försämringen är enligt plan och beror på ökade marknadsföringskostnader samt legala kostnader relaterat till upphandlingar. Vidare beror en del av försämringen i resultat på ökade utvecklingskostnader för att sänka driftskostnaden för lösningen. Kassaflödet uppgick till 19,35 mSEK (-2,62 mSEK). Den stora skillnaden är relaterad till den avslutade företrädesemissionen.

I konklusion har vi nu bekräftat att vår strategi och våra kortsiktiga planer ger effekt. Allt fokus är nu på att exekvera och driva försäljning.

Jan Andersson, Vd MedicPen AB

Viktiga händelser under första kvartalet 2021

  • MedicPen meddelar den 12 januari att Brönderslevs kommun i Danmark har lagt sina första beställningar på Medimi®Smart. Initialt har kommunen identifierat ca 20 patienter som kommer att startas under våren 2021.
  • MedicPen meddelar den 12 januari att Ringsteds kommun har lagt sina första beställningar på Medimi®Smart enligt det kontrakt som tidigare kommunicerats. Under planeringsfasen har kommunen initialt identifierat 10 patienter att starta med.
  • MedicPen meddelar den 3 mars att Finspångs kommun, som i början av 2021 tog om sin snabbupphandling från 2020 för system av läkemedelsrobotar, även denna gång utnämnt Telenta som leverantör. Telentas erbjudande består av MedicPens lösning Medimi®Smart samt deras egen ”dygnet runt” support
  • MedicPen meddelar den 27 januari att Teckningsperioden i MedicPen Aktiebolags (publ) (”MedicPen” eller ”Bolaget”) företrädesemission (”Företrädesemissionen”) avslutades den 22 januari 2021. Det slutliga utfallet av Företrädesemissionen, som omfattades av teckningsförbindelser och garantiåtaganden motsvarande 100 procent, visar att Företrädesemissionen tecknades till motsvarande cirka 370 procent varav cirka 90 procent med stöd av uniträtter och cirka 280 procent utan stöd av uniträtter. Emissionsgarantierna har därmed inte tagits i anspråk. Före­trädes­emissionen tillför Bolaget cirka 25,9 MSEK före avdrag för emissionskostnader om cirka 4,8 MSEK, varav garantiersättning uppgår till cirka 2,4 MSEK. Garantiersättningen har erlagts med nyutgivna units i enlighet med det Informationsmemorandum som offentliggjordes den 7 januari 2021.

Tidpunkter för ekonomisk information                      

  • Delårsrapport kvartal 2: 5 augusti 2021
  • Delårsrapport kvartal 3: 10 november 2021

Jan AnderssonCEO/VD0733 600196jan.andersson@medicpen.com

MedicPen utvecklar lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet. Produkterna ligger i teknisk framkant och är utvecklade för integrering i IT-miljöer. Bolaget är noterat på Spotlight Stockmarket och har sitt säte i Lomma

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.