Michelin inleder samarbete med Filip Backlund och Team Yamaha Scandinavia

| 16 januari, 2020 | 0 kommentarer

Filip Backlund och Team Yamaha Scandinavia går över till att köra på däck från Michelin. Detta blir ytterligare ett steg för Michelin att marknadsföra och saluföra sitt roadracingsegment av däck på den nordiska marknaden. Däcken distribueras i Sverige och Norge av Däckproffsen i Växjö men kommer nu även att säljas i samband med Filip Backlunds Trackdays event.

2018 introducerade Michelin nya tävlings- och bandäck på den nordiska marknaden. För att fortsätta sprida information och kunskap om däcken direkt till rätt målgrupp inleder Michelin ett samarbete med Filip Backlund och Team Yamaha Scandinavia. Filip kommer åka på, visa upp, informera om och hjälpa andra förare för att de så snabbt som möjligt ska kunna prestera bättre med Michelins racing- och bandäck i tävlingar och andra sammanhang. Filip Backlund kommer därför att promota Michelins däck under sina välrenommerade trackday events och aktiviteter.

2016 tog Michelin tillbaka sin plats som däcksleverantör till MotoGP-klassen och har därefter satsat extremt aggressivt på att öka Michelins marknadsandelar inom sport och hypersportsegmentet av däck på den nordiska mc-marknaden. Michelin ska vara det självklara valet till alla som kör sportmotorcykel på gata och bana, i utbildning, rekreation eller tävlingssammanhang.

– I och med lanseringen av Michelins nya ”Power Experience”-sortiment sökte vi efter nya och fler samarbetspartners för att testa produkterna och få ut vårt budskap direkt till målgruppen. Samarbetet med Filip Backlund Trackdays och Team Yamaha Scandinavia är helt rätt för oss och i linje med vår ambition att flytta fram våra positioner inom Nordisk Roadracing. De kommer hjälpa oss att skapa intresse för våra däck till alla som kör sportmotorcyklar i Norden. Vi önskar dem stort lycka till under säsongen och hoppas resultaten ska visa på styrkan i våra däck, säger David Enmark, ansvarig för marknadsföring och försäljning av motorcykeldäck i Norden.

Team Yamaha Scandinavia blev svenska Superbike Champions 2017, 2018 och 2019. De stod på podiet i hela 21 tävlingar under de senaste tre åren. I och med samarbetet kommer Team Yamaha nu att erbjuda Michelins relevanta sortiment till sina egna tävlingsförare och till alla sina kunder som besöker deras Trackdays event och aktiviteter.

– Efter 3 år som teamchef för YTS var det dags att göra förändringar för att ta nästa steg framåt. Under 2019 har jag fört diskussioner med Michelin om deras planer för svensk roadracing. Michelin har lång erfarenhet av att tillverka motorcykeldäck. Våra planer för 2020 och framåt passar perfekt ihop och det ska bli kul att se vad vi kan göra tillsammans. Självklart är målet att stå högst upp på pallen 2020, säger Martin Romanowski Team Chef för Team Yamaha Scandinavia.

Michelin kommer att använda sig av feedback från teamet och Filip Backlund Trackdays events kring inställningar, hur däcken levererar på nordiska underlag och i våra temperaturer för vidare utveckling.

– Jag känner en stor glädje inför vårt samarbete. Redan efter vårt första möte kände jag att Michelin har en tydlig och klar bild hur de driver sin verksamhet framåt. Detta går hand i hand med hur vi ser på framtiden. Michelin har de senaste åren introducerat flera nya däck för såväl gata som till den absoluta racing-eliten som vi nu får möjlighet att testa i vårt Yamaha team men vi får också möjlighet att erbjuda detta till alla våra kunder som besöker våra Trackdays event och det känns fantastiskt! säger Filip Backlund.

Michelins roadracingdäck kommer distribueras på den svenska och norska marknaden via Däckproffsen i Växjö som också kommer jobba nära teamet för att utveckla verksamheten och distributionen av det nya däcksegmentet.

 

Kontakt Däckproffsen : Thomas Carlsson, E-post : [email protected]

Kontakt Filip Backlund Trackdays: Filip Backlund, E-port: [email protected]

Kontakt Team Yamaha Scandinavia: Martin Romanowski, E-post: [email protected]

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE
Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: [email protected]

Som ledande däcktillverkare är Michelin engagerat i att förbättra sina kunders mobilitet på ett hållbart sätt genom att utveckla och marknadsföra de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna som motsvarar kundernas behov. Michelin tillhandahåller också digitala tjänster, kartor och guider som bidrar till att göra resan till en mer innehållsrik och unik upplevelse. Michelin utvecklar också högteknologiska material som används inom en rad affärsområden. Gruppen har sitt huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike, och är verksam i 170 länder, har mer än 125 000 anställda världen över och 67 tillverkningsanläggningar. Gruppen tillverkade cirka 190 miljoner däck 2018. (www.michelin.com) eller www.michelin.se

Taggar:

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *