Marknadsnyheter
Möbelföretaget Rowico Home fyller 50 år och tar steget in i framtiden

Framgångssagan Rowico Home började 1971 i Halmstad med grundaren Roland Hammargren. Produktutbudet har sedan dess gått från klassiska stilmöbler till ett modernt skandinaviskt möbelsortiment, designat av egna formgivare. Än idag är företaget familjeägt och framtidsplaner för att ta bolaget fortsatt in i framtiden finns det gott om.
Från en enkel start på tre personer, där man gjorde allt från att ta emot order till att leverera ut möbler, är Rowico Home nu ett bolag med 50 anställda. Bolaget har gått från att bara vara en möbelgrossist som säljer klassiska stilmöbler till att vara ett välkänt varumärke som säljer möbler i skandinavisk design, både via återförsäljare och direkt till konsument.
– Sedan start har vi på Rowico Home inspirerats av orden enkelhet, trygghet och familj. Än idag vägleder dessa värderingar oss i våra beslut och guidar oss in i framtiden, säger Jessica Hammargren, VD för Rowico Home.
Med sin stabila värdegrund arbetar bolaget utifrån utgångspunkten att allt hela tiden förändras och de har under senaste åren tagit stora steg vad gäller egen design och har samtidigt satsat stort på digitalisering, exempelvis genom egen e-handel, och ett nytt visuellt uttryck.
Rowico Home då och nu
Rowico Home drivs numera av andra och tredje generationen. Mikael Hammargren är ägare och hans barn Jessica Hammargren, VD och Fredrik Hammargren, inköpschef.
– Jag är otroligt glad och stolt över att mina barn driver verksamheten vidare. 2020 var bolagets bästa år hittills och då har vi ändå bara tagit ett litet steg framåt, det finns otroligt många fler steg att ta in i framtiden, så möjligheterna är oändliga, säger en stolt Mikael Hammargren.
På frågan vad den största skillnaden är från starten av bolaget till nu berättar Mikael vidare.
– Marknaden har utvecklats så otroligt mycket under de åren som jag drivit bolaget. Det är kul att få varit med om den utvecklingen och att nu få se oss fokusera även på konsument, det finns enklare sätt att göra det på idag, exempelvis tack vare sociala medier. Sedan gillar jag också den stil vi har utvecklats till idag, jag gillar matbord som Fred och Brooklyn mer än den klassiska stilen som vi hade tidigare.
Där Rowico Home är idag så fokuserar de på hållbara val, skandinaviskt formspråk och välarbetad design, allt för att möblerna ska älskas i många år. För att ta ytterligare kliv framåt kommer en hållbarhetsansvarig anställas och företagets digitalisering kommer att utvecklas ytterligare. Fokus kommer att ligga på att inspirera kunderna att göra smartare och långsiktiga val när de inreder sina hem.
– Jag är otroligt stolt över det bolag som min farfar startade för 50 år sedan och jag ser fram emot att fortsatt ta Rowico Home in i framtiden, avslutar Jessica.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
EKPR & Kommunikation │Telefon: 08-667 22 06 │E-mail: info@ekpr.com
För pressbilder: EKPR & Kommunikations bildbank: www.ekprbildbank.com
Rowico Home är ett familjeägt företag som designar möbler för hem- och inomhusmiljö med fokus på kvalitet och hög användarvänlighet. Rowico Home grundades 1971 av Roland Hammargren. Ett välkänt möbelföretag med återförsäljare över hela världen, med huvudkontor och rötter i den vackra västkuststaden Halmstad. Idag är den tredje generationen aktiva i företaget genom Rolands barnbarn Fredrik och Jessica Hammargren, där Jessica är VD. En av Rowico Homes kärnfrågor är arbetet för ett mer hållbart skogsbruk runt om i världen och är titulerade som FSC® -certifierade. Rowico Home arbetar aktivt med att öka andelen hållbara produkter i sortimentet och är stolta över att ha produkter som är 100% FSC®.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke