Connect with us

Marknadsnyheter

Nacka Forum öppnar inspirerande och engagerande cirkulär hubb tillsammans med Nacka vatten och avfall

Published

on

Nacka Forum och Nacka vatten och avfall öppnar tillsammans en cirkulär hubb där syftet är att inspirera och engagera till en cirkulär livsstil och konsumtion, i samverkan med bland annat kommun, företag och skolor som ges utrymme att prova idéer. Det är en ca 100 kvm stor utställningsyta som genomsyras av hållbarhet och som aktiveras med expertis efter tema och säsong, tillgänglig för alla. Hubben öppnar i december.

Nacka Forum och Nacka vatten och avfall skapar tillsammans en cirkulär hubb i Nacka Forum. Den ca 100 kvm stora utställningsytan ska genomsyras av hållbarhet och inspirera till en cirkulär livsstil och konsumtion. Här kommer besökare att kunna lära sig om cirkulärt tänk utefter olika teman som varieras under året med fokus på mode, inredning och matsvinn. Hubben kommer vid olika tillfällen att aktiveras i samband med respektive tema genom expertis inom olika kompetenser, bland annat pysselverkstad med återbrukat pysselmaterial, syverkstad för hjälp att anpassa och skräddarsy second-handfynd, samt tapetserare som visar hur man kan reparera och återbruka sina möbler. Under året kommer det även att finnas aktiviteter för barn där till exempel hela skolklasser kan göra besök och lära sig mer om återbruk och cirkulärt tänk.

Hubben är en del av initiativet Slut cirkeln som Nacka vatten och avfall tagit fram, vars syfte är att främja cirkulär ekonomi i Nacka. Nacka Forum arbetar aktivt varje dag för att skapa en mer hållbar plats för både miljön, samhället och den enskilda individen genom sitt lokala koncept We Care och fastighetsägaren Unibail-Rodamco-Westfields ambitiösa hållbarhetsagenda Better Places 2030. Den cirkulära hubben blir ytterligare ett steg i riktningen till ett utbud som uppmuntrar besökare till att göra hållbara val samt att tillgängliggöra en plats för att dela kunskap om återbruk, i samverkan med bland annat kommun, företag och skolor.

Den cirkulära hubben går helt i linje med vårt fortsatta arbete i utvecklingen av Nacka Forums hållbarhetsutbud och vårt lokala koncept We Care. Vi ser verkligen fram emot att göra detta tillsammans med Nacka vatten och avfall och jag tror att vi tillsammans har möjlighet att skapa en värdefull och uppskattad yta för kunskapsspridning, där vi kombinerar Nacka vatten och avfalls kompetens och erfarenhet inom avfallsminimering medan vi bidrar med ett mer kundorienterat perspektiv”, säger Marie Larsson, centrumchef i Nacka Forum

”Detta är samverkan i praktiken, en arena där företag, kommun, verksamheter och Nackabor verkar för att förebygga avfall och ges möjlighet att testa cirkulära idéer. Det ligger helt i linje med avfallsplanen”, säger Mats Rostö, VD Nacka vatten och avfall
 

Den cirkulära hubben planeras öppna i december och kommer att finnas på plan 0, mitt emot LEKIA.

Isabelle Holgård
Communications Manager, Nordic
+46 76 525 58 54
[email protected]

Unibail-Rodamco-Westfield är ägare, utvecklare och operatör av hållbara, högkvalitativa fastigheter i de mest dynamiska städerna i Europa och USA.

Koncernen driver 80 köpcentrum i 12 länder, varav 45 bär det ikoniska Westfield-varumärket. Dessa köpcentrum lockar över 900 miljoner besökare årligen och utgör en unik plattform för handlare och varumärken att komma i kontakt med konsumenter. URW har också en kontorsportfölj av hög kvalitet, 10 kongress- och utställningslokaler i Paris och en utvecklings pipeline på 3 miljarder euro med huvudsakligen blandade tillgångar. För närvarande består portföljen på 55 miljarder euro till 87% av detaljhandel, 6% av kontor, 5% av kongress- och utställningslokaler och 2% av tjänster (per den 30 juni 2022).

URW har åtagit sig att delta i större städers stadsförnyelseprojekt, genom bland annat utveckling och anpassning av byggnader till branschledande hållbarhetsstandarder. Dessa åtaganden förstärks av koncernens agenda BetterPlaces 2030, som strävar efter att skapa en positiv miljömässig, social och ekonomisk inverkan på de städer och samhällen där URW är verksam.

URW:s stapelaktier är noterade på Euronext Amsterdam och Euronext Paris (Ticker: URW), med en andra notering i Australien genom Chess Depositary Interests. Koncernen har en BBB+ rating från Standard & Poor’s och en Baa2 rating från Moody’s.

För mer information, besök www.urw.com

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Lyxig SUV från Hongqi premiärvisas på eCarExpo

Published

on

By

Den kinesiska biltillverkaren Hongqi visar upp sin nya helelektriska SUV, E-HS9, under eCarExpo i Göteborg den 2- 4 december. Bilmärket Hongqi, som är framstående inom kinesisk fordonsexpertis och lyx, har kraftigt ökat sin närvaro på både den svenska och norska marknaden under de senaste åren. Mycket tack vare att båda länder ligger långt framme när det gäller elfordon och  laddinfrastruktur.

Hongqi EHS9 SUV

När eCarExpo går av stapeln i år i Göteborg finns den kinesiska fordonstillverkaren på plats för första gången och visar upp sin SUV E-HS9.  SUVen innehåller en uppsjö av högteknologiska smarta funktioner som konkurrerar med några av de främsta europeiska elbilstillverkarna. Något som svenska bil- och teknikentusiaster får chansen att se och testa under eCarExpo.

E-HS9 finns i tre varianter: COMFORT, PREMIUM och EXCLUSIVE.

Alla varianter har tre sittrader, även om Exclusive-modellen har ett säte mindre för extra utrymme för passagerarna. SUV:en har 21-tumshjul och en elegant design. SUV:en kommer i färgerna Dark Night Black, Silver Grey och Alpine White med möjlighet att välja en takfärg som skiljer sig från karossfärgen.

Dörrhandtagen dras automatiskt tillbaka när bilen parkeras eller är i rörelse och instegsbelysning tänds när man går in i eller lämnar bilen.  Invändigt finns en intelligent, automatjusterande ratt,   fyra oberoende klimatzoner, ett ultrabrett panoramatakfönster och krockkuddar. Basmodellen COMFORT kostar från 899 900 SEK, PREMIUM från 1 079 900 SEK och EXCLUSIVE från 1 169 900 SEK.

För mer information:

Sofia Wassén, Project Manager Marketing, mail: [email protected]
Telefon: +46 31-790 04 00
Hemsida: www.hongqi.se

Om Hongqi

Hongqi är Kinas äldsta biltillverkningsföretag och startade redan 1958. Under 1960- och 1970-talen var Hongqi-bilen favorit som premiumval och användes ofta vid diplomatbesök i Kina. De senaste tio åren har fokus varit att tillverka bilar för den genomsnittlige konsumenten och 2018 togs ett helt nytt designkoncept och ett utökat sortiment bilar fram. Sedan dess har Hongqi haft en explosiv tillväxt på de kinesiska hemmamarknaderna och sextiofaldigt ökat sin försäljning. Hongqi introducerar nu sina bilar på fler marknader i Asien, Mellanöstern och Europa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Shopping för nästan 9,3 miljarder under årets Black Week

Published

on

By

Black week ökade i popularitet jämfört med i fjol. I år säger konsumenterna att de har handlat för 9,3 miljarder* kronor under Black week. Det är en ökning med 11 procent jämfört med förra året. Närmare hälften (48 %) valde att handla under Black week och en stor andel hade planerat sina inköp i förväg. Det visar en undersökning** som Kantar Sifo har genomfört på uppdrag av PostNord. 

Det var mycket som bäddade för en stor shoppingfest under Black Week. Många e-handlare har suttit på stora lager och har därmed haft generösa erbjudanden samtidigt som konsumenterna har blivit betydligt mer prismedvetna och planerat sina inköp.

– Att Black week har omfamnats av konsumenterna i år, märker vi av på våra terminaler runt om i Sverige, där det har varit högtryck. Totalt hanterade vi nästan 1,2 miljoner paket och varubrev dygnet mellan söndag och måndag som brukar vara toppdygnet efter Black week. Under veckan har volymerna varit fortsatt höga, säger Mathias Krümmel, vd PostNord Sverige.

Merparten (77 %) av konsumenterna gjorde en del av sina inköp via nätet samtidigt som andelen som handlade i fysisk butik återigen har ökat (46 %) och är nu tillbaka på samma nivå som innan pandemin. Endast 10 procent av de som handlade under Black week handlade från utlandet, vilket är en lägre andel än under de senaste åren, något som har gynnat de svenska e-handelsföretagen.  

– Att det skulle bli konsumenternas Black week fanns flera indikationer på, något som vi förutspådde redan i E-barometern för tredje kvartalet. Några av förklaringarna till ökningen i år är att många företag har suttit med stora lager och därför haft väldigt bra kampanjer under veckan. Samtidigt har fler konsumenter blivit mer prismedvetna och gjort både planerade inköp och julhandlat under Black week, säger Mathias Krümmel.

Fakta från undersökningen: 

  • 94 procent av svenskarna uppmärksammande Black week 
  • 48 procent valde att handla under rean 
  • 46 procent handlade i fysiska butiker (flerval)
  • 77 procent handlade i webbutik (flerval)
  • Drygt hälften (54 %) handlade enbart i webbutik under Black week  
  • De populäraste kategorierna att handla var:
    • kläder och skor (59 %) 
    • hemelektronik (33 %) 
    • skönhet och hälsa (31 %)
  • 14 procent handlade bara julklappar, 26 procent julklappar samt saker till sig själv och 40 procent köpte endast saker till sig själv. 
  • 53 procent uppgav att de mest gjort planerade inköp.  
  • Av de som uppgett att de konsumerat mindre i år svarade 32 procent att det berodde på försämrad ekonomisk situation på grund av allmänt höjda priser och levnadskostnader. 

* Fasta priser 

** Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo 26–27 november bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning 18–79 år. Frågorna ställdes om perioden 21–27 november, och undersökningen genomfördes med Kantar Sifos webbpanel. 

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: [email protected]

Vi gör vardagen enklare! PostNord är ledande inom paket- och logistiktjänster till, från och inom Norden. Vi säkerställer postservicen till alla privatpersoner och företag i Sverige och Danmark oavsett var de bor och verkar. PostNord kopplar ihop företag, myndigheter och privatpersoner och möjliggör affärer, handel och kommunikation i Norden. Genom vår expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar vi förutsättningarna för morgondagens e-handel, distribution, logistik och kommunikation i Norden. 2021 hade koncernen cirka 28 500 anställda och en omsättning på 40,7 miljarder SEK. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. Besök oss på www.postnord.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Pressinbjudan till nordisk konferens om personlig assistans – framgångssagan och utmaningarna

Published

on

By

Riksföreningen JAG anordnar en nordisk konferens den 23 december i Stockholm i samarbete med Föreningen JAG i Finland och Foreningen JAG i Norge. Konferensen arrangeras med stöd av Nordens välfärdscentrum.

Välkommen till en spännande genomlysning av personlig assistans som framgångsfaktor och förutsättning för att förverkliga FNs konventioner om rättigheter för barn och vuxna med funktionsnedsättning.

Intressanta programpunkter om IQ-diskriminering, mänskliga rättigheter och presonlig assistans där vi gästas av politiker, forskare och jurister. Ta del av det fullständiga programmet i bifogad pdf.

Delta på plats på Klara Södra Kyrkogata 1 eller följ programpunkterna på länk.

Länk till fredagens sändning, 2 december kl 1117

Länk till lördagens sändning, 3 december kl 9:30–15

Varmt välkommen!

Cecilia Blanck
Verksamhetsansvarig Riksföreningen JAG
08-789 30 00
[email protected]

JAG är en ideell riksförening för personer med flera omfattande funktionsnedsättningar, varav en avser den intellektuella förmågan. JAG arbetar för att medlemmarna ska kunna leva sina liv fullt ut, på sina egna villkor, med bästa möjliga personliga assistans. JAGs assistanskooperativ styrs av medlemmarna och drivs utan vinstintresse.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.