Connect with us

Marknadsnyheter

Näringsinnehållet i glutenfria livsmedel nästan samma som i vanliga produkter – ingen särskild nytta för andra än glutenintoleranta

Published

on

Glutenfria livsmedel innehåller lika mycket kostfiber och viktiga mineralämnen såsom järn, kalcium och magnesium som motsvarande produkter med gluten. Däremot innehåller de betydligt mindre protein, framgår det av en ny undersökning som gjorts av Institutet för hälsa och välfärd (THL) och Livsmedelsverket.

”Glutenfria produkter är nödvändiga för glutenintoleranta, som inte kan äta råg, vete och korn på grund av att de innehåller glutenprotein. Med tanke på näringsinnehållet ger glutenfria produkter inga särskilda fördelar för andra”, säger specialforskare Helena Pastell på Livsmedelsverket.

Glutenintoleranta får hjälp för att planera glutenfri kost från certifierade näringsterapeuter.

”Det är glädjande att glutenfria produkter innehåller lika mycket av de flesta nödvändiga näringsämnen som vanliga livsmedel. Glutenfria produkter innehåller dock mindre protein, vilket man bör beakta när man planerar kosten”, säger specialsakkunnig Heli Reinivuopå THL.

Vissa produkter innehåller mer tungmetaller

Tungmetallhalterna var högre i några av de glutenfria livsmedel som var med i undersökningen än i vanliga produkter. De glutenfria livsmedlen innehöll mer nickel och bly. Blyhalten i spannmålsprodukterna överskred dock inte EU:s övre gränser. De halter som konstaterades anses inte utgöra en hälsorisk även om det inte finns några gränsvärden för nickel.

Arsenik konstaterades främst i produkter som innehöll ris, men halterna var mycket låga.

”Tungmetallerna är hälsofarliga i stora doser, och därför är det viktigt att regelbundet kontrollera dem”, säger forskare Janne Järvinen på Livsmedelsverket.

Han påpekar dock att undersökningen endast omfattade ett begränsat antal livsmedel och att det därför inte är möjligt att generalisera resultaten så att de ska gälla alla glutenfria produkter. Dessutom kan tungmetallhalterna variera per parti.

”Även om tungmetallhalterna inte var särskilt höga, bör man i produktutvecklingen fortfarande tänka på hur de kan minskas”, säger Järvinen.

Användningen av glutenfria livsmedel har ökat markant

Glutenfria produkter blir allt mer populära. Under de senaste tio åren har försäljningen ökat med 150 procent per konsument i Finland. Även andra än glutenintoleranta köper glutenfria produkter.

”Glutenfria produkter är avsedda för personer som lider av celiaki. Under de senaste åren har glutenfri kost dock blivit trendig och användningen av glutenfria produkter verkar också höra till olika modedieter som undviker sädesslag”, säger Reinivuo.

I de nordiska länderna lider 1–2 procent av befolkningen av celiaki, vilket är mer än i resten av världen.

Den högre förekomsten påverkas troligen av genetisk predisposition och av att diagnostiken av celiaki är bra i de nordiska länderna. Dessutom äter vi i de nordiska länderna av hävd många spannmålsprodukter som innehåller gluten, och därför finns det mer forskning i symtom som eventuellt härrör från dem.

Behandlingen mot celiaki är att patienten under resten av livet har en glutenfri kost utan gluteninnehållande sädesslag, dvs. vete, råg och korn. I samband med en glutenfri kost är det viktigt att se till att kosten är varierad och hälsosam.

I det nordiska projektet undersöktes näringsinnehållet och tungmetallhalterna i glutenfria produkter som säljs i Finland, Norge och Sverige.

Undersökningen var omfattande och i laboratoriet analyserades näringsämnena och tungmetallerna i 37 glutenfria produkter. Analysresultaten jämfördes med litteraturvärden av livsmedel som innehåller gluten och som är avsedda för motsvarande användning. Båda grupperna bestod av produkter från följande grupper: mjöl, frukostflingor, müsli, bröd och kex.

Are gluten-free products a healthier alternative? A pilot study on nutrients and heavy metals​

Mer information:

Helena Pastell
specialforskare
Livsmedelsverket
tfn: +358 50 375 0968
e-post: helena.pastell@ruokavirasto.fi

Heli Reinivuo
specialsakkunnig
THL
tfn: +358 29 524 8733
e-post: heli.reinivuo@thl.fi

Janne Järvinen
forskare
Livsmedelsverket
tfn: +358 50 439 6763
e-post: janne.jarvinen@ruokavirasto.fi

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.