Connect with us

Marknadsnyheter

Nedgång i M&A-affärer 2022 – men i både Sverige och globalt är M&A-affärerna tillbaka på och över 2019 och 2020 års nivåer

Published

on

Den globala M&A-aktiviteten minskade kraftigt 2022 och det totala värdet av M&A-affärerna uppgick till 3,57 biljoner USD, jämfört med 5,67 biljoner USD 2021. Tappet till trots har M&A-affärerna ökat jämfört med 2020, både globalt och i Sverige.
I Sverige minskade antalet M&A-affärer för helåret 2022 med 18 procent, medan det totala värdet på M&A-affärerna minskade med 63 procent.  Men jämfört med 2020 så ökade M&A-affärerna med cirka 26 procent sett till antal och med 33 procent sett till värde; även jämfört med 2019 var det en ökning. Det visar advokatbyrån Baker McKenzies analys av M&A-marknaden för 2022.

Bakom årets nedgång ligger högre räntenivåer, ökad inflation, elbrist och högre energipriser, geopolitisk oro med Rysslands folkrättsstridiga angreppskrig mot Ukraina, samt oro för en annalkande lågkonjunktur. Dock, borträknat föregående år som var ett rekordår både globalt och i Sverige så är M&A-aktiviteten tillbaka på nivåer som är jämförbara, och även över, de senaste åren.

Sverige – hack i kurvan
Antalet M&A-affärer minskade till 1 775 sett till helåret i Sverige, vilket var en minskning med knappt 18 procent jämfört med 2021. Det totala värdet minskade med 63 procent jämfört med 2021 och uppgick till 62,9 miljarder USD. Dock, jämfört med 2020 så ökade M&A-affärerna med cirka 26 procent sett till antal och med 33 procent sett till värde. Jämfört med 2019 så ökade M&A-affärerna med 49 procent sett till volym och med 21 procent sett till värde, jämfört med 2022. Likaså sett i ett längre perspektiv är M&A-affärerna på en stabil nivå.

 – Även om M&A-aktiviteten har sjunkit kraftigt jämfört med 2021, så är det värt att notera att 2021 var ett exceptionellt bra år som sticker ut, och att vi nu är tillbaka på samma, och även högre, nivåer som 2020 både i Sverige och globalt. Detsamma gäller i ett historiskt perspektiv. 2022 är snarast att betrakta som ett hack i kurvan, och vi ser en god pipeline för 2023, säger Carl Svernlöv, advokat och partner, Baker McKenzie.

Flest M&A-affärer i Sverige 2022 genomfördes inom industrisektorn, följt av tech-sektorn och konsumentprodukter och -tjänster. Affärer till störst värde genomfördes i stapelvaror för konsumenter (consumer staples) följt av industri- och finanssektorn.

Globalt i linje med 2019 och 2020 års nivåer
Det totala värdet av genomförda M&A-affärer under helåret 2022 uppgick till 3,57 biljoner USD. Detta motsvarar en minskning med 37 procent jämfört med rekordåret 2021, men var i linje med det totala värdet på M&A-affärerna globalt både 2020 och 2019 (en ökning på 2 procent jämfört med 2020 och en minskning med 5 procent jämfört med 2019).

Det totala antalet M&A-affärer uppgick till 52 835 globalt, vilket är en minskning med 16 procent jämfört med 2021 men en ökning med cirka 4 procent jämfört med 2020, och likaså en ökning på 4 procent jämfört med 2019.

Gränsöverskridande förvärv och fusioner
Antalet gränsöverskridande förvärv och fusioner, till och från Sverige, minskade med knappt 12 procent jämfört med 2021 och uppgick till 1 119 M&A-affärer. Det totala värdet uppgick till 54,4 miljarder USD, en värdeminskning på 58 procent.

Den största gränsöverskridande affären som genomfördes under det fjärde kvartalet var kanadensiska Magna Internationals förvärv av bilsäkerhetsföretaget Veoneers verksamhet inom aktiv säkerhet av SWW Partners för 1,525 miljarder USD kontant. Baker McKenzie har varit, och är, rådgivare till Magna International i transaktionen.

Investerare från USA förvärvade flest antal svenska företag under 2022, totalt 49 svenska företag, följt av investerare från Norge och Storbritannien. Storbritannien var den mest attraktiva marknaden för M&A-affärer med svenska köpare 2022, totalt 112 affärer.

Norden
Även i Norden som helhet skedde en nedgång. För helåret minskade antalet M&A-affärer med 21 procent jämfört med 2021 och uppgick till 2 056 M&A-affärer. Det totala värdet minskade med knappt 52 procent till 82,7 miljarder USD 2022.

USA var den största utländska investeraren i Norden som helhet sett till antal M&A-affärer och Storbritannien var den utländska marknad där nordiska företag genomförde flest M&A-affärer under 2022.

Ljusning 2023
Det finns en rad ljusglimtar för M&A-affärer 2023, för såväl Norden som Sverige, där börsåret har börjat bra.

 – Färre börsintroduktioner (IPOs) bidrar till att företagen skapar värde genom M&A-affärer, säger Carl Svernlöv. Och även om aktiviteten hos private equity-bolag och riskkapitalfonder 2022 var under rekordnivåerna 2021, så är aktiviteten fortfarande hög, och dessa bolag har gott om kapital.

Carl Svernlöv medger att det inte saknas utmaningar för 2023.

 – Till osäkerhetsfaktorerna hör Rysslands fortsatta angreppskrig i Ukraina, spänningar mellan Kina och Taiwan, utvecklingen för inflationen, höga räntor, fortsatt energibrist samt störningar i globala leveranskedjor, säger Carl Svernlöv.

Han pekar dock även på att det nu finns tecken på att konjunkturen kommer att mjuklanda, med inbromsning vad gäller ökad inflation och räntehöjningar.

M&A-analysen baseras på statistik från data- och analysföretaget Refinitiv och innehåller globala kommunicerade M&A-affärer med standardundantag.

Kontakt
Carl Svernlöv, advokat och partner, Baker McKenzie
Telefon: 08-566 177 07

E-post: [email protected]

Viktor Backemar, Senior Manager Marketing, Communications & Business Development, Baker McKenzie
Telefon: 0790-65 38 14
E-post: [email protected]

Om Baker McKenzie
Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik. Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie drygt 13 000 medarbetare på 74 kontor i 45 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och verksamheten är klimatneutral sedan 2020 (egen granskning). http://www.bakermckenzie.com/ 

Taggar:

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Ellos Fashion satsar på underkläder – ”Vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlek som få andra”

Published

on

By

Den senaste underklädeskollektionen från Ellos Fashion är startskottet för företagets storsatsning på underkläder. Kollektionen kommer i svart spets och med ett brett utbud av storlekar och varumärken. Här finns något för alla kroppar – ”Det som gör oss unika är att vi kan erbjuda en bredd bland trend, sortiment och storlekar som få andra aktörer kan”, säger Johan Kromer, inköpsdirektör på Ellos.

Klassisk, svart spets. Visst gör den något med oss? Ha-begäret tänds instinktivt – vem lockas inte av tanken på en enhetlig, stilren underklädesgarderob, som dessutom sitter som den ska? Ellos senaste kollektion av underkläder sammanfattar alla våra drömmar om ett klassiskt, matchande set. Och när vi väl gläntat på dörren kan vi inte få nog av Ellos utbud av så väl storlekar som trender och färger – med serier som sträcker sig i kupstorlek från A-G finns det verkligen något för de flesta.

”Vi är väldigt duktiga på underkläder och har möjligheten att ta fram många olika passformer, trender och storlekar. Eftersom vi är en e-handel behöver vi inte hålla igen lika mycket som en fysisk butik – när vi tar fram kollektioner kan vi göra det åt de allra flesta kvinnokroppar”, säger Karin Verdoes, designchef på Ellos Fashion.

”Ge dig själv fjärilar i magen” är budskapet i kampanjen. Kollektionen rör sig kravlöst och enkelt mellan olika feminina detaljer. Här visar Ellos att de är en go-to-destination för underkläder – med en klassisk grund i svart spets. Underkläderna passar för livets alla situationer, oavsett om det handlar om den perfekta bh:n att ha till t-shirt eller spets inför en fest. Med rätt passform och komfort ligger underkläderna som en grund för resten av en outfit, som en trygghet under dagens gång helt enkelt. Under våren kommer vi få se än fler kollektioner från Ellos, underkläder i basfärger och underkläder i trendiga utföranden.

”Några av våra storsäljande produkter är Cecilia, Jocelyn och Rylee. Här har vi lagt extra mycket omtanke kring passform och design för att skapa produkter som våra kunder känner sig fina och bekväma i och gärna köper igen. Samtidigt vill vi lyfta de varumärken som vi erbjuder – Chantelle, Triumph, Sloggi, Swegmark och Abecita. Under våren kommer vi dessutom lansera ytterligare varumärken för att bredda sortimentet än mer. Vi har noga kurerat vårt sortiment för att vara den där självklara destinationen när du behöver – eller vill unna dig – nya underkläder”, säger Karin Verdoes.

Hela kampanjen och allt i kollektionen hittar du på Ellos site från och med den 8 februari.

För mer information, vänligen kontakta:

[email protected]

Kampanjbilder:  https://we.tl/t-ZFSNDnYZnM

Ellos Group är Nordens ledande e-handelsgrupp med e-handelsplatserna Ellos, Jotex och Homeroom. I nära relation med våra miljontals kunder strävar vi ständigt efter att utveckla och erbjuda attraktiva och hållbara erbjudanden inom mode och hemprodukter för hela familjen. För oss är kunden alltid i fokus. Med innovation, kreativitet och hållbarhet söker vi ständigt nya vägar i stort och smått. Ellos Group, med huvudkontor i Borås, är verksamt i samtliga nordiska länder och på utvalda marknader i Europa. Ellos Group har ca 600 medarbetare och omsätter runt 3,6 miljarder SEK.

www.ellosgroup.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mackmyra Destination och rökigt destillat vinner guld

Published

on

By

Mackmyra Svensk Whisky belönas med två prestigefyllda guldmedaljer i klasserna Best Single Malt Whisky, samt för Best New make & Young spirit av World Whiskies Awards 2023.

Mackmyra Destination, en limiterad utgåva med tydlig karaktär ifrån portvinsfat belönas med guldmedalj och uppmärksammas återigen för dess komplexitet, tydliga profil och välbalanserade sammansättning av varsamt lagrad whisky.

Även det extra rökiga receptet väcker extra stor uppskattning under årets tävling. Efter år av utveckling, analyser och förfining  belönas Mackmyras destillat även det med en guldmedalj.

Vi ställde upp med två vätskor, i två kategorier och vinner två guldmedaljer. Det får vi vara rätt nöjda med. Detta är kvittot på att Mackmyra-teamet hela tiden utvecklas och levererar sprit och upplevelser i toppklass.

Lii Johnson, Blender Mackmyra Svensk Whisky

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Patrick Björsjö, Head of marketing & customer experience, +46 705 70 12 72, [email protected]

Om Mackmyra Mackmyra är pionjären och innovatören som startade den svenska whiskyexpeditionen. Whiskyn skapas med svenska råvaror, helt utan tillsatser, och genom klimatsmart destilleringsteknik. Mackmyra erbjuder prisbelönt single malt whisky, spännande whiskyupplevelser, och möjligheten att skapa sin egen whisky genom ett eget personligt 30-litersfat. Sedan 2017 skapar Mackmyra även ekologisk gin. Välkommen till Mackmyra.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

UW Health beställer två WasteLog™-system

Published

on

By

University of Wisconsin Hospital and Clinics, UW Health, har beställt två WasteLog™-system till sitt center i Madison. Teamet som arbetar med förebyggande av narkotikasvinn vid UW Health kommer att genomföra en utvärdering av de första två enheterna för att fastställa bästa praxis och arbetsflöden. En framgångsrik utvärdering kommer att leda till ytterligare beställningar av WasteLog™ för andra anläggningar inom UW Health.

WasteLog™ kommer i första hand att användas för verifiering av returnerade narkotiska läkemedel från avdelningar med hög risk och stor användning. Kontroll av läkemedelsavfall är en viktig del i hanteringen av läkemedelssvinn, ett växande problem inom det amerikanska hälsovårdssystemet.

WasteLog™-systemet kommer också att användas för ett pilotprogram med Heliometrics analysprogram. All data från WasteLog™ kommer att tillhandahållas elektroniskt till Heliometrics för att inkluderas i deras algoritmer som används för att upptäcka läkemedelssvinn. Detta tillför data som idag saknas för att komplettera analysen.

”Denna WasteLog™-order ger Pharmacolog en möjlighet att vara en del av ett prestigefyllt universitetssjukhus och tillhandahålla värdefull information för att förbättra sjukhusets program för att förhindra läkemedelssvinn” säger Steve Maiorano, säljchef, Pharmacolog USA Inc.

För mer information kontakta:

Per Persson, VD

E-post: [email protected]
Tel: 073-746 44 61

Om Pharmacolog

Pharmacolog tillhandahåller lösningar och produkter som förbättrar effektiviteten och säkerheten vid beredning av injicerbara läkemedel. Vårt mål är att hjälpa till att förhindra medicineringsfel och säkerställa maximal läkemedelseffekt vid behandling av patienter med kraftfulla men potentiellt skadliga injicerbara läkemedel. Pharmacologs produkter hjälper personal på apotek och sjukhusavdelningar att minimera risken för fel i beredningsprocessen. Genom att kontrollera att läkemedel och narkotika som används vid kirurgi inte har manipulerats bidrar våra lösningar också på ett avgörande sätt till att förhindra att läkemedel hamnar i fel händer.

Följande varumärken ägs och skyddas av Pharmacolog i Uppsala AB: Pharmacolog™-logotyp, DrugLog™, WasteLog™, PrepLog™ och Pharmacolog Dashboard™.

Ytterligare information avseende bolaget finns på https://pharmacolog.com/.

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB som nås på telefonnummer 08-5030 15 50 eller via [email protected]

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.