Connect with us

Marknadsnyheter

Neste, Borealis och MAM lanserar tillsammans en ny napp, gjord på råvaror från förnybara källor

Published

on

Neste Corporation, Pressmeddelande, 21 september 2022 kl. 11:00 (EET)

Foto: MAM:s nya version av deras “Original Pure” napp består av en ny typ av plast, förnybart polypropen från Borealis Bornewables™ sortiment av cirkulära polyoleofiner, vilka är framställda av Neste RE™. Neste RE produceras utselutande av förnybara råvaror. Källa: © MAM.
 

  • Neste levererar den förnybara råvaran Neste RE™, som baseras på avfall och restprodukter, till framställningen av Borealis Bornewables polypropen
  • MAM lanserar tillsammans med Borealis nappen “MAM Original Pure” i nytt utförande och med en förpackning, som båda blivit möjliga tack vare Borealis Bornewables™ sortiment av cirkulära polyoleofiner

Neste, Borealis och MAM lanserar tillsammans en spännande ny produkt som blivit möjlig tack vare att man samarbetat genom hela värdekedjan. MAM har utvecklat innovativa och unika babyprodukter, som nappar och nappflaskor, i mer än 45 år. MAM:s nya Original Pure-napp består av förnybart polypropen (PP) från Bornewables™ sortiment av cirkulära polyolefiner, till dessa har man använt Neste RE™ som produceras av förnybara råvaror.

Även förpackningen till den nya MAM Original Pure-nappen, som fungerar som en steriliserande behållare, är tillverkad av Bornewables. Innovationen är ett utmärkt exempel på hur design och användning av cirkulära råvaror kan minska koldioxidavtrycket från en produkt väsentligt, samtidigt som produktens höga nivå av säkerhet och kvalitet säkerställs. 

I sina ansträngningar att minska sitt koldioxidavtryck och uppnå sina hållbarhetsmål letar många branscher efter kostnadseffektiva alternativ till plast som är tillverkad av fossila råvaror. Olika produkter i Bornewables sortiment är ofta den bäst lämpade lösningen. I och med användningen av den förnybara plastråvaran Neste RE, som har utvecklats särskilt för detta samarbete och som framställs av vegetabiliskt oljeavfall och restprodukter, kan Bornewables produkter produceras enligt massbalansmodellen. Denna innebär att de cirkulära polyoleofinerna kan spåras, identifieras och verifieras hela vägen genom  värdekedjan. Neste levererar råvaran Neste RE, bestående av förnybar propan, till Borealis för dehydrering. Denna omvandlas till förnybar propen i Borealis ISCC PLUS-certifierade produktionsanläggningar i Belgien. 

”Vårt initiativ EverMinds™ går ut på att arbeta tillsammans med olika samarbetspartners genom hela värdekedjan för att öka cirkulariteten på våra produkter. Vi strävar efter att erbjuda innovativa lösningar, tillverkade av cirkulära material, som hjälper våra samarbetspartners och kunder att uppnå sina klimat- och hållbarhetsmål. Det här samarbetet är i enlighet med det initiativet och den ambitionen vi har om att återuppväcka grunderna för ett hållbart levnadssätt”, säger Peter Voortmans, Global Commercial Director Consumer Products på Borealis. ”Samarbetet med Neste och MAM är ett utmärkt exempel på hur olika aktörer i värdekedjan kan samverka för att öka cirkulariteten för plast.” 

”Nappen MAM Original Pure visar hur förnybara råvaror som Neste RE har blivit ett gångbart alternativ till konventionella fossila råvaror i plastprodukter, även vid känsliga tillämpningar”, säger Maria Carcolé, chef för affärsområdet Brand Owner Management from Renewable Polymers & Chemicals inom Neste. ”Vi är glada över att kunna bidra till nya produkter med betydligt lägre växthusgasutsläpp, som samtidigt bibehåller produktsäkerhet och prestanda på högsta nivå.” 

”Efter närmare tio års intensiv forskning har vi nått nästa milstolpe i våra ansträngningar för att bli mer hållbara. Vi är stolta över att nu kunna lansera vårt sortiment av MAM Original Pure-nappar som är tillverkade av förnybara råvaror. Ett nytt produktsortiment som skapats för att bidra till en bra och hälsosam uppväxt för alla barn, samtidigt som det främjar en hållbar framtid för vår planet”, säger Peter Röhrig, MAM:s vd och grundare.

Neste Corporation

Susanna Sieppi
Vice President, Communications

Ytterligare information:           

Neste: Kontakta Nestes medietjänst på tel. +358 800 94025 / media@neste.com (vardagar 8:30–16:00 EET).

Borealis: Virginia Wieser, Senior Manager, Corporate Communications, Brand & Reputation
tel. +43 1 22 400 772 (Österrike), media@borealisgroup.com

MAM Germany: Denise Fritzler, Marketing Manager MAM Germany
tel. +49 4263 9317 15, d.fritzler@mam-babyartikel.de
eller
bauchgefühl GmbH, Tina-Marie Hallier, PR-agent för MAM
tel. +49 40 413 498 610, hallier@bauchgefuehl.com

Resultatet av samarbetsprojektet – nappen MAM Original Pure och dess skyddsförpackning – visas i Borealis monter (Hall 6, monter A43) på branschmässan K 2022. Denna pågår från den 19 till den 26 oktober 2022 på Düsseldorfs Utställningscenter, i Düsseldorf, Tyskland.

Kort om Neste 

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) skapar lösningar som bekämpar klimatförändringarna och skyndar på omställningen mot en cirkulär ekonomi. Vi raffinerar avfall, restprodukter och innovativa råvaror till förnybara bränslen och hållbara råvaror för plast och andra material. Vi är världens ledande tillverkare av förnybart flygbränsle och förnybar diesel, och vi utvecklar kemisk återvinning för att bekämpa utmaningen med plastnedskräpning. Genom våra förnybara och cirkulära lösningar strävar vi efter att hjälpa våra kunder att minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 20 miljoner ton årligen till 2030. Vår ambition är att göra Borgå oljeraffinaderi i Finland till det mest hållbara raffinaderiet i Europa till 2030. Vi introducerar förnybara och återvunna råvaror som till exempel flytande plastavfall i raffinaderiet. Vi har ett åtagande att uppnå koldioxidneutral produktion till 2035, och vi kommer att minska koldioxidutsläppen från sålda produkter med 50 % till 2040. Vi har också ställt upp höga standarder för biologisk mångfald, mänskliga rättigheter och leveranskedjan. Vi finns ständigt med i både Dow Jones hållbarhetsindex och på Global 100-listan över världens mest hållbara företag. 2021 hade Neste intäkter på 15,1 miljarder euro. Läs mer: neste.se

Borealis and Borouge in brief

Borealis is one of the world’s leading providers of advanced and sustainable polyolefin solutions and a European front-runner in polyolefins recycling. In Europe, we are a market leader in base chemicals and fertilizers. With head offices in Vienna, Austria, Borealis employs 6,900 employees and operates in over 120 countries.In 2021, we generated total sales of EUR 12.342 EUR billion and a net profit of EUR 1,396 million. OMV, the Austria-based international oil and gas company, owns 75% of Borealis, while the remaining 25% is owned by a holding company of the Abu-Dhabi based Mubadala. We supply services and products to customers around the globe through Borealis and two important joint ventures: Borouge (with the Abu Dhabi National Oil Company, or ADNOC, based in UAE); and Baystar™ (with TotalEnergies, based in the US). Borealis and Borouge aim to proactively benefit society by taking on real societal challenges and offering real solutions. Both companies are committed to the principles of Responsible Care®, an initiative to improve safety performance within the chemical industry, and work to solve the world’s water and sanitation challenges through product innovation and their Water for the World programme. www.borealisgroup.com www.borouge.com www.borealiseverminds.com

MAM in brief

Founded in 1976 by Austrian plastics engineer Peter Röhrig, MAM manufactures premium baby products, outstanding in their safety, function and convenience, combining attractive, exclusive design with proven medical benefits. In addition to soothers and baby bottles, MAM´s product portfolio has evolved over the years to include related accessories & breastfeeding products as well as cups, specialist teething and oral care products. As an Austrian brand with production plants in Hungary and Thailand, MAM currently employs over 900 people and sells more than 100 million baby products annually in 60 countries on five continents. The company is leading for soothers in the USA and much of Europe, including the Scandinavian countries, France and Austria, as well as Brazil and Israel. MAM has a strong emphasis on sustainability and ethical business practices and has been the first in its sector to publish a CSR Report – since 2017 according to SDG criteria (Sustainable Development Goals of the United Nations). Since 1990 MAM has been a leading member of the European Committee for Standardization (CEN). Numerous safety standards can be attributed to MAM´s initiatives. MAM soothers are subjected to 40 different testing methods while MAM Baby bottles need to pass 28 separate tests. All in 12,000 working hours per year are invested in in-house quality & compliance testing. This outstanding commitment was recognised by the EU, and in 2019 MAM received the first ever EU Product Safety Award. Read more: https://www.mambaby.com/

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.