Marknadsnyheter
Nick’s och Matsmart tar upp kampen mot matsvinnet: Lanserar proteinbar gjord på räddade ingredienser


Lagom till träningsmånaden januari lanserar Nick’s och Matsmart en proteinbar gjord på 40% räddade ingredienser. På så vis vill man bidra till att minska svinnet inom matproduktionen och samtidigt inspirera fler till att tänka kreativt runt sitt produktionsspill.
En tredjedel av all mat som produceras i världen blir till svinn, varav majoriteten av svinnet uppstår innan matens ens nått konsumenten.1 Den delen av svinnet har Nick’s och Matsmart bestämt sig för att minska och har därför gemensamt tagit fram en proteinbar gjord på avskurna kanter och restprodukter från Nick’s produktion.
– Proteinbaren är en härlig mix av våra kunders två favoritsmaker: jordnöt och karamell. Rester som blir över i produktionen och som annars hade slängts har vi nu tagit tillvara på och gjort till en ny, god jordnöts- och karamellbar. Det bästa av allt är att proteinbaren inte bara smakar gott utan även gör gott för planeten, säger Hanna Granebring, Innovation Director på Nick’s.
Att ta tillvara på och återcirkulera all den mat som redan producerats är det allra bästa ur ett klimatperspektiv. Det beror på att i snitt 83 procent av matens klimatavtryck uppstår i produktionen. Detta är att jämföra med transporter som i snitt står för mindre än 10 procent av klimatavtrycket.2
– Vi är otroligt stolta och glada över samarbetet med Nick’s. Matens största klimatpåverkan kommer från framtagningen av själva råvaran och från produktionen. Därför är det så viktigt att ta tillvara på den mat som redan producerats. Samarbetet med Nick’s låter oss göra precis det, något vi hoppas ska kunna inspirera fler till att tänka kreativt kring sitt produktionsspill, säger Tilda Jönsson, Marketing Business Development Manager på Matsmart.
Produkten Protein bar peanut caramel finns tillgänglig online på www.nicks.se, www.matsmart.se, www.matsmart.fi, www.motatos.dk och www.motatos.de med start den 12 januari 2023.
1 https://www.bcg.com/featured-insights/closing-the-gap/food-waste
2 https://carboncloud.com/2022/03/28/climate-myths-transportation%EF%BF%BC/
Presskontakt Matsmart:
Hanna Thofelt Lindström
Kommunikationschef
hanna.thofelt.lindstrom@motatos.com
+46 763 16 12 07
Presskontakt Nick’s:
Hanna Granebring
Innovation Director
hanna.granebring@nicks.com
+46 733 26 29 70
Om Matsmart:
Matsmart-Motatos är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar helt med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag och är etablerat på fem europeiska marknader. På Matsmart-Motatos kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. År 2021 omsatte Matsmart-Motatos 722 miljoner kronor.
Om Nick’s:
Nick’s strävar efter att minska klyftan mellan god och hälsosam mat och vill ge fler människor möjlighet att göra bättre val genom innovativ livsmedelsproduktion. Nick’s grundades 2017 av Niclas Luthman och Carl Bäcklund i Stockholm där huvudkontoret är placerat idag, 2019 öppnade de även upp kontor i Los Angeles. Idag ägs bolaget i majoritet av Gullspång invest, ett Stockholmsbaserad investmentbolag inom foodtech som bla. är delägare i Oatly, samt av Kinnevik, Ambrosia Investments, Nicoya och Capagro. Den totala finansieringen av bolaget per dagens datum är 160 miljoner USD.
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke