Connect with us

Marknadsnyheter

Nio av tio svenskar vill aktivt spara el i vinter

Published

on

87 procent av svenskarna planerar att minska sin elförbrukning i vinter. Majoriteten gör det för att kunna spara pengar men många motiveras även av miljö- och klimatfrågan. Men man vill inte duscha kallare eller ändra sina rutiner för matlagning. Det visar en ny Sifo-undersökning från Vattenfall.

Med en månad kvar till julafton har kylan kommit med besked. Även elpriserna steg i veckan efter några ovanligt milda veckor med låga elpriser som följd.

Vattenfall har med hjälp av Kantar Sifo gjort en undersökning som visar vilka åtgärder som är populärast bland svenskarna för att spara el. Undersökningen visar att de flesta i första hand planerar att släcka lampor (33 procent), stänga av TV och dator när de inte används (28 procent) och att alltid fylla disk- och tvättmaskinen vid användning (24 procent). Uppvärmning av bostaden och tillgång till varmvatten står för cirka 75 procent av hushållets årskonsumtion.

– Bland de bästa åtgärderna för att minska elkonsumtionen är att installera en luft- eller bergvärmepump. Men det innebär en hög initial kostnad och kan ta tid att få på plats. Men det finns andra sätt. Att sänka inomhustemperaturen med 1-2 grader och duscha både kortare och kallare kan minska den årliga elanvändningen med hela tio procent, säger Lasse Ejeklint.

Åtta procent av svenskarna säger dock att de inte tänker spara något alls och tre procent säger att de inte kan spara mer än de redan gör. 36 procent anger att de inte vill spara, på tv-tittande och/eller datorspelande, trots att det minskar elförbrukningen. På andra plats kommer att duscha kallare, en tredjedel av svenskarna vill undvika det trots att det är bland det mest effektiva för att minska elräkningen.

Även rutiner för matlagning är heligt för så många som 30 procent av de tillfrågade som säger att de inte vill ändra på sitt sätt att laga mat för att spara på elen i vinter.

Tre av fyra uppger att höga kostnader är vad som motiverar dem till att ändra rutiner kring elanvändning i sin vardag. Nära hälften (46 procent) menar att händelser i omvärlden och miljön påverkar dem. Något färre (41 procent) nämner sin hälsa och välmående.

– Undersökningen visar att höga kostnader är den enskilt största anledningen för att vidta åtgärder och minska sin elkonsumtion. Det är helt naturligt att vi ser över våra kostnader i det läge vi befinner oss i, säger Lasse Ejeklint.

-Det finns många aktiva beslut man kan ta för att spara el utan att komforten påverkas särskilt mycket. Hjälp finns att få på vår tjänst Energispararen. Den finns på nätet och hjälper alla att spara både smart och bekvämt, säger Lasse Ejeklint.

Länkar: www.vattenfall.se/energispararen

För ytterligare information kontakta: Vattenfalls pressavdelning, 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 18–21 oktober 2022. 
Totalt intervjuades 1009 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad
utifrån slumpmässiga urval.

Bilagor

Kommer du medvetet att försöka sänka din elförbrukning i höst/vinter?

Total
Ja, lite 58 %
Ja, mycket 29 %
Nej 8 %
Det går inte att spara mer 3 %
Vet inte 2 %

Vilka av följande åtgärder planerar du att genomföra för att sänka din elförbrukning?

Total
Släcka lampor 33%
Stänga av TV och dator när de inte används 28%
Alltid fylla disk- och tvättmaskin innan jag diskar eller tvättar 24%
Sänka innetemperaturen hemma med minst en grad 18%
Dra ut sladdar 17%
Se till att dörrar för kyl och frys sluter tätt 13%
Anpassa användning av tvätt- och diskmaskiner till tider då elen är billigare 13%
Duscha/bada mer sällan 12%
Installera timer på min belysning 8%
Installera solceller 8%
Byta tätningslister 7%
Duscha på gymmet i stället för hemma 5%
Arbeta oftare på kontoret i stället för hemma 4%
Köra/ladda min elbil mer sällan hemma 2%
Installera värmepump 2%
Isolera vinden 2%
Annat 7%
Planerar inget/inte ändra/minska konsumtionen 7%
Inget av ovanstående 24%

Vilka tre åtgärder undviker du helst, fast de kan minska elförbrukningen? (Flerval)

Total
Tv-tittande och/eller datorspelande 36%
Duscha kallare/dra ner på temperatur när du duschar 33%
Ändra rutiner för matlagning 30%
Duscha mer sällan dvs, hur ofta du duschar 29%
Sänka innertemperaturen 23%
Ändra rutiner för tvätt- och/eller diskmaskin 15%
Användning av golvvärme 11%
Användning av torkskåp eller torktumlare (använda mer sällan eller sluta använda) 13%
Släcka ned belysning hemma 13%
Bada i badkar 7%
Användning av hårfön och liknande (styla håret mm) 7%
Laddning av elbilen/elhybriden 5%
Annat 3%
Inget av ovanstående 12%

Vad skulle kunna få dig att ändra dina rutiner och vanor?

Total
Höga kostnader 75%
Påverkan av familj och vänner 26%
Påverkan av kollegor 6%
Påverkan av sociala medier 4%
Påverkan av nyheter och medier 19%
Hälsa och mående 41%
Händelser i omvärlden 46%
Påverkan på miljön 46%
Annat 4%
Inget 6%

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svensk bioplast får amerikanskt certifikat för komposterbarhet

Published

on

By

Kritabaserade bioplastmaterialet Biodolomer från GAIA Biomaterials i Helsingborg har nyligen certifierats för komposterbarhet av BPI i USA. Sedan tidigare hade Biodolomer en liknande europeisk certifiering från TÜV Austria.
– Nu kan vi visa varumärken och kunder att Biodolomer är certifierat av de två mest respekterade myndigheterna i världen, säger VD Peter Stenström

BPI (Biodegradable Products Institute) är USA:s ledande kontrollorgan för komposterbara produkter och förpackningar sedan mer än 20 år. Genom tredjepartsverifiering säkerställer man att alla påståenden om komposterbarhet stöds av vetenskapliga bevis, som amerikanska myndigheter kräver. Certifikatet avser industriell kompostering.

Gaia Biomaterials certfikat gäller för Biodolomer i olika filmapplikationer – till exempel matkassar. Men fler certifieringar är på gång.

– Vi har tillverkat Biodolomer i nio år, säger vd, Peter Stenström.

– Till skillnad från i många andra bioplaster används inget material som odlas på åkermark. Det är baserat på krita som är ett av världens vanligaste material.

– Biodoloner ger inga mikroplaster och orsakar upp till 80 % mindre CO2 än fossila plaster om det förbränns.

Biodolomer används för en mängd olika filmapplikationer, som matkassar, soppåsar, förkläden och olika jordbruksändamål.

Granulat av Biodolomer kan användas för nästan alla produktionsmetoder som används för fossil plast. Det gör det möjligt att använda det för ett stort antal engångsprodukter från sugrör och bestick till ölglas, flaskor och matförpackningar.

En allt tydligare uppfattning i förpackningsindustrin är återvinning inte kan lösa alla problem med plastavfall. Komposterbara material är en viktig del av lösningen – speciellt när det gäller matförpackningar – och de kräver inte ny infrastruktur.

– Ett stort problem är förpackningsmaterial som hamnar i matavfall och kontaminerar detta så att det inte kan komposteras. Med BPI-certifierade material som Biodolomer är det inte ett problem.

Gaia Biomaterials är baserade i Helsingborg och bland ägarna finns Investment AB Latour och den svenska statliga investeringsfonden Almi Invest Greentech.

Peter Stenström
CEO
peter.stenstrom@gaiabiomaterials.com

‭+46 70-885 34 37‬

www.gaiabiomaterials.com

GAIA Biomaterials AB är ett svenskt företag som utvecklat ett material vid namn Biodolomer. Biodolomer är ett komposterbart och helt nedbrytningsbart material som kan användas till de flesta användningsområden där plast idag är det vanligaste alternativet. Till exempel bärkassar, engångsbestick/tallrikar/muggar, förkläden, flaskor och mycket annat. GAIA Biomaterials har huvudkontor och produktion i Helsingborg,

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mobile Phone Takes Streaming Video to the Next Level

Published

on

By

Sound Dimension Creates a New Home Movie Experience

Sound Dimension, a leader in innovative AI-based sound solutions, makes it possible to enjoy multispeaker movie sound without a soundbar or surround sound system. The technology, called AiFi Together Video, integrates directly into streaming service apps and delivers a significantly enhanced audio experience when mobile phone speakers are synchronized with TV sound.

”We recently introduced AiFi Together Video for streaming services. This means that providers can now offer their users a powerful audio experience from an ordinary TV, or even from an iPad. The movie experience is taken to a new level when we, in a way that is completely intuitive for the user, synchronize ordinary mobile phones and turn them into surround speakers,” says Sound Dimension’s CEO Rickard Riblom.

For streaming services, AiFi Together Video not only means an improved experience for users, the technology also creates opportunities for increased revenue. The streaming video market is worth USD 96 billion per year according to Statista.com, and is growing rapidly. However, one of the industry’s biggest challenges is getting new users to their apps and keeping users engaged. Streaming services that offer AiFi Together Video can get many more active users as multiple mobile phones are active at the same time when users watch a movie or TV series.

”We can simply multiply the number of daily users for a streaming service. Once inside the streaming service’s app, new users can also discover other movies or series and increase their use of the service,” says Rickard Riblom. For Sound Dimension, this means that we can offer the streaming service to pay us only when they receive increased revenue – a classic win-win situation.

A link to a demo app for AiFi Together Video is available on the AppStore: https://apps.apple.com/se/app/aifitogether-video/id6479789063

For more information about Sound Dimension AB, please contact:

Rickard Riblom, CEO Sound Dimension AB Phone: +46 704442479 Email: rr@sounddimension.se https://sounddimension.se/

About Sound Dimension

Sound Dimension has developed patented and award-winning technical solutions that combine audio technology and artificial intelligence (AI). The company develops, sells and licenses its AiFi technology (short for Artificial Intelligence Fidelity) to enable all available speakers to connect – regardless of brand or type – to a unified audio experience, optimized by AI. The goal is for AiFi to establish a new de facto standard for sound. Sound Dimension has developed AiFi Streaming, which is marketed to streaming service providers, and AiFi Inside, which is aimed at manufacturers of Bluetooth speakers. Sound Dimension was founded in 2013 and is headquartered in Karlstad. The company was listed on the Spotlight Stock Market in October 2021 (Ticker: SOUND).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Intresseanmälan öppen för nyproducerade bostadsrätter i Horns Strand, Västervik

Published

on

By

I vacker skärgårdsnatur, i Horns Strand strax utanför Västervik, planerar Enkla Hem att uppföra ca 130 klimatsmarta bostadsrätter, med hållbara energilösningar, egna uteplatser samt gemensamhetsytor för umgänge och lek. Husen kommer att byggas i fyra etapper de första 52 par- och radhusen har planerad byggstart under 2024/2025, och kommer att byggas av Svensk Husproduktion.

Horns Strand ligger strax utanför Västervik – Vacker mellan skog och hav. Det är en typisk skärgårdsnatur med tallar, blåbärsris och ljung i en sluttning ned mot havet. På gångavstånd finns vackra strövområden av olika karaktär. Naturen i området har klassats som mycket vacker med många bevaransvärda arter och miljöer. Bad, havsklippor, strandängar, skärgårdsskog och klapperstensfält. Örserumsviken som ligger i närheten till området ligger inom Tjust Skärgård vilken anses vara en av de vackraste i Sverige. Längs Hornsvägen finns upplyst cykelbana in till centrum och bra bussförbindelse.

De 52 bostäderna som nu uppförs, är första etappen av fyra planerade. ”Vi ser ett stort behov av boenden i Västervik, och vi satsar både på mindre och större lägenheter”, säger Emanuel Vardi, VD på Enkla Hem. ”Många önskar att bo i lite mer lantlig omgivning, bara kommunikationer fungerar för skola och arbete, och det gör det ute i Horn. Där ska vi ge köparna det de vill ha, för en gemensam och hållbar framtid.”

Välkommen med din intresseanmälan via webben på enklahem.se där du även kan se bostädernas planritningar. 

Kontaktinformation:
Emanuel Vardi, VD
emanuel.vardi@enklahem.se
073-504 08 85

Enkla Hem är ett fastighetsbolag som projekterar, förvärvar, producerar och förvaltar bostäder och samhällsnyttiga fastigheter i växande kommuner. För Enkla Hem är det långsiktiga och hållbara fastighetsägandet viktigt. Enkla Hem planerar förvaltning, byggnationer och renoveringar till minsta detalj för att kunna erbjuda energieffektiva, välplanerade och yteffektiva bostäder. Ett bättre hem som bidrar till en genuin hemkänsla länge.

Enkla Hem är ett onoterat bolag med huvudkontor i Linköping. Läs mer på www.enklahem.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.