Marknadsnyheter
Norges första obemannade skobutik


Det norska skoföretaget Kastel öppnar Norges första obemannade skobutik med självbetjäning. I samarbete med Touchtech och modeplattformen Miinto kan Kastel erbjuda sina kunder en interaktiv lösning som gör det möjligt att handla helt utan närvaro av butiksanställda.
Idén om en obemannad självbetjäningsbutik uppstod dels på grund av nödvändighet och dels på grund av trender i branschen. Målet var att erbjuda en friktionsfri shoppingupplevelse där kunden är i fokus.
Se videoklippet som visar hur konceptet fungerar i praktiken: https://touchtech.com/sv/nyheter/2019/11/kastel
Andreas Malo Dyb, Grundare av Kastel, kommenterar:
”Vi är en relativt liten aktör på en konkurrensutsatt marknad och har varit tvungna att tänka om. E-handeln växer och vi behövde hitta en kompromiss mellan en digital shoppingupplevelse och fysisk butik. Slutresultatet var bättre än väntat.”
Friktionsfri shoppingupplevelse
Skobutiken på Briskeby är utrustad med en sko i alla modeller och storlekar, så att du kan hitta rätt sko. Ett lås- och säkerhetssystem med en videokamera och fjärrstyrt lås gör att kunden kan låsa upp från insidan och utsidan. I praktiken innebär detta att kunden inte längre behöver vara beroende av att handla inom normala öppettider.
Den faktiska försäljningen sker via Touchtech Vendo där kunden väljer skor som skickas direkt hem till dörren från en Kastel-återförsäljare. Lösningen är smart, hållbar och säkerställer att kunden inte behöver bära med sig varorna hem. Helt i linje med moderna krav på flexibilitet och nya handlingsmönster.
Teknikentusiasten och kommunikationsrådgivaren Hans-Petter Nygård-Hansen testade lösningen före lanseringen, som kommenterar:
”Jag älskar idén att kunna gå in i en butik utan rädsla för att bli störd av trötta säljare, där jag bara går in i butiken, slipper bära med mig varorna ut, istället få skorna levererade direkt till dörren. Jag tror att konsumenterna är redo för den här typen av lösning. Du får en frustrations- och friktionsfri shoppingupplevelse, men det kräver en snabb leveranstid.”
Andreas Malo Dyb säger att företaget har ett stort fokus på leveranstid. Idag är det två till tre dagar, men syftar till en leveransdag och expressleverans per timme.
Ny butikslösning i bilfritt centrum
Ett bilfritt centrum innebär att du måste bära dina påsar själv, vilket kan uppfattas som besvärligt. Dessutom har det blivit svårare för människor att använda en bil i Oslo centrum, och många går till köpcentra utanför stadens centrum. Kastels innovativa lösning med Touchtech Vendo och Miinto underlättar en enkel och bekväm shoppingupplevelse, liksom det faktum att initiativet kan bidra till att bekämpa butiksdöd i staden.
Andreas Malo Dyb, Grundare av Kastel, kommentarer vidare:
”Vi tror att kunder kommer att uppskatta att shoppa i lugn och ro, inte minst att de inte behöver ta med varan hem. Mycket bekvämt när Oslos centrum är bilfritt. Föreställ dig hur mycket lättare julshoppning blir i år.”
Eftersom butiken inte behöver ett lager eller stora lokaler, lyckas Dyb att vara kostnadseffektiv utan att kompromissa med tjänsten. Dessutom stöder modellen detaljhandel i distriktet Norge genom försäljning via detaljhandlaren och modeplattformen Miinto.
”Den lösning vi har valt stöder våra återförsäljare och gynnar slutkunden. Vi delar lager med alla våra återförsäljare och därmed har kunden större chans att hitta den önskade skomodellen och storleken. Dessutom slipper vi stora detaljhandelsutrymmen och höga hyror, som rymmer fler spelare i stadens centrum. Det är en win-win situation.”
Minskade returer
För att förverkliga lösningen har Kastel ingått ett samarbete med modeplattformen Miinto och Touchtech.
Jake Petersen, VD på Miinto, kommenterar:
”Vi tycker att detta är ett superspännande projekt som pekar på en positiv trend som vi kommer att fortsätta arbeta med. Fördelen med att vara digital i en fysisk butik är att kunden får prova på skon innan han går online och köper produkten. En av branschens största utmaningar är returer och denna lösning kommer att minska antalet returer.
Dessutom kommer kunden att få den produkt han eller hon vill, eftersom vi samlar in och levererar varor från alla återförsäljare som driver Kastel och är anslutna till vår plattform.”
Självbetjäningskassan, med en stor touchskärm, levereras och tillhandahålls av Retail Tech-bolaget Touchtech.
Henrik Fasth, Growth Manager på Touchtech, kommenterar:
”Vi tycker att det är helt rätt att Kastel använder ny teknik för att utmana dagens modell. Tack vare aktörer som vågar utmana och vända sin affärsstrategi kommer vi att uppleva innovation i en bransch som fortfarande kännetecknas av traditionellt tänkande.”
För ytterligare information, vänligen kontakta
Deniz Chaban, VD
deniz@touchtech.com
Om Touchtech
At Touchtech, we have a mission: to solve retail’s challenges with products that delight and inspire. As the company behind the market leading and ground-breaking Endless-Aisle software products — Vendo, Showroom and Lima — we enable retailers around the world to digitalize their retail work-flows using interactive solutions. From car dealerships to retail stores, pop-up concepts to B2B-showrooms, our products are extending what’s possible when integrating online with offline, delivering on the promise to increase sales, profitability and enrich customer experience in physical spaces.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke