Norges första obemannade skobutik

| 6 november, 2019 | 0 kommentarer

Det norska skoföretaget Kastel öppnar Norges första obemannade skobutik med självbetjäning. I samarbete med Touchtech och modeplattformen Miinto kan Kastel erbjuda sina kunder en interaktiv lösning som gör det möjligt att handla helt utan närvaro av butiksanställda.

Idén om en obemannad självbetjäningsbutik uppstod dels på grund av nödvändighet och dels på grund av trender i branschen. Målet var att erbjuda en friktionsfri shoppingupplevelse där kunden är i fokus.

Se videoklippet som visar hur konceptet fungerar i praktiken: https://touchtech.com/sv/nyheter/2019/11/kastel

Andreas Malo Dyb, Grundare av Kastel, kommenterar:

”Vi är en relativt liten aktör på en konkurrensutsatt marknad och har varit tvungna att tänka om. E-handeln växer och vi behövde hitta en kompromiss mellan en digital shoppingupplevelse och fysisk butik. Slutresultatet var bättre än väntat.”

Friktionsfri shoppingupplevelse

Skobutiken på Briskeby är utrustad med en sko i alla modeller och storlekar, så att du kan hitta rätt sko. Ett lås- och säkerhetssystem med en videokamera och fjärrstyrt lås gör att kunden kan låsa upp från insidan och utsidan. I praktiken innebär detta att kunden inte längre behöver vara beroende av att handla inom normala öppettider.

Den faktiska försäljningen sker via Touchtech Vendo där kunden väljer skor som skickas direkt hem till dörren från en Kastel-återförsäljare. Lösningen är smart, hållbar och säkerställer att kunden inte behöver bära med sig varorna hem. Helt i linje med moderna krav på flexibilitet och nya handlingsmönster.

Teknikentusiasten och kommunikationsrådgivaren Hans-Petter Nygård-Hansen testade lösningen före lanseringen, som kommenterar:

”Jag älskar idén att kunna gå in i en butik utan rädsla för att bli störd av trötta säljare, där jag bara går in i butiken, slipper bära med mig varorna ut, istället få skorna levererade direkt till dörren. Jag tror att konsumenterna är redo för den här typen av lösning. Du får en frustrations- och friktionsfri shoppingupplevelse, men det kräver en snabb leveranstid.”

Andreas Malo Dyb säger att företaget har ett stort fokus på leveranstid. Idag är det två till tre dagar, men syftar till en leveransdag och expressleverans per timme.

Ny butikslösning i bilfritt centrum

Ett bilfritt centrum innebär att du måste bära dina påsar själv, vilket kan uppfattas som besvärligt. Dessutom har det blivit svårare för människor att använda en bil i Oslo centrum, och många går till köpcentra utanför stadens centrum. Kastels innovativa lösning med Touchtech Vendo och Miinto underlättar en enkel och bekväm shoppingupplevelse, liksom det faktum att initiativet kan bidra till att bekämpa butiksdöd i staden.

Andreas Malo Dyb, Grundare av Kastel, kommentarer vidare:

”Vi tror att kunder kommer att uppskatta att shoppa i lugn och ro, inte minst att de inte behöver ta med varan hem. Mycket bekvämt när Oslos centrum är bilfritt. Föreställ dig hur mycket lättare julshoppning blir i år.”

Eftersom butiken inte behöver ett lager eller stora lokaler, lyckas Dyb att vara kostnadseffektiv utan att kompromissa med tjänsten. Dessutom stöder modellen detaljhandel i distriktet Norge genom försäljning via detaljhandlaren och modeplattformen Miinto.

”Den lösning vi har valt stöder våra återförsäljare och gynnar slutkunden. Vi delar lager med alla våra återförsäljare och därmed har kunden större chans att hitta den önskade skomodellen och storleken. Dessutom slipper vi stora detaljhandelsutrymmen och höga hyror, som rymmer fler spelare i stadens centrum. Det är en win-win situation.”

Minskade returer

För att förverkliga lösningen har Kastel ingått ett samarbete med modeplattformen Miinto och Touchtech.

Jake Petersen, VD på Miinto, kommenterar:

”Vi tycker att detta är ett superspännande projekt som pekar på en positiv trend som vi kommer att fortsätta arbeta med. Fördelen med att vara digital i en fysisk butik är att kunden får prova på skon innan han går online och köper produkten. En av branschens största utmaningar är returer och denna lösning kommer att minska antalet returer.

Dessutom kommer kunden att få den produkt han eller hon vill, eftersom vi samlar in och levererar varor från alla återförsäljare som driver Kastel och är anslutna till vår plattform.”

Självbetjäningskassan, med en stor touchskärm, levereras och tillhandahålls av Retail Tech-bolaget Touchtech.

Henrik Fasth, Growth Manager på Touchtech, kommenterar:

”Vi tycker att det är helt rätt att Kastel använder ny teknik för att utmana dagens modell. Tack vare aktörer som vågar utmana och vända sin affärsstrategi kommer vi att uppleva innovation i en bransch som fortfarande kännetecknas av traditionellt tänkande.”

För ytterligare information, vänligen kontakta

Deniz Chaban, VD
[email protected]

Om Touchtech

At Touchtech, we have a mission: to solve retail’s challenges with products that delight and inspire. As the company behind the market leading and ground-breaking Endless-Aisle software products — Vendo, Showroom and Lima — we enable retailers around the world to digitalize their retail work-flows using interactive solutions. From car dealerships to retail stores, pop-up concepts to B2B-showrooms, our products are extending what’s possible when integrating online with offline, delivering on the promise to increase sales, profitability and enrich customer experience in physical spaces.

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *