Connect with us

Marknadsnyheter

Ny guide för medieaudit med fokus på TV

Published

on

Sveriges Annonsörer har tagit fram en guide som stöd för att säkerställa att en audit av medieköp utförs på ett korrekt sätt, som följer etiska och rättsliga riktlinjer och som hjälper annonsköpare att granska rätt saker.

Många annonsköpare upplever att det är svårt att avgöra om den audit som utförs verkligen validerar medieköpen på rätt sätt, det är både krångligt och otydligt. Sveriges Annonsörers nya Media Audit Guide gör det lättare för annonsörer att förstå hur en audit kan utvärdera medieköp för att hjälpa till att optimera annonsinvesteringar.  Det första steget har varit att fokusera på TV-mediet, där auditeringarna är vanligast i nuläget.

Att utvärdera sina medieköp är ett komplext område. Det är viktigt att de som köper media auditering har en bra kunskap om vilka förutsättningar som finns och vad de behöver kravställa på. Det har varit en del diskussioner om media audit, framförallt gällande TV-mediet, där pris står i större fokus för annonsering. Auditföretagens processer och metoder påverkar samarbetet med mediebyrån och ger förhoppningsvis även bättre resultat för annonsören.  

Men vad krävs för att utvärdera på rätt sätt? Vilka datakällor behövs för att utvärdera ett medieköp? Vem har rätt att distribuera och använda data som används från olika källor? 

Sveriges mediebyråer förmedlar varje år annonser för ungefär 15 miljarder kronor. I takt med att annonsinvesteringarna i TV blev större i början av 2000-talet har efterfrågan ökat på att genomföra en audit. Kravet har framförallt kommit från företagens inköpsavdelningar, men ansvariga för mediebudgeten har också fått ett bra verktyg för att utvärdera sina medieköp, i synnhet TV. Den snabba utvecklingen av teknik och digitala möjligheter för att köpa och utvärdera annonsköp ställer höga krav på auditföretag. 

– Sveriges Annonsörer arbetar kontinuerligt med att hjälpa medlemmar i viktiga frågor kring media så att de kan få optimal valuta för sina annonsinvesteringar. Flera stora annonsörer genomför audit för att se att man har rätt pris på sina annonser och för att utvärdera mediebyråns arbete. Därför tycker vi att det är viktigt att vi kan guida dem i hur man gör en korrekt audit, Peter Mackhé, Medieexpert Sveriges Annonsörer. 

I Sveriges Annonsörers Media Audit Guide kan du läsa om vad som krävs av en auditör för att göra en korrekt utvärdering av medieinvesteringar. Guiden är också användbar för auditörer och mediebyråer vilket säkerställer att alla parter är överens om processer och metoder.  

– Vårt fokusområde är sund och ansvarsfull marknadsföring som ger effekt. Vi jobbar kontinuerligt med att driva frågor kring transparens och vilket ansvar branschen har för att säkerställa att vi agerar etiskt och korrekt i förhållande till rådande lagstifning och rekommendationer. Efter tuffa frågeställningar och diskussioner när det gäller audit och rätten till datakällor såg vi ett stort behov av att reda ut begreppen, säger Hanna Riberdahl, Vd för Sveriges Annonsörer.  

Guiden belyser vikten av att en auditör måste vara oberoende och objektiv. Den lyfter frågor om hur sekretess ska hanteras, process för transparens och ägande av data. Guiden är ett första steg, det finns många delar i de digitala kanalerna som vi behöver jobba vidare med och utveckla riktlinjer för.  

– Det är oerhört viktigt att alla aktörer i mediebranschen har en samsyn om processen för hur en audit bör genomföras. För att samarbetet mellan annonsör, mediebyrå och auditör ska fungera är det avgörande att lagar och regler om rätten till att använda datakällor efterföljs, säger Christina Wihlner Lentell, Byråvalskonsult på Engage Marketing.

 

För mer information:

Christina Wihlner Lentell, 0707302433, christina@engagemarketing.se
Peter Mackhé, 0705-36 90 04, peter.mackhe@annons.se
Hanna Riberdahl, 0702296690, hanna.riberdahl@annons.se
 

Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som verkar för sund och ansvarsfull marknadsföring samt för att annonsörer ska få bättre effekt av sina investeringar. Organisationen driver flera branschfrågor med målet att ge marknadsförare bättre förutsättningar att skapa, mäta och redovisa effekt.

Sveriges Annonsörer stöttar även medlemmar med utbildningar, seminarier och praktiska arbetsverktyg samt rådgivning inom juridik och byrårelationer. Organisationen företräder drygt 4 000 marknadsförare från 450 medlemsföretag i 26 olika branscher i Sverige (2020), och har även ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). 

Läs gärna mer på www.annons.se

Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys