Connect with us

Marknadsnyheter

Ny guide för medieaudit med fokus på TV

Published

on

Sveriges Annonsörer har tagit fram en guide som stöd för att säkerställa att en audit av medieköp utförs på ett korrekt sätt, som följer etiska och rättsliga riktlinjer och som hjälper annonsköpare att granska rätt saker.

Många annonsköpare upplever att det är svårt att avgöra om den audit som utförs verkligen validerar medieköpen på rätt sätt, det är både krångligt och otydligt. Sveriges Annonsörers nya Media Audit Guide gör det lättare för annonsörer att förstå hur en audit kan utvärdera medieköp för att hjälpa till att optimera annonsinvesteringar.  Det första steget har varit att fokusera på TV-mediet, där auditeringarna är vanligast i nuläget.

Att utvärdera sina medieköp är ett komplext område. Det är viktigt att de som köper media auditering har en bra kunskap om vilka förutsättningar som finns och vad de behöver kravställa på. Det har varit en del diskussioner om media audit, framförallt gällande TV-mediet, där pris står i större fokus för annonsering. Auditföretagens processer och metoder påverkar samarbetet med mediebyrån och ger förhoppningsvis även bättre resultat för annonsören.  

Men vad krävs för att utvärdera på rätt sätt? Vilka datakällor behövs för att utvärdera ett medieköp? Vem har rätt att distribuera och använda data som används från olika källor? 

Sveriges mediebyråer förmedlar varje år annonser för ungefär 15 miljarder kronor. I takt med att annonsinvesteringarna i TV blev större i början av 2000-talet har efterfrågan ökat på att genomföra en audit. Kravet har framförallt kommit från företagens inköpsavdelningar, men ansvariga för mediebudgeten har också fått ett bra verktyg för att utvärdera sina medieköp, i synnhet TV. Den snabba utvecklingen av teknik och digitala möjligheter för att köpa och utvärdera annonsköp ställer höga krav på auditföretag. 

– Sveriges Annonsörer arbetar kontinuerligt med att hjälpa medlemmar i viktiga frågor kring media så att de kan få optimal valuta för sina annonsinvesteringar. Flera stora annonsörer genomför audit för att se att man har rätt pris på sina annonser och för att utvärdera mediebyråns arbete. Därför tycker vi att det är viktigt att vi kan guida dem i hur man gör en korrekt audit, Peter Mackhé, Medieexpert Sveriges Annonsörer. 

I Sveriges Annonsörers Media Audit Guide kan du läsa om vad som krävs av en auditör för att göra en korrekt utvärdering av medieinvesteringar. Guiden är också användbar för auditörer och mediebyråer vilket säkerställer att alla parter är överens om processer och metoder.  

– Vårt fokusområde är sund och ansvarsfull marknadsföring som ger effekt. Vi jobbar kontinuerligt med att driva frågor kring transparens och vilket ansvar branschen har för att säkerställa att vi agerar etiskt och korrekt i förhållande till rådande lagstifning och rekommendationer. Efter tuffa frågeställningar och diskussioner när det gäller audit och rätten till datakällor såg vi ett stort behov av att reda ut begreppen, säger Hanna Riberdahl, Vd för Sveriges Annonsörer.  

Guiden belyser vikten av att en auditör måste vara oberoende och objektiv. Den lyfter frågor om hur sekretess ska hanteras, process för transparens och ägande av data. Guiden är ett första steg, det finns många delar i de digitala kanalerna som vi behöver jobba vidare med och utveckla riktlinjer för.  

– Det är oerhört viktigt att alla aktörer i mediebranschen har en samsyn om processen för hur en audit bör genomföras. För att samarbetet mellan annonsör, mediebyrå och auditör ska fungera är det avgörande att lagar och regler om rätten till att använda datakällor efterföljs, säger Christina Wihlner Lentell, Byråvalskonsult på Engage Marketing.

 

För mer information:

Christina Wihlner Lentell, 0707302433, christina@engagemarketing.se
Peter Mackhé, 0705-36 90 04, peter.mackhe@annons.se
Hanna Riberdahl, 0702296690, hanna.riberdahl@annons.se
 

Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som verkar för sund och ansvarsfull marknadsföring samt för att annonsörer ska få bättre effekt av sina investeringar. Organisationen driver flera branschfrågor med målet att ge marknadsförare bättre förutsättningar att skapa, mäta och redovisa effekt.

Sveriges Annonsörer stöttar även medlemmar med utbildningar, seminarier och praktiska arbetsverktyg samt rådgivning inom juridik och byrårelationer. Organisationen företräder drygt 4 000 marknadsförare från 450 medlemsföretag i 26 olika branscher i Sverige (2020), och har även ett nära samarbete med sin globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). 

Läs gärna mer på www.annons.se

Sveriges Annonsörer arrangerar även tävlingen 100-wattaren, vars pressrum du hittar här.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekonstruktionsplanen har vunnit laga kraft

Published

on

By

Linköpings Tingsrätt har i dag meddelat att den rekonstruktionsplan som antogs vid plansammanträdet den 22 mars 2024 nu har vunnit laga kraft. Skulduppgörelsen skall enligt planen vara reglerad inom 30 bankdagar från att rekonstruktionsplanen vunnit laga kraft. Slutgiltigt utfall beträffande val av alternativ för skulduppgörelse kommer att presenteras så snart det är fastställt, dock senast om 15 dagar.

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-16 19:15 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

BPC övertar fullt ägande av kinesiskt samriskbolag, byter namn till BPC Instruments (Zhejiang) Co Ltd

Published

on

By

BPC Instruments AB (”BPC” eller ”Bolaget”) har glädjen att meddela att Bolaget framgångsrikt slutfört aktieöverlåtelsen av det kinesiska samriskbolaget, tidigare känt som BPC Instruments (Haining) Co Ltd. I och med denna transaktion är BPC ensam ägare till samriskbolaget, som nu byter namn till BPC Instruments (Zhejiang) Co Ltd. Det kinesiska samriskbolaget har under de senaste fyra åren förbättrat sin omsättningstillväxt och marknadsexpansion i Kina och med övergången till fullt ägarskap positioneras BPC för bredare möjligheter på både den kinesiska och internationella marknaden. Finansiell konsolidering av samriskbolaget och BPC förväntas påbörjas under det andra kvartalet 2024.

VD för BPC, Dr. Jing Liu, kommenterar:

”Resan att etablera ett dynamiskt och lojalt team i Kina för att marknadsföra BPC:s produkter och tillhandahålla teknisk support har varit en givande fyraårig strävan. Mycket tack vare engagemanget och det hårda arbetet från våra kinesiska medarbetare och deras mentorer från Sverige. Samriskbolaget har nått anmärkningsvärda framgångar under en relativt kort period, även under de utmaningar som pandemin medfört. Övergången till fullt ägande av samriskbolaget är ett välplanerat och väl genomfört steg som positionerar BPC för utökade möjligheter på både den kinesiska och internationella marknaden.”

Som kommunicerats i Bolagets memorandum i samband med noteringen av BPC Instruments AB bildade BPC Instruments AB och Dr. Jing Liu i juli 2019 ett samriskbolag vid namn BPC Instruments (Haining) Co Ltd. Ägandet var fördelat på 30 procent respektive 70 procent och syftade till att stärka marknadspenetrationen av BPC:s produkter i Kina och att etablera en leveranskedja. I november 2021 tecknade parterna ett ömsesidigt aktieägaravtal som stipulerade att BPC Instruments AB skulle förvärva fullt ägande av samriskbolaget senast i juli 2024. Detta avtal har fullföljts och BPC äger nu 100 procent av såväl röster som kapital i samriskbolaget, som bytt namn till BPC Instruments (Zhejiang) Co Ltd.

Det kinesiska samriskbolaget har spelat en avgörande roll som strategisk affärspartner, underlättat BPC:s expansion och marknadspenetration samt bekämpat varumärkesintrång i Kina – samtidigt som det kompletterat Bolagets leveranskedja. Samriskbolaget har under åren utvecklat ett professionellt och engagerat team, som främjar ett sömlöst samarbete med BPC och bidrar väsentligt till Bolagets marknadsledarskap i Kina. Expansionen bedöms av styrelsen som ett kostnadseffektivt steg för att framtidssäkra BPC:s långsiktiga marknadsledande position i Kina och positionerar BPC för bredare affärsmöjligheter på internationella marknader. Som dotterbolag till BPC kommer det finansiella resultatet för samriskbolaget att konsolideras med BPC:s siffror från och med det andra kvartalet i år.

Detta är en översättning av det engelska originalet. Om det finns någon inkonsekvens mellan den engelska och den svenska versionen ska den engelska versionen gälla.

För mer information om BPC Instruments, vänligen kontakta:

BPC Instruments AB

Dr. Jing Liu, VD

Tel: +46 (0) 46 16 39 51

E-post: ir@bpcinstruments.com

Om BPC Instruments AB

BPC Instruments är ett globalt svenskbaserat banbrytande teknikbolag som utvecklar och erbjuder analysinstrument som möjliggör en effektivare, tillförlitligare och mer högkvalitativ forskning och analys för industrier inom förnybar bioenergi och miljöbioteknik. Resultatet är inte enbart högre noggrannhet och precision, utan även en betydande minskning av tidsåtgång och arbetskraftsbehov för att utföra analyser. BPC Instruments innovativa produkter erbjuder högkvalitativ hård- och mjukvara som bygger på djup kunskap och erfarenhet inom områden där företaget är verksamt. Lösningarna är de första i sitt slag, vilket gör Bolaget till en pionjär inom sitt område. I dag exporterar BPC Instruments till nästan 70 länder runt om i världen. BPC är noterat på Spotlight Stock Market i Sverige. För mer information, besök BPC:s hemsida: www.bpcinstruments.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Elicera Therapeutics publicerar årsredovisningen för 2023

Published

on

By

Elicera Therapeutics, ett cell- och genterapiföretag i klinisk fas som utvecklar nästa generations terapier baserade på onkolytiska virus och CAR T-celler, beväpnade med bolagets egenutvecklade och kommersiellt tillgängliga plattform, iTANK, har idag publicerat årsredovisningen för 2023.

 

Elicera Therapeutics årsredovisning finns tillgänglig på hemsidan.

 

Årsstämma kommer att hållas 16 maj kl 13.00 hos Advokatfirman Delphi (Mäster Samuelsgatan 17 i Stockholm).

 

 

För ytterligare information kontakta:

Jamal El-Mosleh, VD, Elicera Therapeutics AB (publ)

Telefon: +46 (0) 703 31 90 51
jamal.elmosleh@elicera.com

 

 

Certified Adviser

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ)

 

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 april 2024 kl. 18.09 CET.

 

Om Elicera Therapeutics AB

Elicera Therapeutics AB (publ) har utvecklat den patenterade genteknikmetoden iTANK som gör det möjligt att utveckla helt nya behandlingar och förädla redan befintliga CAR T-cellsterapier mot aggressiva och återkommande cancersjukdomar. Bolagets CAR T-cellsterapier har i prekliniska studier visat en potent effekt mot solida tumörer vilka är erkänt svårbehandlade och utgör majoriteten av cancerformer. Bolaget adresserar en internationell miljardmarknad inom cellterapiutveckling genom att erbjuda icke-exklusiv utlicensiering av iTANK till aktörer inom läkemedelsindustrin. Parallellt driver Elicera Therapeutics fyra interna utvecklingsprojekt inom immunterapi som alla har potential att generera betydande intäkter i form av exklusiva licensieringsavtal. Eliceras aktie (ELIC) är noterad på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, vänligen besök www.elicera.se

 

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.