Connect with us

Marknadsnyheter

Ny roddbåtsmodell av finska Terhi

Published

on

Inför säsongen 2023 lanserar Terhi en ny roddbåtsmodell som är kursstabil samt ytterst bekväm och lätt att ro. Båten går även smidigt för liten bränsle- eller eldriven utombordare. Nyheten, som bär namnet Terhi 390, är den efterlängtade efterföljaren till Terhi 385, en långvarig favorit i Terhis roddbåtssortiment som tillverkades i över 40 år och i långt över 40 000 exemplar. Den nya Terhi 390 -modellens klarvita skrovfärg och noggrant utformade detaljer är, förutom dess lätthet att ro, dess största fördelar, och vi förväntar oss att Terhi 390 blir minst lika framgångsrik som sin föregångare. Terhi 390 lanseras för allmänheten på Helsingfors Vene 23 -båtmässan i februari 2023.

Några av de största fördelarna med Terhi 390 är dess otroligt lätta roddegenskaper och goda kursstabilitet. Vi har även uppmärksammat ergonomin vid rodd – båten går att ro från antingen mittbänken eller främre toften, och på båtens durk finns fotstöd för roddare av olika längd. Även den flyttbara mittbänken hjälper till att hitta en bekväm roddposition. Nyhetsmodellen har dessutom nya, praktiska urtag för årornas blad i övre kanten av akterspegeln, vilket gör det enkelt att lyfta upp årorna i viloläge då man tar en paus från roendet. Andra klara förbättringar i förhållande till föregångarmodellen är en praktisk dragstång i fören (tillbehör) som gör det lättare att dra upp båten på land. Båtens skrovsidor är något högre än hos dess föregångare, så tryggheten ombord är även något bättre än tidigare. Sidoräcken kan väljas ur tillbehörslistan för att göra tryggheten ombord ännu bättre. Terhi 390 är naturligtvis också regnvattendränerande, och som tillbehör kan köpas ett galler för skrovbottnens genomföring, vilket effektivt förhindrar att dräneringsröret blockeras. Det finns också ett dräneringsutlopp på akterspegeln som ser till att regnvatten dräneras från båten när den står förvarad uppdragen på stranden.

Nya Terhi 390 går även smidigt med utombordare, och på akterspegeln kan monteras antingen en traditionell förbränningsmotor eller en eldriven utombordsmotor. Ifall valet faller på en eldriven utombordare, kan på båtens mittbänk (standardbänken i plywood) monteras även en solpanel som möjliggör att utombordarens batteri kan laddas med hjälp av solenergi. Terhi 390 kan förses med antingen ett eTerhi 390-utrustningspaket för Torqeedos eldrivna utombordare eller med ett Solar-utrustningspaket för en eldriven utombordare som kräver ett externt, fristående batteri.

Användningen av elektronik i båtar ökar, både för fiske och i samband med den ökande användningen av elektriska utombordare. Därför har vi redan i Terhi 390-modellens designprocess tagit i beaktande eventuella batterier och batterihöljen. Det finns ett flertal alternativ för var Terhi-batterilådan kan placeras i nya Terhi 390; under främre toften, under mittbänken, under akterbänken eller mellan akterbänken och akterspegeln. En kabelkanal går från mittbänken till akterbänken, vilket gör att batteriet enkelt kan placeras under mittbänken. Utan batterilådan kan batteriet även placeras inuti den nya sitt-/förvaringslådan (tillbehör) som kan monteras i stället för mittbänken i plywood. Båten kan med hjälp av ett separat fäste utrustas med en hjälpmotor i fören, och i och med att batterilådan kan placeras inuti främre toften, är hjälpmotorns montering enklare än tidigare.

Terhi 390 har fler platser för förvaring än sin föregångare. Under akterbänken finns en förvaringsplats, som med hjälp av tvärskott (täckplatta) av plexiglas fram- och baktill ger ett låsbart förvaringsutrymme. Täckplattorna är tillbehör. Det finns också två öppna förvaringsfack på varsin sida om motorbrunnen i aktern, där det är praktiskt att stuva exempelvis förtöjningstampar eller ankare. I fören, under främre toften, finns ett rejält förvaringsutrymme med en täckplatta framtill. Till Terhi 390 finns också som nytt tillbehör en praktisk och rymlig, rotationsgjuten förvaringslåda, vilken placeras som mittbänk i stället för standardbänken i plywood. Sitt-/förvaringslådan är avtagbar, låsbar och kan även rymma ett standardbatteri på 110 Ah (utan Terhis batterilåda) förutom övrig packning. Mugghållare samt ett förvaringsfack på lådans yta ser till att vattenflaska och mobiltelefon finns snabbt till hands. Den nya sittlådan har också ett dräneringsrör för kondensvatten. Både den nya sitt-/förvaringslådan och den i standardpriset inkluderade bänken av plywood kan monteras i tre olika lägen, varav de kan låsas på plats i mittersta läget.

Nya Terhi 390 kommer att tillverkas i tre olika färger: vit, grön och orange. Interiörens färg är i alla varianter vit. Nyheten lanseras för allmänheten på Helsingfors Båtmässa i februari 2023 vid monter 6h48.

​  

Tekniska specifikationer:

  • Längd: 3,8 m
  • Bredd: 1,5 m
  • Vikt: 100 kg
  • Max. motorrekommendation: 6 hk
  • Antal personer: 4
  • Konstruktionskategori: D
  • Högsta rekommenderade motorvikt: 27 kg
  • Höjd på akterspegel: Kort

  

Nyhetsmodellens omfattande tillbehörssortiment kan ses på hemsidan under Terhi 390-produktkortet.

terhi.fi

  

Bildmaterial för pressbruk kan laddas ner via länken:
https://media.brandt.fi/?w=Fbmvq4n4qy 

Mer information:

Pär Åbrandt
Terhitec Oy Sverige
par.abrandt@terhitec.fi
tel: +46 (0) 8 5684 8000

Terhi-produktchef
Jussi Virtanen
jussi.virtanen@brandt.fi
tel: +358 50 441 3780

Continue Reading

Marknadsnyheter

FlexQube får order värd 7,3 MSEK

Published

on

By

Pressmeddelande 2024-03-29, 12:30 CET

FlexQube har fått en order på materialställage från ett företag inom robot- och automationssektorn i USA värd c:a 7,3 miljoner kronor. Produkterna som är en integrerad del av kundens lösning, kommer att levereras med start i andra kvartalet och sedan kontinuerligt under 2024 och tillverkas i FlexQubes amerikanska produktionsenhet i Duncan, South Carolina.

Om FlexQube

FlexQube är ett teknikföretag med huvudkontor i Göteborg och dotterbolag i USA, Mexiko, Tyskland och England. FlexQube erbjuder lösningar för vagnbaserad materialhantering med hjälp av ett patenterat modulärt koncept. FlexQube utvecklar och designar kundanpassade lösningar för både robotiserad och mekanisk vagnlogistik. Genom det egenutvecklade och unika automationskonceptet kan FlexQube erbjuda robusta och självkörande robotvagnar. FlexQube har mer än 100 kunder i 38 länder med primära marknader i Nordamerika och Europa.

FlexQubes kunder finns inom tillverkningsindustri, distributions- och lager. Vi representerar några av de mest framgångsrika företagen i världen med en betydande andel representerad på Fortune 500-listan. Dessa företag finns inom fordonsindustrin, elfordonstillverkning, e-handel, tunga lastbilar, industriell automation och detaljhandelslogistik.

För mer information, kontakta:

CEO, Mårten Frostne marten.frostne@flexqube.com +46 721 55 19 37
 

Aktien (FLEXQ) handlas på Nasdaq First North. FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser. Läs mer på www.flexqube.com.

Denna information är sådan som FlexQube AB (publ) är skyldigt att offentliggöra i enlighet med EU-förordningen om marknadsmissbruk. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 29 mars 2024, kl. 12:30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

AEGIRBIO AVGER BOKSLUTSKOMMUNIKÉ OCH REDOGÖR FÖR VÄSENTLIGA HÄNDELSER

Published

on

By

SAMMANFATTNING AV BOKSLUTSKOMMUNIKÉN

Med bolaget eller AegirBio AB avses AegirBio AB med organisationsnummer 559222-2953

Fjärde kvartalet i koncernen jämfört med samma period 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 2,9 (0) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -10,9 (-318,3) MSEK. 

• Kassabehållningen var vid slutet av kvartalet 12,1 (14,6) MSEK efter erhållen likvid om totalt 46,3 MSEK i första kvartalet till följd av utnyttjande av teckningsoptioner och konvertibellånet från Atlas.

Årets resultat i koncernen 2023 (2023-01-01 – 2023-12-31)

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (1,7) MSEK

• Totala intäkter uppgick till 4,6 (5,2) MSEK

• Resultatet före skatt uppgick till -61,2 (-364,3) MSEK

• Resultat per aktie uppgick till -2,38 (-18,9)

• Soliditeten uppgick till -3% (60%)

Väsentliga händelser under och efter periodens utgång

2023

• AegirBio fortsätter att stärka upp sin organisation genom Dr. Vasiliki Fragkou som COO från 1 november 2023. Dr. Fragkou´s ledarskap som COO kommer att stärka företagets position som branschledare och driva innovation som i slutändan gynnar både patienter och vårdgivare. Dr. Fragkou kommer att ersätta Dr. Nils Paulsson.

• AegirBio fokuserar på RADx projektet och beslutar därför att inte längre upprätthålla CE-märkningen för MagniaReader therapeutic drug monitoring (TDM) testning. 

• AegirBio utser Christel Dahlberg till CFO med tillträde den 1 februari 2024. Christel Dahlberg har agerat som interim CFO för AegirBio sedan april 2023.

• Atlas Special Opportunities, LLC, påkallar partiell konvertering av utestående konvertibler till ett nominellt belopp om 5 MSEK.

 2024

• Den välrenommerade gastroenterologen Dr. Adam S. Cheifetz blir en del av AegirBios Scientific Advisory Board. Dr. Cheifetz är chef vid Center for Inflammatory Bowel Disease vid Beth Israel Deaconess Medical Center samt professor i medicin vid Harvard Medical School, tillför oöverträffad expertis inom området gastroeterologi, särskilt vid behandling av Crohns sjukdom, ulcerös kolit och andra inflammatoriska tarmsjukdomar. 

• AegirBios utökar sitt Scientific Advisory Board med professor Iain L.C Chapple, framstående tandläkare. Professor Chapple tillför erfarenhet och expertis till bolagets vetenskapliga råd och kommer att vara en av nycklarna till AegirBios strategi att mäta specifika biomarkörer i saliv med bolagets digitala plattform, för att förbättra den allmänna hälsan. 

• Finansinspektionen begär yttrande från AegirBio.

Marco Witteveen – CEO

Presenting the Q4 report, a reflection of our progress 

As we approach the conclusion of a fruitful year, I am delighted to share with you the Q4 report, summarizing our recent endeavors and celebrating the accomplishments that position us for continued success. This report will not only highlight our organizational achievements and cost management but will also spotlight significant scientific leadership appointments. 

Organizational Settling and Focused Pursuit

In a period characterized by relative tranquility, our focus on organizational consolidation and undivided attention to the RADx project have been unwavering. The establishment of a stable platform and strong leadership positions us favorably as we navigate the challenges and opportunities ahead.

RADx Project 

The RADx project continues to play a pivotal role in our strategic roadmap, and we are diligently progressing towards milestones 1 and 2 as scheduled. This success stands as a testament to the unwavering dedication and collaborative synergy of our teams in both the US and UK. Not only does this achievement reinforce our commitment to transparency, but it also underscores the project’s promising trajectory.

Scientific Leadership Appointments and Vision for a Scientific Advisory Board

As part of our ongoing commitment to scientific excellence, we have been aiming to establish a Scientific Advisory Board, recognizing the invaluable benefits such a board could bring to our strategic initiatives. This vision aligns with our dedication to advancing cutting-edge solutions and ensuring the highest standards of scientific rigor within our organization.

I am delighted to announce that in Q1-24, we had the excellent opportunity to welcome two esteemed professionals to our team. Dr. Adam S. Cheifetz, a renowned Gastroenterologist, now leads our Therapeutic Drug Monitoring solution, bringing invaluable expertise to this critical area. 

Furthermore, Professor Iain L. C. Chapple has joined our Scientific Advisory Board, bringing a wealth of experience as a distinguished dental professional. His insights will be pivotal in advancing our strategy to measure specific biomarkers in saliva through our digital platform, contributing to our overarching goal of improving overall health.

Financial Prudence and Cost Management 

Our commitment to financial prudence has yielded commendable results. Despite increased RADx project costs, we have successfully reduced overall expenses by 7.2 MSEK compared to 2022, a decrease with 11%. This achievement reflects our disciplined approach to contract negotiations and a strategic focus on essential expenditures.

Year-End Reflection and Future Endeavors

Looking back over the year, the success of our reorganization is evident. The strengthened synergy between entities and enhanced team spirit positions us well for the future. While celebrating our achievements, we remain mindful of the work ahead and are dedicated to building upon our successes.

Investor-Centric Perspective

This report is crafted with our investors in mind, highlighting the strengths that define our company. The addition of esteemed leaders, coupled with the achievement of RADx milestones, underscores our commitment to excellence. We stand poised for continued growth, and our achievements throughout the year are a testament to the dedication of the entire AegirBio team.

As we close this chapter, I extend my sincere gratitude to each member of the team for their unwavering commitment. Together, we have navigated challenges, celebrated successes, and positioned AegirBio for a future of continued growth and innovation.

Denna information är sådan som AegirBio är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29 08:48 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marco Witteveen, CEO Aegirbio AB

Epost: ir@aegirbio.com
 

AegirBio i korthet

AegirBio är ett svenskt diagnostikföretag som grundades 2019 för att erbjuda tester för att övervaka och optimera doseringen av biologiska läkemedel via sin unika patenterade teknologiplattform. I juni 2020 noterades AegirBio på Nasdaq First North Growth Market. Bolagets ambition är, förutom att föra ut innovativ diagnostisk teknologi till marknaden, att göra diagnostik mer tillgänglig, enklare att använda och att ge korrekta och lätt överförbara resultat. För mer information, se Aegirbios hemsida www.aegirbio.com

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, adviser@eminova.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Clean Industry Solutions Holding Europe AB: Kvartalsrapport oktober-december 2023

Published

on

By

Q4 från 01-10-2023 till 31-12-2023 (01-10-2022 till 31-12-2022), FY från 01-01-2023 to 31-12-2023 (01-01-2022 to 31-12-2022)

Rapporten finns här: https://cleanindustrysolutions.com/sv/investerare/finansiella-rapporter/

Perioden i korthet – finansiell översikt för fjärde kvartalet

  • Intäkter uppgick till 7,8 MSEK
  • Övriga rörelseintäkter uppgick till 4,0 Mkr
  • Resultat från andelar i koncernföretag uppgick till 18,4 Mkr från den insolvensrelaterade dekonsolideringen av Industrial Solar GmbH
  • Rörelsekostnaderna för fjärde kvartalet uppgick till -7,2 Mkr
  • Rörelseresultatet (EBIT) för fjärde kvartalet uppgick till 19,0 Mkr
  • Det finansiella resultatet uppgick till -19,2 MSEK, främst på grund av dekonsolideringen av Industrial Solar GmbH
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, för det fjärde kvartalet uppgick till -0,0033 SEK
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten för det fjärde kvartalet uppgick till -4,7 miljoner kronor
  • Eget kapital uppgick per 31-12 till 6,1 MSEK
  • Likvida medel uppgick per 31-12 till 7,0 Mkr

Viktiga händelser under rapporteringsperioden

  • Framgångsrik partnerutbildningsworkshop hos Industrial Solar
  • Clean Industry Solutions dotterbolag SolarSpring tecknar MOU med Aqualia
  • SolarSpring erhåller nationellt bidrag för FoU-projektet BEFuel
  • Clean Industry Solutions Holding Europe AB:s dotterbolag Industrial Solar GmbH kommer att ansöka om insolvensförfarande i Tyskland
  • Aalborgs universitet, Danmark, köper MD-pilotsystem för produktion av vatten med hög renhet

Viktiga händelser efter rapporteringsperioden

  • Clean Industry Solutions meddelar uppsägning av likviditetsgarantavtalet
  • Clean Industry Solutions Holding Europe AB:s dotterbolag Industrial Solar GmbH kommer att upphöra med sin verksamhet i slutet av februari
  • SolarSpring erhåller bidrag från EU LIFE-programmet för FoU-projektet SALTEAU
  • Clean Industry Solutions meddelar att Industrial Solars ledning har entledigats av insolvensförvaltaren

Kommentarer från VD Christian Zahler

Tyvärr var det fjärde kvartalet 2023 inte en fortsättning på de framgångar som vi kunde dela med oss av under årets tre första kvartal. Det är med stor sorg jag måste bekräfta att Industrial Solar tvingades upphöra med verksamheten i slutet av februari på grund av insolvens.
Detta är utan tvekan ett ögonblick av djup sorg för alla oss som har lagt ner vårt engagemang, vår passion och vårt hårda arbete för att göra företaget framgångsrikt. Till våra kollegor på Industrial Solar vill jag uttrycka min djupaste tacksamhet för deras orubbliga engagemang, kreativitet och hårda arbete. Var och en av dem har spelat en viktig roll i företagets resa, och deras engagemang har varit inget annat än inspirerande. Det är sorgligt men sant att omständigheter utanför vår kontroll har lett oss till denna punkt. Men låt oss inte glömma de otroliga prestationer som Industrial Solar har bidragit med till solvärmebranschen.    
Vi måste nu navigera genom okända vatten och göra det med en kollektiv anda av stöd och förståelse.  

 
Desto gladare är vi att SolarSpring för närvarande upplever ett ökande intresse för pilotsystem för membrandestillation från en mängd olika industrier och forskningscentra. Förutom produktion av högrent vatten för vätgaselektrolysatorer är de vanligaste tillämpningarna avlägsnande av ammoniak från avloppsvatten för vidare användning och volymreduktion av mycket salta avloppsvatten. Som meddelades i slutet av december har Aalborg Universitet (AAU) i Danmark köpt ett membrandestillationspilotsystem från SolarSpring GmbH med en nominell kapacitet på 100 liter högrent vatten per timme för att användas i samband med produktion av grön vätgas samt andra applikationer.

Finansiellt fortsatte koncernens uppåtgående trend under Q4 2023: På årsbasis är tillväxten i totala rörelseintäkter jämfört med förra året +47,5% (utan intäkter från aktier i koncernföretag, +87,9% inklusive dessa).    
På grund av Industrial Solar GmbH:s insolvens konsolideras inte längre dess balansräkning och dess resultaträkning konsolideras endast fram till insolvensens början. Även om vinsten från motsvarande konsolideringsposter måste elimineras genom att de läggs till som ”Resultat från andelar i koncernföretag” (18,4 MSEK), uppgår rörelseintäkterna fortfarande till 28,0 MSEK och når därmed en ny toppnotering.

Denna information är sådan som Clean Industry Solutions Holding Europe är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-03-29 08:45 CET.

Kontaktinformation:

Clean Industry Solutions Holding Europe AB
c/o Win-Win Ekonomi AB
Palmfeltsvägen 21
SE-121 62 Johanneshov/Sweden
E-Mail: info@cleanindustrysolutions.com

Amudova AB är Clean Industry Solutions’ certified adviser. Tel: 08-546 017 58
E-mail: info@amudova.se

Clean Industry Solutions Holding Europe AB äger 100% av SolarSpring GmbH, med säte i Freiburg/Tyskland.
SolarSpring GmbH, har utvecklats till en internationell pionjär inom membrandestillation som erbjuder innovativa lösningar och teknik för rening av avlopps- och dricksvatten.
Läs mer om SolarSpring GmbH på följande adress:
https://solarspring.de/en/

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.