Connect with us

Marknadsnyheter

Ny roddbåtsmodell av finska Terhi

Published

on

Inför säsongen 2023 lanserar Terhi en ny roddbåtsmodell som är kursstabil samt ytterst bekväm och lätt att ro. Båten går även smidigt för liten bränsle- eller eldriven utombordare. Nyheten, som bär namnet Terhi 390, är den efterlängtade efterföljaren till Terhi 385, en långvarig favorit i Terhis roddbåtssortiment som tillverkades i över 40 år och i långt över 40 000 exemplar. Den nya Terhi 390 -modellens klarvita skrovfärg och noggrant utformade detaljer är, förutom dess lätthet att ro, dess största fördelar, och vi förväntar oss att Terhi 390 blir minst lika framgångsrik som sin föregångare. Terhi 390 lanseras för allmänheten på Helsingfors Vene 23 -båtmässan i februari 2023.

Några av de största fördelarna med Terhi 390 är dess otroligt lätta roddegenskaper och goda kursstabilitet. Vi har även uppmärksammat ergonomin vid rodd – båten går att ro från antingen mittbänken eller främre toften, och på båtens durk finns fotstöd för roddare av olika längd. Även den flyttbara mittbänken hjälper till att hitta en bekväm roddposition. Nyhetsmodellen har dessutom nya, praktiska urtag för årornas blad i övre kanten av akterspegeln, vilket gör det enkelt att lyfta upp årorna i viloläge då man tar en paus från roendet. Andra klara förbättringar i förhållande till föregångarmodellen är en praktisk dragstång i fören (tillbehör) som gör det lättare att dra upp båten på land. Båtens skrovsidor är något högre än hos dess föregångare, så tryggheten ombord är även något bättre än tidigare. Sidoräcken kan väljas ur tillbehörslistan för att göra tryggheten ombord ännu bättre. Terhi 390 är naturligtvis också regnvattendränerande, och som tillbehör kan köpas ett galler för skrovbottnens genomföring, vilket effektivt förhindrar att dräneringsröret blockeras. Det finns också ett dräneringsutlopp på akterspegeln som ser till att regnvatten dräneras från båten när den står förvarad uppdragen på stranden.

Nya Terhi 390 går även smidigt med utombordare, och på akterspegeln kan monteras antingen en traditionell förbränningsmotor eller en eldriven utombordsmotor. Ifall valet faller på en eldriven utombordare, kan på båtens mittbänk (standardbänken i plywood) monteras även en solpanel som möjliggör att utombordarens batteri kan laddas med hjälp av solenergi. Terhi 390 kan förses med antingen ett eTerhi 390-utrustningspaket för Torqeedos eldrivna utombordare eller med ett Solar-utrustningspaket för en eldriven utombordare som kräver ett externt, fristående batteri.

Användningen av elektronik i båtar ökar, både för fiske och i samband med den ökande användningen av elektriska utombordare. Därför har vi redan i Terhi 390-modellens designprocess tagit i beaktande eventuella batterier och batterihöljen. Det finns ett flertal alternativ för var Terhi-batterilådan kan placeras i nya Terhi 390; under främre toften, under mittbänken, under akterbänken eller mellan akterbänken och akterspegeln. En kabelkanal går från mittbänken till akterbänken, vilket gör att batteriet enkelt kan placeras under mittbänken. Utan batterilådan kan batteriet även placeras inuti den nya sitt-/förvaringslådan (tillbehör) som kan monteras i stället för mittbänken i plywood. Båten kan med hjälp av ett separat fäste utrustas med en hjälpmotor i fören, och i och med att batterilådan kan placeras inuti främre toften, är hjälpmotorns montering enklare än tidigare.

Terhi 390 har fler platser för förvaring än sin föregångare. Under akterbänken finns en förvaringsplats, som med hjälp av tvärskott (täckplatta) av plexiglas fram- och baktill ger ett låsbart förvaringsutrymme. Täckplattorna är tillbehör. Det finns också två öppna förvaringsfack på varsin sida om motorbrunnen i aktern, där det är praktiskt att stuva exempelvis förtöjningstampar eller ankare. I fören, under främre toften, finns ett rejält förvaringsutrymme med en täckplatta framtill. Till Terhi 390 finns också som nytt tillbehör en praktisk och rymlig, rotationsgjuten förvaringslåda, vilken placeras som mittbänk i stället för standardbänken i plywood. Sitt-/förvaringslådan är avtagbar, låsbar och kan även rymma ett standardbatteri på 110 Ah (utan Terhis batterilåda) förutom övrig packning. Mugghållare samt ett förvaringsfack på lådans yta ser till att vattenflaska och mobiltelefon finns snabbt till hands. Den nya sittlådan har också ett dräneringsrör för kondensvatten. Både den nya sitt-/förvaringslådan och den i standardpriset inkluderade bänken av plywood kan monteras i tre olika lägen, varav de kan låsas på plats i mittersta läget.

Nya Terhi 390 kommer att tillverkas i tre olika färger: vit, grön och orange. Interiörens färg är i alla varianter vit. Nyheten lanseras för allmänheten på Helsingfors Båtmässa i februari 2023 vid monter 6h48.

​  

Tekniska specifikationer:

  • Längd: 3,8 m
  • Bredd: 1,5 m
  • Vikt: 100 kg
  • Max. motorrekommendation: 6 hk
  • Antal personer: 4
  • Konstruktionskategori: D
  • Högsta rekommenderade motorvikt: 27 kg
  • Höjd på akterspegel: Kort

  

Nyhetsmodellens omfattande tillbehörssortiment kan ses på hemsidan under Terhi 390-produktkortet.

terhi.fi

  

Bildmaterial för pressbruk kan laddas ner via länken:
https://media.brandt.fi/?w=Fbmvq4n4qy 

Mer information:

Pär Åbrandt
Terhitec Oy Sverige
par.abrandt@terhitec.fi
tel: +46 (0) 8 5684 8000

Terhi-produktchef
Jussi Virtanen
jussi.virtanen@brandt.fi
tel: +358 50 441 3780

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.