Marknadsnyheter
Ny statistik visar minskning av andel olyckor med elsparkcyklar
I slutet av 2021 visade Transportstyrelsens statistik en ökning av olyckor med elsparkcyklar. Nu presenterar mikromobilitetsbranschen sin samlade statistik som visar att antalet olyckor inte har stigit i samma takt som antalet resor och resta kilometrar. Branschen har en nollvision för olyckor och statistiken visar att trenden är på väg åt rätt håll, även om fler insatser behövs.
Förra året genomfördes fler än 26 miljoner resor och totalt närmare 48 miljoner resta kilometer med delade elsparkcyklar endast i Sverige. Nordic Micromobility Association har för första gången sammanställt statistik från sina medlemmar, Bird, Bolt, Dott, Lime, Superpedestrian, TIER och Voi, gällande antalet resor och resta kilometrar under 2020, frånden 1 januari till och med den 31 augusti 2021. Syftet var att sätta denna data i relation till Transportstyrelsens olycksstatistik för samma period för att analysera trender inom trafiksäkerhet för elsparkcyklar. Siffrorna visar en tydlig utveckling både på ett nationellt och regionalt plan där antalet olyckor har minskat i förhållande till genomförda resor och resta kilometrar.
– Självklart eftersträvar vi som bransch en nollvision för olyckor, men med ovan i beaktande kan man ändå urskilja att det tas steg åt rätt håll i trafiksäkerhetsarbetet, givet den stora ökningen i användning av våra elsparkcyklar och tjänster, skriver medlemmarna i Nordic Micromobility Association i en debattartikel publicerad i Dagens Industri den 9 maj 2022.
– Vi tror att utvecklingen skulle gå ännu snabbare om vi än mer än idag kunde kroka arm med beslutsfattarna i riksdag, regering och städerna. Vi som operatörer har möjlighet att anpassa och utveckla våra fordon för att bli än mer säkra, men det kommer inte att räcka hela vägen, fortsätter medlemmarna som i debattartikeln uppmanar beslutsfattarna till utvecklat samarbete.
Länk till debattartikel i Dagens Industri, publicerad 9 maj 2022: https://www.di.se/debatt/debatt-vi-har-en-nollvision-for-elsparkcykelolyckor/
Olycksstatistik*
Nationellt
- Antal olyckor 2020 (jan-dec): 798
- Resor 2020: 10 256 332
- Resta kilometer 2020: 15 617 105
- Antal olyckor jan-aug 2021: 1 056
- Resor jan-aug 2021: 15 663 972
- Resta kilometer jan-aug 2021: 28 539 084
- Olycksrisk 2020: 0,005 % per resa, motsvarande 1 på 13 000 resor
- Olycksrisk 2021 (jan-aug): 0,004 % per resa, motsvarande 1 på 15 000 resor
Stockholms län
- Antal olyckor 2020 (jan-dec): 294
- Resor 2020: 5 745 353
- Resta kilometer 2020: 8 858 638
- Antal olyckor jan-aug 2021: 290
- Resor jan-aug 2021: 11 285 418
- Resta kilometer jan-aug 2021: 20 834 231
- Olycksrisk 2020: 0,005 % per resa, 0,003 % per rest kilometer
- Olycksrisk 2021 (jan-aug): 0,003 % per resa, 0,001 % per rest kilometer
Västra Götalands län
- Antal olyckor 2020 (jan-dec): 178
- Resor 2020: 2 276 994
- Resta kilometer 2020: 3 572 189
- Antal olyckor jan-aug 2021: 180
- Resor jan-aug 2021: 3 885 247
- Resta kilometer jan-aug 2021: 7 494 985
- Olycksrisk 2020: 0,008 % per resa, 0,005 % per rest kilometer
- Olycksrisk 2021 (jan-aug): 0,005 % per resa, 0,002 % per rest kilometer
Skåne län
- Antal olyckor 2020 (jan-dec): 244
- Resor 2020: 1 507 916
- Resta kilometer 2020: 2 611 068
- Antal olyckor jan-aug 2021: 328
- Resor jan-aug 2021: 2 445 218
- Resta kilometer jan-aug 2021: 4 524 645
- Olycksrisk 2020: 0,016 % per resa, 0,009 % per rest kilometer
- Olycksrisk 2021 (jan-aug): 0,013 % per resa, 0,007 % per rest kilometer
* Antalet olyckor är hämtade från Transportstyrelsens “Olycksstatistik om fem fordonstyper 2021-11-15”. I rapporten redovisas antalet olyckor med elsparkcyklar (delade och privatägda) under 2020 samt antalet olyckor från 1 januari till och med 31 augusti under 2021. Antalet resor och resta kilometer är baserade på en sammanställning av företagens egna data.
För mer information, kontakta:
Bird
Jonas Lefébure, Public Policy Manager
+47 455 19 113
jonas.lefebure@bird.co
press@bird.co
Bolt
Jens Öhgren, PR Officer
+46 705 97 84 44
jens.ohgren@bolt.eu
Dott
Rob Haycocks, Head of Public Relations Communications
+44 79 177 24 199
rob.haycocks@ridedott.com
Lime
Fredrik Timell, Public Affairs Sr. Manager – Nordics
+46 70 288 05 92
fredrik.timell@li.me
press-sw@li.me
Superpedestrian
Oras Al-ebeyawi, Country Manager
oras.al-ebeyawi@superpedestrian.com
+46734213413
TIER Mobility
Sofia Juhlin, Head of Marketing Nordics
+46 763 400 404
sofia.juhlin@tier.app
press@tier.app
Voi
Kristina Hunter Nilsson
Vice President Communication
+46 73 6911413
press@voiapp.io
Om Nordic Micromobility Association:
Nordic Micromobility Association (NMA) är ett gemensamt initiativ av mikromobilitetsföretag, främst elsparkcykeloperatörer. Föreningen arbetar för att främja branschen, uppmuntra konkurrens och fortsätta att etablera dialog med städer och regeringar i hela Norden. Vårt primära mål är att upprätthålla höga standarder för mikromobilitetstjänster i Norden i linje med våra befintliga avtal i städer. NMA är en organisation öppen för alla mikromobilitetsaktörer som följer det gemensamt framtagna “Code of Conduct”. Medlemmar är Bird, Bolt, Dott, Lime, Superpedestrian, TIER och Voi.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke