Marknadsnyheter
Nyhetsbrev februari
Information om händelser i EasyFill AB
Nu har det gått en månad av 2021 och nedan följer en statusuppdatering på pågående projekt och nya prospekt som vi arbetar med.
Först av allt vill vi nämna den produktionseffektivisering som vi genomför dels för att pressa våra inköpspriser, dels för att vara redo för större ordrar. Vi samarbetar med företaget Nordisk industrioptimering (NIO), baserade i Skövde, som har mångårig erfarenhet från denna typ av effektiviseringsarbete och som bland annat jobbar för Volvos räkning. NIO har genomlyst fabriken i Slovakien och kommit med flertalet åtgärder vad gäller produktion, material samt färdigvaror som köps in.
NIO har även tittat på vad som händer om vi får större ordrar och att vår fabrik i Slovakien då inte har tillräckligt stor kapacitet, där alternativa producenter kan backa upp fabriken i Slovakien för att säkra leveranstider. Även där finns klara upparbetade kontakter med ett antal producenter som på ca 10 veckor från order kan leverera de första produkterna. Företagen som NIO förhandlat med är alla kända större företag på marknaden. Målet är att sänka bolagets produktionskostnader med ca 20- 30% och att dessutom producera på kortare tid genom högre effektivitet.
Under januari har vi fått en order från den spanska kylskåpstillverkaren Efficold på ett hundratal MaxLoad 900 med RotoShelf. Slutkunden är en av Europas största bryggerier vilket är mycket glädjande. Vi hoppas att detta är en första order och att denna ska följas av ytterligare ordrar. Denna order har inte pressmeddelats och anledningen till detta är att värdet på ordern inte är tillräckligt stor för att motivera ett enskilt pressmeddelande. Totalt ordervärde för EasyFill är ca 73 000 euro och leverans till Efficold förväntas ske med start under vecka 9. Vi har tidigare sagt att vi inte pressmeddelar ordrar som vi upplever är löpande ordrar, att vi nu nämner denna order som är väsentligt mycket mindre än de ordrar vi har löpande med Efficold är att säljaren är Efficold själva och köparen är en av de stora öl och läskedryckstillverkarna i världen.
Som vi tidigare meddelat har en större nordisk butikskedja testat TurnLoader i kyldiskar och utfallet är mycket tillfredställande. Involverade i testet är även butikskedjans huvudleverantörer av kyldiskar samt en av Skandinaviens ledande mejerikoncerner då de ser stora fördelar med EasyFills produkter. Butikskedjan ska nu testa TurnLoader Ambient för sitt stora butikskoncept och vi har utvecklat en version av TurnLoader Ambient anpassad för att passa i kedjans befintliga hyllsystem vilket underlättar kommande eventuella utrullningar av EasyFills produkter. Kedjan har många hundratals butiker på den skandinaviska marknaden. I ett nyligen genomfört möte har butikskedjan och kunden uttryckt att ”detta är den bästa och smartaste produkt vi testat vad gäller effektivitet och minskat svinn”. Inom kort kommer besluts tas om samtliga butiker som är i butikskedjans ägo ska installera EasyFills produkter i alla sina butiker. Att vi inte skrivit ett pressmeddelande om detta tidigare beror på att vi tecknat ett avtal med kedjan där tystnadsplikt råder om vilken kunden är och vilket land det gäller och att endast ett mindre antal utpekade personer känner till denna test.
Under våren 2021 startar vi upp ett nytt arbetssätt genom att påbörja direktförsäljning mot butiker för retrofit (eftermontering) i Tyskland och Sverige. Detta medför en smärre omställning för organisationen med offert- och orderhantering, logistik, installationer och ”after sales service”. Vi har under hösten och vintern planerat och justerat för detta och med start 1 februari har de första kundmötena bokats in där vi börjar med detta i Tyskland och Sverige. I slutet av december 2020 anställdes en ny ung säljare med ansvar för direktförsäljningen i Sverige. Anställning påbörjades i mitten av januari och vi ser fram emot att följa hans utveckling.
På den amerikanska marknaden är tester hos flera stora kedjor på gång och nästa steg är att påbörja leveranser. Två containrar med TurnLoader för kyldiskar är skickade från Slovakien. Dessa ska lösa löpande installationer och inte något extraordinärt. Easyfill är just nu väldigt intressant för den amerikanska marknaden.
Som långvariga aktieägare känner till så fördes diskussioner och tester med Ambev i Brasilien för två, tre år sedan. Att det inte blev något då berodde på flera orsaker; dels byttes personal hos Ambev ut och ersättarna var inte uppdaterade i testen, dels beslöt Marco Company, som var vår kontakt, att fokusera på andra saker. Nu har detta projekt åter kommit upp till ytan. Den första kontakten kom från Ambev till oss och denna gång sköter vi kontakterna utan mellanhand. De personer vi nu diskuterar samarbete med är chefer med beslutanderätt hos AMBEV. Just nu planeras för ett nytt test då det är ett helt nytt team hos Ambev där de vill utvärdera funktionen hos systemet och där Return On Investment (investeringens återbetalningstid) är en nyckelfaktor. Vi pratar nu om en tvåstegsraket där steg ett är test av RotoShelf i Efficold kylskåp, skickade från Europa, och nästa steg är att EasyFill samarbetar med Ambevs lokala leverantör av kylskåp för att ta fram den optimala lösningen för dem. Detta projekt är alltså inget som är snabbt avklarat, utan båda parter siktar på ett långsiktigt samarbete för det bästa för båda parter. Ambev är en av Sydamerikas största tillverkare av öl och läsk. Läs mer om Ambev på länken nedan. https://en.wikipedia.org/wiki/Ambev
I övrigt levererar EasyFill löpande till våra befintliga kunder och vi ser tydligt att orderingången ökar stadigt. Vi levererar hyllor till Frigoglass och Klimasan, vi säljer TurnLoader och RotoShelf till kyldisktillverkarna i många länder i Europa/USA och vi har börjat bearbeta butiksledet själva. Förutom denna löpande verksamhet har vi många intressanta pågående projekt på olika marknader som det tyvärr är lite för tidigt att nämna mer i detalj men något som vi kan nämna är att vi för diskussioner med potentiella återförsäljarpartners i Spanien och Italien, två av Europas viktigaste marknader där vi haft begränsad aktivitet. Vi jobbar hårt för att kunna presentera glädjande nyheter kommande månader.
Slutligen måste vi även nämna pandemin som ju har påverkat alla branscher, inklusive den som vi verkar i. Trots detta ser vi optimistiskt på 2021 och räknar med förhållandevis kraftig tillväxt i omsättning på helåret. Vi siktar på att minst nå ett avsevärt bättre resultat 2021 i jämförelse med 2020 men om det lyckas beror till stor del på utvecklingen i världen. Ovanstående är ett axplock ur bolagets pågående affärer och ytterligare information kommer presenteras dels när vi presenterar bokslutskommunikén samt när olika affärer blir klara.
För mer information kontakta:
Håkan Sjölander
CEO/VD
+46 70 59 444 69
hakan.sjolander@easyfill.se
www.easyfill.se
www.easyfillcorporate.com
Kort om EasyFill AB (publ.)
EasyFill AB är ett svenskt börsnoterat företag som med svenska patenterade innovationer minskar matsvinnet i livsmedelsbutiker runt om i världen med upp till 40%.
EasyFill är ett innovationsdrivet bolag med huvudfokus på utveckling av produkter som förenklar hanteringen av varor i butiker och restauranger. Samtliga produkter bolaget tillverkar och säljer är patenterade på de stora marknaderna i världen. Försäljning sker genom egna företagen, via återförsäljare samt tillsammans med tillverkare av läskedryckskylskåp och kylmöbeltillverkare som i sin tur säljer sina produkter vidare med EasyFills produkter installerade i runt om i världen.
EasyFill är sedan maj 2007 listat på Spotlight Stockmarket, Stockholm.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke