Connect with us

Marknadsnyheter

Nyuthyrningar om 4 000 kvm för Regio i Södra Porten

Published

on

Fastighets AB Regio (”Regio”) och Grandab Management AB (”Grandab”) fortsätter utvecklingen av Södra Porten i Mölndal med nyuthyrning av cirka 4 000 kvm kontor samt omförhandling av hyresavtal motsvarande cirka 2 000 kvm. Regio förvärvade de ingående fastigheterna om sammanlagt 80 000 kvm för ett år sedan med avsikt att utveckla ett modernt och flexibelt kontorserbjudande.

Södra Porten består av 13 byggnader med en total area om 80 000 kvm, inkluderande 12 000 kvm som är under utveckling och beräknas vara färdigställda under början av 2023. I utvecklingsplanerna ingår ett vidareutvecklat serviceerbjudande med bland annat delningstjänster för mötesrum och mobilitetslösningar med laddstolpar, hyrcyklar och tempererade cykelrum. Gatuplanet avses att öppnas upp för nya verksamheter så att områdets aktiva timmar ökar.

Hyresavtalen avser lokaler för väletablerade hyresgäster som Schneider Electric, Västra Götalandsregionen, Thorlabs Sweden AB och Stanley Black & Decker.

Eric Bergström, VD Regio och Partner Brunswick Real Estate, säger:

”Vi är glada över att få hälsa Schneider Electric välkomna och att få utökat förtroende av redan befintliga hyresgäster. Våra ledord för området är flexibla lokaler i en trygg miljö, kompletterat med ett starkt service- och tjänsteutbud. En bra sammansättning av hyresgäster är viktig för ett levande område och uthyrningsarbetet är därför ett viktigt steg i stadsutvecklingen. Känns väldigt kul att starta vårt arbete i Södra Porten med hyresavtal motsvarande 6 000 kvm.”

För mer information, vänligen kontakta:
Eric Bergström, VD Fastighets AB Regio och Partner Brunswick Real Estate
t: +46 8 545 075 05
e:
eric.bergstrom@brunswickrealestate.com

Fastighets AB Regio äger och förvaltar kommersiella fastigheter i växande större regionstäder och storstädernas ytterområden. Visionen är att vara den bästa hyresvärden genom en aktiv lokal och regional närvaro. Bolagets affärsidé är att skapa en stabil avkastning till sina ägare genom långsiktigt ägande och en aktiv, lokalt förankrad förvaltning. Portföljen omfattar fastigheter med en uthyrbar area om ca 635 000 kvm. Regio är ett samägt fastighetsbolag som startades av Tredje AP-fonden och Brunswick Real Estate under 2015. Brunswick förvaltar det samägda bolaget där AP3 är majoritetsägare. www.regiofastigheter.se

Grandab Management AB är ett partnerägt bolag som grundades 2013 och som erbjuder tjänster inom asset och property management, fastighetsutveckling och strategisk affärsrådgivning. Bolagets fokus ligger på investeringar i Göteborgsregionen. För Regios räkning förvaltar Grandab fastigheter i Västra Sverige, bland annat Sisjön, Trollhättan och Mölndal. www.grandab.se

Tredje AP-fonden (”AP3”) är en av fem buffertfonder inom det allmänna pensionssystemet. Buffertkapitalet utgör cirka 15 procent av inkomstpensionssystemets totala tillgångar. För mer information om AP3s uppdrag, hur pensionskapitalet förvaltas och fondens roll som ägare att läsa på www.ap3.se

Brunswick Real Estate är en av Nordens ledande investerare på den nordiska fastighetsmarknaden, med ett erbjudande som omfattar investeringar över hela kapitalstrukturen. Teamet omfattar cirka 60 personer i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. www.brunswickrealestate.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Beslut vid Beijer Refs årsstämma 2024

Published

on

By

Årsstämman i Beijer Ref AB (publ) fattade idag följande beslut

Resultat- och balansräkning samt ansvarsfrihet

Stämman fastställde resultat- och balansräkningen samt koncernens resultat- och balansräkning för 2023. Styrelseledamöterna och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2023.

 

Utdelning

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om en utdelning om 1,30 kronor per aktie för verksamhetsåret 2023. Utdelningen ska utbetalas i två utbetalningar, den första med 0,65 kronor per aktie med avstämningsdag den 25 april 2024 och den andra med 0,65 kronor per aktie med avstämningsdag den 25 oktober 2024. Utbetalning från Euroclear Sweden AB beräknas ske den 30 april 2024 för den första utbetalningen och den 30 oktober 2024 för den andra utbetalningen.

Ersättningsrapport för 2023

Stämman godkände styrelsens rapport över ersättningar enligt 8 kap. 53 a § aktiebolagslagen.

Val av styrelse

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om omval av styrelseledamöterna Per Bertland, Nathalie Delbreuve, Albert Gustafsson, Kerstin Lindvall, Joen Magnusson, Frida Norrbom Sams, William Striebe och Kate Swann, för en mandatperiod intill slutet av följande årsstämma. Till styrelseordförande omvaldes Kate Swann.

Styrelsearvode

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om arvode till styrelsens ledamöter och om arvode för arbete i styrelsens utskott, enligt följande:

 

          925 000 kronor till styrelseordföranden

          450 000 kronor till var och en av styrelseledamöterna

          220 000 kronor till ordföranden i revisionsutskottet

          140 000 kronor till ledamöterna i revisionsutskottet

          110 000 kronor till ordföranden i ersättningsutskottet

          60 000 kronor till ledamöterna i ersättningsutskottet

 

Revisor

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag att omvälja det registrerade revisionsbolaget Deloitte AB till revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma. Den auktoriserade revisorn Richard Peters kommer att fortsätta som huvudansvarig revisor. Arvode till revisorerna ska utgå enligt godkänd räkning.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om bemyndigande för styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen intill tiden fram till nästa årsstämma, fatta beslut om att emittera så många nya aktier som motsvarar högst 10 procent av bolagets totala antal aktier vid tidpunkten för beslutet. Emissionen kan ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, genom betalning kontant, genom apport eller genom kvittning. Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att fullgöra bolagets förvärvsstrategi genom att möjliggöra förvärv genom betalning i Beijer Ref-aktier (apportemission) eller flexibilitet i finansieringen av förvärv. Emissionskursen ska fastställas enligt marknadsmässiga förhållanden, vilket kan innefatta sedvanliga rabatter.

Instruktion för valberedningen

Stämman beslutade i enlighet med valberedningens förslag om instruktion för valberedningen.

 

LTI 2024

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag att införa ett långsiktigt aktiebaserat incitamentsprogram LTI 2024. Programmet omfattar högst 550 000 B-aktier i Beijer Ref och riktar sig till koncernledningen samt ytterligare cirka 140 nyckelpersoner inom koncernen. LTI 2024 är ett prestationsbaserat incitamentsprogram med ett element av egen ekonomisk investering. Det prestationskrav som används för att bedöma utfallet i programmet är tillväxt av resultat per aktie, vilket har en tydlig koppling till aktieägarnas långsiktiga intressen. Det övergripande syftet med LTI 2024 är att stärka företagets tillväxt genom att motivera och behålla personal med nyckelkompetens.

I syfte att säkra Beijer Refs förpliktelser i anledning av LTI 2024 och eventuella framtida incitamentsprogram beslutade årsstämman enligt styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen att besluta om återköp av högst 550 000 aktier av serie B i bolaget samt om överlåtelse av upp till 550 000 aktier av serie B i Beijer Ref till deltagarna i LTI 2024.

Protokoll med fullständiga beslut från stämman kommer att göras tillgängligt på bolagets hemsida, www.beijerref.com senast den 7 maj 2024.

För mer information, vänligen kontakta:
Joel Davidsson
CFO
Telefon +46 40-35 89 00
Email jdn@beijerref.com

Niklas Willstrand
Director of Global Communications

Telefon +46 40-35 89 00
Email nwd@beijerref.com

 

BEIJER REF AB är en teknikorienterad handelsgrupp som genom mervärdesprodukter erbjuder sina kunder konkurrenskraftiga lösningar inom kylning och klimatkontroll. Beijer Ref är en av de största kylgrossister i världen och finns representerade i 45 länder i Europa, Nordamerika, Afrika och Asien och Oceanien. Hemsida: www.beijerref.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

S2Medical AB (publ)s rekonstruktion avslutas framgångsrikt

Published

on

By

Tingsrätten har gjort bedömningen att syftet med företagsrekonstruktionen är att anses som uppnått och har därför beslutat att företagsrekonstruktionen nu har upphört.

Genom att avsluta vår rekonstruktion med framgång, har vi inte bara övervunnit utmaningar utan även satt en stabil grund för banbrytande framsteg inom vår sektor.” Säger Petter Sivlér, CEO S2Medical AB (publ)

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-23 16:28 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smoltek Nanotek Holding AB (publ), årsredovisning 2023 [KORRIGERING]

Published

on

By

Smoltek publicerar idag årsredovisningen för räkenskapsåret 2023.

Bolagets revisor har i sin revisionsberättelse på sidan 48 kommenterat väsentliga osäkerhetsfaktorer avseende antagandet om fortsatt drift:

”Utan att det påverkar våra uttalanden ovan vill vi fästa uppmärksamhet på redogörelsen i förvaltningsberättelsen där det framgår att finansieringen inte är tillräcklig för verksamhetens kapitalbehov under de kommande 12 månaderna. Som också framgår arbetar styrelsen aktivt med att lösa finansieringsfrågan. Detta tyder dock på att det finns en väsentlig osäkerhetsfaktor kring bolagets förmåga att fortsätta sin verksamhet.”

Kommentar från bolaget: Bolagets ledning och styrelse arbetar med att säkra bolagets finansiering och kommer att fatta beslut om sådana aktiviteter baserat på bästa möjliga förutsättningar från både marknadsmässiga och kommersiella perspektiv.

Årsredovisningen finns tillgänglig på bolagets webbplats (www.smoltek.com/investors). 
Direktlänk: https://www.smoltek.com/wp-content/uploads/2023/05/smoltek-bolagspresentation-apl-2023-05-11.pdf  

För ytterligare information
Håkan Persson, vd och koncernchef Smoltek Nanotech Holding AB
E-post: hakan.persson@smoltek.com  
Telefon: 0
31 701 03 05
Webbplats: www.smoltek.com/investors   

Smoltek utvecklar processteknik och koncept för att lösa avancerade materialtekniska problem inom flera industrisektorer och är idag verksamt inom två affärsområden: halvledare och vätgas. Bolaget skyddar sin unika kolnanoteknik genom en omfattande patentportfölj bestående av ett 110-tal sökta patent, varav 89 är beviljade. Smolteks aktie är noterad på Spotlight Stock Market under kortnamn SMOL. Smoltek är ett utvecklingsbolag och framåtblickande uttalanden avseende tid till marknad, produktionsvolym och prisnivåer ska tolkas som prognoser och ej utfästelser.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.