Marknadsnyheter
OptiFreeze skriver det första kommersiella avtalet för snittblommor
OptiFreeze har idag skrivit ett licensavtal med den svenska blomstergrossistfirman A.P.H. Svenska AB. Avtalet är på 36 månader och A.P.H. kommer att betala ersättning för varje behandling. Vi bedömer värdet av avtalet till mellan 10-30 milj kr.
A.P.H. har tidigare under 2020 utvärderat OptiFreeze metod för behandling av snittblommor så detta avtal är en naturlig fortsättning på utvärderingen.
Avtalet bekräftar OptiFreeze affärsmodell och innebär att bolaget installerar en anläggning hos A.P.H. som kommer att betala för de behandlingar av blommor som utförs enligt OptiBoostTM-metoden.
Förutom det rent kommersiella avtalet har det även träffats ett avtal om att A.P.H. kommer att agera som ambassadör och referensanläggning för kommande kunder.
Anläggningen som är klar kommer att testköras och installeras i närtid.
OptiFreeze har i tester lyckats förlänga hållbarheten på rosor i butiks/konsumentledet med mer än 50% och metoden är fortfarande under utveckling med till exempel fler sorter.
”Vi är mycket glada över vårt första kommersiella avtal både för avtalet som sådant och för att det är ett bevis på att vår affärsmodell fungerar. Att A.P.H. dessutom tror så mycket på OptiBoostTM att de vill vara ambassadör och referenskund är extra glädjande. Vi ser fram emot ett långt och framgångsrikt samarbete” säger Ulf Hagman VD OptiFreeze AB
A.P.H. grundades år 1899 och är idag Sveriges ledande blomsterimportör. Som en av de första aktörerna i Europa började A.P.H. år 1991 importera direkt ifrån rosodlingar i Kenya, Kenya har idag vuxit till att bli världens största exportör av rosor. År 2019 sålde A.P.H. över 50 miljoner rosor.
Christian Muhr (VD A.P.H.) kommenterar: ”I vår strävan att utveckla, förbättra och effektivisera våra levande produkter enligt tidens krav på miljö- och social hållbarhet ser vi detta samarbetsavtal mellan A.P.H. Svenska AB och OptiFreeze AB som ett viktigt steg för att komma framåt i den riktningen. Vi ser fram emot ett längre blomsterliv till glädje för konsumenterna.”
För mer information kontakta:
Ulf Hagman, VD
Mail: ulf.hagman@optifreeze.se
Tel: 0733-636380
Denna information är sådan information som OptiFreeze AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 januari 2020.
OptiFreeze AB (publ), 556844-3914, har en patenterad teknologi som kan användas för att förlänga hållbarheten på grönsaker, färsk skuren frukt, blomstersticklingar, snittblommor och andra plantor. Samma teknologi bevarar smak, form och textur på grönsaker, frukter och bär vid frysning. Den kan även användas för att framställa torkade varor som frukt, grönsaker, örter och kryddor med målet att förkorta torktiden samtidigt som smaken, doften och färgen bevaras.. Denna teknologi öppnar upp nya affärsmöjligheter för livsmedels- och växtförökningsindustrin över hela världen. OptiFreeze är resultatet av en längre tids forskning vid institutionen för livsmedelsteknik i Lund. Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är Certified Adviser och finns på 08-463 80 00 eller certifiedadviser@penser.se
Ulf Hagman
CEO
OptiFreeze AB
ulf.hagman@optifreeze.se
Tel 0733636380
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke