Connect with us

Marknadsnyheter

OptiGroup förvärvar MaskeGruppen i Norge

Published

on

OptiGroup har ingått ett avtalat om att förvärva 100% av aktierna i MaskeGruppen AS från Maske Holding AS. Som en ledande fullservicedistributör av städ- & facility management-produkter, hälso- & sjukvårdsartiklar och packprodukter kommer MaskeGruppen att komplettera och ytterligare stärka OptiGroups tjänsteutbud till B2B-kunder. Förvärvet, som är föremål för godkännande av det norska konkurrensverket, förväntas slutföras under de närmsta månaderna. Köpeskillingen har inte offentliggjorts.

MaskeGruppen, med en omsättning på 1,2 miljarder NOK 2021, är en ledande fullservicedistributör inom städ & facility management, hälso- & sjukvård och packprodukter till den privata och offentliga sektorn i Norge. Efter en period av ökad omsättning och ökat resultat, utvärderade företagsledningen, styrelsen och bolagets ägare AndvordGruppen och övriga Maske-bolag, strategiska alternativ för den långsiktiga utvecklingen och fortsatta tillväxten av företaget. Slutsatsen var att MaskeGruppens och OptiGroups gemensamma styrka utgjorde den bästa vägen framåt för medarbetare, kunder och leverantörer.

Förvärvet av MaskeGruppen ligger i linje med OptiGroups strategi att utveckla affärsportföljen mot ledande positioner inom attraktiva marknadssegment. MaskeGruppen kommer att komplettera och ytterligare stärka OptiGroups tjänsteerbjudande till B2B-kunder verksamma inom städ & facility management, hotell & restaurang, hälso-& sjukvård samt tillverkande industri i Norden. MaskeGruppen blir en del av OptiGroups affärsområde Facility, Safety & Foodservice och kommer att fortsätta att verka under sitt nuvarande varumärke Maske.

”Vi ser fram emot att välkomna MaskeGruppen till OptiGroup-familjen. Vi är på en spännande tillväxtresa mot att bli marknadsledande på den i högsta grad attraktiva europeiska marknaden för B2B-distribution och denna transaktion är ett bra exempel på hur vi tillsammans med vår nya majoritetsägare FSN Capital har kapacitet att genomföra större och strategiska förvärv inom våra kärnverksamheter.” Sören Gaardboe, VD och koncernchef för OptiGroup.

”MaskeGruppen är ett väletablerat företag med en ledande position i Norge, och jag är glad över att denna framstående distributör av förbrukningsvaror blir en del av vårt affärsområde och koncern. Tillsammans kommer vi att fortsätta stärka vårt kunderbjudande och växa affären i Norge och Norden.” Magnus Karlsson, Senior Vice President Facility, Safety & Foodservice.

”MaskeGruppen och OptiGroup blir en ledande aktör på den norska distributionsmarknaden med en finansiell och kommersiell bas som kommer hjälpa oss att nå våra ambitiösa mål framåt. Att bli en del av OptiGroup kommer ge nya möjligheter för våra anställda och förutsättningar för ett bredare tjänsteutbud till befintliga och nya kunder.” Per Gundersen, vd på MaskeGruppen.

För ytterligare information, kontakta:
Sören Gaardboe, VD och koncernchef, OptiGroup, soren.gaardboe@optigroup.com
Magnus Karlsson, SVP Facility, Safety & Foodservice, OptiGroup, magnus.karlsson@optigroup.com

Stefan Sikander, Corporate Communication Director, OptiGroup, stefan.sikander@optigroup.com

Om OptiGroup
OptiGroup, med en nettoomsättning på cirka 1,4 miljarder EUR och 2 000 anställda, är en ledande europeisk distributionskoncern. Bolagen inom OptiGroup förser mer än 105 000 B2B-kunder främst inom städ & facility management, hotell & restaurang, hälso- & sjukvård, tillverkande industri och den grafiska sektorn med produkter och kundanpassade försörjningslösningar som förbättrar effektiviteten och bidrar till en mer framgångsrik verksamhet. OptiGroups huvudkontor ligger i Göteborg. För mer information, besök www.optigroup.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.