Connect with us

Marknadsnyheter

Peptonic Medical ingår avtal om förvärv av alla tillgångar i det israeliska bolaget CommonSense Ltd (exklusive banktillgodohavanden och kundfordringar).

Published

on

I förvärvet ingår även det USA-registrerade dotterbolaget CommonSense Marketing Inc med säte i New York. Föregående år hade CommenSense en omsättning motsvarande ca 2 miljoner US-dollar. CommonSense Ltd har stått under offentlig förvaltning (rekonstruktion) sedan början av juli 2021. För förvärvet utgår en ersättning om 300 TUSD plus lager på 75 TUSD. Förvärvet inklusive kostnader beräknas kosta cirka 500 TUSD (4,4 MSEK). Likviden skall erläggas under oktober 2021.

CommonSense har två produkter inom den växande kategorin självdiagnos – VS-Sense för att detektera bakteriell vaginos (vaginala flytningar) och Al-Sense för att upptäcka fostervattenläckage under sista delen av en graviditet. Peptonic ser en stor potential i båda produktområdena. Lösningarna har omfattande klinisk bevisning och patentskydd och är unika då användaren själv kan avläsa provet med en omedelbar feedback avseende resultatet. Vad gäller Al-Sense finns ingen motsvarande metod på marknaden varför den bedöms ha den största långsiktiga potentialen.

CommonSense Ltd ställdes under offentlig förvaltning av Haifa court 2021-07-07. Bakomliggande orsak är en ägartvist där man inte kommit överens om hur CommonSense skall drivas framåt. I mitten av juli beslutade Peptonic att genomföra en kartläggning av CommonSense för att utreda ett möjligt förvärv. Analysen mynnade ut i ett beslut att ge ett bud på inkråmet i CommonSense Ltd, i budet ingick dotterbolaget i USA i sin helhet. I det amerikanska dotterbolaget ingår en kassa om drygt 100 TUSD i början av september. I affären förbinder Peptonic sig att starta upp ett israeliskt dotterbolag och från detta överta personal, hyresavtal, kontrakt, patent, licenser och det amerikanske dotterbolaget.

Peptonic har identifierat en serie värden, vilka ligger till grund för förvärvsbeslutet;

  • CommonSense portfölj stämmer väl överens med långsiktigt mål för varumärket VagiVital där avsikten är att erbjuda kliniskt beprövad intim egenvård som möjliggör diagnos, behandling samt produkter för förebyggande vård.
  • Det stämmer vidare väl med bolagets avsikt att bredda portföljen med relevanta produkter för ökad attraktionskraft hos internationella marknadspartners.
  • Det finns ett stort behov av denna typ av produkter på marknaden, dvs självdiagnostik där användaren omedelbart får resultatet. Detta vederläggs av att man har flera stora internationella företag som kunder. Där märks bland annat Exeltis, Bayer, CVS, Walgreens och Primalabs. En del av dessa partners säljer CommonSense produkter under egna varumärken.
  • Regulatoriska värden och strategier. VS-Sense är CE-märkt och även godkänd i USA enligt 510(K). Al-Sense är också CE-märkt. Al-Sense kan skilja på läckage av urin och fostervatten. Al-Sense besparar därmed kvinnan oro och vården många onödiga besök, vilket bekräftats i en oberoende NICE-rapport i England samt vid intervjuer med professionen under kartläggningens gång. Det anses att Al-Sense borde vara en standardprodukt inom förlossningsvården. Al-Sense är ännu inte godkänt av FDA i USA, dock föreligger en väl upparbetad plan för att få ett 510(K)-godkännande.
  • Common Sense har haft pågående verksamhet under hela förvärvstiden och nya ordrar har kommit in. Förvaltaren har beräknat att den månatliga förlusten varit begränsad.
  • Det finns innovations- och teknologisk höjd i CommonSense produkter, vilket speglas i en diger patentportfölj. Al-Sense har lång tid kvar på sina senaste patent. Vidare finns det en värdefull Know-How inom självdiagnostik, med en intressant utvecklingspotential. Bland framtida projekt finns bland annat en produkt för att kunna avläsa urinvägsinfektioner.
  • Israeliska bolag inom MedTech har högt renommé internationellt. Personalen har hög kompentens. Då befintlig personal i CommonSense Israel har röstat på Peptonic som övertagare är bedömningen att personal önskar finnas kvar och kommer vara fortsatt motiverade.
  • Organisatoriskt görs det blivande dotterbolaget i Israel till en produktions- och utvecklingsenhet. Sälj- och marknadsföringsarbetet kommer att drivas av Peptonics befintliga organisation i USA och Europa vilket medför samordningsvinster.
  • De tidigare ägarna, en huvudägarfamilj i USA och en investerargrupp i Hong Kong har under drygt 10 år investerat totalt 330 MSEK i detta bolag. En stor del av dessa pengar har lagts på utveckling, produktion och IP vilket genererat värdefulla tillgångar. Det är Peptonics bedömning att ägartvisten i kombination med den försvårande inverkan Covid-19 haft på utvärderingsmöjligheter öppnat för ett förvärv med en prislapp långt under gängse normer.

Denna information är sådan som PEPTONIC Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-10-06 16:55 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Sundquist, VD

Mobil: +46 722 499043

E-post:  erik.sundquist@peptonicmedical.se

Dan Markusson, CFO/COO,

Mobil: +46 768550200

E-post:  dan.markusson@peptonicmedical.se

About VagiVital® AktivGel

VagiVital® AktivGel is a patent pending hormone free self-care product for the treatment of vaginal atrophy and vaginal dryness. The product has been tested in randomised clinical studies (vaginal atrophy) with very positive results both for objective (vaginal pH and proportion of superficial cells in the vaginal mucosa) and subjective (most bothersome symptoms, such as vaginal dryness, vaginal irritation/itching, dyspareunia and dysuria) parameters. The magnitude of symptom relief is on par with that demonstrated with e.g. prescription estrogen based products on the market today. It was very well tolerated and caused no serious adverse effects. 

VagiVital® AktivGel was launched in Sweden as a non-prescription self-care product in July 2018. In April 2021 VagiVital® Moisturizing V Cleanser was added under the VagiVital® brand. (see www.vagivital.com). 

About Peptonic Medical AB

Peptonic Medical AB (publ) is an innovative biomedical company that conducts research, develops and sells products in the field of women’s health. Our vision is to offer safe and effective treatments for women-specific diseases, medical conditions and well being. Peptonic Medical launched VagiVital® AktivGel in July 2018. This is a hormone-free product for the treatment of vaginal atrophy and vaginal dryness. The company’s development program also includes Vagitocin® – a product that contains oxytocin for the treatment of vaginal atrophy. The development of Vagitocin® has been put on hold.

The company was founded in 2009 and the share has been traded since 2014 on Spotlight (www.spotlightstockmarket.com, short code: PMED) in Stockholm.

Since August 2020, Lune Group Oy Ltd. is a wholly owned subsidiary of Peptonic Medical. The company’s business concept is to lead a menstrual revolution in a positive spirit. By focusing on sustainable development, environmental issues and the promotion of sexual health, the company is evolving taking the lead as a green intimate care company. For more information about Lunette®, visit www.lunette.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.