Connect with us

Marknadsnyheter

Premiär för Footprint USA – verktyget som hjälper svenska företag hitta rätt plats för tillverkning i USA

Published

on

Allt fler svenska företag vill tillverka produkter lokalt i USA för att komma närmare kunderna, minska klimatavtrycket och samtidigt möta Biden-administrationens ökade krav på inhemsk produktion. Men att navigera rätt inför lokaliseringsbeslut om tillverkning på den amerikanska marknaden är ofta komplicerat. Därför lanserar Business Sweden det digitala analysverktyget Footprint USA.

President Bidens administration lägger fortsatt tonvikt på strategin ’Made in America’ som syftar till att prioritera och stärka den inhemska tillverkningsindustrin. Utöver geopolitiska drivkrafter sätter klimatförändringarna press på svenska företag i USA att minska utsläppen från långväga transporter. Samtidigt krävs en stark lokal närvaro för att möta kundernas behov.     

– Svenska företag måste förhålla sig till en ny verklighet på den amerikanska marknaden. Att ha lokal närvaro är viktigare än någonsin för att uppfylla hårdare krav på inhemsk produktion. Man måste komma närmare kunden samtidigt som man säkerställer den egna hållbarhetsprofilen. I slutändan handlar det om att inte tappa affärer, förklarar Vlad Månsson, Country Manager på Business Sweden i USA.  

Men att utvärdera rätt lokalisering för tillverkning i USA är lättare sagt än gjort. Energi- och kompetenstillförsel, underleverantörer, logistik, regler och tillståndsprocesser och miljöförutsättningar med återvinning och återtillverkning är bara några av faktorerna som ofta skiljer sig avsevärt mellan de olika staterna. 

För att hjälpa svenska företag navigera rätt och ta kloka beslut lanserar Business Sweden ett nytt digitalt analysverktyg – Footprint USA – där förutsättningarna för lokal tillverkning i USA kan jämföras på detaljnivå i ett lättöverskådligt gränssnitt. 

– Vi får allt oftare förfrågningar om förutsättningarna för lokal tillverkning i USA, ett land med en geografi som är lika stor som hela Europas. Vi lanserar verktyget Footprint USA som ett led i våra ökade insatser för att klargöra de lokala förutsättningarna och möjliggöra välgrundade beslut. 

– Genom att samla nyckelfakta och data i verktyget parallellt med vår rådgivning hoppas vi kunna förenkla och korta beslutsprocesserna, något som bör gynna såväl operativa chefer som logistikchefer och i slutändan den högsta ledningen på företagen, avslutar Vlad Månsson. 

Det kostnadsfria analysverktyget Footprint USA lanseras idag 11 november och finns tillgängligt här.  

För ytterligare information, kontakta Business Swedens presstjänst:

press@business-sweden.se, +46 8 588 66 007

Business Sweden hjälper svenska företag öka sin globala försäljning och internationella företag investera och expandera i Sverige.

Vi hjälper svenska företag korta tid till marknad, hitta nya intäktsströmmar och minska risk och internationella företag genom att hitta nya affärsmöjligheter, öka kapitalavkastningen och vara ett opartiskt stöd.

Med nätverk på alla nivåer erbjuder vi strategisk rådgivning och handfast support på fler än 40 av världens mest intressanta marknader. Business Sweden ägs gemensamt av staten och näringslivet vilket ger oss ett unikt mandat.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys