Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse – Kvartalsrapport för tredje kvartalet juli – september 2022 för Infralogistic

Published

on

I pressmeddelande utskickat 2022-11-30 14:47 CET fanns fel i tabellen på sidan 2, Balansomslutning, den korrekta siffran är 1 339,7 (1 427,2) MSEK jan-sep 2022.

Tabellen Koncerns balansräkning i sammandrag på sida 11 i kvartalsrapporten för Q3 2022 redovisade balansräkningen pro-forma per 2022-09-30. Pro-forma har nu ersatts med legalt utfall per 2022-09-30. Vilket nu har blivit tillagt i den korrigerade rapporten.

Till följd härav har tabellen Koncernens rapport över förändringar i eget kapital, sid 12 redovisats med Årets resultat pro-forma. Årets resultat är därför korrigerad i bilagda version.

Nedan framgår korrigerade tabeller med länk till den likaså korrigerade kvartalsrapporten.

MSEK
(där inte annat anges)
Jan-Sept2022 Jan-Sept20211 Okt21-Sept22 LTM2
Nettoomsättning 1 154,8 550,8 1 678,6
EBITDA (J) 105,9 45,4 229,9
EBITDA-marginal (J), % 9,17% 8,24% 13,69%
Rörelseresultat (EBIT) 9,8 32,6 109,6
Rörelsemarginal % 0,85% 5,91% 6,53%
Periodens resultat efter finans -34,9 25,3 54,8
Kassaflöde från den löpande verksamheten -54,2 38,1
Genomförda förvärv 1 1 12
Balansomslutning 1 339,7 1 142,0
Nettoskuld 782,8 0,0
Tillgångar (tsek) 2022-09-30 2021-09-30¹ 2021-12-31
Anläggningstillgångar
Goodwill 100 505 8 914 18 171
Immateriella anläggningstillgångar 107 075 112 687
Materiella anläggningstillgångar 558 090 47 830 218 812
Finansiella anläggningatillgångar 4 950 610 968 2 261
Omsättningstillgångar
Varulager 27 122 15 757 21 596
Kortfristiga fodringar 493 239 364 691 339 979
Kassa och bank 48 700 93 799 74 176
Summa tillgångar 1 339 680 1 141 959 787 682
Eget kapital och skulder (tsek) 2022-09-30 2021-09-30¹ 2021-12-31
Eget kapital 92 905 450 418 -77 894
Långfristiga skulder 855 105 332 834 440 429
Kortfristiga skulder 391 670 358 707 425 147
Summa eget kapital och skulder 1 339 680 1 141 959 787 682
Koncernens rapport över förändringar i eget kapital (tsek) Aktiekapital Övrigt tillskjutet kapital Balanserade vinstmedel inkl årets resultat Summa eget kapital
hänförligt till
moder-företagets ägare
Summa
eget
kapital
Ingående Eget Kapital 2022-01-01 500 334 505 -412 899 -77 894 -77 894
Årets resultat -37 259 -37 259
Transaktioner med koncernens ägare
Nyemission efter transaktionskostnader
Aktieägartillskott 208 058 208 058
Transaktion under samma bestämmandeinflytande
Utgående eget kapital 2022-09-30 500 542 563 -450 158 92 905 92 905

Detta pressmeddelande, tillhörande korrigerad rapport samt tidigare ekonomiska rapporter finns på bolagets hemsida www.infralogistic.se.

1Januari-juni 2021 är enligt tidigare publicerad rapport och ej justerad för common control transaktionen avseende förvärvet av KEWAB AB
2LTM presenteras pro-forma inkluderat alla genomförda förvärv till rapportperiodens utgång

Kontaktuppgifter:

Håkan Wifvesson, CEO, MidCo Infrastructure Logistics AB
+46 (0) 79-055 15 57, hakan.wifvesson@infralogistic.se

Martin Lindström, CFO, MidCo Infrastructure Logistics AB
+46 (0) 79-301 42 10, martin.lindstrom@infralogistic.se

Om Infralogistic:

Infralogistic är en helhetsleverantör av infrastrukturlogistiktjänster inom segmenten Recycling, Ballast, Grundläggning, Maskiner, Transporter och Rental. Med helhetslösningar och fokus på cirkulär ekonomi erbjuder vi kunder hållbara lösningar på en lokal marknad i Norden.

Infralogistic i korthet:

  • Infralogistic grundades i Malmö 2021
  • Sedan April 2021 har 12 bolag förvärvats och 1 bolag etablerats organiskt
  • Infralogistic har en tydlig förvärvsstrategi kombinerat med organisk tillväxt för att bli en optimal leverantör på varje vald lokal marknad
  • Infralogistic har stort fokus på FN:s globala mål för hållbar utveckling
  • Omsättning 1 679 Mkr med EBITDA om 230 Mkr och EBITDA-marginal på 13,7% (LTM pro-forma)
  • Ca 600 anställda
Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.