Connect with us

Marknadsnyheter

RÄTTELSE, med bifogad kvartalsrapport Q2 2021

Published

on

Gapwaves delårsrapport april-juni 2021:
Kommersiellt genombrott inom fordonsindustrin

Kvartalet utmärker sig då den största affären i Gapwaves historia genomfördes; Gapwaves har ingått ett licens- och utvecklingsavtal med tidsbegränsad exklusivitet för hörn- och sidoradar med HELLA, en av de ledande tillverkarna av radar för bilindustrin. Som en del av avtalet har HELLA investerat 182,3 MSEK i Gapwaves via en riktad nyemission av 3 100 000 B-aktier till ett pris om 58,80 SEK per aktie.
Omsättningen för perioden april-juni 2021 uppgick till 14,9 MSEK (5,2 MSEK).

Avtalet visar tydligt att Gapwaves antennteknik är avgörande och unik inom radarmarknaden för fordonsindustrin, ett marknadssegment med extremt höga krav. Det faktum att ytterligare en av världens ledande tillverkare av bilradar väljer att licensiera vår teknik och även att investera i Gapwaves är en tydlig bekräftelse på det värde vi tillför. Avtalet är en viktig milstolpe och ett resultat av många års innovativ teknikutveckling och hårt arbete. Tillsammans skall HELLA och Gapwaves utveckla nästa generations radar med förväntad produktionsstart från 2024.

Affären med HELLA ger ringar på vattnet

Offentliggörandet av avtalet med HELLA har gett positiva signaler till marknaden och genererat ett ökat intresse för Gapwaves antennteknik även från andra kunder. Vi ser ett ökat inflöde av nya förfrågningar från Tier 1 inom fordonsindustrin men även inom radarvertikalerna ”Last mile deliveries” och Trafikövervakning. De samarbeten som redan pågår med Uhnder och Smartmicro har fortlöpt väl och en ny order har erhållits från Uhnder på ett värde av 1.3 MSEK.

Vidare har en ny order erhållits av den globala techgiant som ett samarbete inleddes med under 2020. Ordern består av ett nytt projekt på design och utveckling av avancerade 77 GHz antennprototyper. Ordern har ett värde om ca 3.7 MSEK med beräknad leverans under fjärde kvartalet 2021.

Efter periodens utgång erhölls en ny order på ett prototypprojekt på en 77 GHz högupplöst radarantenn från en för Gapwaves ny global Tier 1 där leverans beräknas ske under tredje kvartalet 2021. Projektet avser att ta fram en antenn för en mer avancerad högupplöst fordonsradar.

Framtiden ser positiv ut

Nya kundorders och ökat intresse för Gapwaves 77 GHz radarantenn bekräftar återigen att Gapwaves antenn är ideal för radarapplikationer inom fordonsindustrin så väl som ”Last mile deliveries” och trafikövervakning – marknadssegment i snabb tillväxt drivet av säkerhetsklassificeringar inom fordonsindustrin, ökad digitalisering och nya behov inom transportsektorn. Avtalet avseende hörn- och sidoradar som tecknats med HELLA har ytterligare ökat andra kunders angelägenhet att samarbeta med Gapwaves. Samarbetet med Frencken Group som produktionspartner har intensifierats under andra kvartalet. Frencken kan nu producera med bra prestanda och till konkurrenskraftig kostnad.

Gapwaves strategiska plan ligger fast och det ökade antalet kundspecifika utvecklingsprojekt ger förhoppningar om ett mycket starkt 2021. Vidare följer vi vår långsiktiga strategi att göra Gapwaves teknologi till standard för vågledarbaserade antenner och att bygga upp en bred och diversifierad kundbas som väljer Gapwaves anntennlösnngar för sina högvolymsprodukter.

Andra kvartalet: 1 april – 30 juni 2021

  • Nettoomsättningen uppgick till 14,9 MSEK (5,2 MSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till –4,1 MSEK (-10,4 MSEK)
  • Periodens resultat uppgick till –4,1 MSEK (-10,5 MSEK) vilket motsvarar -0,15 SEK (-0,38 SEK) per aktie
  • Periodens kassaflöde var 167,3 MSEK (-5,3 MSEK) och likvida medel vid periodens slut uppgick till 231,4 MSEK (97,8 MSEK)

VD Lars-Inge Sjöqvist kommenterar rapporten:
Som VD för Gapwaves är jag mycket stolt över vad vi åstadkommit under årets andra kvartal. Avtalet med HELLA är en milstolpe i Gapwaves historia och en bekräftelse på att Gapwaves är en världsledande leverantör av vågledarantenner. Jag vill rikta ett extra stort tack till alla våra kompetenta medarbetare. Nu har vi beviset på papper – att Gapwaves innehar kompetens att förändra hela millimetervågsmarknaden, vilket även avspeglar sig i ett mycket högt orderläge! Med det vill jag säga att jag är extremt glad över att vara en del av detta team och jag har stora förväntningar på vad vi skall åstadkomma tillsammans under andra halvan av 2021.

Rapporten i sin helhet kan laddas ner här.

 

För ytterligare information kontakta:

Lars-Inge Sjöqvist, VD
Telefonnummer: 0736 84 03 56
E-post: lars-inge.sjoqvist@gapwaves.com

Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission
Telefon: +46 (0)8 503 000 50
E-post: ca@gwkapital.se
www.gwkapital.se

Om Gapwaves AB
Gapwaves AB (publ) har sitt ursprung i forskning vid Chalmers Tekniska Högskola och etablerades 2011. Bolagets vision är att vara den mest innovativa leverantören av antennsystem för millimetervågor och den utvalda partnern till de som revolutionerar nästa generations trådlösa teknologi. Genom sin disruptiva teknologi ska Gapwaves hjälpa innovatörer inom Telekom och Automotive att skapa effektiva millimetervågssystem som förändrar samhället vi lever i.

Gapwaves aktie (GAPW B) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Denna information är sådan som Gapwaves AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-08-25 13:14 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.